Artykuły z działu

Przeglądasz dział RYNEK (id:45)
w numerze 06/2020 (id:182)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-06-2020

Rynek biżuterii na świecie

Światowa Rada Złota (WGC) opublikowała raport, z którego wynika, że w październiku nastąpił znaczny wzrost sprzedaży biżuterii w porównaniu z miesiącami wakacyjnymi. Mimo to popyt na poziomie 333 tony przeznaczone na biżuterię był o 29 proc. niższy od analogicznego okresu w roku 2019 roku. Wzrósł o 49 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym popyt na sztabki i monety inwestycyjne oraz kolekcjonerskie i wyniósł ponad 222 tony. Rekordowo wzrosła natomiast sprzedaż złota inwestycyjnego do ponad 1000 ton w porównaniu z 750 ton z zeszłego roku. Jednocześnie w raporcie czytamy, że popyt na złoto spadł o 10 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. WGC zauważa także, że w ostatnich miesiącach wzrósł popyt na złoto inwestycyjne, które równoważy spadek na rynku biżuteryjnym. Najgorzej sprzedawało się w 2020 złoto wykorzystywane do produkcji technologii. Warto zauważyć także znacznie wzrosło pozyskanie złota z recyklingu.

pj-2010-06v-06

Biżuteria kupowana na święta

Eksperci z WGC podkreślają, że konsumenci na całym świecie zachowują się inaczej niż dotychczasowych kryzysów. Złoto inwestycyjne kupowane jest przede wszystkim przez korporacje i mniejsze podmioty gospodarcze. Konsumenci natomiast nie inwestują swoich pieniędzy w złoto i fundusze inwestycyjne. Nie widać zwiększonego zainteresowania kupnem biżuterii czy sztabkami i monetami kolekcjonerskimi, które w czasach niepewnych sprzedawały się bardzo dobrze. Warto odnotować fakt, że w czasie kryzysu finansowego roku 2008 ceny złota szybował w górę, głównie za sprawą masowego nim zainteresowania, dziś takiego zainteresowania nie odnotowuje się. Z raportu opublikowanego przez Światową Radę Złota wynika, że na rynku złota pojawia się coraz więcej tego surowca pochodząca z recyklingu. Przetwórstwu podlegają przede wszystkim telefony komórkowe oraz sprzęt komputerowy. Jednocześnie należy zauważyć, że na rynku pojawia się coraz więcej złota pochodzącego z biżuterii, która trafia do recyklingu ze względu na pandemię. Konsumenci bowiem dotknięci kryzysem sprzedają swoje dobra, aby odzyskać choć część swoich pieniędzy. Jak możemy przeczytać na stronie WGC coraz więcej ludzi na całym świecie traci pracę i zaczyna wyprzedawać przedmioty, które nie są im potrzebne do funkcjonowania a posiadają wartość rynkową. Dlatego też w ostatnim czasie na rynku pojawia się coraz więcej drogocennej biżuterii oraz dzieł sztuki. Z danych spływających z naszego kraju wynika, że Polacy także znacznie częściej pojawiają się w lombardach w celu spieniężenia swojej biżuterii. Cena złotego złomu w próbie 750 przekroczyła kwotę 160 złotych za gram.

Pandemia a biżuteria

Eksperci WGC zauważają, że branża biżuteryjna produkująca złote ozdoby ucierpiała najbardziej. Znaczny spadek sprzedaży biżuterii w Chinach i Indiach na początku roku spowodował, że producenci złotej biżuterii odczuli znaczny spadek swoich dochodów. Kontrahenci z Azji wycofywali swoje zamówienia, nie podpisywano nowych umów, co z kolei spowodowało, że producenci zamrażali swoje finansowe w produktach złotniczych i nie mają szansy na ich sprzedaż. Chiny jak narazie nie wznawiają eksportu z Europy, raczej koncentrują się na eksporcie swoich wyrobów do Europy i to stanowi poważne zagrożenie dla branży biżuteryjnej. Warto także zauważyć, że z importu biżuterii zrezygnowało również USA oraz Indie i jak podkreślają eksperci ze Światowej Rady Złota przez najbliższe miesiące nie można na to liczyć.

