Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 03/2016 (id:150)

Ilość artykułów w dziale: 3

pj-2016-03

Kamienie szlachetne prosto do rąk jubilera

Na polskim rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących kamienie szlachetne i kamienie syntetyczne. Te ostatnie, ze względu na swoją cenę oraz właściwości, są coraz chętniej kupowane przez twórców biżuterii. Kamienie syntetyczne podbijają rynek jubilerski nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Jak powszechnie wiadomo, popyt rodzi podaż, stąd kamienie syntetyczne możemy kupić bezpośrednio od ich importerów, ale także za pośrednictwem internetu.

pws-2016-06d-22

Osoby chcące kupić kamienie szlachetne za pośrednictwem internetu powinny dysponować możliwie najpełniejszą wiedzą. A sprzedawca zobowiązany jest ją zapewnić. Niestety bardzo często zdarza się, że kamienie syntetyczne prezentowane są jako naturalne i zarówno kupujący je twórca biżuterii, jak i klient detaliczny, nie ma pełni wiedzy na ich temat.

Falsyfikat, syntetyk czy na turalny kamień

Podstawowym błędem, jaki popełniają twórcy biżuterii, jest zbytnia ufność w zapewnienia sprzedawców. Kierując się ceną, wybierając tanie kamienie, kupujący narażają się na oszustwo. Promocje, bonusy i wszelkiego rodzaju strategie marketingowe sprawiają, że kupujących opuszcza zdrowy rozsądek i decydują się na zakup kamieni albo złej jakości, albo po prostu fałszywych. Kamienie syntetyczne bowiem do złudzenia przypominają kamienie naturalne i nawet najlepsi fachowcy nie są w stanie odróżnić ich bez specjalistycznych badań od naturalnych. W dobie zmian dokonujących się na rynku jubilerskim należy zwracać szczególną uwagę na zakupy dokonywane w sklepach internetowych. Należy także zauważyć, że importerzy kamieni szlachetnych nie zawsze podają pełną informację na temat oferowanych przez siebie produktów. Dlatego tak ważne jest dokładne zbadanie kamienia albo sprawdzenie certyfikatów dotyczących jego autentyczności. Łatwo bowiem można stać się ofiarą oszustwa. Importerzy nie podają pełnej informacji na temat oferowanych przez siebie produktów, nie informują kupujących o fakcie, że dany kamień jest kamieniem syntetycznym, co w oczywisty sposób narusza prawo. Należy jednak pamiętać, że odpowiedzialność ponosi nie sprzedawca kamieni, ale sprzedawca biżuterii, gdyż to on wprowadza w obieg wątpliwej jakości kamień. Klienci salonów jubilerskich muszą mieć pełną informację na temat kupowanego przedmiotu. Nie można dopuścić do sytuacji, w której klient zapłaci za pełnowartościowy szlachetny kamień naturalny, a otrzyma produkt syntetyczny. Oczywiście kamienie syntetyczne niejednokrotnie są znacznie lepszej jakości od kamieni naturalnych, mogą być dowolnie wprowadzane do obrotu handlowego, ale ich cena zazwyczaj jest niższa. Sprzedając biżuterię z kamieniami syntetycznymi należy podać pełną informację na ich temat – skąd pochodzą, gdzie zostały wyprodukowane itp.

