Artykuły z działu

Przeglądasz dział TARGI (id:44)
w numerze 09/2008 (id:71)

Ilość artykułów w dziale: 4

List do redakcji

Jako firma wymieniona w artykule p. Roberta Pytlosa, zamieszczonym w czerwcowym numerze Polskiego Jubilera, z dużym zaciekawieniem przeczytaliśmy przestrogi dla bursztynników. Przesłanie, które przyświecało autorowi, nawołujące do zjednoczenia się polskiej branży jubilerskiej (nie tylko bursztynniczej) wydaje się być czytelne i w pełni popieramy tego typu działania.
Jednakże nie zgadzamy się z kilkoma tezami autora naruszającymi dobry wizerunek naszej firmy:

Naszyjnik podarowany Sharone Stone, został zaprojektowany i wykonany w całości w warsztatach produkcyjnych firmy W. KRUK w Poznaniu podobnie jak pozostałe elementy kolekcji “Stone”. Tak więc choć nie zamierzamy odbierać Gdańskowi jego prymatu, pragniemy z całą mocą podkreślić, że również jesteśmy producentem biżuterii (w tym produktów z bursztynem), a więc w myśl tez zawartych w artykule p. Pytlosa nie należy odbierać nam prawa do nagłaśniania tego faktu. Ponadto pragniemy zaznaczyć, że promowanie przez naszą firmę bursztynu w formie prezentu dla gwiazdy światowego formatu działa na korzyść wszystkich bursztynników.

Trudno również wyobrazić sobie, że przy zaangażowaniu znacznych środków na produkcję i promocję kolekcji z krzemieniem pasiastym, firma W. KRUK nie będzie podpisywać się pod tymi działaniami. Przeciwnie – połączenie doświadczenia Pana Cezarego Łutowicza, z którym mieliśmy przyjemność współpracować przy powstawaniu tej kolekcji oraz możliwości odpowiedniej atencji dla produktu, jaką właśnie daje sieć markowych salonów – powinna polską branżę jubilerską cieszyć, a nie być powodem niezdrowych emocji. Ponadto, dzięki wzmocnionej komunikacji poprzez sieć salonów W. KRUK i działaniom marketingowym naszej firmy, krzemień pasiasty stał się obok bursztynu flagowym kamieniem naszego kraju.

Ostatnie zastrzeżenie dotyczy postawionej tezy na temat całego rynku, gdzie jakoby panują praktyki wymuszania przez dużych odbiorców “coraz niższych cen i dłuższych terminów płatności”. Oświadczamy więc, że firma W. KRUK nie stosuje i nigdy nie stosowała tego typu argumentów we współpracy z dostawcami, a ewentualne upusty handlowe uzyskujemy z racji długoletnich kontaktów lub znaczących zamówień.
Otwartą pozostaje kwestia budowania marki i wizerunku, na co potrzeba zarówno czasu, jak i stosownych środków. Autor artykułu przedstawił producentów bursztynu jako grupę nie mającą “wpływu na żadną z faz życia produktu, poza produkcją”, co w wielu przykładach nie jest prawdą. Wielu polskich producentów bursztynu w ciągu ostatnich lat stworzyło silne, dobrze rozpoznawalne marki. Ich własną strategią i wyborem jest to, czy równocześnie chcą budować sieć sklepów jubilerskich lub z którymi z odbiorców zechcą współpracować.
Pozostaje mieć nadzieję, że klaster Gdańska Delta Bursztynu, będąc na etapie wypracowywania formuły, nie zacznie swojej działalności od podawania nieprawdziwych lub niepełnych informacji oraz krytykowania wszystkiego, co w naszej branży się dzieje. t
Aldona Sobierajewicz
Wiceprezes Zarządu W. KRUK S.A.

