Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRODUKT (id:118)
w numerze 06/2018 (id:169)

Ilość artykułów w dziale: 3

pj-2018-06

Biżuteria narodowa

W ostatnim czasie rośnie zainteresowanie biżuterią narodową. Polacy zaczęli poszukiwać ozdób, które podkreślają przynależność narodową. Chcą podkreślać swoje przywiązanie do ojczyzny, a jednym ze sposobów jest kupno patriotyków.

pj-2018-06v-15

Właściciele salonów jubilerskich niezwykle rzadko decydują się na wprowadzenie tego typu ozdób do sprzedaży. Dlatego handel biżuterią narodową odbywa się za pośrednictwem internetu.

Zawieszki z orłem

– Klienci najczęściej decydują się na zakup zawieszek w religijno-narodowej stylistyce. Chcą posiadać biżuterię, która nie tylko uwidoczni ich poglądy, ale także będzie świadczyła o przynależności religijnej – mówi Błażej Węgorzewski, sprzedawca biżuterii patriotycznej. Z miesiąca na miesiąc rośnie sprzedaż biżuterii narodowej. W kręgu zainteresowania odbiorców, poza zawieszkami z orłem w koronie, znajdują się pierścienie nawiązujące do stylistyki narodowej z emblematami patriotycznymi. – Jeszcze do niedawna biżuteria narodowa była przeznaczona głównie dla mężczyzn, jednak w ostatnim czasie projektanci biżuterii wprowadzają na rynek kolekcje przeznaczone dla kobiet i należy odnotować, że cieszą się one sporym zainteresowaniem – zauważa Błażej Węgorzewski. – Pierścionki i bransoletki z symbolami narodowymi są kupowane przez mężczyzn na prezent, ale coraz częściej zdarza się, że kobiety samodzielnie dokonują zakupów biżuterii patriotycznej – dodaje. Bardzo często kupowanym rodzajem biżuterii są wszelkiego rodzaju krzyżyki z mieczem Chrobrego oraz antysanacyjnym orłem rwącym kajdany II RP. Należy zauważyć, że projektanci biżuterii patriotycznej starają się zaskakiwać swoich odbiorców i niemal z sezonu na sezon wprowadzają na rynek nowe kolekcje. Klienci bowiem również w tym segmencie rynku poszukują nowości. Projektanci biżuterii spełniają ich oczekiwania, wprowadzając szpilki z mieczykiem Chrobrego, szczerbce czy kolczyki i bransoletki przeznaczone dla kobiet.

Ryngrafy

Polacy coraz chętniej decydują się na zakupy ryngrafów z Matką Boską, plakietek czy przypinek narodowych. – Należy zauważyć, że stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości miało wpływ na popularność biżuterii narodowej – wskazuje Błażej Węgorzewski. – W całym kraju organizowane były wystawy poświęcone tematyce narodowościowej, a to miało wpływ na rozbudzenie w Polakach poczucia przynależności narodowej, jednak należy zauważyć, że sprzedaż biżuterii narodowej nie maleje, a wprost przeciwnie rośnie i można mieć nadzieję, że taki stan utrzyma się w najbliższym czasie – dodaje. Polacy dzięki biżuterii mają możliwość zamanifestowania swojej przynależności narodowej. Nasi rodacy przywiązani do tradycji chcą posiadać biżuterię, która pozwala im na zakomunikowanie światu swoich poglądów.

Tradycyjna męska ozdoba

Jeszcze do niedawna jedynym rodzajem męskiej biżuterii, na który decydowali się Polacy, były obrączka i zegarek. Sytuacja zmieniła się w ciągu zaledwie kilku sezonów. Męska biżuteria sprzedaje się coraz lepiej i na tym rynku można wyróżnić klika segmentów.

pj-2018-06v-14

W ostatnim czasie w salonach jubilerskich widzimy zwiększone zainteresowanie klientów sygnetami męskimi. Polacy wracają do tradycji i coraz częściej decydują się na zakup tradycyjnej męskiej biżuterii.

