Artykuły z działu

Przeglądasz dział TARGI (id:44)
w numerze Z ŻYCIA BRANŻY – POLSKA (id:23)

Ilość artykułów w dziale: 3

Nowe targi na mapie Polski

Polska branża jubilerska będzie miała okazję do spotkania na nowo powstałych Targach Biżuterii Tradycyjnej i Artystycznej Biżu-Time Expo, które odbędą się w dniach 12-13 kwietnia 2014 roku we Wrocławiu.

pj-2014-01-12

Biżu-Time Expo to jedyna we Wrocławiu profesjonalna impreza targowa dedykowana branżom jubilerskiej i kamieni mineralnych/ minerałów. Wydarzenie jest odpowiedzią na duże zapotrzebowanie na rynku dolnośląskim na prezentację marek, produktów i usług jubilerskich, a także okazją do wymiany doświadczeń i kontaktów biznesowych branży. Impreza będzie odbywała się równolegle z popularnymi Targami Kosmetyczno- Fryzjerskimi Dni Urody i Spa, które przyciągają liczne grono odbiorców.

Bursztyn na Mariackiej

Od 6 do 8 września w nowym Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku odbyły się 13. Międzynarodowe Targi Bursztynu AMBERMART. Swoje wyroby zaprezentowały na nich 153 firmy bursztynnicze, złotnicze a także projektanci biżuterii.

 

Odwiedzający mieli możliwość zakupu srebrnej i złotej biżuterii z bursztynem, biżuterii artystycznej i awangardowej, rzeźb i przedmiotów dekoracyjnych z bursztynu, półfabrykatów z bursztynu, kamieni jubilerskich, pereł, lamp witrażowych oraz galanterii stołowej.

 

 

Otwarte dla zwiedzających

Targi AMBERMART otworzyły jesienny sezon wystawienniczy, pozwalając zagranicznym kupcom na uzupełnienie oferty po sezonie letnim, a przede wszystkim przed grudniowym szczytem handlowym. Tegoroczny AMBERMART został otwarty dla zwiedzających. Wejściówka kosztowała dziesięć złotych. Zainicjowany został ministerialny program promocji eksportu polskiej biżuterii z bursztynem, który nosi nazwę „Bursztyn. Skarb Polski”. To gdańsko-warszawska inicjatywa uznana przez Ministerstwo Gospodarki za najkorzystniejszą koncepcję promocji branży jubilersko-bursztynniczej. Wspólna oferta Międzynarodowych Targów Gdańskich, Krajowej Izby Bursztynu, Międzynarodowego Centrum Targowego z Warszawy oraz spółki S&A, największej polskiej firmy bursztynniczej, jest owocem kilkuletnich starań całego środowisk oraz władz Gdańska, o umieszczenie branży jubilersko-bursztynniczej na liście dziedzin promujących polską gospodarkę. Ministerstwo przeznaczyło prawie siedem milionów złotych na działania promocyjne. Planuje się, że polskie firmy biorące udział w targach zagranicznych, organizowanych w Monachium i w Vicenzie, Tucson, Las Vegas oraz w Hong Kongu, otrzymają dofinansowanie w wysokości 75 proc. kosztów, takich jak: zakup powierzchni wystawienniczej, przejazdy i hotele. W ramach kampanii projektuje się również zorganizowanie m.in. światowego kongresu bursztynu, wizyty studyjnej dziennikarzy, misji wyjazdowej polskich firm oraz przyjazdu zagranicznych kupców, akcji promocyjnej w prasie konsumenckiej i na billboardach w Niemczech, Włoszech, Stanach Zjednoczonych i Chinach, międzynarodowych warsztatów bursztynniczych oraz pokazów mody i biżuterii. Już powstał katalog promocyjny i film o pracy bursztynników.

 

 

Promocja książki

Pierwszego dnia targów odbyła się prezentacja najnowszej książki prof. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz, geologa z Muzeum Ziemi PAN, przyjaciela targów bursztynniczych w Gdańsku, „Bursztyn w Polsce i na świecie”. Ta licząca niemal 300 stron pozycja, to kompendium wiedzy o bursztynie – jego genezie, występowaniu, nazewnictwie, obróbce, historii obecności żywic kopalnych w kulturze i związanymi z nimi tradycjami, badaniach zachowanych w bursztynie śladów roślin i zwierząt z odległej przeszłości. W publikacji uwzględnione zostały również wyniki ostatnich badań oraz prezentacja najciekawszych europejskich ośrodków badania bursztynu. Wok ół targ ów W trakcie targów obejrzeć można było pokazy biżuterii, a także prace nadesłane na międzynarodowy konkurs dla młodzieży, zorganizowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników „Szkoła na Bursztynowym Szlaku”. Targom towarzyszyło Laboratorium Bursztynu, gdzie rzeczoznawcy Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników i pracownicy naukowi Muzeum Ziemi PAN oraz Politechniki Gdańskiej identyfikowali bursztyn. Wystawiano także wzorce żywic kopalnych i ich imitacje z kolekcji Gabrieli Gierłowskiej oraz wystawę inkluzji roślinnych i zwierzęcych w bursztynie, prezentowaną przez Muzeum Inkluzji w Bursztynie przy Uniwersytecie Gdańskim. Na zakończenie targów odbyła się impreza „Mariacka pod Gwiazdami” pod hasłem: „…a historia sobie płynie…”, podczas której odbył się pokaz mody i bursztynu Religious & LovTed Magdaleny Arłukiewicz i Aleksandra Gliwińskiego.