pws-2016-06d-23

Kamienie w hurcie

Na polskim rynku w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej podmiotów gospodarczych oferujących kamienie szlachetne, ale coraz popularniejsze staje się kupno gotowej biżuterii z kamieniami szlachetnymi. Właściciele salonów jubilerskich, wychodząc z założenia, że kupno gotowej biżuterii z kamieniami szlachetnymi jest znacznie tańsze niż wykonywanie jej w swoich warsztatach, wprowadzają do swojej oferty importowaną biżuterię z kamieniami szlachetnymi. Należy zauważyć, że znaczna część wyrobów nie posiada certyfikatów na kamienie szlachetne umieszczone w biżuterii. Zarówno klienci detaliczni, jak i właściciele salonów, muszą uwierzyć, że biżuteria jest pełnowartościowa. Badania pokazują, że część produktów oferowanych w polskich salonach jubilerskich nie była biżuterią z kamieniami szlachetnymi, a w ich miejsce wstawiono falsyfikaty. Sprzedawcy biżuterii, nie posiadając odpowiedniego sprzętu, nie mogą sprawdzić czy oferowane przez nich produkty są pełnowartościowe. Dlatego też właściciele salonów jubilerskich powinni dokonywać swoich zakupów tylko u wiarygodnych importerów biżuterii, którzy wraz z zamówionym towarem oferują pełną informację o produkcie w postaci certyfikatu. Każdy z wyrobów jubilerskich powinien posiadać swój „paszport autentyczności”. Obserwując polski rynek jubilerski, widzimy zjawisko wystawiania certyfikatów przez salony oferujące biżuterię. Wydają one opinię na temat sprzedawanego przez siebie produktu, jednak z punktu widzenia prawa, jest to jedynie informacja na temat danego towaru, która nie potwierdza autentyczności danego wyrobu jubilerskiego. Dbając o markę salonu, należy do każdego rodzaju sprzedawanej biżuterii dodawać dokument wystawiony przez jeden z instytutów gemmologicznych, stwierdzający o jakości kamienia szlachetnego.

Wiarygodność pozwa la na budowanie marki

Właściciele salonów jubilerskich, oferując swoim klientom biżuterię, muszą dostarczyć informację na temat oferowanego produktu. Nie mogą pozwolić sobie na oddanie w ręce klienta produktu niepełnowartościowego, bądź, co niestety niekiedy ma miejsce, produktu fałszywego. Kamienie szlachetne muszą posiadać certyfikat, gdyż klient ma prawo do pełnej informacji na temat swojej biżuterii. Dlatego też tak ważne jest kupowanie kamieni szlachetnych i biżuterii z nimi tylko u wiarygodnych importerów. Kryterium wyboru powinno opierać się na wiarygodności sprzedawców kamieni, a nie na cenie danego produktu, gdyż raz straconego zaufania klientów naszych salonów nigdy nie da się odzyskać, a negatywny marketing „szeptany” jednego niezadowolonego klienta wpłynie na opinie o salonie i może zaowocować nie tylko spadkiem sprzedaży, ale także bankructwem.

Twórca i maszyna

Nowoczesne narzędzia jubilerskie znacznie ułatwiają pracę w każdym warsztacie. Projektanci i twórcy coraz częściej wykorzystują je, aby biżuteria oddawana w ręce odbiorców była doskonała. Idealne prace i seryjne kolekcje, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, pojawiają się zarówno w salonach jubilerskich, jak i w galeriach z biżuterią autorską.

Praca twórcy biżuterii stała się w ostatnim czasie znacznie łatwiejsza i, jak podkreśla wielu z nich, przyjemniejsza. Pozostaje jednak pewne „ale”: w niemal każdym sklepie z biżuterią znajdujemy takie same okazy biżuterii. Maszyny i specjalistyczne narzędzia powoli zastępują człowieka, którego rola ogranicza się do biegłej obsługi sprzętu. Twórca staje przed dylematem: oddać w ręce odbiorcy doskonale wykonany produkt nie tknięty ręką ludzką, czy spędzić na wykonaniu swojego dzieła wiele godzin i przekazać odbiorcy unikat, noszący ślady pracy artystycznej, ale także pewnego rodzaju niedoskonałości. Pozostaje też pytanie, jak obliczyć cenę danej biżuterii. Czy cena gotowego produktu powinna zależeć do ceny kruszcu i kamieni szlachetnych, czy pracy włożonej w jej wykonanie? Czy biżuteria autorska, której zrobienie zajmuje cztery razy więcej czasu niż wykonanie biżuterii przy użyciu maszyny, powinna być cztery razy droższa? Im więcej specjalistycznych maszyn i narzędzi jubilerskich pojawia się na polskim rynku, tym więcej pytań, na które ciężko znaleźć satysfakcjonującą odpowiedź.