Młodzież i młodzi dorośli

Wśród tej grupy wiekowej popularnością cieszy się biżuteria tzw. młodzieżowa, związana z subkulturami oraz biżuteria tradycyjna. Oczywiście wszystko zależy od osobistych preferencji. Młodzi ludzie ozdoby traktują jako symbol pozwalający na podkreślenie przynależności do grupy. Biżuteria pozwala im na zamanifestowanie swoich poglądów. Najmłodsi użytkownicy biżuterii noszą dużą, wyrazistą biżuterię, która staje się komunikatem. Najczęściej są to duże łańcuchy z zawieszkami symbolizującymi stosunek do religii, wyznawane wartości czy świadczące o przynależności do subkultury hiphopowej. Nieco starsi w pogoni za najnowszymi trendami decydują się na zamanifestowanie swoich poglądów politycznych bądź światopoglądowych. Najczęstszym rodzajem biżuterii, na jaki się decydują, są wszelkiego rodzaju bransoletki i zawieszki na szyi. Ozdoby te informują odbiorców choćby o zainteresowaniach, np. sportem czy ekologią. Biżuteria staje się znakiem, dzięki któremu znacznie łatwiej odnaleźć się w tłumie. Warto zauważyć, że wraz z tatuażem staje się jednym z podstawowych symboli, która pozwala na identyfikację osób o tożsamych poglądach.

Męska biżuteria świadczy o przynależności

Właściciele salonów jubilerskich podkreślają, że coraz częściej mężczyźni decydują się na zakup sygnetów męskich. Ten ozdobny pierścień kupowany jest przede wszystkim przez młodych mężczyzn, którym zależy na podkreśleniu swojego tradycyjnego wizerunku. Najczęściej wybierają sygnety z kamieniem szlachetnym lub monogramem. Sygnety są wykonywane ze złota i na zamówienie. Mężczyźnibowiem rzadko decydują się na zakup gotowych produktów, które można znaleźć w kolekcjach u jubilera. Chcą budować swoją własną historię rodową. Należy bowiem pamiętać, że sygnety były noszone głównie przez szlachtę polską, która posługiwała się nimi jako pieczęcią do laku. Sygnety przekazywane były także z pokolenia na pokolenie i świadczyły o szlacheckim pochodzeniu jego posiadacza. Dzisiejsi młodzi posiadacze sygnetów traktują je nieco inaczej, jako wartościową ozdobę, która świadczy o przywiązaniu do tradycji polskiej. Polacy noszą sygnety zazwyczaj na palcu serdecznym lewej ręki, choć można spotkać się z sytuacjami, w których mężczyźni wolą nosić je na modłę angielską, czyli na małym palcu lewej ręki.

Biżuteria religijna

Polacy kupują także biżuterię świadczącą o przynależności do religii katolickiej. W salonach jubilerskich widać zainteresowanie biżuterią religijną. Szczególnie chętnie klienci kupują złote krzyże i medaliki z Matką Boską. Noszą je na złotych łańcuszkach pod koszulami. Biżuteria ta nie jest ostentacyjna, ma świadczyć o wierze, a nie być ozdobą widoczną dla innych. Jak podkreślają właściciele salonów jubilerskich, zwiększone zainteresowanie kupnem tradycyjnej polskiej biżuterii świadczy o powrocie do tradycji, która musi zostać podkreślona jakimś symbolem, a biżuteria nadaje się do tego najlepiej.

Powrót szpilek i ozdobn ych guzików

Do łask wracają także srebrne szpilki i agrafki, które utrzymują wyłogi kołnierzyka i unoszą węzeł krawata. Szpilki kupowane są także przez młodych mężczyzn, którym nie tylko zależy na elegancji, ale także starają się uwidocznić swój klasyczny strój i przywiązują dużą wagę do dodatków. Moda na elegancję sprawiła, że w salonach jubilerskich pojawia się coraz większy wybór szpilek, najpopularniejszymi są te, które kształtem przypominają miniaturkę sztangi. Młodzi eleganccy mężczyźni coraz częściej także decydują się na zakup ozdobnych guzików, które niejednokrotnie wykonane są z kamieni jubilerskich. Ich sprzedażą nie zajmują się sklepy jubilerskie, można znaleźć je w salonach z męską galanterią. Oczywiście cały czas dobrze sprzedają się spinki do mankietów i krawata, które znajdują się w asortymencie większości salonów jubilerskich. W tym segmencie rynku można zauważyć wyraźne rozróżnienie – na klasyczne kolekcje wykonane z metali i kamieni szlachetnych, przeznaczone dla dojrzałych, świadomych swojego stylu mężczyzn, i na kolekcje młodzieżowe, wykonane z tańszych kruszców, które pełnią funkcję gadżetu modowego. Warto zauważyć, że jedne i drugie znajdują swoich odbiorów i są jednym z najchętniej kupowanych rodzajów męskiej biżuterii.

