Artykuły z działu

Przeglądasz dział WYSTAWA (id:138)
w numerze 04/2022 (id:190)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2022-04

Obiekty Swobodnie Kształtowane

Od 16 września do 21 października w Galerii YES w Poznaniu będzie można obejrzeć wystawę prac Małgorzaty Kalińskiej „Obiekty Swobodnie Kształtowane”.

pj-042022a-671312-645241

Małgorzata Kalińska w swojej pracy porusza się między dwiema dziedzinami – malarstwem i projektowaniem biżuterii. Jako malarka odwołuje się do filozofii błędu i przypadku, która uwalnia od ograniczeń malarski gest i czyni go ekspresyjnie żywym. Natomiast jako projektantka biżuterii jest zmuszona do przestrzegania ścisłego reżimu narzuconego przez procedury technologiczne, narzędzia, urządzenia oraz właściwości materiału. Nie ma tu miejsca na błąd czy przypadkowe zdarzenia.

Inspiracja dla artysty

Inspirację dla swoich koncepcji biżuterii znajduje nie w pracowni srebra, ale w pracowni malarskiej, gdzie udział przypadku jest bardziej prawdopodobny. Tutaj materia malarska przekształca się w narrację przestrzeni i czasu. Jej intencją jako artystki jest połączenie intuicji ze świadomością i stworzenie specyficznego dialogu między tym, co materialne i duchowe. W tego typu procesie niemożliwe jest kontrolowanie wszystkiego od początku do końca. Kiedy artystka angażuje swoje emocje, które uwalniają się za każdym razem, gdy pędzel dotyka płótna, pozwala, aby materia poddana sile grawitacji, w naturalny sposób układała się i tworzyła własne formy.

Biżuteria stworzona

W najnowszej kolekcji Obiektów Swobodnie Kształtowanych manifestacja błędu i przypadku wraz z gestem malarskim jest uchwycona w przestrzeni i czasie. Powstaje biżuteria, która jest bardziej „stworzona” niż zaprojektowana, w której materia współtworzy formę. W ramach eksperymentu i zestawienia ze sobą tych dwóch różnych form wyrazu artystka chciała przenieść część swoich prac malarskich oraz obiektów biżuteryjnych do świata stricte niematerialnego i umieścić je w rzeczywistości wirtualnej.

Do cyfrowej przestrzeni „jutra”, do której coraz częściej kopiujemy swoje emocje, wartości oraz twórcze artefakty. Małgorzata Kalińska przygląda się relacji odbiorcy z przedmiotem, temu, jak dehumanizacyjny aspekt zdigitalizowanej rzeczywistości i bezduszna unifikacja świata binarnych technologii potrafi się bezbłędnie, w nieskończonej liczbie identycznych egzemplarzy multiplikować, reprodukować, powielać i klonować. Fascynacja nowymi technologiami zachwyca, ale i budzi obawy. 