Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRODUKT (id:118)
w numerze Z ŻYCIA BRANŻY – POLSKA (id:23)

Ilość artykułów w dziale: 5

Miniaturyzacja i automatyzacja

narzędzia i maszyny jubilerskie są stale udoskonalane, aby spełnić oczekiwania producentów biżuterii. z roku na rok stają szybsze i wydajniejsze. Teraz przyszedł czas na ich miniaturyzację.

q24

Niemal wszyscy producenci sprzętu jubilerskiego dostrze- gli potrzebę dostosowania maszyn jubilerskich do nowych wymagań klientów, którzy poza jakością i funkcjonalnością kupowanego sprzętu, oczekują także sprzętu skrojonego na miarę danego producenta biżu- terii. Automatyzacja branży, sprostanie wymaganiom świata po pandemicznego wymaga nowoczesnych rozwiązań i tu z pomocą przychodzą wydajne i technologicznie zaawanso- wane narzędzia i maszyny jubilerskie.

q25

KIESzOnKOWE MASzYnY

Pracowanie jubilerskie wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt do produkcji biżuterii mają swoje ograniczenia. Maszyny jubilerskie służące do odlewu, piece, polerki jubi- lerskie jak powszechnie wiadomo zajmują dużą ilość miejsca. Przeznaczone są zazwyczaj także do produkcji dużych ilości biżuterii. W dzisiejszych czasach kiedy klien- ci oczekują biżuterii spersonalizowanej a producenci biżuterii wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom i oferują biżuterię w krótkich seriach, nie ma potrzeby kupowania wielkich maszyn jubilerskich. Mamy zatem do czynienia z miniaturyzacją sprzętu jubilerskiego, którzy dzięki swojej wielkości zmieści się w każdej pracowni, pozwala oszczędzić materiał, a także sprawia, że producenci biżuterii mogą szybko reagować na potrzeby rynku. – Wielkie kombajny jubilerskie przeznaczone były dla producentów biżuterii, którzy sprzedawali tysiące egzemplarze biżuterii tego samego modelu – mówi Witold Dąbrowski, jubiler. – Dziś rzadko która firma ma takie zamówienia. Każdy producent biżuterii wyprowadza na rynek krótkie serie, a nawet pojedyn- cze egzemplarze biżuterii, dlatego też mniejsze maszyny są idealnym rozwią- zaniem – dodaje. należy także zauważyć, że nie tylko producenci masowej biżu- terii wypuszczają na rynek biżuterię, robią to także pracowanie jubilerskie i artyści. – Twórca biżuterii pracujący w swoim warsztacie zwyczajnie nie ma miejsca na wielkie maszyny – mówi Witold Dąbrowski. – nowoczesna mała maszyna w zupełności spełnia jego oczekiwania – dodaje.

q26

MInI SPEKTROMETRY

Na rynku jubilerskim w ostatnim czasie pojawiły się także przenośne spektrometry, które pozwalają na badanie kamieni szlachetnych w zaciszu swojej pracowni a nawet na zabieranie urządzenia ze sobą w celu zbadania zakupio- nych kamieni u ich sprzedawcy. Mimo że spektrometry uległy miniaturyzacji to, jak zapewniają ich producenci, umożliwiają wykrycie nawet syntetycznych diamentów HPHT ( diamentów tworzonych w prasie HPHP z dostępem powietrza). Małe przenośne spektrometry został zaprojek- towany, aby zapewnić firmom jubilerskim możliwości technologiczne, które do tej pory były zastrzeżone dla dobrze wyposażonych laboratoriów gemmologicznych. należy podkreślić, że obsługa miniaturowych urządzeń także nie jest trudna. Jak zapewniają ich producenci obsługiwać je i utrzymywać wiarygodny odczyt mogą osoby nieznają- ce się na gemmologii. na całym świecie. Dziś twórcy niemal nie wyobrażają sobie już etapu projektowania bez CAD&CAM. Producenci biżute- rii wykorzystują tę technologię do tworzenia modeli, które następnie są wykorzystywane do zrobienia wielu kopii. Drukarki 3D są stale udoskonalane i miniaturyzowane, aby ułatwić pracę projektantów biżuterii. Mini drukarki 3D mogą znaleźć się w niemal każdym warsztacie i studiu projektowym a ich obsługa nie wymaga żadnych umiejętności.

