Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRODUKT (id:118)
w numerze 05/2020 (id:181)

Ilość artykułów w dziale: 2

pj-2020-05

Materiały przyszłości

Środowisko jubilerskie jest otwarte na wszelkiego rodzaju nowości. Twórcy biżuterii, eksperymentując, chętnie sięgają po nowo powstające materiały pojawiające się na rynku. Wykorzystują te, które nie są pierwotnie przeznaczone do produkcji biżuterii, zaskakując swoich klientów oryginalnymi wyrobami.

pj-2010-04v-13

Na światowym rynku pojawia się już nawet nie z roku na rok, ale z miesiąca na miesiąc coraz więcej nowych, tanich materiałów, które mogą być wykorzystywane w produkcji biżuterii. Twórcy i projektanci biżuterii, stawiając na innowacyjność, wprowadzają na rynek jubilerski nowe materiały, z których część z całą pewnością zostanie przez rynek wchłonięta, a część zniknie równie szybko, jak się pojawiła.

Materiały trwalsze od metali szlachetnych

Nowością wykorzystywaną przez twórców biżuterii, także w Polsce, jest włókno węglowe (carbon). Należy zauważyć, że włókno węglowe wykorzystywane jest do produkcji mebli, ram rowerów, a także do wzmacniania tkanin, z których szyje się najczęściej torby czy portfele. Ostatnio coraz częściej można spotkać biżuterię z niego wykonaną. Carbonowa biżuteria cieszy się coraz większą popularnością ze względu na właściwości materiału. Jest on bowiem lekki, trwały i hipoalergiczny. Biżuteria z niego stworzona jest przeznaczona dla mężczyzn ze względu na jej „gadżetowy” charakter, a także fakt, że włókno węglowe jeszcze kilkadziesiąt lat temu było wykorzystywane jedynie przez ośrodki wojskowe i NASA. Jednak coraz częściej można spotkać się z biżuterią, w której włókno łączone jest ze srebrem, złotem, a także bursztynem czy opalami. Podkreślenia wymaga fakt, że carbon jest stosunkowo tani i dość prosty w obróbce. Włókno węglowe występuje najczęściej w postaci tkanin uplecionych z pojedynczych włókien, z których każde składa się z trzech tysięcy pojedynczych nitek.

Biżuteria z plasteliny

Materiałem, który dopiero pojawia się jako materiał jubilerski, jest Sugru, rodzaj silikonowej gumy, która dzięki właściwościom adhezyjnym, „przykleja” się do aluminium, ceramiki, szkła, bawełny, stali czy akrylu. Substancję stworzyła w 2003 r. Jane Ni Dhulchaointigh, która stopniowo udoskonalała swój produkt. Obecnie można go kupić za pośrednictwem sieci, w bogatej palecie kolorystycznej. Materiał, po otwarciu opakowania, pozwala na 45-minutowe ugniatanie, po tym czasie tężeje i staje się twardszy od kamienia. Jak na razie twórcy biżuterii bardziej eksperymentują z Sugru, używają go jako swoistego kleju, elementu, który pozwala na łączenie materiałów jubilerskich, uzyskując tym samym oryginalną biżuterię. Należy zauważyć, że nowoczesna plastelina nie wymaga od twórców specjalistycznych narzędzi czy maszyn. Można wykorzystać ją w domowych warunkach, nie posiadając żadnych narzędzi jubilerskich. Stąd zainteresowanie branży nowym, stosunkowo tanim materiałem.

