Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze Z ŻYCIA BRANŻY – ŚWIAT (id:24)

Ilość artykułów w dziale: 2

Spadek sprzedaży złotej biżuterii w Europie i USA

Światowa Rada Złota opublikowała raport, z którego wynika, że w drugim kwartale 2018 r. popyt na złoto spadł o 4 proc. Zapotrzebowanie na złoto wyniosło w tym czasie 964 tony.

pj-2018-06a-08

Popyt na biżuterię spadł o 2 proc. i wyniósł 510,3 tony. Nie zmienił się natomiast popyt na złoto inwestycyjne i monety.

Napięcia polityczne

Jak podkreślają analitycy Światowej Rady Złota, wpływ na zmiany na rynku miały niepokoje polityczne. Fundusze w Ameryce Północnej odnotowały duży odpływ kapitału netto ze względu na obawy geopolityczne, przede wszystkim związane z napięciami z Koreą Północną, oraz osłabienie dolara amerykańskiego. Inwestorzy z USA przenosili swoje pieniądze, napędzając inwestycje w fundusze zasilane złotem na europejskich rynkach. W połowie kwietnia problemy zaczęły ustępować, a sytuacja w gospodarce amerykańskiej się poprawiła, zmniejszając tym samym napływ środków z USA. Jednocześnie w Europie obserwowano eskalację niestabilności politycznej, która – w połączeniu z wyraźną deprecjacją euro – zachęcała do ucieczki w bezpieczne miejsce na europejskich funduszach ETF o ratingu europejskim. Obecnie wydaje się, że sytuacja się ustabilizowała. Nie można jednak nie odnotować faktu, że ceny złota są niskie. Obecnie wynoszą one nieco ponad 1,2 tys. dolarów za uncję. Sytuacja ta ma dobre i złe strony. Niskie ceny złota sprawiają, że branża jubilerska ma możliwość zaopatrzenia się surowiec do produkcji biżuterii, a klienci mogą pozwolić sobie na jej zakup. Jednak mogą też spowodować zapaść w branży. Jak podkreślają specjaliści ze Światowej Rady Złota, najlepszą wiadomością dla rynku byłoby ukształtowanie się ceny złota na stabilnym poziomie. Wszelkie ruchy powodują bowiem zawirowania na rynkach metali szlachetnych i niekorzystnie odbijają się na rynku biżuterii.

Sytuacja w Polsce

Niskie ceny złota skłaniają Polaków do zakupu złota inwestycyjnego. Należy podkreślić, że nasi rodacy traktują kupno złota jako lokatę na czarną godzinę. Kupują małe sztabki złota, które mogą przechowywać w domu i które w miarę potrzeby będą mogli spieniężyć. Największym zainteresowaniem klientów cieszą się sztabki pięciogramowe, których cena oscyluje wokół tysiąca złotych. Polaków nie stać na wielkie inwestycje, jednak starają się maksymalnie wykorzystać fakt, że ceny złota na światowych rynkach są niskie, i zabezpieczyć swoją przyszłości. Warto zauważyć, że ich uwaga koncentruje się wokół złota inwestycyjnego, a nie biżuterii. Jak podkreślają specjaliści, sytuacja ta związana jest z możliwością szybkiego odsprzedania zakupionego złota. Biżuteria nie jest dla Polaków tak pewną inwestycją, jak choćby najmniejsza sztabka złota.

Naturalne piękno bursztynu

Kłopoty z pozyskaniem bursztynu sprawiają, że na polskim rynku biżuteryjnym pojawia się coraz mniej biżuterii z niego wykonanej. Twórcy i projektanci nie mogą zawieść swoich zagranicznych odbiorców i gros swoich gotowych wyrobów eksportują, głównie do Chin.

pj-2014-02-17

Nie można zapominać jednak, że Polacy chętnie kupują bursztynową biżuterię, szczególnie tę wykonaną przez artystów złotników. Nowoczesny design oraz wysoka jakość wyrobów sprawiają, że biżuteria z bałtyckim kamieniem sprzedaje się coraz lepiej.

Bursztyn w Chinach

Największym odbiorcą bursztynowej biżuterii są Chiny. Szacuje się, że trafia tam niemal 80 proc. produkowanej w Polsce biżuterii. Chińczycy pokochali polski skarb narodowy i kupują designerską biżuterię. Producenci wysyłają głównie biżuterię ze srebra. Bursztyn oprawiony jest w oksydowane srebro, w oprawie zamknięte zwykle nieregularne, ciekawe okazy bursztynu.

