Artykuły z działu

Przeglądasz dział PANORAMA (id:47)
w numerze 01-02/2008 (id:66)

Ilość artykułów w dziale: 10

EXCLUSIVny konkurs

Legnicki Festiwal Srebra 2008

Ruszyły przygotowania do kolejnej edycji Legnickiego Festiwalu Srebro 2008, posiadającej niemal trzydziestoletnią tradycję imprezy artystycznej organizowanej przez Galerię Sztuki w Legnicy. Nasz miesięcznik objął patronat medialny nad Festiwalem

Organizatorzy planują szereg imprez: wystaw, happeningów oraz sesję naukową, która będzie polem wymiany poglądów na temat metod i zjawisk w sztuce najnowszej oraz przeglądem aktualnych trendów w złotnictwie.

Niektóre z imprez weszły już na stałe do programu Festiwalu i mają swoją długoletnią tradycję, jak np. Sylwetki Twórców – wystawy prac znanych artystów złotników i projektantów, Debiuty – prezentujące dokonania młodych zdolnych złotników czy Srebrne Szkoły, konfrontujące dorobek artystyczny szkół złotniczych, ich profesorów, absolwentów i studentów z Polski i z zagranicy.

Kulminacja Festiwalu zaplanowana jest na dwa dni: 16 i 17 maja 2008. W ten majowy weekend Legnica ponownie stanie się stolicą srebra i biżuterii. Oczywiście największą i najważniejszą imprezą festiwalową będzie 17. już Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej pod hasłem EXCLUSIVE, którego celem jest szeroka prezentacja najnowszych dokonań współczesnego złotnictwa. – Temat tegorocznego konkursu odwołuje się w sposób bezpośredni do pojęcia “wartości”, otwierając przestrzeń do wielopoziomowych, autorskich interpretacji tego zjawiska – uważa Sławomir Fijałkowski, generalny konsultant Festiwalu.

– Sam termin budzić może zarówno skojarzenia pejoratywne, skłaniać do rzeczowych analiz, jak i postmarketingowych, krytycznych demaskacji kodu, przy pomocy którego próbują nami manipulować specjaliści od “kreowania mitu”. Artyści, którzy przystąpią do konkursu, będą mieli za zadanie przygotować komunikat artystyczny na zadany temat. Używając konwencji sztuki biżuterii, będą odpowiadać na pytanie o wartość współczesnej sztuki złotniczej i mierniki tej wartości w obecnych czasach, gdy często istotniejsze znaczenie niż sam produkt ma jego marka, interpretowana jako spektakularny atrybut przynależności do współczesnego establishmentu. Uczestnicy konkursu będą mieli okazję skonfrontować własne postawy i ambicje z aspektem ściśle komercyjnym, w którym wartość ich pracy – niezależnie od intencji – bywa mierzona zawartością karatów.

Na wystawie pokonkursowej prezentowane będą obiekty biżuteryjne i pełniące funkcje biżuterii, wykonane w dowolnej technice i konwencji złotniczej, zakwalifikowane do wystawy przez międzynarodowe jury, w którego składzie zasiądą:

– Karl Fritsch z Niemiec – artysta złotnik, wykładowca, m. in. w New York University (1989-90), Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam (1995), Curtin University, Perth, Australia, (1998), Hiko Mizuno College of Jewellery, Tokio (2001);

– Ted Noten z Holandii – artysta złotnik, wykładowca m.in. w Design Academy, Eindhoven, Holandia; HKU, School for Design, Utrecht, Holandia; UCE Birmingham, School for Jewellery, Anglia (2004), wielokrotny zdobywca prestiżowych nagród w dziedzinie biżuterii

– Karol Weisslechner ze Słowacji – rektor Akademii Sztuk Pięknych i Designu w Bratysławie – Jacek Byczewski – artysta złotnik, przewodniczący Rady Programowej Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych, uczestnik kilkudzięsieciu pokazów indywidualnych i zbiorowych, wielokrotnie nagradzany

– Sławomir Fijałkowski – artysta złotnik, generalny konsultant Festiwalu, dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki, a także Fundacji Batorego, wiedeńskiej Fundacji Kultur – Kontakt oraz austriackiego Ministerstwa Nauki i Badań, wykładowca w ASP w Gdańsku.