Samotworzące się materiały

Przyszłość w branży jubilerskiej mogą mieć mushroom materials, wprowadzone na rynek przez firmę Ecovative. Innowacyjność materiału polega na jego „samodzielnym” tworzeniu się. Powstaje on bowiem z bioodpadów, które łączone są z grzybnią. Firma Ecovative oferuje gotowe mieszanki, które po połączeniu z wodą należy umieścić w formie. Masa przez kilka dni rośnie, wypełniając formę całkowicie. Można powiedzieć, że po tych kilku dniach zaprojektowana przez nas biżuteria zrobi się sama i będzie wykonana z trwałego, lekkiego i co ważne w pełni biodegradowalnego materiału. Jak podkreślają specjaliści, materiał ten może konkurować z materiałami syntetycznymi. Branża jubilerska jak na razie bardziej przygląda się nowemu materiałowi, niż go wykorzystuje, jednak nie można założyć, że w najbliższym czasie sytuacja nie ulegnie zmianie. Mushroom materials wykorzystywane są już przez branżę opakowań, i to także opakowań jubilerskich. W pełni ekologiczny materiał to z całą pewnością materiał tani i konkurencyjny w stosunku do materiałów syntetycznych, stanowi on bowiem realną alternatywę dla plastiku. A przecież kiedyś plastik także nie był szeroko wykorzystywany przez środowisko jubilerskie, a teraz jest materiałem najczęściej wykorzystywanym do produkcji biżuterii. I co najważniejsze, biomateriał wpisuje się w trendy ekologiczne, tak popularne także w naszym kraju.

Tanie, funkcjonalne i trwałe

Przyjęty z fascynacją druk 3D może w najbliższym czasie ustąpić miejsca nowym materiałom pojawiającym się na rynku. Na całym świecie trwają bowiem badania mające na celu stworzenie tanich i trwałych materiałów, z których każdy mógłby niemal samodzielnie wytwarzać przedmioty codziennego użytku, w tym także biżuterię. Każdy nowy materiał pojawiający się na rynku jest coraz prostszy w obróbce domowej, co pozwala na eksperymentowanie z nim i tworzenie nowych form biżuteryjnych.

Wiktoria Wilk

Biżuteria z niebieskim kamieniem

Polacy nie przestali dokonywać zakupów biżuterii, choć przenieśli się głównie do sklepów online, jednak przeznaczają na nie znacznie mniej środków finansowych. Dlatego też coraz większa liczba salonów jubilerskich wprowadza do swoich sklepów ofertę dla mniej zamożnych klientów. Jubilerzy dostosowują się do zmian na rynku jubilerskim i zmieniają asortyment.

pj-2010-04v-12

W sklepach z biżuterią coraz częściej można znaleźć biżuterię wykonaną z kamieni nieszlachetnych czy „półszlachetnych”, która spełnia oczekiwania estetyczne i modowe klientów, a jednocześnie jej cena jest przystępna. Właścicielom salonów jubilerskich dzięki podejmowanym działaniom udaje się nie tylko wypracować zysk, ale także pozyskiwać nowych klientów.

Oferta hurtowni

Producenci złotej biżuterii oraz właściciele hurtowni z taką biżuterią podkreślają, że popularnością wśród klientów cieszą się ozdoby, do których stworzenia wykorzystano tańsze kamienie jubilerskie. – Obserwujemy zwiększone zainteresowanie klientów biżuterią z cytrynem, akwamarynem, topazem, a nawet agatem czy aleksandrytem – mówi Aleksander Brodziński, pracownik hurtowni jubilerskiej. – Jubilerzy chcą, przeznaczając mniejsze środki finansowe, otrzymać pełnowartościowy produkt, który – po pierwsze – spodoba się klientom, a po drugie – nie przyniesie strat salonowi jubilerskiemu – tłumaczy.

Oczywiście gros właścicieli salonów jubilerskich decyduje się na zamawianie biżuterii z diamentami, rubinami czy szafirami, jednak dbają także, aby w ich sklepach nie zabrakło tańszej biżuterii. – Klienci salonów jubilerskich z roku na rok stają się coraz bardziej wymagający. Zależy im na pięknej, pełnowartościowej biżuterii, ale nie stać ich na wielkie inwestycje w drogocenną biżuterię. Dlatego też producenci złotej biżuterii starają się wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom i oferują biżuterię znacznie tańszą, której ceny zaczynają się już od 200 zł – dodaje Aleksander Brodziński. Warto zauważyć, że właściciele salonów jubilerskich, dokonując zakupów, kierują się preferencjami swoich klientów, ceną danej biżuterii, a także jej modowym charakterem. – Biżuteria zamawiana do salonu jubilerskiego musi wpisywać się w aktualne trendy modowe – zaznacza Aleksander Brodziński. – Złota biżuteria musi nawiązywać swoim wzornictwem do mody panującej na rynku jubilerskim – dodaje.

