Artykuły z działu

Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116)
w numerze 03/2022 (id:189)

Ilość artykułów w dziale: 7

pj-2022-03

Świetlana przyszłość polskiej biżuterii

Rozmowa z profesorem Andrzejem Szadkowskim o polskiej biżuterii artystycznej

w23pj-416857-306890

Podczas tegorocznego, jubileuszowego 30. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej Dotyk został pan profesor nagrodzony główną nagrodą, przyznawaną przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Co oznacza dla pana to wyróżnienie?

Grand Prix w międzynarodowym konkursie to zwrócenie uwagi na wskazanego przez jury artystę, jego twórczość i tę szczególną pracę. Taka jest biżuteria, jakie są czasy. W tym roku ze względu na wydarzenia międzynarodowe można było postawić na treści. Przecież artysta też jest zwierzęciem politycznym. Tegoroczny festiwal był bardzo bogatym przeglądem tendencji artystycznych w biżuterii, bardzo wartościowym. Moje Grand Prix w tym roku to miła okoliczność – dziękuję.

Jak ocenia pan profesor zmiany, jakie dokonały się w ostatnim czasie w polskiej biżuterii artystycznej?

Polska biżuteria współczesna jest konfrontowana na konkursach, wystawach, targach i bardzo wysoko oceniana. Jest to efekt bardzo dobrych programów nauczania w liceach plastycznych i akademiach sztuk pięknych; dotyczy to eksperymentowania z nowymi technologiami, nowymi materiałami, ideami – w oparciu o równoległe kształcenie artystyczne w zakresie kompozycji, rzeźby, historii sztuki. Z tych powodów dobrze prorokuję polskiej biżuterii, szczególnie promującej bursztyn i krzemień pasiasty jako wyjątkowe dobra w sztuce biżuterii i polskim designie.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że większość artystów i właścicieli galerii przeniosła swoją działalność w świat cyfrowy. Jakie pana zdaniem konsekwencje przyniesie to polskiej biżuterii artystycznej?

Ważne, że pandemia nie wykluczyła działań twórczych, handlowych i grupowych, środowiskowych. Miałem w 2021 r. w Legnicy przekrojową wystawę swojego dorobku z lat 1968-2021, z katalogiem i dobrym przyjęciem. Sukcesem jest także zakup 11 moich prac do kolekcji Galerii YES pani Magdy Kwiatkiewicz. Galeria YES wydaje drugi tom opracowania ,,Polscy artyści złotnicy”, gdzie publikuje moją wypowiedź i prace.

Jest pan niekwestionowanym autorytetem dla polskich artystów złotników, uznanym przez międzynarodową publiczność twórcą i projektantem biżuterii, stąd moje pytanie: jak ocenia pan rynek biżuterii artystycznej w Polsce i na świecie?

Rynek biżuterii w Polsce i na świecie to dwie kategorie: jubilerstwo – gdzie tradycje określają wartość i popyt, oraz biżuteria artystyczna, której formy i potrzeby odbiorców są inaczej ujednolicone. Przyczyniają się do tego konfrontacje konkursowe, wystawiennicze, targi. Wybitne wartości artystyczne biżuterii w poszczególnych krajach i szkołach są wprowadzane przez doświadczonych, uznanych, wybitnych pedagogów. Pomimo podobieństw formalnych i wspólnych poszukiwań nowych technologii, materiałów i funkcji obiektów widzę rozwój w szczegółach i ostatecznym, coraz wyższym poziomie tej dziedziny sztuki – specjalności biżuterii artystycznej.

Jakie zadania należałoby podjąć, aby polska biżuteria artystyczna zajaśniała na światowych rynkach?

Polska biżuteria artystyczna jest dobrze oceniana w środowiskach galerii i szkolnictwa. Potrzebne jest większe wsparcie kilku ministerstw: Kultury, Gospodarki, Spraw Zagranicznych i innych.

Jaka według pana profesora przyszłość czeka biżuterię artystyczną?

