Artykuły z działu

Przeglądasz dział WZORNICTWO (id:41)
w numerze 05/2009 (id:77)

Ilość artykułów w dziale: 1

Punkt widzenia… Teresa Milheiro

Teresa Milheiro jest rdzenną portugalską artystką. W latach 1987-1991 kształciła się w Ar.Co – Centro de Arte e Comunicacao Visual na kierunku jubilerstwo. Od 2007 roku prowadzi własną galerię “ARTICULA jewels and objects”, w której prezentuje swoje prace, ale także promuje innych artystów zarówno portugalskich, jak i zagranicznych. Wiele wystaw pojedynczych i grupowych jest dla niej chlebem powszednim. Jej prace poruszają kontrowersyjne tematy związane z systemem wartości i współczesnym postrzeganiem ciała. W jej pracach pierwsze skrzypce – jak sama mówi – gra metal, a zwłaszcza srebro, ale nie brakuje innych materiałów, jak kości, szkło, porcelana czy znalezione na pchlim targu lusterka rowerowe. Zapraszam do punktu widzenia Teresy Milheiro…


Biżuteria…

Nie mam ulubionej biżuterii. Jest mnóstwo różnych prac, które mi się podobają, i z którymi się w jakiś sposób identyfikuję oraz w których odnajduję związek z moimi własnymi pracami. W pełni wyrażam się poprzez moje prace. Wkładam w nie swoje uczucia i emocje. Można z nich odczytać mój sposób postrzegania świata, społeczeństwa i polityki. Moje projekty dają mi możliwość wyrażenia wszystkiego, co dostrzegam wokół siebie. Jest to forma postawy, jak również forma tworzenia sztuki.

Inspiracja…

Inspiracja pochodzi z różnych źródeł. Czasami po prostu budzę się z pomysłem projektu, a czasami, podczas wykonywania jakiejś czynności, światełko niespodziewanie zapala się w mojej głowie. Często zdarza mi się kupować jakieś starocie na pchlim targu, sądząc, że pewnego dnia użyję tego przedmiotu w jednym z projektów… Bywa, że mijają miesiące, zanim pojawi się idealny pomysł na osadzenie tego przedmiotu w pracy. Czasami w głowie pojawia mi się pewien pomysł i wtedy szukam materiału dla niego odpowiedniego albo zupełnie na odwrót – najpierw znajduję obiekt i ten przedmiot rodzi we mnie ideę, aby stworzyć z niego zupełnie nowy projekt. Lubię również tworzyć wokół tematów, jak ludzkie obsesje czy system wartości naszego społeczeństwa. Coraz częściej ze starego tworzę nowe. Ma to dla mnie bardzo duże znaczenie, gdyż przyczyniam się do wykreowania zupełnie nowego przedmiotu zdatnego do użycia, który już dawno mógłby wylądować w koszu na śmieci. Przede wszystkim czerpię inspirację ze wszystkiego, co mnie otacza: ze zdjęć, z życiowych sytuacji, z książki, z filmuÉ

Materiał…

Tak, metal…, srebro w szczególności. Używam różnych materiałów w moich pracach, ale metal, a zwłaszcza srebro, zawsze musi zaznaczyć swoją obecność. Metal jest fantastycznym materiałem, który można przekształcać na tak wiele sposobów, poza tym istnieje mnóstwo technik jego obróbki. Bardzo ważna jest dla mnie kwestia wytrzymałości projektu, a metal jest odporny i trwały. Oczywiście, używam także innych materiałów, gdyż praca z samym metalem byłaby zbyt nudna. Dla przykładu, materiałami, które połączyłam z metalem, aby stworzyć doskonały kontrast, są materiały organiczne, takie jak kości czy zęby.

Warsztat…

Od listopada 2007 roku dysponuję własną galerią biżuterii artystycznej “ARTICULA jewels and objects” i muszę przyznać, że jest to najwspanialsze miejsce, w jakim kiedykolwiek przyszło mi pracować. Moja galeria/atelier jest dla mnie idealna. Zazwyczaj spędzam tam 8 godzin 5 dni w tygodniu. Odkąd mam to swoje miejsce, mogę pokazać różnym ludziom swoje prace i innych artystów, których reprezentuję, i to jest bardzo pobudzające. Dla mnie idealny warsztat musi być pełen maszyn i narzędzi. Zaraz obok mojego stołu jubilerskiego musi się również znajdować drugi duży stół, na którym robię zazwyczaj spory bałagan i tworzę nowy obiekt. Porządek musi wynikać z nieporządku. Bardzo ważna jest identyfikacja pomiędzy mną a warsztatem. Jeżeli nie podoba mi się miejsce i jeżeli nie powoduje we mnie pozytywnych wibracji, wówczas nie będę w stanie tam tworzyć i pracować.


Tradycyjna czy współczesna…

Tworzę współczesną biżuterię, ponieważ w doskonały sposób wyraża moje emocje, uczucia i pomysły; przy użyciu najróżniejszych materiałów. Widzę biżuterię jako formę sztuki, która wyraża ruch, a która niekoniecznie musi być piękna. Tradycyjna biżuteria często tylko udaje. Eksponuje się kamienie i inny drogi materiał, przywiązując wagę jedynie do karatów i wartości materialnej raczej niż do idei. W większości przypadków tradycyjna biżuteria jest bardzo nudna.

Granice…

Tak, jeżeli chcesz sprzedać projekt, który jest bardzo radykalny ze względu na przekaz, jaki niesie, lub trudny do noszenia ze względu na jego rozmiar, wtedy napotykasz granicę. Obiekt taki będzie bardzo trudny w sprzedaży jako produkt biżuteryjny zdolny do noszenia. Jeżeli jednak rozpatrujemy ten sam przedmiot jako obiekt – wówczas nie ma żadnych limitów. Generalnie rzecz biorąc, zwykły człowiek jest wciąż bardzo ograniczony, jeżeli chodzi o świat biżuterii. Wciąż królują skojarzenia związane z luksusem, a to jest pewnego rodzaju bariera.


Kierunek…

Współczesna biżuteria zmierza we wszelkich możliwych kierunkach i mam nadzieję, że nigdy nie przestanie się rozwijać. Ludzie zawsze będą poszukiwać różnych emocji, pomysłów i materiałów. Uważam, że wszystko jest możliwe, i ten pogląd jest dobry.


Motto…

Nie ma rzeczy niemożliwych. Poszukuj nowych pomysłów cały czas i nigdy nie zatrzymuj idei pochodzącej z głębi ciebie.t Web: http://www.teresamilheiro.com/ Karolina Bik