Złoto Srebro Czas 2008

Międzynarodowe Centrum Targowe ukierunkowało swoją akcję reklamową przede wszystkim na klientów ostatecznych. Jej głównymi filarami będą w tym roku: kampania billboardowa w Warszawie, współorganizowanie akcji “Różowa wstążka” wspólnie z miesięcznikiem “Twój Styl” oraz prezentacja targów i wystawców w programie “O tym się mówi” w TVN Style. Dlaczego obrano właśnie taki kierunek, wyjaśnia dyrektor targów Wanda Gontarska: – Zależy nam przede wszystkim na promocji imprezy i naszych wystawców.

Uznaliśmy, że należy wśród klienteli ostatecznej pobudzać chęć kupowania biżuterii i zegarków, dając im możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami mody oraz bogatą ofertą producentów i dystrybutorów na targach. Działania te idealnie wpisują się w ogólny trend promocji biżuterii – wiele firm stara się wykorzystać dobrą koniunkturę na rynku polskim. Jest on atrakcyjny zarówno dla rodzimych producentów i importerów, jak i firm zagranicznych, które z tego dość dużego tortu starają się też uszczknąć coś dla siebie. Sytuacji takiej sprzyjają ciągle jeszcze dość silna złotówka i nadal stosunkowo tanie euro i dolar.

O tym, że import jest opłacalny, świadczy fakt, że obecnie ponad 90 procent oferowanej w Polsce biżuterii pochodzi z importu. W szranki do walki o klienta stanęły także firmy, które do tej pory produkowały na eksport. Dobra koniunktura sprzyja rozwojowi rynku jubilerskiego. Polki kupują biżuterię już nie tylko od święta, podobnie jak i w innych segmentach rynku, stawiając także na luksus i markę. Dlatego też przewidywania na najbliższe lata według Euromonitor International są optymistyczne – wartość polskiego rynku zegarków i biżuterii będzie systematycznie rosła i osiągnie w 2012 roku wartość 2 mld zł.

Dobra passa polskiej branży odzwierciedla się także w zainteresowaniu targami Złoto Srebro Czas – organizator zapowiada udział w imprezie 250 wystawców. Jest wśród nich wiele nowych firm, także wystawcy z ubiegłych lat zamawiają większe powierzchnie. – Odnotowaliśmy także bardzo duże zainteresowanie naszymi propozycjami udziału we wspólnej promocji targów i wystawców: czy to w akcji “Różowa wstążka” w magazynie “Twój Styl”, czy też w kampanii billboardowej – dodaje Wanda Gontarska. Branża jubilerska sojusznikiem w walce z rakiem piersi Organizator targów we współpracy z największym polskim magazynem kobiecym “Twój Styl” zorganizował po raz piąty zbiórkę biżuterii na akcję “Różowa wstążka”.

Wzięło w niej udział 10 firm: YES, S&A Bursztynowa Biżuteria, Firma Jubilerska Kłosok, Lewanowicz, Atelier MJM, Eva Stone, Pracownia Motyle, Antidotum, De Tian i Elshani Watches. Zdjęcia ofiarowanych wyrobów opatrzone nazwą firmy zostaną opublikowane w październikowym wydaniu magazynu, a same dary będą nagrodą w konkursie SMS-owym, z którego dochód zostanie przeznaczony na walkę z rakiem piersi. Umieszczona na tej samej stronie reklama targów jest jednocześnie zaproszeniem na targi – organizator zapewnia, że przez cztery lata z tej możliwości skorzystało wiele potencjalnych klientek.


20 billboardów w Warszawie

Kolejnym pomysłem promocyjnym jest kampania billboardowa w Warszawie, której celem jest zachęcenie jak największej liczby zainteresowanych biżuterią kobiet do odwiedzenia imprezy i zapoznania się z ofertą wystawców. Pierwsze billboardy pojawią się już 16 września w ważniejszych komunikacyjnie punktach stolicy, m.in. w okolicach Wola Parku, placu Unii Lubelskiej, przy ul. Grzybowskiej, Sobieskiego i Al. Jerozolimskich. Oprócz zaproszenia na targi znajdą się tam także logotypy firm wspierających kampanię: Złoty Skorpion, Super Gold i ItalGold. Akcja będzie się odbywała w dwóch terminach: 16-30.09 i 1-15.10. Co kupować? – porady w TVN Style Jak rodzą się trendy i co kupować – to główne zagadnienia trzyminutowego materiału o targach, wystawcach i ich ofercie, który będzie emitowany w 10 odsłonach w programie “O tym się mówi” w TVN Style po zakończeniu imprezy.