Jestem spokojny o przyszłość polskiej biżuterii artystycznej. Przydałoby się jeszcze parę programów wspomagających i promujących. Na razie nie jest źle. Aktywność wielkich twórców pomaga rozwijać wiedzę, umiejętności i przede wszystkim określać cele i rozwój.

I na koniec pytanie osobiste: jakie ma pan plany na najbliższą przyszłość?

Plany mam bardzo bogate, ale jak głosi przesąd, lepiej ich nie ujawniać, bo… Chciałbym nadal służyć środowisku, pomagać potrzebującym, wspierać moich ulubionych twórców i na przykładach moich nowych prac wpisywać się w nowe spojrzenie na rozwój przyszłych koncepcji estetycznych biżuterii w jej szerokim odbiorze.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Marta Andrzejczak

30. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej Dotyk zakończony

Ceremonia wręczenia nagród w 30. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej Dotyk za nami. 14 maja w czasie kulminacji Legnickiego Festiwalu Srebro poznaliśmy nazwiska jego laureatów. Wydarzenie przyciągnęło szerokie grono artystów i miłośników biżuterii artystycznej, sprawiając, że oczy europejskiego środowiska złotniczego skierowane były na Legnicę.

w23pj-946257-612779

Po najwyższy laur – Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – sięgnął w tym roku uznany polski artysta złotnik Andrzej Szadkowski, którego praca o wymownym tytule „Bolesny dotyk czasu” nawiązuje do wojny w Ukrainie. Druga nagroda trafiła w ręce Rudolfa M. Sheffolda z Niemiec, którego brosza „Wiosna” ujęła jurorów precyzją wykonania i perfekcyjną formą. Kolejne trofeum – Nagrodę Prezydenta Miasta Legnicy – otrzymała Agnieszka Działo-Jabłońska za broszę „Kolory miłości dotykiem malowane”. Nagroda Galerii Sztuki powędrowała do Petera Machaty ze Słowacji za pracę wykonaną z pleksi, a Srebrna Ostroga – nagroda specjalna organizatorów za twórczą odwagę i bezkompromisowość, nowatorstwo lub dowcip wypowiedzi twórczej – do Zhipenga Wanga, który w Legnicy zaprezentował zestaw pierścieni wykonanych z herbaty i kawy. Wyróżnieni twórcy otrzymali także wyjątkową, nawiązującą do tradycji regionu nagrodę – srebrny granulat, ufundowany przez KGHM Polska Miedź.

Zrzut ekranu 2022-06-6 o 10.03.20

Nagrody dla wyróżnionych

Oprócz nagród przyznanych przez jury, artyści zostali wyróżnieni także nagrodami pozaregulaminowymi od sponsorów i partnerów festiwalu: Galerii YES z Poznania, Galerii MYDA YBYDA Y z Rzymu, Międzynarodowych Targów Inhorgenta z Monachium, Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników z Gdańska, Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych, magazynu „Lost in Jewellery” oraz firm Hopea i Usługi Odlewnicze. Wyboru nagród regulaminowych dokonało grono jury 30. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej Dotyk złożone z autorytetów w dziedzinie biżuterii artystycznej w składzie: Sofia Björkman, Miroslav Cogan, Sławomir Fijałkowski, Nastya Ivlieva i Małgorzata Kalińska. Jury oceniło 426 prac autorstwa 240 artystów z 30 krajów, kwalifikując do wystawy głównej prace 51 artystów z 13 krajów.