Sądząc po poprzednich edycjach Festiwalu, można oczekiwać burzliwej dyskusji jurorów nie tylko o samych pracach, ale i o sztuce w ogóle. Warto przypomnieć, że Galeria Sztuki w Legnicy od blisko trzydziestu lat specjalizuje się w prezentacji i promowaniu współczesnej biżuterii i obiektów wykonanych ze srebra. To właśnie srebro, potraktowane jako materia sztuki, stało się powodem twórczego zainteresowania młodych polskich artystów u schyłku lat siedemdziesiątych XX wieku, którzy identycznie zatytułowali swoje pionierskie wystawy – Przeglądy Form Złotniczych SREBRO 1979.

Legnickie Przeglądy skupiały rozproszoną aktywność artystów złotników w jednym miejscu i czasie, wyzwalały odwagę i wyobraźnię twórczą, przyczyniały się do podniesienia poziomu artystycznego polskiej biżuterii. Renoma wystaw organizowanych przez Galerię Sztuki z roku na rok zyskuje na znaczeniu, a sama Legnica konsekwentnie umacnia pozycję jednego ze znaczących ośrodków promocji artystycznego złotnictwa w Europie. Również dziś intencją Galerii jest prezentacja i dokumentacja tendencji awangardowych we współczesnym złotnictwie oraz inspirowanie wydarzeń, projektów i realizacji, aspirujących do rangi sztuki.

Legnicki Festiwal Srebra został uznany za imprezę doskonale łączącą elementy lokalnej tradycji, historii oraz współczesności dzięki wykorzystaniu miejscowego bogactwa – srebra, a także uniwersalności i międzynarodowemu zasięgowi. Warto dodać, że już 30 lat mija od momentu pierwszego autorskiego pokazu srebrnej biżuterii w Legnicy, zorganizowanego przez Marka Nowaczyka i Elżbietę Held. Prekursorzy z 1978 r. to Grupa PIRO oraz Andrzej Bandkowski. Rok później zorganizowano już I Ogólnopolski Przegląd Form Złotniczych.

Podobnie jak srebrny debiut, tak i obchody jubileuszu rozpisane zostały na dwa lata (2008-2009), w trakcie których Galeria Sztuki zamierza zorganizować wiele różnorodnych imprez i przedsięwzięć poświęconych Srebru. Podstawowe zawołanie brzmi: “30 na 30”, czyli 30 wystaw na 30-lecie SREBRA. Ten “srebrny” maraton rozpocznie oczywiście Grupa PIRO i Andrzej Bandkowski.

Monika Szpatowicz

Jurorzy przy pracy. Jak co roku, podczas tegorocznej edycji decyzja nie będzie łatwa

Biżuteria na miarę

Duet P. A. M., czyli Paulina Drożdż i Mariusz Gasiński, nowi podopieczni fundacji (YOUNG POLISH DESIGNERS FOUNDATION, powołanej dla promocji młodych zdolnych projektantów urody), mają za sobą praktykę u najbardziej znanych polskich mistrzów sztuki jubilerskiej, m.in. Michała Śniegockiego. Jeden z ich pierścionków prezentujemy na okładce tego numeru

Niepowtarzalność i wyjątkowość wyrobów P. A. M. to zasługa nie tylko oryginalnych pomysłów projektantów, ale też ich tworzenia na zamówienie. Niewątpliwą zaletą “szycia na miarę” jest bezpośredni kontakt producenta i osoby kupującej.
Wyroby wykonane są ręcznie, w osiemnastokaratowym, białym lub żółtym złocie, bez często spotykanego powierzchniowego rodowania, co gwarantuje niepowtarzalność wyrobu, a także dodaje im uroku. Najwyższej jakości diamenty oraz fascynujące barwą i szlifem szafiry i rubiny wraz z nowatorską mieszanką stylu Art-Deco i retro to gwarancja ponadczasowej elegancji.
Duet P. A. M pozostawia też swoim klientom możliwość doboru kamieni. Można wybierać spośród szafirów – białych, błękitnych, granatowych, różowych, żółtych, zielonych i pomarańczowych, rubinów i brylantów w całej gamie dostępnych kolorów i rozmiarów. 

Bursztynowe Rzemiosło

Rozpoczyna się konkurs złotników i jubilerów “Bursztynowe Rzemiosło”, organizowany przez Komisję Branżową Złotników i Jubilerów Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku i Międzynarodowe
Targi Gdańskie S.A.
Do konkursu zakwalifikowane zostaną pojedyncze wyroby lub komplety biżuterii (albo zestawy przedmiotów użytkowych) wykonane z wykorzystaniem m.in. metali szlachetnych i kamieni jubilerskich, ale niezbędne jest zastosowanie bursztynu.

