Artykuły z działu

Przeglądasz dział Z PRASY EUROPEJSKIEJ (id:38)
w numerze 12/2007 (id:65)

Ilość artykułów w dziale: 1

Luksus – sztuka życia

Bogaci są wymagający

Emocje, wellness, wewnętrzne wartości, duchowość – to słowa klucze w promocji dóbr luksusowych. Luksus to dziś sztuka życia i nie wiąże się już z wartością materialną. Produkty luksusowe muszą odpowiadać emocjom i nadawać kształty marzeniom. Gotowość do ich zakupu rośnie wraz z zarobkami. Według magazynu Goldschmiede Zeitung, typowy konsument dóbr luksusowych to samodzielna, wykształcona osoba w średnim wieku. Specjaliści znanych światowych marek już teraz myślą, jak zaspokoić potrzeby tej grupy w kolejnych sezonach. Firma Swarovski zaprezentowała na łamach GZ Journal propozycje trendów na sezon wiosna/lato 2008. Projektanci pozostawiają nam dużą swobodę wyboru. Ascetyczne, nordyckie wzornictwo, amulety, sztuczne materiały w stylu techno, a może elementy etniczne, korale, perły w stylu glamour? W sezonie wiosenno-letnim 2008 według własnego gustu, będziemy mogli wybierać z bogatej oferty projektantów.

Wieści z Europy Środkowo-Wschodniej

– Na Litwie, Łotwie i w Estonii trudno znaleźć jeden klucz do serca klientów – powiedział Kari Kuulman z estońskiej firmy Baltic Jewellery Trade w wywiadzie dla magazynu Baltic Jewellery News. Mieszające się wpływy różnych kultur sprzyjają indywidualizmowi. Klienci w krajach bałtyckich są otwarci na oryginalne połączenia stylów, ale za to trudno stworzyć ofertę, która odpowiadałaby większości. Takich problemów nie mają przedsiębiorcy na Białorusi. Wszystkie wysiłki koncentrują na tym, by w ogóle utrzymać się na rynku.

Licencje, kontrole, konfiskaty rujnują śmiałków, którzy odważą się działać w branży jubilerskiej. Problemem jest monopolizacja produkcji i prawie całkowite opanowanie rynku sprzedaży detalicznej przez zagraniczne firmy. Zdaniem Alexandra Dianowa, jednego z właścicieli Zakładu produkcyjnego Monarch, 50 procent sprzedawanej na Białorusi biżuterii pochodzi z importu – w tym z Polski. Jubilerzy na Białorusi z rezerwą odnoszą się do zapewnień rządu o wsparciu dla rodzimej branży. W omawianym numerze magazynu, jak zwykle, sporo miejsca poświęcono Polsce; nie zabrakło materiału o Festiwalu Srebra w Legnicy oraz o Biennale Bursztynu we Fromborku. A liczne reklamy polskich firm, jak ABC Gold, Amber Apple czy Self Dariusza Koczanowskiego wyraźnie świadczą o dużym zainteresowaniu naszej branży rynkami w regionie bałtyckim.

Czego pragną mężczyźni?

Międzynarodowi eksperci odnotowują wzrost zainteresowania młodych mężczyzn biżuterią. Przyczynia się do tego wizerunek lansowany przez gwiazdy show biznesu, jak David Beckham czy Robbie Williams. Magazyn World One International Watch & Jewellery Journal wydawany, podobnie jak GZ Journal, przez wydawnictwo Rőhle-Diebener-Verlag podjął w tym numerze temat trendów w męskiej biżuterii. W biznesie nadal królują spinki do mankietów. Mężczyźni cenią ekstrawaganckie połączenia pereł i skóry czy białego złota z gumą. Coraz częściej wykorzystują biżuterię do kreowania własnego wizerunku.

Rośnie zainteresowanie sygnetami z diamentami i ozdobami inspirowanymi sagami wikingów. W tym sezonie, według projektantów, panowie powinni szukać dodatków i ozdób w ciepłym brązowym kolorze. Dozwolone są kombinacje z czerwonym złotem, białymi metalami, czernią, diamentami lub kwarcem o brawie cynamonu. Jesiennym trendem w modzie męskiej i damskiej są soczyste jagodowe fiolety oraz intensywne kolory. Kryształ górski, srebro i onyx będą natomiast hitami w tańszych segmentach sprzedaży.

Moda na ekskluzywne zegarki

Ukraiński rynek zegarkowy dynamicznie się rozwija; rośnie popyt na zegarki z górnej półki cenowej – podaje ukraiński magazyn Czasy. Stil & Wremja. Ten kwartalnik ukazuje się na rynku od siedmiu lat i ściśle współpracuje ze szwajcarskim magazynem specjalistycznym Europa Star. Ukraiński rynek coraz bardziej upodabnia się do zachodnioeuropejskiego – pisze Jelena Serebranskaja, redaktor naczelna gazety. Specjaliści od marketingu w odpowiedzi na potrzeby konsumentów organizują liczne prezentacje, pokazy nowości, promują nowe butiki. Ukraińcy zaczęli postrzegać zegarki, jako element kreowania własnego wizerunku. Ważna jest teraz praca nad budowaniem marki. Rozumie to główny gracz na ukraińskim rynku Kijowska Fabryka Zegarków. Produkowana przez nią marka Kleynod stała się popularna na rynkach Mołdawii, Kirgizji, Syrii czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich; jest również rozpoznawalna w Europie Zachodniej, w Niemczech i we Francji.

Zwierzęta i kreskówki

Jewellery News India to imponujących rozmiarów magazyn wydawany w cyklu dwumiesięcznym. Jego zadaniem jest ułatwienie współpracy zagranicznych kupców z indyjską branżą jubilerską. Znajdziemy tam wiele cennych informacji o producentach, hurtowniach, a nawet początkujących projektantach biżuterii z Indii. Krótkie notatki i dłuższe materiały analityczne prezentowane są w czterech działach (wydarzenia, nowości, rynek i technologia).

We wrześniowo-październikowym numerze jeden z najobszerniejszych artykułów dotyczy rynku biżuterii dziecięcej, tematu podejmowanego również na łamach europejskich czasopism. Zwrócono uwagę na potrzebę przyzwyczajania klientów do tego typu produktów. Specyfika promocji biżuterii dziecięcej polega na przekonywaniu o jej wartości dorosłych i jednoczesnym dostosowaniu do gustów dzieci. Wzory inspirowane naturą lub kreskówkami, pobudzające wyobraźnię, mogą przyciągnąć uwagę małych miłośników biżuterii. Rodziców natomiast, zdaniem autorów, przekonają wyroby z motywami alfabetu czy numerów posiadające również walory edukacyjne.

Prasę przejrzała Olga Gontarska