MAŁE A TAnIE

należy zauważyć, że miniaturyzacja sprzętu sprzyja także jego dostępności. Mniejsze maszyny jubilerskie są znacz- nie tańsze i może sobie na nie pozwolić niemal każdy twórca biżuterii. Producenci maszyn i narzędzi jubilerskich tworzą urządzenia analizując konkretne potrzeby rynku i wprowadzają na rynek sprzęt, który zadowala każdego użytkownika.

Marka jubilerska mierzona jakością pudełka

Opakowania jubilerskie są jednym z podstawowych produktów marketingowych, jaki może wykorzystać salon jubilerski i producent biżuterii, aby wypromować swoją markę. To także ważne medium, za pomocą którego docieramy ze swoim przekazem do potencjalnego klienta, dlatego tak istotne jest, aby spełniało ono oczekiwania konsumentów.

pj-2018-06v-17

Popyt na spersonalizowane opakowania otwiera szansę na zwiększenie obrotów także w salonach i galeriach z biżuterią. Klienci skłonni są kupować produkty stworzone dla nich. Jak podkreślają specjaliści, moda na „zindywidualizowane” produkty będzie rosła. Dlatego też warto zastanowić nad wprowadzeniem do swoich sklepów możliwości zaprojektowania własnego pudełka, które będzie nie tylko opakowaniem, ale i oryginalną pamiątką.

Na Opako waniu logo firmy

Luksusowy produkt musi zostać umieszczony w opakowaniu, które oznaczone jest logiem marki. Najłatwiejszym i zarazem najtańszym sposobem na przeniknięcie do świadomości klienta za pośrednictwem logo danego salonu jest umieszczenie go na opakowaniu z kupioną przez niego biżuterią.

Warto również zastanowić się nad dołączaniem do każdego opakowania „wizytówki produktu”. Informacja na temat kamienia umieszczonego w danej biżuterii, sposobu pielęgnacji biżuterii czy wręcz krótka historia biżuterii umieszczona na bileciku dodanym do zakupu sprawią, że klient będzie postrzegał nasz sklep znacznie lepiej. Informacje przekazane klientowi nie tylko będą mówiły o doskonałej jakość usług świadczonych w danym salonie jubilerskim, ale także będą poszerzały wiedzę Polaków na temat biżuterii i promowały salon. Wizytówka biżuterii to także bezpłatna reklama dla danego salonu jubilerskiego. Poza umieszczeniem na opakowaniu logo salonu jubilerskiego, warto także zastanowić się nad zaprojektowaniem własnego rodzaju opakowania. Działające na rynku jubilerskim firmy produkujące opakowania wprowadzają do swojej oferty możliwość samodzielnego projektowania opakowań.

Właściciele salonów jubilerskich czy galerii z biżuterią autorską, poza tradycyjnymi pudełkami na biżuterię, mają zatem możliwość zaproponować klientom stworzenie własnego opakowania, które będzie zgodne z ich oczekiwaniami. Producenci po otrzymaniu projektu, za dodatkową opłatą, tworzą spersonalizowane opakowania na pierścionek zaręczynowy, obrączki czy biżuterię ofiarowywaną z różnych okazji. Nie można zapominać, że spersonalizowane opakowanie jubilerskie z całą pewnością będzie pokazywane i podziwiane, co może przełożyć się na promocję danej marki biżuteryjnej. Podkreślenia wymaga również fakt, że umieszczenie logo firmy na „zindywidualizowanym” pudełku pozwoli na kreację wizerunku, a w czasach, gdy na rynku istnieje ogromna konkurencja, potrzeba wyróżnienia się staje się koniecznością.

Opako wanie od prod ucent a

Na polskim rynku jubilerskim wybór opakowań jubilerskich wydaje się być nieograniczony, dlatego trzeba zastanowić się nad zamówieniem tych najodpowiedniejszych. Jak podkreślają specjaliści do spraw marketingu, biżuteria kupowana w salonach jubilerskich nigdy nie powinna być pakowana w torebki czy sakiewki, nawet jeśli te ostatnie wykonane są z jedwabiu czy innego szlachetnego materiału.