Każdy uczestnik może zgłosić do czterech prac w jednym temacie.
Konkursy odbywają się w dwóch kategoriach: dla juniorów – udział mogą wziąć młodzi złotnicy, którzy nie ukończyli 22 roku życia i uczą się albo rozpoczęli pracę w zawodzie złotnika lub bursztynnika; temat pracy konkursowej to “Prezent dla mojej mamy” oraz dla seniorów – udział w konkursie mogą wziąć osoby wykonujące zawód złotnika lub bursztynnika, posiadające potwierdzone kwalifikacje zawodowe (np. świadectwo czeladnika lub dyplom mistrzowski) – obowiązują dwa tematy prac: “Biżuteria męska w stylu retro” oraz “Skarby z głębin Bałtyku – przedmiot użytkowy”.
Prace wraz z wypełnionymi formularzami należy złożyć w Pomorskiej Izbie Rzemieślniczej MSP w Gdańsku ul. Piwna 1/2, p. 152 do 04.03.2008r. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi w czasie targów AMBERIF 2008.

Więcej informacji:
tel. 0-58 305-84-17,
e-mail: asia@pomorskaizba.com.pl

Klubowa biżuteria

Wielką karierę w ubiegłym roku zrobiły kiermasze wyrobów rękodzielnicznych. Chociaż w znacznej mierze gromadzą amatorów, niemających wiele wspólnego ze złotnictwem, to jednak pojawiają się tam coraz chętniej także artyści, uciekający od oficjalnej sieci galerii – Na szerszą skalę moda na kiermasze zaczęła się w marcu 2007 roku – mówi Sylwia Lazar, organizatorka kiermaszy w warszawskiej “Jadłodajni Filozoficznej”.


W całym kraju odbywa się ich coraz więcej, i podobnie będzie w 2008. Organizowane są w klubach młodzieżowych, a niektóre także w galeriach młodych artystów. – Są świetną alternatywą dla galerii internetowych, takich jak Wylęgarnia czy Zielony Kot, których znaczenie także rośnie, ale które pobierają coraz wyższe prowizje – podkreśla Sylwia Lazar. – Takie kiermasze kształtują gust młodej publiczności, która za kilka – kilkanaście lat będzie decydowała o sukcesie komercyjnym projektantów – mówi znany artysta – złotnik. Z drugiej strony widać także wolę profesjonalizowania się początkujących artystów. Niestety, nie mają oni zbyt wielu możliwości zdobywania złotniczych szlifów.

Wielki finał jubileuszu

Cezary Łutowicz w Galerii Bielak

3 grudnia 2007 roku w Galerii Bielak w Krakowie odbył się wernisaż wystawy Cezarego Łutowicza “Powrót”, która zamknęła obchody jubileuszu 35. rocznicy zastosowania krzemienia pasiastego w wyrobach jubilerskich Aranżując wystawę w krakowskiej galerii, autor musiał zmierzyć się z trudnym wyzwaniem. W gablotach i ścianach piwnicy nie brakuje wapieni z krzemiennymi konkrecjami. – Czarek pokonał je szlachetnością “pasiaka”, pokazał im miejsce w szeregu – podkreśla Andrzej Bielak. – Do aranżacji gablot wykorzystał zdjęcia – wyginając je, stworzył “pasiastą”, “krzywą” przestrzeń, w której umieścił swoje prace.

Autor w wielu pracach powraca do naturalnie łupanego krzemienia, choć w gablotach znalazły się też pięknie zaprojektowane i wykonane przedmioty z polerowanego kamienia. Nie brak także eksperymentów, naturalnie łamane kamienie są bądź to złocone, pięknie barwione, bądź srebrzone. To zupełnie nowe spojrzenie na krzemień, pozostaje kształt i faktura, znika “pasiasta” barwa, zastępują ją jakże odległe od natury kolory. Mimo to prace, “bronią się” i pięknie komponują z resztą ekspozycji. Drugi eksperymentalny kierunek to użycie innych od szlachetnych materiałów.

Wydawałoby się, że połączenie neolitycznego kamienia ze współczesnym nylonem, czy pleksi jest niemożliwe. – Czarek łączy te materiały z niezwykłą lekkością, tak naturalnie, że nie odczuwa się kilkutysięcznej różnicy lat ich powstania – uważa Andrzej Bielak. A tuż obok połączenie krzemienia ze skórą i konopnym sznurem – jakże historycznie naturalne. Dzięki mistrzowskiemu spojrzeniu i warsztatowi koegzystują w sąsiednich gablotach bez cienia “zgrzytu”.