Przede wszystkim kolor

Obserwując rynek jubilerski, można zauważyć, że właściciele salonów zamawiają do sklepów biżuterię, która cieszy się popularnością wśród klientów, czyli biżuterię modną. – Zwracają uwagę na panujące na rynku trendy i kupują kosztowności, które wykonane są z materiałów „promowanych” w danym sezonie – mówi Aleksander Brodziński. Warto zauważyć, że dla klientów liczy się nie tylko modne wzornictwo, ale także kolorystyka biżuterii. Decydując się na zakupy w salonach jubilerskich, klienci starają się wybierać ozdoby, które nawiązują do obowiązującej w danym sezonie kolorystyki. Jeszcze do niedawna modna była duża i kolorowa biżuteria. Klienci decydowali się na zakup złotej biżuterii inkrustowanej rubinami czy szafirami, chcieli kupować biżuterię czerwoną i zieloną. Teraz jednak moda na rynku jubilerskim uległa zmianie. – Klienci w dalszym ciągu dość chętnie kupują biżuterię z rubinami, jednak znacznie częściej niż dotychczas sięgają po kamienie o barwie żółtej i niebieskiej – mówi Aleksander Brodziński. W hurtowniach złotej biżuterii można znaleźć pierścionki czy kolczyki inkrustowane błękitnymi topazami czy żółtymi cytrynami.

Właściciele salonów jubilerskich z bogatej oferty hurtowni wybierają biżuterię dwojaką – z jednej strony dużym zainteresowaniem cieszy się biżuteria wykonana z ciepłego cytrynu w kolorze żółtym, z drugiej decydują się na biżuterię inkrustowaną zimnym, błękitnym topazem. – Właściciele salonów jubilerskich przywiązują też olbrzymią wagę do wielkości kamienia, który aby spotkać się z zainteresowaniem klientów detalicznych, musi być duży – wskazuje Aleksander Brodziński. Jak podkreślają jubilerzy, klienci sklepów z biżuterią decydują się na zakupy charakterystycznej, widocznej biżuterii. Wydaje się, że duże kamienie muszą wiązać się z wysoką ceną, jednak nie zawsze tak jest. – Klienci hurtowni kupują biżuterię z widocznymi kamieniami, których cena nie jest wysoka – mówi Aleksander Brodziński. – Starają się wybierać biżuterię z kamieniami, które można kupić, nie przeznaczając na nie dużych pieniędzy, i w stosunkowo niskich cenach zaoferować ją klientom swoich salonów – dodaje. Warto zauważyć, że wraz ze wzrostem cen kamieni i metali szlachetnych właściciele salonów jubilerskich zaczęli poszukiwać tańszych materiałów, aby nie podnosić znacznie cen w sklepach. – W większości salonów jubilerskich udało się utrzymać na stałym poziomie ceny dzięki wprowadzeniu do asortymentu biżuterii tańszej, wykonanej z tańszych kamieni szlachetnych – uważa Aleksander Brodziński.

Tradycyjne wzornictwo

Podkreślenia wymaga fakt, że biżuteria złota zamawiana przez właścicieli salonów jubilerskich najczęściej wykonana jest według tradycyjnego wzornictwa. – Dominującymi wzorami w złotej biżuterii jest tzw. biżuteria klasyczna. Kolorowy kamień zazwyczaj otoczony jest cyrkoniami bądź w droższych wersjach diamentami – mówi Aleksander Brodziński. Klienci salonów jubilerskich w ostatnim czasie stawiają bowiem na klasykę. Wybierają nie tylko pierścionki czy kolczyki z dużymi kamieniami, ale chcą także, aby biżuteria była widoczna i nawiązywała do biżuterii starodawnej. – Można powiedzieć, że mimo stale rosnącej popularności biżuterii designerskiej, moda w biżuterii złotej nie zmienia się. Klienci kupują biżuterię wykonaną według tradycyjnych wzorów. W czasie kryzysu i niestabilności na rynku trend ten umacnia się – ocenia Aleksander Brodziński. Klienci inwestują pieniądze w biżuterię ponadczasową. – Dla kupujących liczy się elegancja – wyjaśnia Bogdan Wyżykiewicz, jubiler i właściciel salonu jubilerskiego. – Nie wydają pieniędzy na biżuterię, która w następnym sezonie będzie niemodna – dodaje.  Karol Kulej