Biżuteria w błysku flesza – wystawa zdjęć Lidii Popiel Lidia Popiel, znana fotograf i Ambasador Bursztynu (wręczenie jej nominacji przez prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza miało miejsce w czasie otwarcia ubiegłorocznej edycji targów Złoto Srebro Czas) zaprezentuje na specjalnej wystawie zatytułowanej “Biżuteria w błysku flesza” zdjęcia wykonane dla “Piątej Alei” (istniejący do tego roku dodatek dziennika “Rzeczpospolita” poświęcony modzie).

Zobaczymy około 20 zdjęć, na których prezentowana będzie biżuteria takich firm, jak: Apart, Firma Jubilerska Górecki, New Amber Collection NAC, Elżbieta Macur, Ambermoda, W.KRUK oraz twórców: Pauliny Binek i Kariny Królak. Otwarcie wystawy nastąpi podczas uroczystości rozpoczęcia targów.

A.S.

Intergem

Targi kamieni Intergem odbywają się już od 24 lat i w tym czasie urosły do rangi wydarzenia o skali międzynarodowej. W ciągu czterech dni – 3-6 października – 150 wystawców nie tylko z Niemiec zaprezentuje kamienie szlachetne oraz wyroby z nich wykonane.

W przyjemnej atmosferze spotkają się w Idar-Oberstein jubilerzy, złotnicy, projektanci oraz producenci biżuterii, którzy zapoznają się z ofertą wystawców obejmującą m.in. kamienie szlachetne, diamenty i perły oraz obiekty i biżuterię zdobione przede wszystkim kamieniami kolorowymi i diamentami. Właśnie tutaj można zobaczyć nowości z kopalni kamieni praktycznie z całego świata w tradycyjnych lub współczesnych kreacjach.

Ofertę wystawców uzupełnia bogaty wybór narzędzi, maszyn i usług dla branży. Siłą Intergemu jest przede wszystkim międzynarodowość wystawców. Znaczną ich część stanowią znane i prestiżowe firmy z regionów słynących z wydobycia czy też obróbki kamieni, którzy – dzięki obecności na licznych imprezach branżowych o charakterze międzynarodowym – doskonale orientują się w panujących aktualnie trendach w sektorze kamieni jubilerskich oraz bardzo dobrze znają preferencje klientów.

W takim otoczeniu łatwiej będzie nie tylko zapoznać się z aktualnymi tendencjami w kolorystyce i szlifach kamieni, ale także dokonać zakupów przed nadchodzącym okresem świątecznym. Duże i zielone Trendy w kamieniach kolorowych stale podlegają zmianom i są mocno uzależnione od tych panujących w modzie. Najsilniej zaznaczającym się trendem jest rosnące zainteresowanie kamieniami coraz lepszej jakości i o coraz większej masie: w Europie waha się on między 5 a 20 karatów, podczas gdy w Azji jest to już ponad 30 karatów. Jeśli chodzi o kolorystykę, to zimą zawsze tracą one na intensywności i będą oscylować w kierunku barw spokojnych i głębokich: szarości, czerni czy mocnych czerwieni.

Sądząc po niesłabnącym i utrzymującym się na stale wysokim poziomie popycie na oliwiny, szczególnie te pochodzące z Pakistanu, nadchodzący sezon upłynie także pod znakiem koloru zielonego. Potwierdza to także Zbigniew Górecki, który rok temu wprowadził kolekcję biżuterii zdobionej oliwinami “Oliwinowy gaj”, która ze względu na zaskakująco dobre przyjęcie na rynku polskim, będzie uzupełniana o nowe wzory.

