Artykuły z działu

Przeglądasz dział PANORAMA (id:47)
w numerze 07-08/2007 (id:60)

Ilość artykułów w dziale: 11

Liczby miesiąca

71 713

tyle osób odwiedziło Muzeum Bursztynu w Gdańsku w ciągu 12 miesięcy od jego otwarcia

10 000

złotych przekazał gdańskiemu muzeum Deutsche Bank na zakup inkluzji



źródło: Muzeum Bursztynu w Gdańsku

Kolekcja Georga Laue

Muzeum Bursztynu sukcesywnie gromadzi i poszerza kolekcję o nowe, interesujące bursztynowe eksponaty.

Między innymi, dzięki dofinansowaniu z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 250 000 złotych, udało się zakupić kolekcję należącą do prywatnego antykwariusza z Monachium, Georga Laue. Sześć najwyższej klasy obiektów stworzonych przez wybitnych mistrzów gdańskich XVII i XVII w. należy do najcenniejszych w zbiorach gdańskiego muzeum. Reprezentują różne przykłady wyrobów bursztynowych od sztuki sakralnej przez użytkową do wyrafinowanych prezentów dyplomatycznych, tym samym pokazując możliwości gdańskiej sztuki bursztynniczej. Najcenniejszym i najdroższym obiektem w kolekcji jest kabinet bursztynowy, sygnowany “Danzig/28. Julius/Ao 1724/ Johan George-/ Zernebach”.

10 tysięcy złotych od Deutsche Bank

Deutsche Bank przekazał na potrzeby Muzeum Bursztynu 10 tysięcy złotych.

Darowizna została przeznaczona na wzbogacenie kolekcji przyrodniczej. Zbiory inkluzji powiększyły się o: bryłkę, zawierającą dwie pszczoły, bryłkę z dużym okazem pasożytniczej pszczoły i bryłkę z kilkoma rodzajami muchówek, mrówkę, rzadko występującym roztoczem i gałązkami tui. Trzy unikatowe inkluzje są interesujące pod względem ekspozycyjnym oraz niezwykle cenne i rzadkie z naukowego punktu widzenia.

Broszka i bransoleta Zobla

Zbiory współczesnej sztuki złotniczej gdańskiego muzeum zostały ostatnio znacząco wzbogacone, m.in. przez zakup broszki i bransolety autorstwa Michaela Zobla, należącego do najwybitniejszych współczesnych europejskich złotników.

Jego prace wyróżnia odważna forma i zaskakujące łączenie bursztynu ze złotem, diamentami i innym szlachetnymi kamieniami. Zakupione do zbiorów prace wykonane są ze złota i srebra, przejrzystego bursztynu, diamentów: surowych, szlifowanych, białych i w kolorze szampana; żółtych szafirów i tanzanitów. Zakup został dofinansowany przez Gdańskie Centrum Bursztynu, które zorganizowało 16 marca 2007 r., podczas Targów Amberif, aukcję na rzecz Muzeum Bursztynu.  hs

Bursztynowe pióro dla Lecha Wałęsy na pierwsze urodziny Muzeum Bursztynu

Bogdan Oleszek, przewodniczący Rady Miasta Gdańska wręczy
2 lipca Lechowi Wałęsie pióro z bursztynu i srebra “Amber Rex”. Wyróżnienie zostało przyznane przez Pawła Adamowicza, prezydenta Gdańska za zasługi dla promocji miasta.

Wręczenie pióra uświetni uroczystości związane z pierwszą rocznicą powstania Muzeum Bursztynu w Gdańsku. Pióro zostało oznaczone cyfrą siedem, którą laureat pokojowej Nagrody Nobla uważa za swoją szczęśliwą. Na tegorocznych targach Amberif 2007 wieczne pióro “Amber Rex” autorstwa Ryszarda Wycichowskiego i firmy Amber Apple z Gdańska wyróżniono w konkursie Mercurius Gedanensis w kategorii Mistrzostwo Jubilerskie za perfekcję wykonania oraz nawiązanie do historii Polski. Pióro wykonane z użyciem srebra i bursztynu ozdobione jest motywami insygniów królewskich: koroną, jabłkiem i “Szczerbcem”. Egzemplarz pióra nagrodzony podczas gdańskich targów zostanie w dniu 2 lipca przekazany do Muzeum Bursztynu.  ep

