Artykuły z działu

Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116)
w numerze 02/2022 (id:188)

Ilość artykułów w dziale: 6

pj-2022-02

Bursztynowa nagroda trafiła do Emmy Carrau Bueno

21 lutego wyłoniony został zwycięzca tegorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award. Jury przyznało główną nagrodę Emmie Carrau Bueno.

w22pj-353581-765214

Wtegorocznej edycji konkursu wzięło udział 160 twórców z 32 krajów, którzy nadesłali 202 prace. Zadaniem artystów było zmierzenie się z tematem „Bursztyn jako nagroda!”.

Temat prac

Temat „Bursztyn jako nagroda!” ma wiele warstw: twórcy, których wynagradzają fantastyczne właściwości bursztynu, gdy projektują i wykonują biżuterię; noszący wynagradzają siebie, wybierając bursztyn jako symbol ciepła, miękkości i długiej tradycji; widzów zaś fascynuje połączenie biżuterii i osoby, która ją nosi. Takie były kryteria dla jury. Najpierw międzynarodowe jury, którego członkowie reprezentowali różne środowiska i kraje, wybrało najciekawsze prace. Po dyskusji jury dokonało kolejnej selekcji. Powstała krótka lista 16 wyróżniających się projektów, które zostaną zaprezentowane w katalogu. Szybko zapadła jednomyślna zgoda co do trzech nagrodzonych prac, a szczęśliwi zwycięzcy otrzymają nagrody w marcu na targach Amberif. Jury, które obradowało w składzie: Monika Brugger (Francja), Anders Ljungberg (Szwecja), Yutaka Minegishi (Japonia), Katarzyna Rzehak (Polska) oraz Theo Smeets (Holandia), przyznało następujące nagrody: Nagrodę Główną – ufundowaną przez Prezydenta Miasta Gdańska w wysokości 10 tys. zł – Emmie Carrau Bueno z Włoch za pracę „Amber Drops Pattern Necklace”; Nagrodę Bursztynową – ufundowaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników – Albertowi Dávili z Meksyku za pracę „Still” oraz Nagrodę Srebrną – ufundowaną przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA – Tadeuszowi Jaśkowiakowi za pracę „Medal”.

Uzasadnienie werdyktu

Jak czytamy w uzasadnieniu werdyktu, zwycięska praca „Bursztynowe krople” zafascynowała wszystkich od pierwszego wejrzenia. Praca ta ukazuje, jak biżuteria potrafi zmieniać swoje oblicze i charakter w zależności od tego, jak ją trzymasz, z jakiej okazji czy w jakim świetle ją nosisz. Dwa światy – tkanina i biżuteria – przecinają się, by stworzyć obiekt, który kropla po kropli tworzy niespodziewaną płynność. Łącząc dwa przeciwstawne materiały – jeden pradawny, drugi współczesny i możliwy do zakwestionowania pod względem ekologicznym – otwiera pole do stawiania współczesnych pytań o to, jak postrzegamy nasze środowisko i jak w nim żyjemy. Krople tworzą się wokół nici jak rosa o wczesnym letnim poranku. Tworzy to strukturę efemerycznego piękna w dialogu z koncepcją czasu zawartą w bursztynie. Metoda połączenia pudru bursztynowego z żywicą przypomina nam też o tym, czym bursztyn kiedyś był, mianowicie żywicą. Obiekt łączy matematyczny rygori powtarzalność modułów z emocjonalnością i ciepłem bursztynu. Przyjemność płynąca z noszenia go, przyjemność powrotu do pierwotnych wartości materiału jest niczym nagroda.