Mocne czerwienie będą reprezentowane przede wszystkim przez rubiny – popyt jest tak duży, że przewyższa podaż. Podobną sytuację widzimy także w przypadku opali. Za hit tego roku na rynku kamieni można uznać bezsprzecznie turmaliny i kamień księżycowy.

A. S.

Ambermart 2008

Choć panującą obecnie na rynku bursztynu sytuację nie sposób uznać za dobrą, targi Ambermart pozwoliły spojrzeć wielu producentom biżuterii trochę bardziej optymistycznie w przyszłość. W swoich wypowiedziach wystawcy podkreślali, że uwzględniając trudną sytuację, na którą decydujący wpływ ma zarówno silna złotówka, jak i sytuacja ekonomiczna na rynku amerykańskim, targi można uznać za udane.


W dniach 25-27 sierpnia w Gdańsku 132 firmy, głównie producenci biżuterii srebrnej i złotej zdobionej bursztynem, prezentowały swą ofertę. W ciągu trzech dni targowych zapoznało się z nią ponad 3000 gości z 34 krajów. Tylko trzecią część stanowili kupcy, reszta to publiczność, która miała wstęp na targi przez trzy a nie – jak do tej pory – jeden dzień. Zarejestrowanych zostało 1011 gości branżowych, w tym 414 kupców z 34 krajów oraz 597 z Polski. Najwięcej odwiedzających przybyło z Włoch, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, USA, Litwy, Rosji, Australii i Hongkongu.

Adam Pstrągowski – S&A Bursztynowa Biżuteria

Dzięki synergii wspólnych dla branży i targów działań, pomimo wielu niedociągnięć, zaczęliśmy dumnie tytułować się Światową Stolicą Bursztynu. Te targi po raz kolejny rozczarowały organizacją recepcji obsługującej gości i kupców, luki dachowe wentylujące halę częściej były zamknięte niż otwarte. Jednak to wszystko można dopracować, zmienić i poprawić. Branża została rozdarta przez nieświadomie działanie wielu producentów, myślących głównie “krótkoterminowym rachunkiem ekonomicznym”.

Jednym słowem, po raz kolejny jako branża pokazaliśmy swoją mentalność, przemykając korytarzami z siatką wyrobów tańszych o koszt wystawiania się. Jest to co najmniej nieetyczne! Siła branży wynika ze skupienia mnogości firm prezentujących swoje produkty i ich różnorodności tak, iż do tej pory kupcy wyjeżdżali z niedosytem: czy na pewno widziałem wszystko i u wszystkich? A na 9. edycji Ambermartu kupcy zastanawiali się, czy nie zmienić branży, skoro tak niewielu wystawców pozostało… Pod względem ilości nowych kupców jestem mile zaskoczony – dopisali. Okazało się także, że słyszeli coraz częściej z ust producentów zdanie: “Mam taką umowę z bankiem, że oni nie produkują pierścionków, a ja nie pożyczam pieniędzy”.

Aleksander Gliwiński

Targi były trudne i wymagające ze względu na sytuację na rynku. Jest mniej kupców niż się wszyscy spodziewali. Do tego Polska staje się coraz droższym krajem. Wyraźnie zmienia się struktura kupców na targach, którzy nie kupują już tak dużych ilości jak kiedyś, lecz raczej posiłkują się mniejszymi partiami. Nawet duzi hurtownicy kupują ostrożnie i mniejsze ilości. Natomiast pocieszające jest to, że zachowując rzetelność zawodową i pokorę wobec tego co się robi, można się z tego jeszcze utrzymać, mile i sympatycznie spędzić czas z różnymi ludźmi.