Impreza targowa dla Centralnej Europy

Piąta edycja Letnich Targów Trendów Jubilerskich i Zegarkowych Jubinale 2012, najmłodsza impreza branży jubilerskiej w Polsce, na stałe wrosła w kalendarz wielu firm, właścicieli galerii, sklepów jubilerskich i hurtowni.

 

 

Od 17 do 19 maja w hali w Krakowie spotkało się 120 wystawców, z Polski, Litwy, Węgier, Włoch, Czech, Słowacji, Turcji, Rumunii a nawet Hong Kongu.

 

Atrakcyjne spotka nie dla zwiedzających

W tym roku można było podziwiać biżuterię złotą i srebrną; biżuterię z diamentami, perłami i kamieniami szlachetnymi; biżuterię z bursztynem i minerałami; oryginalną biżuterię designerską i tą modową. Na targach JUBIN ALE 2012 nie zabrakło również oferty zegarkowej oraz opakowań i oferty technicznej. Targi były okazją nie tylko do nawiązania kontaktów handlowych, ale także dawały możliwość do wzbogacenia swojej wiedzy. Podczas branżowego spotkania można było dokonać bezpłatnej wyceny biżuterii i kamieni szlachetnych. Swoje stoisko miała także Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska udzielająca porad w sprawie oceny autentyczności oraz napraw i renowacji wyrobów rzemiosła jubilerskiego.

 

 

Organizatorowi targów, od początku istnienia imprezy, zależy na promocji młodych talentów w dziedzinie projektowania biżuterii. Podobnie było i w tym roku kiedy tytuł „Trend Skauta Polskiej Biżuterii”, promocyjnym stoiskiem oraz kampanią reklamową wyróżniona została Martyna Tejwan – absolwentka Politechniki Warszawskiej na Wydziale Architektury i Urbanistyki oraz absolwentka Wytwórni Antidotum. Zaprezentowała rozbudowane o nowe elementy, kolekcje „flowers in color” oraz „organic pearl”. Podczas dwóch dni targowych, prowadzone były przez Wytwórnię Antidotum otwarte warsztaty biżuterii w technikach tkackich. Trzeciego dnia targów, niejako podsumowaniem stała się wystawa wykonanych prac wszystkich uczestników warsztatów. Nie można zapominać, że tegorocznej edycji targów towarzyszyły liczne wystawy. Galeria Sztuki w Legnicy zaprezentowała prace biorące udział w Legnickim Festiwalu Srebra. Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych przyjechało do Krakowa z wystawą – Archiwum XX. Retrospekcja prac 20-tu lat działalności członków stowarzyszenia. Odwiedzający mieli także możliwość obejrzenia prac konkursowych adeptów sztuki złotniczej prywatnych szkół jubilerskich i złotniczych z Polski i zagranicy Fresh Metal – Geometria. Swoje autorskie projekty biżuterii i akcesoriów zaprezentowały także Krakowskie Szkoły Artystyczne.

Kryzys i mistrzostwa

Tegoroczna impreza Jubinale wyjątkowo odbyła się w maju a nie jak zazwyczaj w czerwcu. Czy był to dobry termin? Trudno na to pytanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Z jednej strony wcześniejszy termin powinien zachęcić większą grupę odbiorców do zakupów przed sezonem letnim oraz Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, z drugiej strony targi odbyły się w zbyt bliskim sąsiedztwie dużej imprezy we Włoszech, co mogło wpłynąć na osłabienie frekwencji kupców zwłaszcza zagranicznych. Kolejnym elementem mającym wyraźny wpływ na statystyki jest wszechobecny medialnie „kryzys”, mocno odczuwalny w sklepach i salonach jubilerskich. Obecną sytuację rynkową zdają się potwierdzić statystyki, ponieważ Jubinale po raz pierwszy nie odnotowały zwyżki odwiedzających, zarówno wśród polskich, jak i zagranicznych gości. Mimo odczuwalnych trudności na rynku, istnienie Jubinale na targowej mapie Polski otwiera przed wieloma firmami nowe rynki. Targi potwierdzają swą atrakcyjność nie tylko dla południa Polski, ale również dla kupców z krajów Europy Centralnej. Jednocześnie warto odnotować, że większość kupców i odwiedzających była niezwykle zadowolona z oferty, jaką zaproponowały im wystawiające się firmy. Zainteresowaniem cieszyły się wystawy i stoiska, na których można było bezpłatnie dokonać wyceny biżuterii i kamieni szlachetnych. Dlatego też nie można jednoznacznie ocenić tegorocznej edycji krakowskich targów. Z całą pewnością natomiast można stwierdzić, że wpisały się one na stałe w kalendarz jubilerskich imprez w Polsce. Miejmy nadzieję, że przyszłoroczna edycja, która odbędzie się od 13 do 15 czerwca 2013 i na którą już zapraszają organizatorzy, będzie okazją do entuzjastycznych podsumowań.