Występuje tu silny wyróżnik dotykowy, który można odczuć nawet patrząc na jego rendering. Łatwo sobie wyobrazić emocjonalny aspekt noszenia takiej biżuterii z kroplami spływającymi po piersi. Jest to niezwykle zmysłowy obiekt, będący nagrodą zarówno dla ciała, jak i dla oka widza. Jury Nagrodą Bursztynową wyróżniło pracę „Wciąż tu” Alberta Dávili, zwracając uwagę na jej delikatność i wieloznaczność. Jak czytamy w uzasadnieniu, być może dotyczy ona jakiegoś tematu politycznego, lecz jej poetycki wyraz przykrywa wszystko. Jest to bardzo niespodziewany i szczęśliwy mariaż dwóch materiałów. Jednak wizualna prostota obiektu prawdziwie skupia się na bursztynie jako materiale. Powstając z żywicy, która jako płyn jest zatrzymana w czasie, by przeistoczyć się w bursztyn, uświadamia nam pojęcie czasu. Praca ta w niezwykle poetycki sposób ukazuje krótką chwilę, gdy ciecz ukazuje się na siatce, zanim zniknie. Początkowo wyobrażamy sobie bransoletkę jako siatkę, płot, barykadę tworzącą wokół ramienia ogrodzone miejsce niczym obraz – to metafora naszego współczesnego świata. Udekorowana niemal niewidzialnymi bursztynami, jest jakby zaproszeniem do przyjrzenia się bliżej. Być może w ten sposób piękno świata przezwycięży brutalność i ucisk siatki ogrodzeniowej.

Jest tu poetyckie wykorzystanie bursztynu przypominającego łzy czy poranną rosę. Nagrodę Srebrną za pracę „Medal” otrzymał Tadeusz Jaśkowiak z Polski. Zachwyciła ona jury wieloznacznością. „Medal” sprawia, że zastanawiamy się, co dziś może oznaczać współczesna biżuteria – czytamy w uzasadnieniu. Zbuntowany, szorstki i cyniczny, lecz też dowcipny i arogancki. Przykład par excellence ulepszenia materiału poprzez stworzenie silnego obrazu. Jest to obiekt, który podkreśla metodologię i ikonografię biżuterii. Zastosowanie papieru ściernego jako wstążki do medalu unaocznia pracę włożoną w stworzenie obiektu, co wiąże się z koncepcją biżuterii jako nagrody. Noszony w kieszeni, medalion staje się niby niewielkim trofeum niosącym ze sobą biografię bursztynu. Oczywiste, lecz złożone. Obiekt pełen sprzeczności, miękki i szorstki, jasny i ciemny.

Praca, która związana jest tyle z produkcją, co z kwestionowaniem przenośności honorów. Obraz, który jest zgodny z medalami, które widzieliśmy na olimpiadzie, lecz który również honoruje krew, pot i łzy włożone w zdobycie nagrody. Konceptualny medal, który nie jest medalem, ale bardziej dyskusją nad tradycyjną formułą nagrody. Wykorzystanie bursztynu jako najwyższej wartości koresponduje z tematem konkursu „Bursztyn jako nagroda!”. Jury przyznało także wyróżnienie – otrzymała je Inna Monastyrna z Izraela za pracę „Amber City”. To „Bursztynowe miasto” przekonało jury intrygującym połączeniem materiałów: kawałka zardzewiałego łańcucha z różnymi kamieniami i bursztynem razem u góry. Jury uznało to za dobry przykład współczesnego pierścionka koktajlowego, który wygląda idealnie w witrynie i niewątpliwie też na palcu.

O konkursie

Międzynarodowy Konkurs na Projekt Biżuterii z Bursztynem Amberif Design Award towarzyszy Międzynarodowym Targom Bursztynu i Biżuterii Amberif od 1997 r., tj. od ich czwartej edycji. Jego celem jest promocja bursztynu jako źródła wyrazu artystycznego, a przedmiotem projekt autorskiej biżuterii artystycznej z bursztynem zainspirowanej tematem konkursowym na dany rok. Rokrocznie wystawa pokonkursowa staje się polem konfrontacji wypowiedzi artystycznych na określony temat dotyczący bursztynu. Obecnie to jeden z bardziej prestiżowych międzynarodowych konkursów projektowych, o czym świadczyć może niesłabnące zainteresowanie uczestników z całego świata, w tym wielu uznanych artystów.