Grzegorz Dejcz – Dejwis


Na pewno jest gorzej niż rok temu, ale o sytuacji w branży nie ma co mówić, bo jest po prostu ciężka. Jednak z targów jestem zadowolony, miałem nawet kilku nowych klientów. Dobre jest to, że część klientów potrafiła zaakceptować wyższe ceny. Bardzo jestem niezadowolony, że na targach pojawili się przedstawiciele firm, które się nie wystawiły, i że wyciągali oni klientów do swoich siedzib. Jestem tym oburzony i uważam, że coś z tym procederem powinno być zrobione. Nie dość, że jest to niekoleżeńskie, to jeszcze nieetyczne!

Jacek Ostrowski – Ostrowski Design

 Wystawiam się na Ambermarcie pierwszy raz i mimo niskiej frekwencji oceniam targi jako udane. Pozyskałem nowe kontakty handlowe, co na pewno wpłynie na dalszy rozwój mojej firmy.

Targi sprostały moim oczekiwaniom i na pewno będę obecny w przyszłym roku.

Trudna sytuacja w branży potęguje dodatkowo stres związany z prowadzeniem działalności, co w czasie targów skutkowało niestety zachowaniami nieetycznymi i próbami przejmowania klientów.

Wydarzenia programu ramowego

Targom Ambermart, odbywającym się w o wiele spokojniejszej atmosferze niż marcowy Amberif, towarzyszył bogaty program ramowy. Jednym z jego elementów był zorganizowany w Muzeum Bursztynu pokaz projektantek biżuterii Pauliny Binek i mody Joanny Mierzejewskiej zatytułowany “Ambasadorowe – Awangardowe”, w którym wystąpiły m.in. komisarz targów Amberif i Ambermart Ewa Rachoń, żona i córka prezydenta Gdańska Magdalena i Antonina Adamowicz oraz animatorka sztuki Magdalena Kunicka. Z myślą o producentach i właścicielach sklepów jubilerskich zostało przygotowane seminarium “Bezpieczne zachowania w zawodach dużego ryzyka”, zorganizowane przy współpracy Komendy Wojewódzkiej Policji, Fundacji Ekspertów Jednostek Antyterrorystycznych AT oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem POLALARM. Tekst ze wskazówkami na temat bezpiecznych zachowań dla uczestników targów jubilerskich jest dostępny na stronie internetowej targów.

Konkursy

Podczas targów rozstrzygnięto dwa konkursy. Ambermart Gallery był konkursem skierowanym do internautów, którzy głosowali na stronach www.ambermart.pl oraz www.amber.com.pl. Najwięcej głosów na obu tych portalach otrzymał komplet biżuterii zgłoszony przez firmę Amber Gems Marii Zawadzkiej. Wyróżnieni zostali Jacek Ostrowski za srebrny zegarek zdobiony bursztynem oraz Agata Całka za kolię ze srebra i bursztynu. Rozstrzygnięto także konkurs publiczności, w którym główną nagrodę, statuetkę ufundowaną przez Międzynarodowe Targi Gdańskie, otrzymał Arkadiusz Ćwikła z Gdańska za kolię z naturalnego bursztynu i srebra. Wyróżnienie otrzymała Danuta Czapnik z Gdyni za wisior ze srebra i bursztynu.

Album “Top Amber”

Miłośnicy współczesnej sztuki bursztynowej powinni zainteresować się albumem “Top Amber”, który miał swą premierę w czasie targów. Komentarzem opatrzył go dr hab. Sławomir Fijałkowski. Prezentowane są w nim prace polskich i zagranicznych autorów – uczestników i jurorów w konkursach Amberif Design Award (Elektronos) oraz Mercurius Gedanensis.

Następna impreza o tematyce bursztynowej w Gdańsku to Międzynarodowe Targi Bursztynu, Biżuterii i Kamieni Jubilerskich Amberif w dniach 11-14 marca 2009. W przyszłym roku będą one trwały cztery a nie jak dotychczas pięć dni i będą całkowicie zamknięte dla publiczności niefachowej.

A.S.