W Chinach najlepiej sprzedają się bursztyny w kolorze koniakowym, jednak na wschodni rynek trafiają także najdroższe okazy bursztynu, szaroniebieskie czy czarne i, co godne odnotowania, znajdują się na nie odbiorcy. Podkreślenia wymaga fakt, że na rynek chiński trafia bursztyn oprawiony w złoto czy nawet platynę i znajdują się odbiorcy, którzy chętnie ją kupują. Ceny biżuterii z bursztynem zbliżone są do cen biżuterii z kamieniami szlachetnymi. Zdarza się także, że twórcy wzbogacają biżuterię o diamenty i tworzą niemal arcydzieła sztuki złotniczej.

Nowoczesny design

sprawia, że Chińczycy wykupują wszystkie bursztynowe wyroby, które pojawiają się na ich rynku. Nowoczesny design Kolekcje bursztynowej biżuterii są coraz chętniej kupowane przez klientów w polskich salonach jubilerskich. Jednak kupują i doceniają je wymagający klienci, dla których liczą się przede wszystkim artystyczne walory wyrobu złotniczego. Polacy kupują biżuterię, która jest niepowtarzalna, unikalna, zależy im na posiadaniu kolekcji autorskich. Bursztynnicy są bardzo wyczuleni na potrzeby rynkowe, śledzą światowe trendy i dostosowują swoje kolekcje do oczekiwań współczesnego klienta. Nowoczesne wzornictwo wydobywa piękno bursztynu. Każdy bursztyn jest inny, ma jedyny w swoim rodzaju kolor, kształt i twardość. Projektanci starają się wydobyć jego naturalne piękno, dostosować oprawę pod konkretny egzemplarz surowca, pozwolić mu zabłysnąć. Warto zauważyć, że trendy nawet na rynku biżuterii bursztynowej zmieniają się bardzo szybko.

A każda zmiana tendencji wśród klientów salonów jubilerskich znajduje swoje odbicie w kolejnych kolekcjach bursztynowej biżuterii. Bursztynnicy poza dostosowaniem swoich wyrobów pod oczekiwania wymagających klientów, starają się także samodzielnie kreować modę i przełamywać stereotypy związane z bursztynem. Projektanci coraz chętniej eksperymentują – przełamują konwencję łącząc bursztyn z żywicą, miedzią czy tytanem. Warto pamiętać, że im ciekawsze połączenia, tym większe zainteresowanie klientów, dlatego też projektanci sięgają po stal, różnego rodzaju tkaniny, a nawet papier. Twórcy bursztynowej biżuterii dzięki nowoczesnemu wzornictwu starają się zaskakiwać swoich odbiorców i sprawić, aby bursztyn stał się modnym dodatkiem. Na rynku możemy znaleźć połączenia bursztynu oraz kamieni ozdobnych, czy nawet szlachetnych a także innych materiałów jubilerskich. Jednym słowem można powiedzieć, że projektanci starają się sprawić, aby bursztyn stał się designerskim gadżetem, a biżuteria z niego wykonana – najmodniejszą biżuterią. Twórcom, wprowadzającym bursztynowe kolekcje biżuterii na polski rynek zależy na przełamaniu stereotypu, że bursztynowa biżuteria przeznaczona jest dla osób starszych, chcą aby doceniona została przez młode pokolenie Polaków.

Personalizacja bursztynu

Projektanci biżuterii z bursztynem coraz chętniej decydują się na projektowanie pod konkretne zamówienie klientów. W kolekcjach bursztynników można znaleźć już biżuterię modułową, którą można dowolnie komponować. Projektanci wprowadzają liczne rodzaje zawieszek, charmsów czy beadsów. Bursztynnicy starają się zmienić przyzwyczajenia Polaków i pokazać, jak wielkie zmiany dokonały się na tym rynku. Projektanci biżuterii z „polskim skarbem narodowym” starają się dzięki nowoczesnemu wzornictwu oraz dostosowaniu swoich kolekcji do oczekiwań rynku zmienić wizerunek bursztynowej biżuterii. Sprawić, żeby biżuteria wykonana z bursztynu stała się modna i pożądana przez klientów salonów jubilerskich.

Dlatego też niemal każda z firm decyduje się na wykonywanie biżuterii według pomysłów klientów, czy też stara się ukazać właściwości bursztynu poprzez połączenie go z nietradycyjnymi materiałami. Podkreślenia wymaga fakt, że polscy projektanci dyktują trendy na światowym rynku bursztynowej biżuterii. Wprowadzają nowe rozwiązania technologiczne, wzornictwo. W Polsce została opracowania metoda fasetowego szlifowania bursztynu na wzór diamentów. Dzięki projektantowi Marcinowi Wesołowskiemu szlifowane bursztyny znajdują się na całym świecie.