Artykuły z działu

Przeglądasz dział BURSZTYN (id:39)
w numerze 07-08/2009 (id:79)

Ilość artykułów w dziale: 1

Polski skarb narodowy

Każdy w Polsce wie, czym jest bursztyn. Wie, jak wygląda bursztynowa biżuteria, jednak – jak mówią twórcy i sprzedawcy – bursztyn nie cieszy się wielkim zainteresowaniem klientów. Wyniki sprzedażowe bursztynowej biżuterii na polskim rynku nie napawają entuzjazmem. Owszem, bursztyn ma w Polsce swoich zagorzałych zwolenników, ale liczba sprzedawanej biżuterii z roku na rok wcale nie wzrasta, a niektórzy producenci mówią nawet o spadkach sprzedaży biżuterii z tym polskim skarbem narodowym.


Przyczynę takiego stanu rzeczy trudno wytłumaczyć. Najczęściej kupowanym w Polsce produktem biżuteryjnym jest złoty pierścionek z diamentem i obrączki. Rzadko kiedy ktoś decyduje się na zakup pierścionka zaręczynowego z bursztynem. Może winna tej sytuacji jest niewiedza polskich konsumentów?


Elegancki kawałek bursztynu

Bursztyn bałtycki można uznać za kamień egzotyczny, z którego powstaje bardzo elegancka i stylowa biżuteria. Każda bryłka bursztynu ma co najmniej kilkadziesiąt tysięcy lat i jest niepowtarzalna. Tak samo jak nie ma dwóch identycznych osób, tak nie można znaleźć dwóch takich samych bursztynów. Z jantaru tworzy się każdy rodzaj biżuterii, od naszyjników i bransolet, po kolczyki i pierścionki. Z bursztynu można zrobić wszystko. Jednak jeśli Polacy decydują się na zakup biżuterii bursztynowej, to jest to zazwyczaj tania pamiątka w postaci naszyjnika bądź bransoletki z surowego bursztynu sprzedawanego w nadmorskich kurortach.


Sprzedaż bursztynu w Polsce

Znaczenie sprzedaży bursztynu w naszym kraju jest często niedoceniane. Rzadko prowadzi się akcje promocyjne, które mają zwiększyć sprzedaż w Polsce. A sektor sprzedaży polskiego skarbu narodowego jest szczególnie ważny dla rozwoju branży jubilerskiej. Producenci, projektanci oraz sklepy jubilerskie oferujące bursztyn mogą wykazać się dobrą rentownością. Z danych spływających z rynku można wysnuć wniosek, że najważniejszymi czynnikami, które będą determinować rozwój sektora, są: systematyczne wzbogacanie oferty, rosnąca popularność pozasklepowych form sprzedaży i paradoksalnie kryzys gospodarczy. W czasie kryzysu klienci podejmują decyzje zakupowe bardziej racjonalnie i wybierają produkty, które już znają i cenią.


Brak świadomości koloru

Niestety, większość naszych rodaków nie wie, że bursztyn występuje w innych kolorach poza tradycyjnymi, które znają z wycieczek nad morze. Za najbardziej charakterystyczne Polacy uznają kolory żółty, miodowy i koniakowy. Nie wiedzą, że w biżuterii bardzo często pojawia się bursztyn o barwie zielonej czy czerwonej. I ten cieszy się wielkim zainteresowaniem na zachodnich rynkach. Ostatnio najbardziej poszukiwaną na świecie przez nabywców była biżuteria z zielonym bursztynem. Świat zwariował także na punkcie unikatowej biżuterii, w której połączono dwa i więcej odcieni bursztynu. Polacy nie widzą niczego niezwykłego w bursztynowej biżuterii. Nie widzą w niej małego dzieła sztuki, które może być niezwykłą biżuterią przekazywaną z pokolenia na pokolenie. Rzadko kto zdaje sobie sprawę, że bursztynowa biżuteria na światowych rynkach porównywalna jest z biżuterią z diamentami.


Przełamywanie stereotypów

W Polsce tworzy wielu wybitnych twórców, którzy używają bursztynu w swoich pracach. Zobaczyć można je jednak przede wszystkim w galeriach oraz w prywatnych pracowniach. Rynek został zdominowany przez bursztynowe ozdoby wykonane w sposób niezdarny i oferowane klientom najczęściej w czasie ich wakacyjnego wypoczynku na straganach. W związku z tym Polacy przyzwyczaili się, że biżuteria z bursztynem jest swoistym folklorem i pamiątką z wakacji. Należałoby przyłamać istniejący pogląd i przeprowadzić wielką kampanię promującą artystyczne wyroby bursztynnicze. Nie można bowiem dopuścić do sytuacji, w której polskie wyroby jubilerskie są znacznie lepiej znane na Zachodzie niż w naszym kraju. Polacy powinni na nowo zobaczyć nasz skarb narodowy i zachwycić się nim, ponieważ to, co oferowane jest im na wakacyjnych straganach, w żadnym razie nie przypomina ekskluzywnej brsztynowej biżuterii.


Rynek stoi

Na rynku bursztynu w kraju, niestety, panuje zastój. Mało osób decyduje się na kupno bursztynowej biżuterii. Znacznie częściej nabywana jest biżuteria srebrna i różnego rodzaju korale oraz perły niż jantar. Właściciele sklepów jubilerskich powinni bardziej eksponować biżuterię z bałtyckim skarbem. Nigdy nie wiadomo, kiedy w kraju zacznie się gorączka na artystyczną, unikatową bursztynową biżuterię. A w tej dziedzinie z pewnością będzie w czym wybierać. Polscy twórcy prześcigają się bowiem w nowatorskich rozwiązaniach w bursztynowej biżuterii. Są prawdziwymi mistrzami w swoim fachu. Dzięki swoim umiejętnościom doskonale wypromowali bursztyn na zagranicznych rynkach jubilerskich, a teraz powinni użyć wszystkich dostępnych środków, aby zaoferować bursztynową biżuterię rodakom.