Biżuteria etniczna

Od 1 kwietnia do 22 maja w Galerii YES w Poznaniu będzie można obejrzeć wystawę zdjęć Marii Magdaleny Kwiatkiewicz prezentujących biżuterię etniczną. Wystawa zatytułowana „Etniczna biżuteria świata” pozwoli na wejście w świat biżuterii traktowanej nie tylko jako ozdoba, ale przede wszystkim jako niewerbalny komunikat informujący o pochodzeniu, intencjach osoby noszącej, zajmowanej w środowisku pozycji.

Głównym powodem, dla którego podróżuję, są ludzie, ich codzienność, praca, kultura oraz nierozerwalnie z nimi związana religia. Tymi słowami Maria Magdalena Kwiatkiewicz, podróżniczka, kolekcjonerka, wreszcie kobieta biznesu, zaprasza na wyprawę, której kierunki wyznaczyła biżuteria i ludzie nadający jej szczególne, często magiczne znaczenie. Indie, Nepal, Papua, Kambodża, Etiopia, Chiny, Tybet – m.in. z tych krajów pochodzą zbiory biżuterii etnicznej, które od 1 kwietnia zagoszczą w Galerii Sztuki YES. Wystawę dopełnią fotografie poszerzające kontekst kulturowy, z jakiego wyjęte zostały obiekty zdobiące bohaterów obrazów. Ale czy ich funkcja jest wyłącznie dekoracyjna?

Drogocenne podróże

Otóż prezentowane na wystawie Drogocenne Podróże obiekty stanowią w znacznej mierze istotny dla danego plemiona kod, niewerbalny komunikat informujący o pochodzeniu, intencjach osoby noszącej, zajmowanej w środowisku pozycji. Takie znaczenie mają m.in. afrykańskie naszyjniki powszechnie nazywane paszportami przez pustynie. Krzyże Tuaregów zrobione są ze sznurka i metalu, które przybliżają ludom zamieszkującym Saharę tożsamość oraz pochodzenie noszącego je człowieka. Dzięki szczególnej formie wisiora i znajdującym się na nim grawerom odczytują oni, z jakiej okolicy wywodzi się podróżnik. Każda oaza ma bowiem inny, charakterystyczny dla siebie kształt krzyża, informujący o takich elementach bliskiego jej krajobrazu, jak okoliczne wzgórza, a nawet liczba studni. Osoba nosząca go nie jest więc dla mieszkańców Sahary anonimowa, a dzięki temu chętniej udziela się jej schronienia.

O artystce

Maria Magdalena Kwiatkiewicz, współzałożycielka firmy YES Biżuteria, jest nie tylko przykładem niezwykle empatycznej podróżniczki, ale także wielkiej miłośniczki, a zarazem wytrawnej znawczyni polskiego designu, który wprowadza na rynek od 35 lat. Obecnie jest właścicielką największej w Polsce, bo liczącej ponad 1,2 tys. obiektów, prywatnej kolekcji biżuterii współczesnej oraz etnicznej przywożonej z wypraw. Wewnętrzną potrzebę promocji polskiej sztuki złotniczej realizuje ponadto na gruncie powołanej do życia 20 lat temu Galerii YES, znajdującej się na poznańskiej starówce. 

Czerwiec w Krakowie

Od 2 do 4 czerwca w Krakowie odbywać się będzie 15. edycja Międzynarodowych Letnich Targów Biżuterii i Zegarków Jubinale 2022.

Wystawcami na targach będą firmy z Polski oraz zagranicy – producenci, importerzy, hurtownicy, designerzy branży jubilerskiej i zegarkowej. Liczne grono kupców dociera do nas z Polski oraz krajów Europy Centralnej, jak Słowacja, Czechy, Węgry, Ukraina, Niemcy, Litwa, Włochy czy kraje bałkańskie. Międzynarodowy charakter targów Jubinale staje się ich bardzo mocną stroną, zapewniając polskim firmom możliwość nawiązania kontaktów na skalę międzynarodową, co w dzisiejszych czasach silnej konkurencji na każdej płaszczyźnie, jest niezwykle ważne. Organizatorzy podczas tegorocznej edycji targów spodziewają się 200 wystawców.