Wystawa pokonkursowa w Galerii Sztuki będzie dostępna jeszcze do 30 czerwca 2022 r. Tematem bieżącej edycji konkursu był „Dotyk” – zmysł nierozłącznie związany z biżuterią, niosący szczególny ładunek intymności i bezpieczeństwa, ale też – w czasie globalnej pandemii – lęku i zagrożenia. Jak tłumaczy prof. Sławomir Fijałkowski, wieloletni juror Legnickiego Festiwalu Srebro, „tym razem – w epoce online – chcielibyśmy nawiązać do cechy, która definiuje biżuterię w jej najbardziej materialnym i jednocześnie najbardziej sensualnym aspekcie. Przywołajmy dotyk – pierwszy zmysł, za pomocą którego poznajemy świat, który daje poczucie bezpieczeństwa, intymności i zaufania. Biżuteria noszona na ciele, stykająca się z receptorami skóry, prowokująca do haptycznego kontaktu, zawsze była najbliższym rekwizytem użytkownika. Proponujemy wam współczesną interpretację owej nostalgii w nadziei, że przedmiotu najbardziej osobistego użytku nie zastąpią nam dotykowe ekrany wyświetlaczy”.

w23pj-178926-454556

Kulminacja Festiwalu Srebro

Należy podkreślić, że w programie tegorocznej edycji Legnickiego Festiwalu Srebro znajdą się ponadto wystawy indywidualne z cyklu Sylwetki Twórców. Celem cyklu jest przybliżenie działań poszczególnych artystów – zarówno wybitnych indywidualności awangardowego złotnictwa, jak i prezentujących ciekawe postawy twórcze młodych projektantów. W 2022 r. swoją najnowszą kolekcję biżuterii dłoni, korespondującą z tematem „Dotyk”, zaprezentuje prof. Andrzej Boss z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Poznaliśmy także sylwetkę Felicii Mülbaier z Niemiec, która swoją artystyczną wrażliwość zamyka w rzeźbiarskich obiektach biżuteryjnych oraz poetyckich szkicach. Do roli dotyku w biżuterii i nie tylko odniosła się także artystka Justyna Stasiewicz, której kolekcję dyplomową poświęconą temu zagadnieniu można było obejrzeć podczas tegorocznego festiwalu. Tradycyjnie organizatorzy oddali głos początkującym twórcom – studentom kierunków projektowych i artystycznych. Cykl Srebrne Szkoły, w którym prezentowane są wyższe uczelnie specjalizujące się we współczesnej biżuterii i designie, towarzyszy festiwalowi od ponad 20 lat. W 2022 r. zaproszono do współpracy wykładowców i studentów z Wydziału Projektowania w Metalu Uniwersytetu Nauk Stosowanych i Sztuki HAW K z Hildesheim (Niemcy).

Debiuty

Swoją pierwszą wystawę indywidualną pokazała Angelika Kwiatkowska, absolwentka studiów licencjackich w Pracowni Projektowania Biżuterii na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jej wystawa w cyklu Debiuty stanowi nagrodę przyznawaną przez Galerię Sztuki w Legnicy w Konkursie im. Władysława Strzemińskiego – Projekt, organizowanym przez łódzką ASP.

Wystawy to warzyszące

Podczas tegorocznego festiwalu Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych zaprezentowało zbiorową wystawę ukazującą ponad 100 prac swoich członków. Organizacja od ponad 30 lat zrzesza polskich artystów złotników i projektantów biżuterii oraz promuje ich twórczość poprzez organizację wystaw i konkursów. Część ekspozycji poświęcono zmarłym w ostatnich latach członkom stowarzyszenia. W Legnicy można było zobaczyć także projekty biżuterii nagrodzone i zakwalifikowane w tegorocznym 26. Międzynarodowym Konkursie na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award: Bursztyn jako nagroda!, organizowanym przez Międzynarodowe Targi Gdańskie. 