Ławka Kruka w Warszawie

Oryginalna ławka w formie pierścionka Jedyny¨ firmy
W. KRUK stanęła 18 czerwca na Placu Konstytucji
w Warszawie. To kolejny dobry projekt promocyjny tej znanej poznańskiej firmy.
Ławka ma dwa metry wysokości, betonową podstawę i siedzisko z drewna. Będzie można na niej usiąść i odpocząć w “blasku brylantu”.

Dla zakochanych

Ławka w formie pierścionka zaręczynowego – symbolu miłości i oddania, ma być szczególnym miejscem dla zakochanych. – Mamy nadzieję, że warszawiakom spodoba się ten obiekt, zainspirowany naszym pierścionkiem zaręczynowym Jedyny¨. Nigdy wcześniej nie prezentowaliśmy biżuterii o tak wielkich rozmiarach, ale chcąc być oryginalnym, trzeba czasem zaryzykować – mówi Iwona Cieślik, PR Manager W. KRUK.
Poznańska firma planuje także konkurs dla zakochanych na najlepsze zdjęcie z ławką
– pierścionkiem, gdzie wygrać będzie można m.in. obrączki.

Ławka będzie podróżować
po stolicy

Co 3 tygodnie ławka – pierścionek Jedyny¨ przewożona będzie w inne ruchliwe miejsca Warszawy, tak, aby mogła ją zobaczyć jak największa liczba osób. Po pierwszym postoju na Placu Konstytucji (do 7 lipca), planowane kolejne lokalizacje to: ogród na dachu biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, Pałac Ujazdowskich, Park w Wilanowie, plac przed wejściem do Złotych Tarasów oraz Park Świętokrzyski.  hs



“Jedyny” taki pierścionek
To pierwszy w polskiej branży jubilerskiej przypadek opatentowania
znaku pierścionka. Jedyny¨ to pierścionek W. KRUK z brylantem o
charakterystycznej klasycznej i eleganckiej oprawie. Jego
sześcioramienna korona najdosko-
nalej eksponuje blask oprawionego w nią brylantu. Dlatego przeznaczona
jest wyłącznie dla brylantów. W oprawie Jedynego¨ zmienia się tylko
kolor złota – biały lub żółty. Klient dobiera ten jedyny kamień zgodnie
z własnymi oczekiwaniami.

Piąta Aleja w kolorze malin i mirabelek

Na łamach “Piątej Alei”, dodatku do Rzeczpospolitej, już po raz kolejny mięliśmy okazję obejrzeć biżuterię udostępnioną przez polskich jubilerów. Sesję “Owoce Nibylandii” przygotowała Ewa Wajnert z pomocą Joanny Macur.


Pomysłodawczyni projektu, szefowa rubryki moda, Lidia Popiel, sfotografowała modelkę, Ewelinę Horosz, w biżuterii firm Lewanowicz, 3 Skarby oraz Joanny i Elżbiety Macur. Naszyjniki, bransolety i pierścienie wspaniale prezentują się z sukniami znanych polskich projektantów. Jesteśmy pod wrażeniem efektu i z niecierpliwością czekamy na następną sesję.

og

Pastorał z bursztynu i srebra dla kardynała Tarcisio Bertone

Pastorał z bursztynu i srebra autorstwa znanego artysty Mariusza Drapikowskiego otrzymał sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej, kardynał Tarcisio Bertone. Wręczył mu go osobiście 12 czerwca abp. Tadeusz Gocłowski na początku
uroczystej mszy św. pod pomnikiem Jana Pawła II na Zaspie gdańskiej.

