Artykuły z działu

Przeglądasz dział Z PRASY EUROPEJSKIEJ (id:38)
w numerze 01-02/2008 (id:66)

Ilość artykułów w dziale: 1

Biżuteria inspirowana naturą

Przewodnik po świecie piękna

W czasach, gdy wydawnictwa branżowe muszą mierzyć się z wyzwaniami jakie stawiają inne środki przekazu, a przede wszystkim internet, hiszpański magazyn Arte y Joya (ukazuje się pięc razy w roku) znalazł klucz do umysłu nowych generacji swoich czytelników. 30-letnie doświadczenia zespołu redakcyjnego umożliwiły stworzenie gazety, będącej przewodnikiem po światowych trendach, spełniającej oczekiwania odbiorców na temat wiedzy o branży jubilerskiej w kontekście współczesności i tradycji. W listopadowo – styczniowym numerze wrażenie robią duże, barwne fotografie przedstawiające modną w tym sezonie biżuterię z motywami zwierząt. Broszki, naszyjniki, pierścionki w formie ptaków, pająków i owadów mają być hitem tej zimy. Obok materiałów poświęconym firmom jubilerskim, takim jak H. Stern z Ameryki Południowej czy Rosy Blue z Indii, mamy pasjonujący reportaż z Afryki Północnej. Kultura koczowniczych Berberów przedstawiona jest jako interesujące źródło inspiracji także dla europejskich projektantów.

Kolekcje dla miłośnikow sztuki

Umowa licencyjna miedzy firmą jubilerska Zen Diamond z Turcji i wydawnictwem National Geographic może być uznana za początek popularności motywów zwierzęcych w biżuterii w najbliższym sezonie. We wrzesniu 2007 roku obie firmy zaprezentowały pierwszą kolekcje bizuterii pod tytułem Zwierzeta. Sojusz branży jubilerskiej i National Geographic, według rosyjskiego magazynu Jewellery World, ma się przyczynić do zwrócenia uwagi na zagrożone wyginięciem gatunki. W Rosji obserwuje się wzrost zainteresowania młodych mężczyzn wyrobami jubilerskimi. Mężczyzna nie lubi słuchać rad, jest odporny na tradycyjną reklamę i nie przepada za górnolotną, romantyczną frazeologią. Ceni za to konkretną informację i dobrze reaguje na wyróżnienie w postaci przyznania karty stałego klienta. Zdaniem autorów Jewellery World, tylko dostosowanie technik sprzedaży i promocji do potrzeb tej grupy może gwarantować sukces.

Tradycje i wyzwania współczesności

– Targi, jak papierek lakmusowy, ukazują tendencje na rynku i mentalność klienta -powiedziały przedstawicielki polskiej firmy Colibra dziennikarce magazynu Wisnik Juwelira Ukrainy. Po jesiennej edycji II Salonu Akcesoriów i Modnych Ozdób (Juvelir Expo Ukraina 2007 w Kijowie), Janusz Karpiński, właściciel Colibry, podjął decyzję o stworzeniu specjalnej kolekcji przeznaczonej na ukraiński rynek.

Ukraina coraz bardziej interesuje producentów wyrobów jubilerskich zarówno z Europy, jak i krajów azjatyckich. Wisnik Juvelira Ukrainy, wydawany w wersji rosyjsko-ukraińskiej, oprócz nowości i wydarzeń z branży porusza tematy związane z tradycją sztuki jubilerskiej na Ukrainie. W tym numerze pojawił się artykuł o przywiązaniu Aleksandra Puszkina do pierścieni-amuletów. Rosyjski wieszcz, jadąc na zesłanie wierzył, że chronić go będzie karaimski pierścień z krwawnikiem podarowany mu przez zakochaną w nim Jelizawietę, hrabinę Woroncową, żonę gubrnatora Krymu.

Złoto w kolorach tęczy

W Europie Północnej i Skandynawii modne jest złoto różowe, białe i delikatne odcienie żółtego. Im dalej na południe, tym bardziej nasycone są odcienie złota. – powiedział Jens Ziegler, dyrektor ds. sprzedaży metali jubilerskich w Allgemeine Gold- und Sielberscheideanstalt z Pforzheim, w wywiadzie dla magazynu World One. Coraz bardziej popularne na światowym rynku staje się złoto różowe, natomiast stopy tego metalu o niebieskiej lub zielonej barwie interesują jedynie koneserów. W krajach arabskich klienci przywiązują większą wagę do wartości samego kruszcu niż do funkcjonalności wyrobów. Dlatego też chętnie kupowana jest tam biżuteria ze złota o najwyższej próbie, które jednak łatwo ulega uszkodzeniu. Bez względu na szerokość geograficzną specjaliści od marketingu radzą sprzedawcom biżuterii zadbać o odpowiednie opakowania dla swojego towaru. Opakowanie, jak piszą autorzy magazynu World One, może się okazać bardzo skutecznym narzędziem w zdobyciu i utrzymaniu klienta.

Zrozumieć trendy

Magazyn GZ Art + Design wydawany w języku angielskim przez wydawnictwo Ruhle-Diebener-Verlag, zawsze jest z niecierpliwością oczekiwany przez projektantów biżuterii. Wyroby zaprezentowane w numerze 4/2007 dowodzą, że młodzi tureccy artyści nie tylko tworzą nowoczesne projekty, ale potrafią też czerpać z wielowiekowych tradycji. Bizancjum a później Imperium Ottomańskie przyczyniło się do wykształcenie niepowtarzalnego stylu, obecnego w tureckich wyrobach do dziś. O młode talenty zadbano w Hong Kongu. Tam, w Instytucie Projektowania, oprócz nauki wzornictwa, studenci zapoznają się z zasadami marketingu i historią kultury. Wszystko to ma pomóc im zrozumieć tendencje na światowym rynku towarów luksusowych. Trendem obowiązującym w sezonie zimowym, jest fascynacja światem zwierząt. Oprócz motyli czy żyraf, projektanci sięgają również po zakorzenione w kulturze motywy gatunków, które u niektórych wywołują odrazę. Jednym z takich przykładów jest biżuteria inspirowana chrząszczami. Skarabeusz, motyw znany w kulturze egipskiej, przeżywa swój renesans.

Prasę przejrzała Olga Gontarska