Wystawa Silvii Belii w Gdańsku

Od 27 maja do 26 sierpnia w Galerii Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników w Gdańsku odbędzie się wystawa prac Silvii Belli.

w23pj-782676-579035

Prace Silvii Bellii odzwierciedlają jej fascynację ludzką naturą i wpływem technologii na człowieka, który zmienia jego relacje ze światem. Świat inspirowany technolog ią Dla Silvii Belii żródłem inspiracji jest hybrydowa rzeczywistość, w której żyjemy. Rzeczywistość, w której nasze codzienne doświadczenia są częściowo cyfrowe, a częściowo analogowe. Ten dualizm pokazują jej prace będące efektem połączenia starożytnej sztuki rzeźbienia w kamieniu z nowoczesnym oprogramowaniem do modelowania 3D. Kreowane w cyfrowym świecie prace prezentuje w zmaterializowanej formie w świecie rzeczywistym, nawiązując dialog między tymi dwiema równolegle istniejącymi rzeczywistościami.

Na wystawie w Galerii Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników Silvia Bellia zaprezentuje swoje najnowsze prace stworzone specjalnie z tej okazji. Zwiedzający będą mieli także okazję przyjrzeć się jej pracom, które zostały docenione w międzynarodowych konkursach organizowanych w Polsce. To wisior, wykonany z bursztynu bałtyckiego, miodu, onyksu i srebra, który otrzymał Nagrodę Główną Amberif Design Award „Uśmiech losu” w 2018 r. oraz brosza „Ciało migdałowate” wykonana ze srebra, stali, PLA w druku 3D, która otrzymała nagrodę MSB w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Still human?” w 2021 r. Nagrodę stanowiły 1 kg bursztynu oraz zaproszenia do zorganizowania wystawy w Galerii MSB. W ten sposób MSB realizuje jeden ze swoich celów, jakim jest promowanie współczesnego bursztynowego wzornictwa. Swoją przestrzeń wystawienniczą organizacja udostępnia zarówno artystom będącym członkami MSB, jak i twórcom niezależnym z kraju i zagranicy wykorzystującym bursztyn w swoich pracach. Zaproszenia do zorganizowania wystawy otrzymują artyści będący laureatami Nagrody Bursztynowej MSB w następujących konkursach: Joya Barcelona, Legnicki Festiwal Srebro oraz Amberif Design Award. 

„Autorefleksje” o biżuterii

Od 11 czerwca do 27 sierpnia w Galerii YES w Poznaniu oglądać można wystawę „Autorefleksje”, na której zaprezentowane zostaną prace 13 artystów, którzy stali się bohaterami drugiej części książki „Artyści złotnicy. Rozmowy o polskiej biżuterii”.

w23pj-389897-542119

Publikacja jest kontynuacją projektu, który zadebiutował w 2019 r. z inicjatywy Marii Magdaleny Kwiatkiewicz, założycielki Galerii YES. Rozmowy z artystami prowadziła Agnieszka Jankowiak, a swoje pracownie otworzyli przed nią: Grzegorz Błażko, Bogumił Bytomski, Elżbieta Held i Marek Nowaczyk, Joanna i Tadeusz Jaworscy, Małgorzata Kalińska, Jarosław Kolec, Tomasz Stajszczak, Andrzej Szadkowski, Alicja i Jakub Wyganowscy oraz Tomasz Zaremski. Książka o polskiej biżuterii artystycz nej Po entuzjastycznym przyjęciu pierwszej części książki „Artyści złotnicy. Rozmowy o polskiej biżuterii” pewne było, że kontynuacja projektu będzie musiała nastąpić.

I tak na rynek trafia kolejny tom snutych niespiesznie historii o sztuce biżuterii i jej twórcach. Wiele w nich autorefleksji na temat procesów twórczych, ale i źródeł inspiracji oraz życiowych doświadczeń. Z lektury wywiadów, których udzielili artyści, dowiadujemy się, jak po raz pierwszy zasiedli do stołu złotniczego i co z tego wynikło. Jak się okazuje, najważniejszą rolę w ich życiorysach odgrywali ludzie – ci życzliwi i pomocni, ale również stawiający wymagania i udzielający dotkliwych lekcji życia. W książce najcenniejszy jest subiektywizm, z jakim bohaterowie wywiadów podchodzą do oceny wydarzeń i zjawisk integrujących środowisko, konkursów złotniczych oraz siebie samych.