Pastorał zamówił u Mariusza Drapikowskiego abp. Tadeusz Gocłowski niespełna półtora miesiąca temu. – Krótki termin, a pracy było naprawdę sporo – przyznaje nasz znany artysta. Pastorał ma 195 cm wysokości i waży 3,8 kg. Jego trzon wykonany jest ze srebra ze złączeniami z białego bursztynu. W górnej części trzonu widnieją wygrawerowane symbole.
– Najwyższy to herb kardynała Bertone, a tuż pod nim znajduje się sygnatura św. Tarsycjusza, czyli palma i Eucharystia – wyjaśnia Mariusz Drapikowski i wylicza dalej: poniżej umieściłem Klucze Piotrowe, symbol Watykanu a jeszcze niżej herby diecezji, gdzie nasz zacny gość był ordynariuszem. Jeden z nich przedstawia zjadające się smoki – symbol Genui.
Na głowicy pastorału artysta umieścił misternie wykonaną srebrną figurę Dobrego Pasterza, a jego łuk zakończył idealnie wymodelowanym kawałkiem bursztynu. Abp Tadeusz Gocłowski nie krył zadowolenia z pracy gdańskiego twórcy: – Ten pastorał to efekt talentu i znakomitego warsztatu artysty – stwierdził w mediach. Taka rekomendacja to znakomita promocja polskiego bursztynnictwa w Polsce i na świecie.  db

Technonatura Ambermody na Trendy Hair Fashion Show

Kolekcję Technonatura autorstwa Mariusza Gliwińskiego (biżuteria) i Nataszy Pavluchenko (ubrania) zaprezentowano podczas gali firmy fryzjerskiej Trendy w Bielsku Białej, gdzie mieści się siedziba polskiego oddziału tego koncernu.

Impreza odbyła się w budynku Teatru Polskiego, a wśród gości byli przedstawiciele firm kosmetycznych, sławy fryzjerskie z całej Polski oraz grupa stylistów z Japonii i Europy. Podczas efektownej i profesjonalnie przygotowanej gali, pokazywano na wybiegu najnowsze techniki strzyżenia, połączone z pokazem tańca, prezentacją multimedialną i pokazem mody.
Ewolucja technonatury

Biżuteria do kolekcji Technonatura wykonana jest z nietypowych materiałów, które symbolizują związki natury z techniką. Układy scalone, w których procesory zastąpiono bursztynem, przypominają zdjęcia satelitarne wielkich aglomeracji, gdzie zamiast elektronów poruszają się ludzie. Kolekcja, prezentowana już na dwóch pokazach, podlega ciągłej ewolucji. Transformacjom poddawane są zarówno użyte w niej materiały jak i forma elementów biżuterii. Kolejny pokaz TECHNONATURA planowany jest 24 czerwca br w ramach Warsaw Fashion Street i będzie adresowany także do mężczyzn. Bryłki bursztynu zostaną zastąpione surowymi, nieoszlifowanymi fragmentami skał, co podkreśli uniwersalny charakter kolekcji.

Złoto i Srebro w Rzemiośle – Ogólnopolski Konkurs Złotników

Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska Związku Rzemiosła Polskiego zaprasza złotników i jubilerów do udziału w piątym ogólnopolskim konkursie “Złoto i Srebro w Rzemiośle”.

Konkurs odbędzie się w ramach programu Targów Biżuterii i Zegarków w dniach 5-7 pażdziernika 2007 r. w Warszawie w hali EXPO XXI ul. Prądzyńskiego. Konkurs powstał z myślą o złotnikach i jubilerach, którzy cenią jakość, profesjonalizm i fachowość w sztuce złotniczej.
Główną ideą jest promocja umiejętności osób, które od wielu lat wykonują ten zawód oraz młodych ludzi uczących się złotnictwa lub rozpoczynających pracę zawodową.
Dla młodych złotników w wieku do 21 lat przewidziano temat “Matrix w biżuterii”. Jest to nawiązanie do filmowego świata Marixa i ma być inspiracją dla młodych wykonawców gotowych do podjęcia próby transformowania klasycznych technik i wzornictwa w nowoczesne formy i linie biżuterii oraz przedmiotów użytkowych.