Trendy Book 2022

22 marca w Muzeum Bursztynu w Gdańsku odbędzie się wernisaż wystawy „Trend Book 2022” jako jedno z wydarzeń programowych Międzynarodowych Targów Bursztynu i Biżuterii Amberif Spring 2022.

Ekspozycja, na którą składać się będzie ponad 70 premierowych prototypów unikatowej biżuterii autorstwa studentów gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, a także zaproszonych twórców z Polski oraz Belgii, otwarta będzie do końca września. Katalog zostanie wydrukowany w późniejszym terminie. „Trend Book 2022” to dwunasta już edycja publikacji oraz premiera wystawy, których celem jest implementacja aktualnych trendów stylistycznych w projektowaniu biżuterii z zastosowaniem bałtyckiego bursztynu. Dwunasta i ostatnia. Pożegnanie jest idealnym pretekstem do podsumowań i retrospekcji. Nieczęsto się bowiem zdarza, żeby przedsięwzięcia badawcze w tak wrażliwym na zmiany obszarze przemysłów kreatywnych były rozwijane w konsekwentny i systematyczny sposób przez ponad dekadę. Dzięki temu jednak kolejne katalogi składają się na kompleksową dokumentację przemian technologicznych, stylistycznych i marketingowych bursztynnictwa – ważnego wyróżnika rodzimej kultury materialnej.

30. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej Dotyk – ostatni dzwonek na zgłoszenie

Zbliża się ostateczny termin nadsyłania prac na 30. Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej Dotyk, organizowany przez Galerię Sztuki w Legnicy w ramach Legnickiego Festiwalu Srebro. Zgłoszenia będą przyjmowane do 27 marca, a prace oceni międzynarodowe jury, które obradować będzie 30-31 marca 2022 r.

w22pj-92971-454131

Wgronie jurorów w tym roku zasiada wieloletni juror i konsultant merytoryczny festiwalu prof. Stanisław Fijałkowski (Polska), prowadzący Pracownię Designu Eksperymentalnego na Wydziale Architektury i Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, specjalista w zakresie projektowania produktu i biżuterii, uczestnik, organizator oraz kurator wielu wystaw biżuterii i wzornictwa. Kolejnym jurorem jest prof. Miroslav Cogan (Czechy), teoretyk i historyk sztuki z wieloletnim dorobkiem naukowym, absolwent Uniwersytetu Masaryka w Brnie, kurator zbiorów sztuki pięknej i biżuterii w Muzeum Czeskiego Raju oraz kurator międzynarodowych sympozjów biżuterii w Turnovie, a także autor licznych publikacji na temat sztuki złotniczej. W gronie jurorów znalazły się także artystka złotniczka i kuratorka Sofia Björkman (Szwecja), prowadząca galerię i studio biżuterii Platina, oraz Nastya Ivlieva (Rosja/Włochy), redaktorka cyfrowego magazynu o współczesnej sztuce złotniczej „Lost In Jewels”, specjalistka i konsultantka w zakresie designu, sztuki i mody. Jurorskie grono zamyka gr Małgorzata Kalińska (Polska) z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, wielokrotnie nagradzana (także podczas zeszłorocznej edycji legnickiego konkursu) artystka złotniczka, jak również malarka.