Zrób to sam

Specjalistyczne narzędzia jubilerskie reklamowane są jako sprzęt, dzięki któremu można osiągnąć niespotykane dotychczas rezultaty w pracy z kamieniami i metalami szlachetnymi. Furorę na polskim rynku robi oprogramowanie komputerowe, pozwalające projektować biżuterię, i drukarki 3D, umożliwiające w dość prosty sposób wydrukowanie prototypu biżuterii bądź, co coraz częstsze, gotowego dzieła. Praca złotnika coraz częściej ograniczona jest do spędzania kilku godzin przed monitorem komputera. Młodzi adepci sztuki jubilerskiej niejednokrotnie nie mają ani możliwości ani nawet chęci poznania tajników sztuki złotniczej. Pracują, projektują i wykonują swoje dzieła przy biurku. Sytuacja ta nie dotyczy tylko Polski, jest to zjawisko światowe. I trudno z nim walczyć. Proste w obsłudze narzędzia jubilerskie skłaniają coraz szersze grono osób do zajmowania się projektowaniem biżuterii. A na rynku pojawiają się nowe kolekcje biżuterii, której trudno przypisać charakterystyczne cechy twórcy. Należy zauważyć, że maszyny i narzędzia jubilerskich relatywnie z roku na rok tanieją. Wprowadzanie na polski rynek nowości oraz strategie marketingowe firm polegające na korzystnej polityce kredytowej sprawiają, że zakłady jubilerskie decydują się na zakupy coraz bardziej specjalistycznych maszyn.

Badania kamieni i naprawa biżuterii

Pojawiające się na polskim rynku jubilerskim maszyny i narzędzia nie tylko uławiają wykonanie biżuterii, ale także pozwalają na wykonanie wszelkich jej napraw. Dzięki technologii jubilerzy mogą w bardzo krótkim czasie naprawić biżuterię, wyczyścić ją i nadać jej nowy blask. Na rynku pojawia się także wiele maszyn, które umożliwiają dokładne zbadanie kamienia szlachetnego. Na polskim rynku tego typu narzędzia jeszcze nie są dostępne, gdyż ich cena znacznie przewyższa możliwości kupujących. Jednak obserwując zachodni rynek można wysnuć wniosek, że wprost proporcjonalnie do spadku cen narzędzi do badania kamieni szlachetnych, nasz rynek będzie o nie bogatszy. Dużym zainteresowaniem bowiem cieszą się spektrometry, które pomimo faktu, że ich zakup wiąże się jak na razie z ogromnym wydatkiem, stają się coraz popularniejsze. Spektrometry, na które należy przeznaczyć co najmniej czterdzieści tysięcy złotych, pojawiają się w coraz większej liczbie w salonach i warsztatach jubilerskich. Nowoczesne maszyny posiadają bowiem liczniki zapewniające dokładne pomiary składu stopów jubilerskich, co nie tylko znacznie ułatwia pracę jubilera, ale także zabezpiecza go przed stratami wynikającymi z pomyłek, które mogłyby się wkraść przy tradycyjnym badaniu metalu szlachetnego. Dużym zainteresowaniem cieszą się także zestawy gemmologiczne, składające się z mikroskopu stereoskopowego, stołu z kuwetą, kondensatora czy spektroskopu z podświetleniem skali i uchwytem. Koszt zakupu profesjonalnego zestawu to wydatek rzędu trzydziestu tysięcy złotych. Należy także odnotować fakt, ze wraz z rosnącym zainteresowaniem biżuterią z bursztynem, która z naszego kraju jest eksportowana głównie do Chin, rośnie liczba sprzedawanych maszyn do jego obróbki. I tak najczęściej kupowanymi w naszym kraju maszynami są kulkarka do bursztynu (cena – około dziesięć tysięcy złotych) oraz kaboszoniarka do bursztynu (cena – około dziewięciu tysięcy złotych). Zmieniające się prawa rynku, konkurencja oraz potrzeba zaprezentowania klientom nowości sprawiają, że muszą oni posiadać odpowiednie, nowoczesne narzędzia. Dość powiedzieć, że w sklepach z maszynami i narzędziami jubilerskimi narzędzia ręczne stanowią niecałe 30 proc. całego asortymentu. Zmiany dokonujące się na naszych oczach na rynku jubilerskim sprawiają, że twórcy biżuterii chętnie eksperymentują z nowoczesnymi maszynami i narzędziami, starając się zaproponować odbiorcom jak najdoskonalszy produkt, spełniający ich oczekiwania. A nowe maszyny znacznie ten proces ułatwiają.