Bursztyn i inwestycje…

Pokaz podczas gali rozdania nagród PAIiIZ

Czarny bursztyn w połączeniu z diamentami, duże powierzchnie wypolerowanego srebra i ręcznie malowany jedwab – 12 grudnia w warszawskim hotelu Hyatt odbył się specjalny, indywidualny pokaz Ambermody z kolekcją sukien wieczorowych Natashy Pavluchenko

Rrezentacja kolekcji “Breeze of Colours” (Powiew Koloru) była główną atrakcją gali Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, na której wręczono rządowe nagrody dla najlepszych inwestorów zagranicznych w Polsce. Również Mariusz Gliwiński został tego wieczoru uhonorowany w sposób szczególny – wręczono mu nagrodę publiczności wystawy Designed in Poland Natasha Pavluchenko jest młodą, bardzo utalentowaną projektantką, laureatką wielu nagród, niedawno m.in. zajęła pierwsze miejsce w konkursie w Tokio.

Mariusz Gliwiński współpracował z nią już parokrotnie – m.in. na gali targów Amberif w Gdańsku, wspólnie prezentowali także dwie kolekcje (damską i męską) podczas Warsaw Fashion Street Warszawa. Kolekcję “Breeze of colours” stworzono specjalnie na potrzeby tego wieczoru. Wybieg zaaranżowano w formie czerwonego dywanu rozwiniętego przez całą długość sali balowej hotelu Hyatt.

Wieczorowe suknie dynamicznie powiewały na wietrze, a biżuteria ze srebrnych płytek efektownie odbijała się w światłach fleszy. Unikatową muzykę do pokazu skomponowała młoda warszawska dyrygentka, Monika Cybulska. Ambermoda promowała podczas pokazu kolekcję bursztynową – a w finale pokazu firma zaprezentowała wyjątkowy komplet biżuterii – “Konstelacja”, wykonany z naturalnego czarnego bursztynu wysadzanego trzydziestoma diamentami w złotej oprawie.

Anioły w Teatrze

Świąteczne spotkanie STFZ

10 grudnia miało miejsce spotkanie świąteczne Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych. Odbyło się ono w Teatrze Współczesnym w Warszawie, w którym dzięki inicjatywie STRZ co miesiąc prezentowane są nowe wystawy złotnicze Spotkanie poprzedziła narada Zarządu i Rady Programowej STFZ. Wśród podjętych decyzji zdecydowano o organizacji wystawy “Wybór 2008”, oraz potwierdzono udział stowarzyszenia w zapowiadanej już wcześniej “bursztynowej” wystawie jego członków w 2008 roku. Natomiast podczas świątecznego spotkania, wśród deklaracji i informacji przekazanych m.in. przez Andrzeja Bielaka, Prezesa STFZ, znalazło się także ogłoszenie przez pana Michała Gradowskiego, nestora polskiego złotnictwa, o rozpoczęciu zbierania danych o złotnikach aktywnych w Polsce od roku 1945. Gromadzenie wypełnionych ankiet wziął na siebie Mariusz Pajączkowski.

Impreza zbiegła się z wernisażem zorganizowanej przez Galerię Sztuki w Legnicy wystawy Srebrnych Szkół (więcej na str. 26). Przy tej okazji wielu gości zostało obdarowanych legnickimi aniołami. Wśród nich byli wieloletni współpracownicy i przyjaciele Galerii. Redakcja Polskiego Jubilera także miała zaszczyt zostać uhonorowaną tą znamienitą figurką. Bardzo dziękujemy!

W efekcie powstanie baza danych zawierająca podstawowe informacje dotyczące złotników działających w Polsce oraz instytucji zajmujących się wytwarzaniem przedmiotów o charakterze artystycznym z materiałów szlachetnych. Informacje o twórcach będą wykorzystywane dla celów promocji złotnictwa polskiego oraz do opracowywania monografii poszczególnych złotników lub środowisk artystycznych. Umożliwi ona również ustalenie autorstwa obiektu na podstawie znaku imiennego.

Mariusz Pajączkowski podczas spotkania rozpoczął także zbieranie wyrobów ofiarowanych przez członków STFZ na rzecz planowanej aukcji charytatywnej.