Można natomiast zastanowić się nad pakowaniem biżuterii w papierowe torebki, które ostatnio pojawiły się w asortymencie wielu producentów opakowań jubilerskich. Producenci postawili w tym sezonie na nowoczesną klasykę. W ich ofercie można znaleźć zarówno drewniane, eleganckie opakowania na biżuterię, jak i filcowe pudełeczka. Odpowiedni wybór opakowania jubilerskiego może przełożyć się na wzrost sprzedaży w danym salonie. Wszystko zależy od sposobu, w jaki właściciele wykorzystają okazję do promowania swojego sklepu.

Iść pod prąd

Na polskim rynku opakowań jubilerskich panuje moda na pudełka welurowe. Niezmiennie od kilku sezonów większość właścicieli salonów jubilerskich decyduje się właśnie na nie. Może jednak warto prześledzić cały asortyment producentów opakowań jubilerskich i wybrać te, które pozwolą nam na wyróżnienie się na tle konkurencji. Należy pamiętać, że nie zawsze podążanie za nowościami czy trendami jest najlepszym rozwiązaniem. Podczas wyboru opakowań do salonu jubilerskiego czy galerii z biżuterią autorską warto zastanowić się: po pierwsze – jaki mamy asortyment, a po drugie – do kogo kierujemy swoją ofertę. Jeśli zależy nam na pozyskaniu młodych klientów, musimy dostosować nasze opakowania do ich preferencji, zaskakując ich innowacyjnymi rozwiązaniami, a jeśli chcemy pozyskać tradycjonalistów, musimy zdecydować się na rozwiązania klasyczne. Trzeba jednak zauważyć, że opakowanie biżuterii jest niezwykle ważnym atrybutem i należy dokładnie zastanowić się przed jego wyborem. Zdanie się na przypadek może bowiem pozbawić nas szansy na pozyskanie nowych klientów.

Kamienie kolorowe

świaPowoli wraca moda na biżuterię z kamieniami kolorowymi. Klienci w salonach jubilerskich coraz chętniej wybierają pierścionki z szafirami, szmaragdami czy rubinami. Zainteresowanie klientów budzi też cytryn, opal i topaz. Na naszych oczach następuje stopniowe, acz widoczne przełamanie tendencji do kupowania jedynie diamentów.

pj-2018-06a-20

Właściciele salonów jubilerskich zauważają, że klienci chcą posiadać biżuterię oryginalną, która będzie podkreślała ich osobowość i styl. Dlatego też chętniej niż jeszcze rok temu decydują się na zakup złotej biżuterii o niekonwencjonalnym wzornictwie.

Zmiany na rynku

Salony jubilerskie w naszym kraju zdominowane zostały przez biżuterię diamentową. Większość klientów zainteresowana jest kupnem pierścionka z diamentem. Niezwykle często wybierane są również obrączki wysadzane diamentami. I nie wydaje się, aby moda na diamentową biżuterię ślubną w najbliższym czasie przeminęła. Niemniej jednak właściciele salonów jubilerskich zauważają tendencję do zamawiania pierścionków i obrączek, które przełamują schematy. – W pracowniach jubilerskich pojawia się coraz więcej świadomych klientów, którzy doskonale wiedzą, czego chcą – mówi jubiler Wacław Krzyżanowski. – Klienci zamawiają biżuterię niekonwencjonalną. Chcą wspólnie ze złotnikiem pracować nad projektem, wprowadzić swoje rozwiązania, wybrać najlepszy, ich zdaniem, kamień – dodaje. Obserwacja rynku pozwala na wysnucie wniosku, że klienci przestali się bać eksperymentowania i chętniej niż dotychczas decydują się na biżuterię wykonaną zgodnie z własnymi sugestiami. Polacy, którzy nie podporządkowują się modzie i mają własne zdanie na temat biżuterii, wybierają pracowanie jubilerskie, w których wspólnie ze złotnikiem realizują swoje marzenia o idealnym obiekcie biżuteryjnym. A liczba tych klientów w ostatnim czasie rośnie. – Klienci decydują się na zakup kolorowych kamieni, gdyż już sam ten fakt sprawia, że ich biżuteria będzie przełamywała schematy – uważa Wacław Krzyżanowski. – Podkreślić należy, że Polacy chcą biżuterii nowoczesnej. Wyrób nie może przypominać biżuterii babć. Zależy im na współczesnym wzornictwie, które pozwoli na wyeksponowanie właściwości kamieni kolorowych w nowej odsłonie – dodaje.