Fotograf od biżuterii

Fotografia kamieni jubilerskich i szlachetnych umieszczonych w biżuterii jest zadaniem niezwykle trudnym. Kamienie muszą zachwycać, budzić pożądanie oglądających. Nie dziwi zatem konieczność zamieszczania możliwie najdokładniejszych i najprecyzyjniejszych zdjęć, na podstawie których klient może wyrobić sobie zdanie na temat kamienia czy biżuterii oraz poznać jej walory estetyczne.

pws-2016-06d-17

Badania wskazują, że klienci zanim zdecydują się na zakup biżuterii, wielokrotnie oglądają produkty w sieci. Porównują oferty poszczególnych sklepów oraz walory estetyczne biżuterii. W dzisiejszych czasach chcąc zaistnieć na rynku jubilerskim nie można pozwolić sobie na nieposiadanie strony internetowej, na której prezentowane są dobrej jakości zdjęcia naszej biżuterii.

pws-2016-06d-18

pws-2016-06d-19

Z biżuterią do fotografa

Najlepszym rozwiązaniem wydaje się wizyta u profesjonalnego fotografa. Na polskim rynku w ostatnim czasie pojawiło się wiele profesjonalnych miejsc, pozwalających na wykonanie sesji zdjęciowej biżuterii. Fotograficy dysponują nie tylko specjalistycznym sprzętem, ale także pomysłami na wykonanie sesji biżuteryjnej. Ich kreatywne pomysły sprawiają, że biżuteria nie jest ukazywana jedynie jako element stroju, ale jako samodzielne dzieło sztuki złotniczej. W profesjonalnych studiach wykonywane są sesje biżuterii traktowanej jako obiekt biżuteryjny. W ich projektach fotograficznych pojawia się narracja, opowiadająca o danym przedmiocie. Fotograficy odchodzą od prezentowania biżuterii na modelkach, starają się wydobyć walory obiektu. Prezentują przedmioty poza ich naturalnym środowiskiem, w niekonwencjonalnym otoczeniu, tym samym przełamując stereotypy dotyczące biżuterii. Na nowatorskich fotografiach biżuteria ma walory estetyczne, zachęca do kupna, wydobywając cechy danego przedmiotu. Obiekty biżuteryjne stają się niemal bohaterami opowieści epickiej, w której prezentowany przedmiot budzi pożądanie. Należy zauważyć, że samodzielne wykonanie zdjęcia biżuterii nie da takich efektów, gdyż kwestia tkwi nie tylko w posiadaniu specjalistycznego sprzętu, ale w artystycznym podejściu do biżuterii. I mimo że taka usługa jest usługą dość drogą (to wydatek rzędu pięciu tysięcy złotych), to inwestycja ta przynosi wymierne korzyści. Należy podkreślić, że z ofert studiów fotograficznych korzystają przede wszystkim artyści złotnicy, którym zależy na pokazaniu swoich dzieł w sposób wykraczający poza klasyczne pojmowanie biżuterii.