W kategorii seniorów temat nie potrzebuje komentarza
– po prostu “Damą być” – klasyka, prostota i elegancja.
Kolejne edycje ogólnopolskiego konkursu “Złoto i Srebro w Rzemiośle¨” potwierdzają zwiększające się zainteresowanie złotników i jubilerów, co z kolei zwraca uwagę także mediów na okoliczność, że jest to rzemiosło skupiające prawdziwe talenty.
Prace zgłoszone do konkursu w terminie do 26 września 2007 r., oceni komisja konkursowa powołana z grona wybitnych fachowców złotników i jubilerów. Zadaniem jej będzie dokonanie wyboru sześciu najlepszych prac (trzy w każdej z dwóch kategorii). Dla autorów wyróżnionych prac przygotowano dyplomy oraz nagrody.

Złoto i Srebro w Rzemiośle¨
Ogólnopolski Konkurs Złotników

R E G U L A M I N

1. Organizatorzy

  • Związek Rzemiosła Polskiego – Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska 00-246 Warszawa, ul. Miodowa 14 tel/fax. + 22 50 44 230 tel. + 22 50 44 397
  • Międzynarodowe Centrum Targowe, Pracownia Sztuk Plastycznych – 03-903 Warszawa, ul. Finlandzka 10

2. Konkurs odbędzie się w okresie trwania jesiennych targów biżuterii i zegarków p. n. Złoto, Srebro, Czas w dniach 5-7 października 20067 r. w Warszawie Centrum EXPO XXI ul. Prądzyńskiego 12/14.

3. Podstawowym celem konkursu jest prezentacja kunsztu zawodowego złotników-jubilerów i młodych adeptów tego zawodu, że szczególnym uwzględnieniem umiejętności posługiwania się oraz łączenia tradycyjnych i nowoczesnych technik złotniczych, a także kreowanie autorskiego wzornictwa.

4. Konkurs dotyczy dwóch kategorii wiekowych uczestników:
 
a) JUNIORZY – młodzi złotnicy i jubilerzy w wieku do 21 lat, osoby uczące się zawodu złotnik jubiler na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego lub w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe. Temat prac konkursowych – “MATRIX W BIűUTERII”. W pracy powinny być zastosowane co najmniej trzy, dowolnie wybrane techniki złotnicze.

b) SENIORZY – złotnicy i jubilerzy w wieku powyżej 21 lat, posiadający potwierdzone kwalifikacje zawodowe w zawodzie z branży złotniczej (co najmniej tytuł czeladnika). Temat prac konkursowych _ seniorzy – “DAMĄ BYĆ”. Styl i wzornictwo prac powinny nawiązywać do tradycyjnej, misternie i wymyślnie wykonanej biżuterii.

5. Do konkursu zakwalifikowane będą przedmioty, zestawy i komplety pełniące funkcje biżuterii wykonane z zastosowaniem różnych technik złotniczych oraz wykorzystaniem metali i kamieni szlachetnych i ozdobnych:

  • zgłoszone do konkursu prace nie mogą być wcześniej prezentowane,
  • każda praca musi mieć wypełnioną przez uczestnika, odrębną kartę informacyjną (załącznik do Regulaminu) oraz załączoną do niej fotografię (najlepiej w technice cyfrowej),
  • każdy uczestnik może zgłosić do konkursu nie więcej niż trzy prace,
  • prace składane są w biurze Związku Rzemiosła Polskiego w Warszawie ul. Miodowa 14 (godz. 8.00-16.00) wraz z wypełnionymi kartami informacyjnymi i załączonymi fotografiami w terminie do 26 września 2007 r.
  1. Ocena prac – w dniu 26 września 2005 r. dokona pięcioosobowa Komisja Konkursowa.
  2. Ogłoszenie wyników – w dniu 6 października 2007 r. godz. 15.00 hala EXPO XXI w Warszawie.
  3. Zakwalifikowane prace konkursowe zostaną zaprezentowane w czasie Targów, a wyniki Konkursu opublikowane w mediach patronujących Targom.
  4. Prace konkursowe należy odebrać w dniu 7 października 2007 r. – stoisko Ogólnopolskiej Komisji Złotniczo-Jubilerskiej ZRP (inf. biuro Targów na terenie hali EXPO XXI).
  5. Laureaci konkursu otrzymają dyplomy oraz nagrody ufundowane przez sponsorów. Osoba przyjmująca nagrodę, zgodnie z obowiązującymi przepisami, będzie zobowiązana do zapłacenia w dniu jej odebrania w biurze targów, zryczałtowanego podatku dochodowego w wys. 10% wartości otrzymanej nagrody.
  6. Regulamin Konkursu i karta zgłoszeniowa dostępne na www.zrp.pl lub oswiata@zrp.pl
  7. INFORMACJE:
    tel. fax. +22 50 44 230, tel. +22 50 44 397
    oswiata@zrp.pl (Jolanta Kosakowska)
    tel. + 22 617 41 91 w. 125
    w.gontarska@mct.pl (Wanda Gontarska)