Wernisaż wyst awy Premiera książki będzie jednocześnie wernisażem wystawy pt. „Autorefleksje”, na której zostanie zaprezentowanych 50 obiektów stworzonych przez artystów udzielających wywiadów. Wszystkie prace obecnie należą do Marii Magdaleny Kwiatkiewicz i stanowią istotną część kolekcji współczesnej polskiej sztuki złotniczej.

Jubinale w Krakowie

Od 2 do 4 czerwca w Krakowie w hali EXPO odbędą się jubileuszowe 15. Międzynarodowe Letnie Targi Biżuterii i Zegarków Jubinale 2022. Na targach zaprezentowane zostaną produkty i usługi z niemal wszystkich sektorów branży jubilerskiej – o najlepsze oferty specjalnie dla gości Jubinale zadba blisko 200 wystawców.

w23pj-278136-467232

Wystawcami targów będą firmy z Polski oraz zagranicy – producenci, importerzy, hurtownicy, designerzy branży jubilerskiej i zegarkowej. Organizatorzy spodziewają się, że liczne grono kupców dotrze z Polski oraz krajów Europy Centralnej, jak: Słowacja, Czechy, Węgry, Ukraina, Niemcy, Litwa, Włochy czy kraje bałkańskie. Targi Jubinale kierowane są głównie do ściśle sprofilowanej grupy odbiorców – właścicieli sklepów jubilerskich i galerii, producentów i dystrybutorów oraz przedstawicieli handlowych, czyli osób zawodowo powiązanych z branżą. Pierwsze dwa dni targów przeznaczone są wyłącznie dla branży jubilerskiej, natomiast trzeciego dnia ekspozycję może odwiedzić publiczność z zewnątrz.
W czasie tegorocznej edycji targów odwiedzający będą mieli możliwość skorzystania z bezpłatnej porady branżowych ekspertów w zakresie naprawy, pielęgnacji i wyceny wyrobów oraz kamieni jubilerskich, a także podziwiać biżuterię autorską zaprezentowaną przez polskich artystów złotników. Targom Jubinale towarzyszyć będą wystawy biżuterii, które pozwolą na zapoznanie się z najnowszymi trendami w modzie biżuteryjnej. 

Targi biżuteryjne w Arezzo

Zakończyła się 41. edycja włoskich targów biżuterii i narzędzi jubilerskich IEG – Italian Exhibition Group w Arezzo. Podczas czterodniowej imprezy branżowej swoje wyroby przedstawiło 300 wystawców, którzy oferowali odwiedzającym biżuterię, narzędzia i maszyny jubilerskie oraz nowatorskie technologie dla branży biżuteryjnej.

w23pj-868805-744886

Tegoroczna edycja targów, jak zapewniają organizatorzy, przesiąknięta była duchem optymizmu. Zarówno kupcy, jak i sprzedawcy mieli poczucie, że kryzys w branży biżuteryjnej, trwający od niemal dwóch lat, został zażegnany i klienci na całym świecie wrócili do zakupów biżuterii.

Nowoczesne rozwiązania

Przewodnim tematem targów była „sztuka w rzemiośle”. Organizatorzy zadbali, aby połączyć tradycyjne rozwiązania wystawiennicze z nowoczesnymi technologiami i umożliwić kupującym wygodne poruszanie się po obiekcie handlowym, dając im szansę zrobienia zakupów za pośrednictwem sieci. Dzięki nowatorskim rozwiązaniom na targach pojawiło się wielu kupujących z Azji, Ameryki Południowej i Europy Wschodniej. W Arezzo skoncentrowano się na nowych technologiach ułatwiających pracę przy projektowaniu i produkowaniu biżuterii. Stoiska z narzędziami i maszynami jubilerskimi cieszyły się więc wielkim zainteresowaniem wśród odwiedzających.