Cezary Łutowicz specjalnie na świąteczne spotkanie przywiózł unikalną pozycję – pokaźny wolumin Katalogu Złotnictwa ze zbiorów Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków Michała Gradowskiego


Cezary Łutowicz i Michał Gradowski

Legnickimi aniołami zostali obdarowani goście wystawy

Warszawskie podsumowanie Rada Programowa targów Złoto Srebro Czas

Okazją do podsumowania VIII edycji targów Złoto Srebro Czas było posiedzenie Rady Programowej targów. Najważniejszym wnioskiem spotkania było wprowadzenie do Regulaminu Targów zapisu dotyczącego zakazu sprzedaży wyrobów z metali nieszlachetnych bez właściwego oznakowania.
Według statystyk liczby zwiedzających VIII edycję targów biżuterii i zegarków Złoto Srebro Czas, najwięcej kupców przybyło z Niemiec i Litwy. Rada omówiła też wyniki ankiety, z których wynika, że wystawcy pozytywnie ocenili organizację imprezy, liczą na większą liczbę kupców, przede wszystkim z zagranicy i postulują zwiększenie reklamy w mieście. Ponadto członkowie Rady poruszyli tematy związane z przygotowaniem targów w 2008 roku, między innymi strategię reklamy i promocji w Polsce i za granicą w celu pozyskiwania kupców.
Organizatorzy zapowiedzieli, że w ramach imprez towarzyszących targom w 2008 roku, zaprezentowana będzie wystawa srebra z prywatnej kolekcji polskiego złotnictwa Magdaleny Kwiatkiewicz, właścicielki Galerii Yes. 

Christmas Look 2007

W konkursie na najbardziej innowacyjną prezentację świątecznej ekspozycji jubilerskiej redakcja Polskiego Jubilera postanowiła przyznać dwie równorzędne nagrody firmom: YES Biżuteria sp. z o.o. oraz NATALIA GOLD. Są to weekendy dla dwóch osób w luksusowym hotelu SPA.

Aranżacji świątecznej ekspozycji w firmie YES towarzyszył slogan: “Prezenty na Gwiazdkę, gwiazdki na prezenty”, a motywem przewodnim były brylanty rozrzucone na niebie – jak gwiazdy. NATALIA GOLD ozdobiła swoje witryny dekoracjami tradycyjnymi – choinkami i bombkami.

Zwycięzcom gratulujemy!

Minimalizm i prowokacja

Nowe linie biżuterii Calvina Kleina

Polacy kochają znane międzynarodowe marki. Naprzeciw temu zapotrzebowaniu wychodzą nowe kolekcje biżuterii Calvina Kleina – ck ebony, oraz ck contunuity Pierwsza z nich to linia łącząca srebro i heban. Naszyjnik, bransoleta i kolczyki składają się z gładkich korali ze szlachetnego drewna przeplatanych srebrnymi ogniwami. Dwie obrączki, srebrna i hebanowa, stworzone zostały jako dopełnienie zestawu dwóch bransolet. Gładka, z hebanu, jest szeroka i zdecydowana, srebrna – cienka i delikatna. Na obrączkach i bransoletach od środka wytłoczone zostało logo ck Calvin Klein. W skład linii wchodzi także srebrna obrączka ze wstawionym w środek szerokim pierścieniem z hebanu.

Natomiast ck contunuity to kolekcja w najmodniejszym kolorze sezonu – fiolecie. NA zestaw składa się długi naszyjnik ze stali szlachetnej z fioletowymi ogniwami oraz pierścionek z dużym oczkiem. Wprowadzona na rynek w roku 2004 (w Polsce od kwietnia 2005 r) kolekcja biżuterii ck jest owocem inspirującego wyzwania postawionego przed projektantami z Biel i z Nowego Jorku. Biżuterię ck wyróżniają czysta linia i charakterystycznie wygięte metalowe powierzchnie, które tworzą zmysłową, ale prostą estetykę.

Jako owoc twórczych poszukiwań pojawiło się kilka różnych linii: ck yoyo, ck precious, ck ellipse, ck liquid, ck sway, ck hook, ck continuity, ck ebony. Na kolekcje te składają się pierścionki, bransoletki, naszyjniki, kolczyki oraz spinki do mankietów, niektóre wysadzane są diamentami. Wykorzystywane materiały to srebro, stal nierdzewna, barwione szkło kryształowe, czarny agat, żywica.

Odpowiedzialna za biżuteryjną linię Calvina Kleina firma ck Watch&Jewelry Co. Ltd. (należąca do grupy Swatch) jest jednym z niewielu ambasadorów szwajcarskiej branży zegarmistrzowskiej w świecie mody. Od 10 lat ck utrzymuje się na pierwszym miejscu jako szwajcarska marka w dziedzinie mody. Powstanie ck Watch w wyniku połączenia sił Calvin Klein i Swatch Group w 1997 r., zaowocowało narodzinami nowego sposobu pojmowania zegarka jako “akcesorium fashion”.