Cytryn i rubin

Twórcy biżuterii podkreślają, że w krąg zainteresowań odbiorców po latach wraca cytryn. Jego nieobecność na rynku biżuteryjnym w ostatnim czasie sprawiła, że teraz traktowany jest on jako nowinka, która pozwala na wyrażenie swojej osobowości. Klienci polskich salonów jubilerskich wybierają także biżuterię z rubinami i szafirami. – Kamienie muszą być duże, wyraziste – wskazuje Wacław Krzyżanowski. – Klienci życzą sobie biżuterii masywnej o finezyjnym wzornictwie. Najczęściej decydują się na miks tradycji z nowoczesnością, tworząc tym samym ciekawe rozwiązania formalne – dodaje. Duży wpływ na zmianę postrzegania biżuterii z kamieniami kolorowymi ma możliwość zapoznania się ze wzornictwem z całego świata, dostępnym dzięki internetowi, a także nowoczesne programy graficzne, które pozwalają na samodzielne próby stworzenia biżuterii w zaciszu domowym. – Można powiedzieć, że Polacy wybierają pracownie jubilerskie, które dysponują programami projektowania biżuterii, aby wspólnie z profesjonalistą wykonać projekt biżuterii – zauważa Wacław Krzyżanowski. – W momencie, gdy zjawiają się w pracowni jubilerskiej, wprost żądają wizualizacji swojej wymarzonej biżuterii. Chcą uczestniczyć w procesie tworzenia, mieć w nim swój udział – dodaje. Próby i błędy, zmiana materiałów jubilerskich, eksperymentowanie z formą sprawia, że klienci chętnie wybierają kamienie kolorowe, a nawet łączą je ze sobą w celu zapewnienia lepszego, ich zdaniem, efektu. Dlatego też kamienie szlachetne o wyrazistej barwie zaczynają pojawiać się w biżuterii coraz częściej. I co należy zaakcentować – w zupełnie nowej odsłonie. Wzornictwo nawiązuje do dawnych trendów, jednak widać w nim nowoczesne rozwiązania funkcjonalne.

Nowoczesność i technologia

– Klienci chcą, aby pierścionki zaręczynowe, które wybierają, były niecodzienne, aby opowiadały ich własną historię – mówi Wacław Krzyżanowski. – Jednocześnie bardzo często przychodzą z pierścionkami, obrączkami, które otrzymali od swojej najbliższej rodziny. Zależy im, aby fragment życia dziadków czy rodziców był wkomponowany w ich biżuterię. Wspólnie zaczynamy tworzyć nowe dzieło, które również będzie przekazywane w rodzinie następnym pokoleniom – dodaje. Należy podkreślić, że coraz więcej osób pojawia się w pracowniach jubilerskich z własnym złotem i kamieniami szlachetnymi. Jedni upatrują tego stanu rzeczy w próbie oszczędzenia na zakupie pierścionka czy obrączek, inni w powrocie do tradycji, w której biżuteria przekazywana była z pokolenia na pokolenie. Niezależnie jednak od motywacji klientów, sytuacja ta sprawia, że w biżuterii ślubnej pojawiają się szlachetne kamienie kolorowe, które otrzymują nowe życie.

Salon przygotowany na klientów

Zwrot ku szlachetnym kamieniom kolorowym sprawia, że w salonach jubilerskich w całej Polsce zauważamy kolekcje złotej biżuterii z rubinami, szafirami czy szmaragdami. Właściciele salonów jubilerskich, starając się spełnić oczekiwania klientów, oferują złote klejnoty, które spełniają oczekiwania klientów. Wprowadzają również do swojej oferty możliwość indywidualnego zamówienia upragnionej biżuterii, przygotowanej pod konkretne oczekiwania klientów. – Powoli zmienia się podejście klientów do biżuterii ślubnej. Jeszcze do niedawna wizyta przyszłego małżeństwa w salonie jubilerskim zwieńczona była zakupem biżuterii z diamentami – mówi Wacław Krzyżanowski. – Dziś już nie jest to tak oczywiste, gdyż coraz chętniej wybierają szlachetne kamienie kolorowe. Można więc mieć nadzieję, że rynek biżuterii ślubnej nie będzie już tak jednolity – dodaje.  Marta Andrzejczak