Dojrzali kupujący

Rynek męskiej biżuterii nie jest zarezerwowany jedynie dla młodych mężczyzn, mimo że to oni decydują o panującej na nim modzie. Dojrzali mężczyźni także coraz częściej decydują się na wizytę w salonie jubilerskim. Zależy im przede wszystkim na „odświeżeniu” swoich ozdób, czyli na dostosowaniu ich do panujących na rynku trendów. Rzadko jednak decydują się na eksperymenty z modowymi nowościami, najchętniej kupują spinki do mankietów i krawata oraz łańcuszki z zawieszkami. Przywiązani do tradycji wybierają biżuterię wykonaną ze szlachetnych kruszców o tradycyjnym wzornictwie.  Karol Kulej

Mężczyzna u jubilera

Mężczyźni zainteresowani są przede wszystkim ozdobami, które wpisują się w trendy modowe i są sygnowane logo znanych marek, niekoniecznie jubilerskich. Dla nich najważniejsza jest zarówno marka danej biżuterii, jak i jej funkcjonalność. Biżuteria to nie tylko dodatek do ubrania, ale użyteczny gadżet, który można wykorzystać w praktyczny sposób.

pj-2018-06v-13

Jak podkreślają specjaliści, męska biżuteria musi być modna. Zainteresowanie wzbudzają bransoletki, naszyjniki, ale także tradycyjne spinki do mankietów. Moda na męskie ozdoby sprawia, że coraz więcej firm jubilerskich decyduje się na wprowadzenie męskich kolekcji biżuterii. Coraz częściej tworzeniem biżuterii dla mężczyzn zajmują się także artyści złotnicy.

Biżuteria 5 w 1

Klienci polskich salonów jubilerskich coraz większą uwagę poświęcają kolekcjom biżuterii przeznaczonej dla mężczyzn. A jej twórcy starają się spełnić ich oczekiwania. Im ciekawszy produkt, tym lepiej. – Męska biżuteria musi być modna, to znaczy odpowiadać stylistyce współczesności, a zarazem musi pełnić kilka funkcji poza tylko funkcją ozdobną – mówi Kevin Kraczkowski, sprzedawca biżuterii. – Mężczyźni wybierają biżuterię smart. Chcą posiadać przedmiot, który nie tylko wygląda, ale także ma zastosowanie praktyczne – wskazuje. Duże zainteresowanie męską biżuterią smart sprawia, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej kolekcji tego typu. – Mężczyzna nie musi mieć bransoletki, która liczy kalorie i dba o jego zdrowie, wystarczy mu funkcja krokomierza czy zwykła latarka, jednak przedmiot musi mieć „to coś” – zaznacza Kevin Kraczkowski. Poza bransoletkami smart mężczyźni chętnie kupują wszelkiego rodzaju biżuterię „niezbędnikową”. Może to być bransoletka czy naszyjnik, który okaże się śrubokrętem, poziomicą czy linką, którą można wykorzystać. Ważne, aby poza swoją podstawową funkcją był też użyteczny.

Męski świat

Obserwując świat męskiej biżuterii, można z całą pewnością powiedzieć, że zmienia się on w dynamicznym tempie i dostosowuje do potrzeb klientów. A klienci chętnie decydują się na zakup naszyjników i bransoletek. Zazwyczaj wybierają ozdoby w stonowanych kolorach, które doskonale komponują się z odzieżą. – Biżuteria męska ma być widoczna, ale nie może dominować nad całą stylizacją. Musi być elegancka i dobrze dobrana – zauważa Kevin Kraczkowski. Elegancki, nowoczesny mężczyzna nie może pozwolić sobie na założenie biżuterii, która swoim wzornictwem będzie zwracała na siebie nadmierną uwagę.  Karol Kulej