Festiwal w Legnicy

Zakwalifikowane prace zostaną zaprezentowane podczas wystawy pokonkursowej w Galerii Sztuki w Legnicy, a laureatów poznamy podczas kulminacji festiwalu 13-14 maja 2022 r. Sam festiwal będzie trwał przez cały maj i tradycyjnie stanie się areną spotkań wokół współczesnej biżuterii oraz przeglądem trendów panujących we współczesnym złotnictwie i małym designie. Wydarzenie co roku przyciąga liczne grono artystów złotników, projektantów i miłośników biżuterii artystycznej z całego świata. To jeden z najważniejszych eventów branży złotniczej na mapie nie tylko Polski, ale i Europy. Podczas zbliżającej się 42. edycji festiwalu odbędzie się kilkanaście wystaw zbiorowych i indywidualnych oraz liczne wydarzenia towarzyszące. W programie tegorocznej edycji Legnickiego Festiwalu Srebro znajdą się wystawy indywidualne z cyklu Sylwetki Twórców. Celem cyklu jest przybliżenie działań poszczególnych artystów – zarówno wybitnych indywidualności awangardowego złotnictwa, jak i prezentujących ciekawe postawy twórcze młodych projektantów. Tradycyjnie organizatorzy oddadzą głos początkującym twórcom – studentom kierunków projektowych i artystycznych. Cykl Srebrne Szkoły, w którym prezentowane są wyższe uczelnie specjalizujące się we współczesnej biżuterii i designie, towarzyszy festiwalowi od ponad 20 lat. W roku 2022 legnicka Galeria Sztuki zaprosiła do współpracy wykładowców i studentów z Wydziału Projektowania w Metalu Uniwersytetu Nauk Stosowanych i Sztuki HAWK z Hildesheim (Niemcy). Swoją pierwszą wystawą indywidualną zadebiutuje Angelika Kwiatkowska, absolwentka studiów licencjackich w Pracowni Projektowania Biżuterii na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jej wystawa w cyklu Debiuty stanowi nagrodę przyznawaną przez Galerię Sztuki w Legnicy w Konkursie im. Władysława Strzemińskiego Projekt, organizowanym przez łódzką ASP. Retrospektywne spojrzenie na biżuterię artystyczną po 2000 r. zapewni gościom festiwalu wystawa Międzynarodowej Kolekcji Współczesnej Sztuki Złotniczej ze zbiorów Galerii Sztuki w Legnicy. Dużą jej część stanowić będą prace wyróżniane i nagradzane podczas Legnickich Festiwali Srebro. Na ekspozycji zobaczyć będzie można m.in. biżuterię nagrodzoną w 29. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej Wciąż Człowiek?, włączoną do kolekcji w 2021 r. Wystawa będzie miała swoje odzwierciedlenie w sieci, gdzie opublikowane zostaną modele 3D wybranych prac. Podczas tegorocznego festiwalu Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych zaprezentuje zbiorową wystawę ukazującą ponad 100 prac swoich członków. Organizacja od przeszło 30 lat zrzesza polskich artystów złotników i projektantów biżuterii oraz promuje ich twórczość poprzez organizowanie wystaw i konkursów. Część ekspozycji poświęcona zostanie zmarłym w ostatnich latach członkom stowarzyszenia. 

Gdańsk – Światowa Stolica Bursztynu

Już po raz 29. odbędzie się wiosenna edycja targów jubilerskich Amberif w Gdańsku i jak co roku fokus skierowany będzie na bałtycki bursztyn oraz złotnictwo. Tym razem spotykamy się 22-24 marca w gościnnych progach hali widowiskowo-sportowej Ergo Arena. Pierwsze dwa dni targowe zarezerwowane są dla profesjonalistów, którzy zawierają kontrakty handlowe z odbiorcami z całego świata, trzeci dzień będzie otwarty dla szerokiej publiczności, co pozwoli także indywidualnym odbiorcom dokonać zakupów unikatowych obiektów złotniczych i bursztynniczych.

w22pj-283815-445467

Zarejestrowanych jest ponad 200 wystawców z dziewięciu krajów (m.in. Polski, Litwy, Łotwy, Niemiec, Włoch, Wlk. Brytanii, Indii). Pomimo wciąż utrzymujących się w wielu państwach restrykcji pandemicznych spodziewamy się licznej obecności kupców z krajów europejskich oraz przedstawicieli polskich sklepów jubilerskich.