Klasyczna fotografia

Poza sesjami zdjęciowymi biżuterii coraz częściej można spotkać się na polskim rynku z wykonywaniem zdjęć kolekcji biżuterii w salonie jubilerskim, na sesjach z modelkami oraz zdjęć samych kamieni jubilerskich, które podkreślają ich walory i właściwości. Jak podkreślają specjaliści, im lepsze zdjęcie, tym wyższa sprzedaż biżuterii, szczególnie tej inkrustowanej kamieniami szlachetnymi. Obraz wyrazi więcej niż tysiąc słów. To stare powiedzenie ma przełożenie na sprzedaż biżuterii z kamieniami szlachetnymi. Wykonanie zdjęć „techniką domową”, kładąc biżuterię na stole, w dzisiejszych czasach mija się z celem. Nieprofesjonalnie wykonane zdjęcia przynoszą bowiem więcej szkody niż pożytku. Klienci kupują wyroby jubilerskie ze względu na ich walory estetyczne, które w przypadku złego zdjęcia są niewidoczne. Biżuteria na takich zdjęciach prezentuje się niewyraźnie, pozbawiona jest blasku i aury luksusu. Dlatego też coraz więcej twórców decyduje się na zamówienie zdjęć u profesjonalistów, którzy wydobędą piękno prezentowanego przedmiotu. Największą popularnością cieszą się sesje zdjęciowe z modelkami prezentującymi biżuterię. Na nich bowiem ukazane są nie tylko walory estetyczne wyrobów, ale także sposoby noszenia biżuterii. Należy jednak zauważyć, że modelki stają się głównymi bohaterkami zdjęć, a biżuteria jedynie dodatkiem do stylizacji. Dlatego też znacznie lepszym pomysłem wydaje się fotografowanie samych wyrobów jubilerskich na białym tle, dzięki czemu klienci mają możliwość zobaczenia obiektu w pełnej krasie. Jak wynika z badań, większość sklepów jubilerskich funkcjonujących w internecie decyduje się na to rozwiązanie. Jednak nie należy zapominać, że ma ono także swoje negatywne aspekty. Zbyt duża ilość podobnej, niekiedy niemal identycznej biżuterii, sprawia że oglądający ją potencjalni klienci tracą poczucie wyjątkowości danego okazu jubilerskiego. Są znudzeni przeglądaniem kilkunastu stron niemal identycznych produktów. Dlatego tak ważne jest znalezienie złotego środka – zaprezentowanie kolekcji biżuterii w taki sposób, aby był on atrakcyjny dla oglądającego. Wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem jest zaprezentowanie na swojej stronie jedynie kilku produktów, sfotografowanych w niekonwencjonalny, różniący się od siebie sposób. Im ciekawiej, tym lepiej.

Blask biżuterii

Nie można zapominać, że niektórzy twórcy samodzielnie wykonują zdjęcia swoich wyrobów. Decydując się na takie rozwiązanie, należy przywiązywać szczególną uwagę do sposobu zaprezentowania przedmiotu, słowem trzeba mieć na swoją fotografię pomysł. Klasyczne zdjęcia biżuterii nie spotykają się z wielkim zainteresowaniem oglądających. Należy także podkreślić, że zdjęcie musi być wykonane profesjonalnie. Jak podkreślają fotograficy, jedną z najważniejszych rzeczą w przypadku fotografii biżuterii i kamieni szlachetnych jest oświetlenie. Nie można jednak zapominać, że w przypadku biżuterii światło może także zniekształcać, co sprawia, że każdy rodzaj biżuterii należy fotografować w inny sposób. Profesjonalne zdjęcia biżuterii wykonywane są zawsze na jasnym tle, ponieważ dzięki temu można uniknąć powstania punktu ogniskowego w kamieniu. Każdy kamień ma inną barwę, w różny sposób załamuje się w nim światło, dlatego wykonując możliwie dokładne zdjęcie należy posiadać co najmniej aparat kompaktowy, adapter makro, który zapewni ostrość, najlepiej ze stopką do podłączenia lampy. To nie wszystko, do wykonania zdjęcia potrzebny jest jeszcze sprzęt oświetleniowy i namiot bezcieniowy. Można jednak, zamiast tracić czas na samodzielne wykonanie zdjęcia biżuterii, zlecić to profesjonalistom, którzy mają nie tylko doświadczenie w fotografowaniu tak trudnego produktu jakim jest biżuteria, ale także pomysły na realizację ciekawych zdjęć.