Medal Świętego Eligiusza dla Złotnika Roku 2007

Komisja Złotniczo-Jubilerska Związku Rzemiosła Polskiego, jak co roku, zaprasza do zgłaszana kandydatur na Złotnika Roku 2007. Osoba, która zostanie nagrodzona tak prestiżowym dla złotników wyróżnieniem, otrzyma Medal Świętego Eligiusza.

Medal ten wraz z tytułem Złotnika Roku otrzymują rzemieślnicy złotnicy i jubilerzy, którzy wyróżniają się wysokimi umiejętnościami zawodowymi, aktywnością w działalności społecznej na rzecz integracji środowiska złotników i jubilerów oraz aktywnie uczestniczą w procesie szkolenia i doskonalenia zawodowego. Wyróżnienie to ustanowione zostało przez Ogólnopolską Komisję Złotniczo-Jubilerską ZRP.


Jerzy Adamek

– Złotnik Roku 2006
Rzemieślnik,
mistrz w złotnictwie, od wielu lat pełni funkcję Starszego Cechu Złotników, Zegarmistrzów, Optyków, Grawerów i Brązowników m.st. Warszawy. Jest znawcą biżuterii antycznej i inicjatorem odrodzenia Muzeum Rzemiosł Artystycznych
i Precyzyjnych w Warszawie.

Inspiracją nazwy medalu jest postać Świętego Eligiusza, biskupa z Noyon-Tournai, który żył na przełomie VI-VII wieku i w zakresie swojej działalności zajmował się także złotnictwem. Święty Eligiusz stał się patronem rzemieślników pracujących w metalu, a więc także złotników.
Medal z wizerunkiem Św. Eligiusza o średnicy 32 mm, wadze ok.1 uncji złota wykona pracownia Jerzego Macura z Warszawy, a fundatorem kruszcu potrzebnego do wykonania medalu w 2007 r. jest rzemieślnicza firma Andrzeja Paszkowskiego BERPOL z Gdyni.


Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska ZRP
na posiedzeniu 22 czerwca br.
zatwierdziła zasady nominowania kandydatur na Złotnika Roku 2007 i skład Kapituły
przyznającej Medal Świętego Eligiusza.

Medal przyzna pięcioosobowa kapituła w skład, której wejdą przedstawiciele: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezesa Związku Rzemiosła Polskiego, Pracowni Sztuk Plastycznych, Ogólnopolskiej Komisji Złotniczo-Jubilerskiej ZRP. W tym roku do Kapituły będzie zaproszony pan Jerzy Adamek – Złotnik Roku 2006.

Kandydatury rzemieślników złotników i jubilerów mogą zgłosić izby rzemieślnicze i branżowe cechy (po jednej kandydaturze). Osoba nominowana do wyróżnienia powinna: prowadzić działalność rzemieślniczą w dziedzinie złotnictwa lub jubilerstwa, przestrzegać zasad etyki zawodowej, posiadać dyplom mistrzowski w zawodzie złotnik-jubiler lub wchodzącym w zakres tego zawodu,
aktywnie uczestniczyć w szeroko rozumianej edukacji zawodowej, oraz w zadaniach podejmowanych przez organizacje samorządu rzemiosła.

Uroczyste wręczenie tego wyróżnienie odbędzie się w dniu 6 października 2007 r. w czasie galowego wieczoru organizowanego w ramach programu Targów Biżuterii i Zegarków p.n. Złoto Srebro Czas
w Hotelu Jan III Sobieski w Warszawie.