Zamknięcie na klientów

Jeszcze w marcu, kwietniu konsumenci chętnie dokonywali zakupów biżuterii w sieci. Zamknięte salony jubilerskie nie wpłynęły znacząco na sprzedaż biżuterii, jednak obecnie sytuacja na światowych rynkach ulega zmianie. Konsumenci liczą się z wydatkami, rozprzestrzeniająca się pandemia zmusza do refleksji nad kolejnymi wydatkami i coraz częściej okazuje się, że biżuteria nie znajduje się w koszyku zamówień. Trzeba także zauważyć, że dla branży biżuteryjnej znaczenie ma lockdown, który spowodował, że w Europie i oczywiście w Polsce, odwoływano uroczystości rodzinne i co najistotniejsze śluby. W ubiegłym roku liczba ślubów wynosiła nieco ponad 150 tys., rok 2020 to spadek o 70 proc. w stosunku do roku ubiegłego. Spadek liczby zawieranych małżeństw to poważna strata dla branży jubilerskiej. Klienci polskich salonów jubilerskich pojawiają się w nich przede wszystkim z okazji ślubu, narodzin dziecka czy komunii świętych. Te ostatnie także zostały odwołane lub przełożone w czasie. Obowiązywały także limity liczby osób na wszystkich spotkaniach rodzinnych a to przełożyło się na sprzedaż biżuterii w Polsce. Dla branży jubilerskiej odwołanie imprez rodzinnych czy imprez okolicznościowych tj. studniówki, bale sylwestrowe, czy karnawałowe, to niepowetowana strata. Polki nie pojawiają się w salonach jubilerskich po biżuterię, gdyż nie będzie im ona potrzebna. Nie wychodząc z domu, nie uczestnicząc w większych spotkaniach rodzinnych, towarzyskich czy biznesowych, nie potrzebują nowych ozdób. Warto także zauważyć, jak prognozują eksperci WGC, że sprzedaż biżuterii na Gwizdkę nie pomoże branży jubilerskiej podnieść się z zapaści. Liczba osób spędzających święta razem została ograniczona niemal we wszystkich państwach na terytorium Unii Europejskiej, co przełoży się na sprzedaż prezentów świątecznych w tym także biżuterii.

Prognoza dla branży

Eksperci ze Światowej Rady Złota zauważają, że sytuacja na rynku biżuteryjnym może zmieniać się dynamicznie i nie wyrokują o przyszłości branży. Szansę na jej powrót do normalności widzą w zakończeniu pandemii, która może nastąpić po zastosowaniu szczepionek. Jednocześnie eksperci z WGC widzą w sytuacji na rynku złota szansę na rozwój technologii, które będą wdrożone w proces produkcji biżuterii po wygaśnięciu pandemii. Światowa Rada Złota opublikowała wskazania „Gold and cli mate change: The energy transition dla wszystkich podmiotów funkcjonujących w branży złotniczej, które mają swoje uzasadnienie w porozumieniach paryskich a dotyczą polityki klimatycznej. Światowa Rada Złota opublikowała raport, w którym rekomenduje jak powinien zachować się rynek jubilerski wobec globalnych zmian na rynku. Eksperci WGC zauważają, że lockdown jest szansą na poprawę sytuacji zarówno w sprzedaży biżuterii, jak i w jej produkcji. WGC zauważa, że branża złotnicza ma szansę złagodzić potencjalne katastrofalne skutki zmian klimatycznych związanych ze zmniejszeniem ilości CO2 emitowanego do atmosfery. Zgodnie z porozumieniem paryskim gospodarka światowa do 2050 roku musi zmniejszyć emisje do zera. Pandemia więc zdaniem WGC daje możliwości na zmianę sposobu pozyskiwania surowca oraz procesów wytwórczych.