Artykuły z działu

Przeglądasz dział TECHNOLOGIE (id:125)
w numerze 05/2017 (id:159)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2017-05

Autorska w sieci

Projektantów i twórców biżuterii stale przybywa. Powstają nowe szkoły, organizowane są kursy, a także szkolenia w zakresie projektowania i tworzenia biżuterii. Amatorzy i profesjonaliści oferują swoją biżuterię. Niestety w Polsce istnieje coraz mniej galerii, w których można zaprezentować odbiorcom swoje kolekcje biżuteryjne.

pj-2017-05at-15

Galerii z biżuterią autorską nie przybywa, a wprost przeciwnie – z roku na rok ubywa. Wysokie koszty utrzymania galerii, koszty związane z utrzymaniem pracowników, zamawianiem towaru i nawiązaniem kontaktów z artystami sprawiają, że mało kto decyduje się na otwarcie tradycyjnej galerii z biżuterią autorską.

Koszty i kontakt z klientem

Przyczyny tego stanu rzeczy należy upatrywać w wysokich kosztach utrzymania galerii autorskiej. Należy także zauważyć, że tradycyjne sklepy ściągają coraz mniejszą liczbę klientów. Polacy przyzwyczaili się do kupowania biżuterii za pośrednictwem sieci, gdzie mają znacznie większy wybór i niższe ceny. Mogą też wybierać spośród szerokiej oferty projektantów, którzy prezentują swoje wyroby na wielu platformach internetowych. Wobec powyższego galerie z biżuterią autorską mają znacznie utrudnione zadanie. Tradycyjne galerie muszą zmienić swoje podejście do klienta.

Nauczyć się, jak sprostać jego wymaganiom, z jednoczesnym zachowaniem własnego stylu. Należy pamiętać, że zadaniem każdej galerii autorskiej jest nie tylko sprzedaż biżuterii, ale przede wszystkim promocja współczesnej sztuki złotniczej. Właściciele i pracownicy mają nie tylko informować potencjalnych klientów o biżuterii i przybliżać sylwetki ich twórców, ale także organizować wernisaże kolekcji, spotkania z twórcami. Należy zauważyć, że to właśnie galerie z biżuterią autorską mają wielki wpływ na kształtowanie się gustów klientów. To dzięki ich działalności Polacy zdobywali cenną wiedzę dotyczącą biżuterii współczesnej. Aby wykonać te wszystkie zadania, galeria musi mieć do dyspozycji przestrzeń wystawienniczą i powierzchnię sklepową. W wypadku galerii niezwykle istotną rolę odgrywają wystawy, które promują artystów i galerię, pełniąc jednocześnie funkcję dydaktyczną. Jest to zadanie niezwykle trudne. Dlatego też tak mało nowych podmiotów gospodarczych próbuje swoich sił na tym polu.

Komercjalizacja

Problemów dotykających galerii z biżuterią autorską należy także doszukiwać się w procesie komercjalizacji biżuterii. Klienci zainteresowani są kupnem taniej, masowej biżuterii, a ich wiedza na temat współczesnej sztuki złotniczej jest wciąż, mimo starań wielu ludzi, niewielka. Wyszukują ozdoby, które wpisują się w modowe trendy, a niechętnie inwestują swoje pieniądze w dzieła sztuki złotniczej. Nie należy także zapominać, że nieznaczna część galerii zlokalizowana jest w galeriach handlowych, gdzie przede wszystkim Polacy kupują biżuterię.

Małe galerie z biżuterią autorską, które znają stali klienci, mają małą szansę w starciu z konkurencją. Jak podkreślają specjaliści, szansą na zmianę mogłoby być umieszczanie galerii z autorską biżuterią w centrach handlowych, ale koszty z tym związane zazwyczaj znacznie przewyższają możliwości ich właścicieli. Inwestycja w przestrzeń handlową mogłaby przynieść zyski, ale także pozbawiłaby galerie niepowtarzalnego klimatu, który można zapewnić jedynie w przytulnym miejscu. Dobrym rozwiązaniem wydaje się być konsolidacja projektantów i twórców biżuterii, którzy łącząc swoje siły i środki, stworzyliby urokliwe miejsca w centrach handlowych. Takie działania są już podejmowana na polskim rynku jubilerskim.

Artystom zależy bowiem nie tylko na sprzedaży swoich wyrobów jubilerskich i promocji polskiej sztuki złotniczej, ale także na stworzeniu polskiej marki biżuteryjnej, która kojarzyłaby się z nowoczesnym wzornictwem. Jednak aby takie działania przyniosły oczekiwane rezultaty, należy uzbroić się w cierpliwość, inwestować swoje środki i mieć nadzieję, że galerie z biżuterią autorską podbiją serca Polaków.