Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 05/2016 (id:152)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2016-05

Butiki z duszą

Artyści i projektanci biżuterii szukają nowych miejsc, w których mogliby sprzedawać swoje wyroby. Coraz popularniejsze stają się butiki, w których oferowane są nie tylko akcesoria modowe, ale i meble czy dodatki do domu.

pws-2016-10zz-11

Zainteresowanie Polaków nowoczesnym wzornictwem przemysłowym przekłada się na wzrost sprzedaży biżuterii. Jej twórcy stają się wykorzystać każdą okazję, aby zaprezentować odbiorcom swoje dokonania artystyczne.

Biżuteria i meble

Jeszcze do niedawna biżuterię autorską można było znaleźć w galeriach z biżuterią i butikach z autorskimi kolekcjami odzieży. Biżuteria traktowana była jako uzupełnienie kolekcji odzieżowej. Artyści, którzy zdecydowali się na wprowadzenie swoich wyrobów do salonów z odzieżą, niejednokrotnie skarżyli się na fakt, że klienci mając do wyboru wydanie do tysiąca złotych na garderobę, nie chcą kupować biżuterii nawet za trzysta czy czterysta złotych. Twórcy biżuterii i projektanci odzieży nieomalże konkurują ze sobą o tego samego klienta. – Na polskim rynku toczy się walka o klienta – mówi Marta Przybył, projektantka biżuterii. – Są sklepy, w których biżuteria traktowana jest na takich samych zasadach jak ubrania, proponowana klientom chętnie, a co za tym idzie sprzedawana, są jednak miejsca, w których biżuteria nie jest eksponowana, a nawet bywa traktowana jako konkurencja – dodaje. Podkreślenia wymaga również fakt, że nie lada wyczynem dla młodego projektanta biżuterii jest wprowadzenie swojej kolekcji do butiku oferującego odzież wykonaną przez projektantów mody. Twórcy biżuterii, szukając alternatywnych rozwiązań, starają się wprowadzać swoje wyroby do innych niż odzieżowe sklepów oferujących polski design. I tu na pomoc przychodzi fascynacja Polaków rodzimymi wyrobami. Należy zauważyć, że w Polsce w ostatnim czasie obserwujemy modę na designerskie meble. Konsumenci chcą posiadać w swoich domach oryginalne meble, stylowe wyposażenie, ciekawe oświetlenie, słowem zależy im na kupnie przedmiotów wykonanych zgodnie z autorskim projektem. Zjawisko to zaczęli wykorzystywać twórcy biżuterii, którzy swoje wyroby stają się prezentować w butikach z wyposażeniem wnętrz. – Jeśli projektantowi uda się wprowadzić swoją biżuterię do sklepu z dizajnerskim wyposażeniem wnętrz, to może liczyć na sukces – mówi Marta Przybył. – Biżuteria jest znacznie tańsza od sprzętu domowego czy mebli, a klienci chcą wyjść ze sklepu z czymś oryginalnym – dodaje. Dlatego też projektanci biżuterii, szczególnie ci młodsi, starają się wprowadzać swoje wyroby do salonów meblowych i sklepów z wyposażeniem. Jest to dla nich szansa na zwiększenie sprzedaży, a także promocję swojego nazwiska. – Projektanci wprowadzający swoje wyroby do salonów z wyposażeniem wnętrz starają się dostosować swoje kolekcje do asortymentu salonu – mówi Marta Przybył. – Wykorzystują do ich stworzenia niekonwencjonalne materiały – dodaje.

pws-2016-10zz-12

Biżuteria z lakierowanego plastiku i drewna

Projektanci prześcigają się w pomysłach na stworzenie nowoczesnej biżuterii. W tym celu sięgają po materiały wykorzystywane przez inne branże. W butikach z wyposażeniem wnętrz można znaleźć biżuterię wykonaną z lakierowanego plastiku, aluminium, szkła, drewna a nawet papieru. – Biżuteria musi zaskakiwać i przyciągać uwagę klientów – mówi Marta Przybył. – Niekonwencjonalne materiały pozwalają na zaprezentowanie swojego talentu – dodaje. Im ciekawsze pomysły tym większa szansa na zainteresowanie. Warto zauważyć, że część prac inspirowana jest architekturą i wzornictwem „wnętrzarskim”. – Za projektowanie biżuterii coraz częściej biorą się studenci architektury i wzornictwa przemysłowego – mówi Marta Przybył. – Wykorzystując technologie, jak choćby druk 3D, tworzą nowe formy jubilerskie – dodaje. Umiejętność pracy na specjalistycznych maszynach oraz materiałoznawstwo pozwala im na żonglowanie konwencją i swobodną grę materiałem i kształtem. – Dzięki swoim umiejętnościom oraz znajomości rynku wyposażenia wnętrz mają łatwość w nawiązaniu kontaktów handlowych – mówi Marta Przybył. – Nie wszyscy twórcy traktują biżuterię całkiem serio, część traktuje ją jako zabawę i możliwość zaistnienia ze swoimi projektami na nowym rynku – dodaje. W sklepach pojawiają się minimalistyczne formy, ale także wizualizacje obiektów architektonicznych. – Projektanci poszukują materiału, w którym mogliby pracować – zauważa Marta Przybył. – Rzadko jednak w salonach wnętrzarskich można znaleźć klasyczną biżuterię wykonaną ze srebra czy złota – dodaje. Ich biżuteria musi zaskakiwać. Wykorzystują więc materiały ogólnodostępne takie jak drewno czy plastik, ale także wprowadzają do jubilerstwa nowe techniki i materiały jak rosnące grzyby, papier czy masy plastyczne wykorzystywane do produkcji mebli i sprzętu domowego. Można powiedzieć, że część projektantów odnalazła swoją niszę i tworzy biżuterię, której głównym celem jest zaskoczenie odbiorcy i spowodowanie, aby zainteresował się on bliżej ich sztuką. Jednak nie można wykluczyć, że dzięki pomysłowości nowych twórców świat jubilerski zyska nowe materiały oraz techniki, które branża jubilerska będzie mogła szeroko wykorzystywać w swojej pracy.