Nowa organizacja

Nowa konfiguracja stoisk spowodowała wyodrębnienie kilku stref tematycznych: Top Amber – ok. 30 najbardziej renomowanych wystawców z propozycją najwyższej jakości produktów bursztynniczych; Amber Jewellery – bogata oferta popularnej biżuterii z bursztynem wystawców z całego świata; Gold & Silver – produkty jubilerskie z metali i kamieni szlachetnych, zegarki, trendy jubilerskie; Tech Zone – pełny asortyment technologii, półfabrykatów i usług wspierających produkcję jubilerską; Design Gallery – premierowe kolekcje biżuterii unikatowej przygotowane przez czołówkę polskich artystów złotników oraz strefa debiutów młodych projektantów biżuterii autorskiej. Tak przekrojowa ekspozycja podkreśla znaczenie targów Amberif jako największej imprezy wystawienniczej branży jubilerskiej w Polsce i głównego w skali świata wydarzenia poświęconego promocji bursztynu.

Program artystyczny

Targom towarzyszyć będzie bogaty program artystyczny i naukowy, m.in. konferencja gemmologiczna zorganizowana przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców Jubilerskich, doradztwo biznesowe przygotowane przez Krajową Izbę Gospodarczą Bursztynu, Laboratorium Bursztynu prowadzone przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników, w którym można będzie poddać spektrometrycznej analizie zakupione obiekty oraz rozpoznać ich pochodzenie. Wartym polecenia wydarzeniem będzie również ekspozycja Galerii Sztuki w Legnicy prezentująca rezultaty międzynarodowego konkursu biżuterii artystycznej Still Human. W Dworze Artusa (23 marca, godz. 18.30) odbędzie się ceremonia wręczenia nagród w dwóch konkursach projektowych. Amberif Design Award to międzynarodowy konkurs tematyczny w 2022 r. zorganizowany pod hasłem „Bursztyn jako nagroda”, w którym jurorzy reprezentujący środowiska akademickie i instytucje związane z designem z Holandii, Szwecji, Francji, Japonii i Polski dokonali selekcji prac na wystawę oraz przyznali nagrody. Laureatką Grand Prix Prezydenta Miasta Gdańska została mieszkająca w Mediolanie artystka Emma Carrau Bueno, Nagrodę Srebrną, której sponsorem są Międzynarodowe Targi Gdańskie, otrzymał Tadeusz Jaśkowiak z Polski, a Nagrodę Bursztynową, ufundowaną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników – Alberto Davila z Meksyku. Drugim, nie mniej ważnym wydarzeniem branżowym będzie rozstrzygnięcie konkursu dla wystawców Amberif Selection. Główną nagrodą jest prestiżowa statuetka przyznana przez ministra rozwoju i technologii. Wyróżniona praca stanie się także globalną wizytówką reklamową wiosennej edycji targów w 2023 r.

Spotkanie branży

Poza aspektem biznesowym Amberif to także miejsce spotkań o charakterze mniej formalnym, towarzyskim, środowiskowym. Pretekstem do tego rodzaju wydarzeń stają się wernisaże wystaw i prezentacje kolekcji biżuterii artystycznej. Tym razem instytucją, która zaprosiła targowych gości do uczestnictwa w wyjątkowym wieczorze (22 marca, godz. 19.00) jest Muzeum Bursztynu – ponownie otwarte w ubiegłym roku w nowej lokalizacji, Wielkim Młynie. Poza stałą ekspozycją zbiorów dawnego i współczesnego rzemiosła, przykładów niezwykłych inkluzji i rodzajów bursztynu z całego świata muzeum zaprasza na otwarcie dwóch czasowych wystaw: „Trend Book 2022” – pokaz innowacyjnych prac z bałtyckim bursztynem autorstwa studentów wzornictwa gdańskiej ASP oraz zaproszonych artystów i projektantów z Polski i Belgii, a także indywidualnej wystawy biżuterii wykładowcy gdańskiej uczelni Sławomira Fijałkowskiego „Osiem Ósmych”. 