Prezent z okazji ślubu

Wielkim zainteresowaniem wśród klientów salonów jubilerskich cieszą się wszelkiego rodzaju okazjonalne produkty jubilerskie. Pamiątki z okazji ślubu, chrztu czy Pierwszej Komunii Świętej wykonane ze srebra czy posrebrzane znajdują swoich nowych entuzjastów. A to z kolei sprawia, że ich sprzedażą zaczynają zajmować się coraz to nowe podmioty gospodarcze.

pj-2018-02a-08

Producenci srebrnych prezentów oferują swoje wytwory sztuki jubilerskiej zarówno w tradycyjnych salonach jubilerskich, jak i w sklepach internetowych. Powstają także wyspecjalizowane sklepy internetowe, sprzedające srebrne i złote pamiątki, które można ofiarować z okazji ważnych wydarzeń religijnych czy rocznic. W sklepach z pamiątkami klienci mogą wybierać spośród dostępnej oferty, a także wykonać produkt zgodnie ze swoim własnym pomysłem. Oferta tradycyjna Klienci salonów jubilerskich oraz sklepów internetowych najczęściej decydują się na wybór srebrnej ramki na zdjęcia, srebrnych łyżeczek, smoczków czy grzechotek. Oferta przygotowana z okazji chrztów jest niezwykle różnorodna. Skąd bierze się tak duże zainteresowanie nią? Przede wszystkim wynika ono z traktowania srebrnego podarunku nie tylko jako formy pamiątkowego prezentu, ale także lokaty. Klienci przekazują dziecku z okazji ważnego wydarzenia religijnego prezent wartościowy, który z biegiem czasu nie straci na wartości. Dlatego też coraz częściej w ofercie pojawiają się prezenty wykonywane ze złota i kamieni szlachetnych.

Na rynku znajdujemy złote łyżeczki, smoczki czy grzechotki. Należy jednak podkreślić, że w wypadku złota Polacy bardzo chętnie decydują się także na zakup sztabek, których wielkość zależy tylko i wyłącznie od ich możliwości finansowych. W ofercie znajdujemy sztabki, których wielkość zaczyna się już od 1 grama. Jednak najpopularniejsze są sztabki pięcioi dziesięciogramowe. Za pięciogramową sztabkę złota, na której możemy umieścić napis składający się z nie więcej niż trzech słów, zapłacimy około 800 zł (w zależności od ceny złota). Sztabki złota, ale także sztabki srebra, to prezenty, które traktowane są jako lokata kapitału. I może stąd bierze się jego rosnąca popularność. Nie mniejszym zainteresowaniem klientów cieszą się srebrne ramki na zdjęcia. W dostępnej ofercie można zaleźć ramki z różnymi motywami – kwiatowymi, zwierzęcymi czy fantastycznymi, które poza walorami estetycznymi stają się z czasem pamiątką rodzinną.

Prace na zamówienie

Odpowiadając na oczekiwania klientów, producenci prezentów okazjonalnych decydują się na umożliwienie stworzenia produktu pod konkretne zamówienie. Ten rodzaj pamiątek zazwyczaj wybierany jest przez klientów jako rodzaj prezentu ślubnego bądź rocznicowego. Pomysły mogą być bardzo różne, łączy je jedno – zazwyczaj wykonane są ze srebra i odwołują się do ważnego w życiu obdarowanego wydarzenia. Oczywiście, projektanci zatrudnieni w sklepie jubilerskim pomagają klientom w wykonaniu projektu. Można także spotkać się z sytuacją, gdy klienci przynoszą do pracowni gotowy projekt, a twórcy zajmują się jego wykonaniem. Dużą popularnością w tym segmencie prezentów okazjonalnych cieszą się także pamiątkowe monety, na których można umieścić wizerunek pary młodej, symboliczny motyw czy dedykację.

