Artykuły z działu

Przeglądasz dział TWÓRCZOŚĆ ZŁOTNICZA (id:42)
w numerze 06/2018 (id:169)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2018-06

Marzenie kolekcjonera biżuteria Kramera

Louis Kramer jest jednym z najważniejszych twórców biżuterii kostiumowej na świecie. Ten urodzony w Stanach Zjednoczonych twórca stworzył biżuterię, o którą teraz walczą kolekcjonerzy, a jej ceny znacznie przewyższają wartość materiałów użytych do jej produkcji.

pj-2018-06v-18

Udało mu się zaistnieć na rynku jubilerskim dzięki ogromnemu talentowi oraz wyczuciu rynku. Dawał klientom to, czego oczekiwali, i tworzył niezwykłe modele biżuterii na każdą kieszeń.

Firma jubilerska odnosząca sukcesy

Założona przez projektanta Louisa Kramera i jego dwóch braci Morrisa i Henry’ego w 1943 r. w Nowym Jorku firma jubilerska Kramer Jewellery Creations stała się w bardzo krótkim czasie popularną marką jubilerską za sprawą wprowadzania na rynek niekonwencjonalnych kolekcji biżuterii dla każdego. Kramer Jewellery oferowała bowiem kolekcje biżuterii ekstrawaganckiej, którą upodobały sobie kobiety lat 50. Biżuteria projektowana przez Kramera wyróżniała się swoim wzornictwem oraz dbałością o jakość wykorzystanych do jej produkcji materiałów. Projektantowi udało się także osiągnąć niezwykły sukces finansowy, dzięki wprowadzaniu na rynek limitowanych kolekcji biżuterii. Był jednym z pierwszych twórców, którzy zdecydowali się na podkreślenie prestiżu swojej marki poprzez ograniczenie sztuk sprzedanej biżuterii. Na początku swojej kariery Kramer preferował biżuterię o abstrakcyjnych kształtach. Jednak z czasem jego kolekcje zaczęły się zmieniać. Eksperymentował w formą i materiałami. W latach 50. wprowadził na rynek biżuterię geometryczną, która szybko znalazła uznanie wśród klientek jego sklepów. A to z kolei spowodowało, że nazwisko projektanta stawało się coraz sławniejsze. Louis w kolejnych kolekcjach zdecydował się na stworzenie linii biżuterii o motywach zwierzęcych i roślinnych, jego małe arcydzieła sztuki złotniczej przybierające formy niedźwiedzi, lisów, ptaków szybko zostały docenione na amerykańskim rynku. Kramer nie bał się podejmować ryzyka i podjął się produkcji broszek o tematyce chrześcijańskiej, które szybko stały się sprzedażowym bestsellerem. Kupowały je bowiem matki żołnierzy walczących w wojnie koreańskiej i uczyniły z nich swój symbol. Chrześcijańska biżuteria Kramera była nie tylko noszona na terytorium USA, ale także wysyłana na front przez matki i żony walczących w Korei Amerykanów.

Współpraca z Diorem

Już na początku lat 50. Louis Kramer nawiązał współpracę z innym wielkim kreatorem Christianem Diorem. Ich kolekcja biżuterii nazwana „Kramer dla Christian Dior” i „Dior by Kramer” szybko zdobyła uznanie świata mody. Cechą charakterystyczną kolekcji biżuterii były duże niebieskie lub zielone kamienie syntetyczne, zwykle umieszczone w środku biżuterii, otoczone przezroczystymi cyrkoniami. Warto zauważyć, że ta biżuteria była droższa od pozostałych produktów Kramera. Wysoka cena w tym wypadku była spowodowana głośną nazwą Dior w tytule serii. Jednak współpraca z Diorem nie była jedyną, jaką nawiązał Kramer. Niewiele osób wie, że na początku Kramer wykonał biżuterię dla domów jubilerskich DeLizza i Elster oraz Dan Kasoff Inc., który produkował biżuterię Florenza.

Zwrot w karierze

Prawdziwym zwrotem w karierze projektanta było opatentowanie znaku towarowego „The Diamond Look”. I pod tą nazwą pojawiła się kolekcja biżuterii ze stopu srebrnego, posypana przezroczystymi i kolorowymi cyrkoniami, która stała się najbardziej rozpoznawalnym produktem marki. Sukces sprawił, że Louis Kramer otworzył swój sklep przy Piątej Alei, od tego czasu firma zaczęła używać znaku „Kramer Of NY ”, i „Kramer New York”. Niestety równie szybko, jak rozpoczęła się kariera Kramera, tak samo zgasła. Firma zakończyła działalność w latach 70. mimo sukcesu, jaki odnosiła na amerykańskim rynku jubilerskim. Dziś biżuteria Kramera jest marzeniem kolekcjonerów, którzy poszukują jego niecodziennych ozdób i są gotowi zapłacić za nie krocie. Dość powiedzieć, że Kramer jest dziś wyżej ceniony niż w czasach swojej świetności, a ceny jego biżuterii z roku na rok rosną.