Organizatorzy zadbali także o podnoszenie kwalifikacji odwiedzających, umożliwiając im uczestniczenie w warsztatach i szkoleniach poświęconych technologicznym nowinkom. Jednocześnie każdy z uczestników targów miał możliwość uczestnictwa w panelach dyskusyjnych i konferencji poświęconej zmieniającej się branży jubilerskiej. Największym zainteresowaniem cieszyły się panele poświęcone kwestii zrównoważonego rozwoju, która odciska swoje piętno na twórcach i sprzedawcach biżuterii na całym świecie. Paneliści przedstawili perspektywę zmiany, jaka czeka projektantów i producentów biżuterii wraz z wprowadzeniem do firmy rozwiązań ekologicznych. Targom towarzyszyły także konkursy i wystawy sztuki złotniczej, m.in. 31. edycja konkursu Premiere.

Nowe rynki

Po zakończonych targach ich organizatorzy podkreślali konieczność współpracy pomiędzy poszczególnymi segmentami rynku jubilerskiego i wymiany poglądów na temat zmieniającej się niezwykle dynamicznie sytuacji na rynku biżuteryjnym na całym świecie. Zauważyli, że zaskakująco dużą popularnością cieszyła się oferta Cash&Carry, która skierowana była bezpośrednio do detalistów, którzy masowo pojawili się na targach, aby uzupełnić asortymenty w swoich sklepach. Kluczową rolę odegrała w tym roku także platforma cyfrowa „Jewellery Golden Cloud”, która pozwala na dopasowanie popytu i podaży biżuterii.

Amberif Spring 2022

Zakończyła się 29. edycja Międzynarodowych Targów Bursztynu i Biżuterii Amberif Spring 2022.

w23pj-324832-899328

Tegoroczne targi – największa na świecie impreza promująca bursztyn – wyjątkowo zorganizowane zostały na terenie hali widowiskowo-sportowej Ergo Arena na granicy Gdańska i Sopotu. W trwającej trzy dni imprezie (22-24 marca) wzięło udział ponad 200 wystawców z 13 krajów i 2 tys. gości branżowych oraz kupców z 36 krajów.

Wydarzenia to warzysz ące

Amberif od 29 lat łączy wystawców z kupcami, stwarzając im przestrzeń do spotkań biznesowych i towarzyskich. Przede wszystkim jest jednak miejscem prezentacji najnowszych kolekcji dedykowanych miłośnikom bursztynu z całego świata. Oprócz srebrnej i złotej biżuterii z bursztynem, biżuterii oraz przedmiotów dekoracyjnych ze „złotem Bałtyku”, zakres tematyczny targów obejmuje także kamienie szlachetne, biżuterię ze srebra i złota, narzędzia, materiały i wyposażenie firm produkcyjnych, unikatowe kolekcje autorskiej biżuterii prezentowane w Galerii Projektantów przez indywidualnych twórców, artystów oraz studia projektowe. Po raz pierwszy od wielu lat impreza otwarta była również dla szerokiej publiczności.

Amberif Design Awards

Ważnym punktem targów było rozstrzygnięcie prestiżowych konkursów: Amberif Design Awards i Amberif Selection. Ceremonia wręczenia nagród w dwóch konkursach projektowych odbyła się 23 marca w Dworze Artusa. Nagrodę Główną Prezydenta Miasta Gdańska – Amberif Design Awards, w wysokości 10 tys. zł, otrzymała mieszkanka Mediolanu Emma Carrau Bueno za „Amber Drops Pattern Necklace”. Grand Prix konkursu Amberif Selection i nagrodę, statuetkę ufundowaną przez ministra rozwoju i technologii, otrzymała S&A Spółka Akcyjna za „Sounds of amber”. Nagrodzona praca stanie się także globalną wizytówką reklamową wiosennej edycji targów w 2023 r. Kolejna edycja Amberif jest planowana na 1-3 września 2022 r. A to wszystko w Gdańsku – miejscu, w którym design, biznes i nauka spotykają się w jednym miejscu. Warto tam być! 