Polski rynek prezentów

Śmiało można powiedzieć, że polski rynek jubilerskich prezentów okazjonalnych rozrasta się. Sprzedawcy, widząc rosnące zainteresowanie klientów, stale poszerzają swoją ofertę, nie rezygnując z topowych produktów, jakimi są ramki do zdjęć, srebrne grzechotki czy smoczki. Coraz większa liczba salonów jubilerskich decyduje się także na zamawianie tego rodzaju asortymentu do swoich sklepów, eksperymentując z formami, kształtami i wzornictwem. Podkreślenia wymaga fakt, że na polskim rynku dominują wyroby wykonywane poza granicami naszego kraju, jednak zwiększający się popyt powoduje, że tworzeniem prezentów jubilerskich coraz częściej zaczynają zajmować się polskie firmy. Coraz częściej można także spotkać się z ofertami małych pracowni jubilerskich, które decydują się na wykonanie prezentu jubilerskiego z okazji chrztu, komunii czy ślubu pod konkretne zamówienie klienta. Coraz częściej także po prezent do pracowni jubilerskich wybierają się osoby chcące uczcić rocznicę urodzin czy ślubu. Zazwyczaj nie mają sprecyzowanych oczekiwań, a zależy im przede wszystkim na możliwości ofiarowania wartościowego i symbolicznego prezentu. I w tym miejscu naprzeciw ich oczekiwaniom wychodzą twórcy biżuterii, którzy w swoich warsztatach wraz z zainteresowanymi wykonują prace jubilerskie nawiązujące do ważnych momentów w życiu obdarowanych. Segment rynku jubilerskich prezentów jest segmentem o wielkim potencjale i być może jego możliwości zostaną odkryte za kilka lat, ale już teraz warto się mu przyjrzeć i wykorzystać szansę, jaką stwarza.

Kielichy i relikwiarze

Dewocjonalia to nie tylko biżuteria religijna, srebrne obrazki święte czy różańce wykonane z materiałów jubilerskich, ale także przedmioty kultu religijnego. W sklepach z dewocjonaliami znajdujemy kielichy mszalne, relikwiarze, pateny czy złote tabernakula. Ich sprzedażą zajmują się wyspecjalizowane sklepy tradycyjne, a także coraz częściej sklepy internetowe.

pws-2017-04ac-27

Na polskim rynku jubilerskim niezwykle trudno znaleźć firmę specjalizującą się w produkcji przedmiotów związanych z kultem religijnym. Większość dostępnych w naszym kraju wyrobów pochodzi z importu.

Specjalistyczne maszyny

Większość producentów złotej i srebrnej biżuterii ogranicza się właśnie do biżuterii, gdyż tworzenie kielichów czy relikwiarzy wiązałoby się z zakupem specjalistycznych narzędzi i maszyn jubilerskich, a przede wszystkim dużych pieców, w których dane obiekty mogłyby być wypalane. Dlatego też niejako walkowerem oddają pole konkurentom – producentom z Chin, Indii czy Włoch. W związku z tym na polskim rynku pojawiają się importowane kielichy czy relikwiarze, które następnie trafiają do polskich kościołów. Nie można powiedzieć, że na polskim rynku nie ma produktów rodzimych. Firmy specjalizujące się w ich produkcji oferują swoje wyroby na targach sakralnych. W naszym kraju organizowanych jest coraz więcej imprez targowych w całości poświęconych obiektom sakralnym. Należy zauważyć, że niezwykle rzadko prezentują na nich swoje wyroby wspomniane firmy jubilerskie, które niejako machnęły ręką ten rynek.

Artystyczne proj ekty

Oczywiście niektórzy artyści związali swoje kariery zawodowe z kościołem. Przyjmują zamówienia z konkretnych parafii i wykonują prace zlecone, najczęściej polegające na renowacji istniejących obiektów kultu religijnego. Na targach sakralnych swoją ofertę prezentuje niewielka grupa artystów, którzy decydują się na wykonanie obiektów sakralnych. Branża jubilerska, a szczególnie nasi artyści złotnicy, nie wykazują zainteresowania rynkiem sakralnym w Polsce.

Sprzedaż ob iektów złotniczych

Jak podkreślają właściciele sklepów z dewocjonaliami, przedmioty sakralne najchętniej są kupowane w miejscach kultu religijnego. Pielgrzymi kupują kielichy czy relikwiarze jako wota wdzięczności, przeznaczone dla parafii. Zakupów, poza księżmi, dokonują także rodzice dzieci idących do pierwszej komunii w dowód wdzięczności dla parafii. Obserwując rynek przedmiotów sakralnych, można zauważyć, że największy wybór tych przedmiotów znajduje się w miejscach „pielgrzymkowych”. Tam można także zapoznać się z najnowszym wzornictwem i przekonać się, jakie przedmioty Polacy kupują najchętniej.