Artykuły z działu

Przeglądasz dział WYSTAWA (id:138)
w numerze 03/2016 (id:150)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2016-03

Współczesny bursztyn

Od 16 maja w Muzeum Ziemi Polskiej Akademii Nauk, przy al. Na Skarpie 20/26 w Warszawie można oglądać wystawę Amber – design meeting. Jest to wystawa, na którą Muzeum Ziemi PAN zaprosiło 35 twórców ze Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych. Prace powstawały z bursztynu częściowo ofiarowanego przez Muzeum, a częściowo z zasobów artystów. Wystawa ma na celu promocję współczesnej biżuterii z bursztynem i zaplanowana jest jako wystawa cykliczna.

pws-2016-06d-40

pws-2016-06d-41

Prace zaprezentowane na wystawie wykonane zostały przez polskich artystów złotników. O ich stworzenie poproszeni zostali złotnicy w różnym wieku, posiadający różne doświadczenia artystyczne. Dlatego też różni je niemal wszystko. Na ekspozycji znajdujemy dzieła wykonane przez twórców należących do najstarszego pokolenia oraz tych najmłodszych m.in.: Wojtka Rygało, Cezarego Łutowicza, Andrzeja i Bogumiły Adamskich, Sławy Tchórzewskiej, Sławomira Fijałkowskiego, Jacka Skrzyńskiego.

Bursztynowy pająk

Celem, jaki stawiali przed artystami organizatorzy wystawy, było ukazanie współczesnego designu stosowanego w biżuterii z bursztynem. Odczarowanie bursztynu jako materiału kojarzonego głównie ze sznurami bursztynowych korali przeznaczonych dla starszego pokolenia Polek. Organizatorom zależało na ukazaniu osobistego stosunku twórców do „polskiego skarbu”. I można powiedzieć, że każdy z artystów wywiązał się z zadania. Oglądając prace czołowych polskich artystów złotników zaprezentowane na wystawie można nawet nie patrząc na podpisy zorientować się, kto jest autorem prac. Artyści potraktowali bursztyn jako materiał podkreślający charakterystyczne cechy swojego stylu. Nie wszystkim udało się znaleźć dla niego nową formułę wypowiedzi. Część z nich wpisała amber w swoje dotychczasowe dokonania. Na szczególną uwagę zasługuje za to praca młodej polskiej artystki Justyny Stasiewicz. Artystka nawiązała w niej do charakterystycznego dla swojej sztuki motywu pajęczaka. Bursztyn w jej pracy jawi się jako nieodłączny komponent świata przyrody, na zawsze z nią złączony. Ukazując historię bursztynu, nie burząc jego naturalnych konotacji z naturą, zastosowała nowoczesne wzornictwo. Udało jej się połączyć klasykę z nowoczesnością. Jej praca jest w każdym szczególe dopracowana formalnie, widać w niej biegłość posługiwania się warsztatem, jest przy tym plastyczna i sugestywna. Przyglądając się bursztynowemu owadów mamy wrażenie ruchu. W pracy Stasiewicz widać, że bursztyn podziałał na nią inspirująco, zmuszając do zastosowania oryginalnych rozwiązań zarówno eksponujących walory płaszczyzny dekoracyjnej, jak i przestrzennej budowy.

pws-2016-06d-42

pws-2016-06d-43

pws-2016-06d-44

Sposób prezentacji

Niestety oglądając wystawę mamy wrażenie chaosu. Prace wyeksponowane w gablotach wydają się umieszczone bez pomysłu. Pod każdą z prac znajdujemy nazwisko twórcy, u większości z nich brakuje tytułu dzieła. Moim zdaniem organizatorom zabrakło pomysłu na zaprezentowanie współczesnego polskiego designu. Nowatorstwo formalne biżuterii zestawione zostało ze skostniałym sposobem prezentacji jej w gablocie muzealnej. Brakuje narracji, która umożliwiłaby zrozumienie poszczególnych prac. Złym pomysłem wydaje się także ukazanie sylwetek twórców i krótkiej informacji o nich w oddzielnej sali muzealnej. Ukazanie sylwetek artystów wraz z genialnymi karykaturami (świetny pomysł!) obok ich prac pozwoliłoby nie tylko na utożsamienie pracy z jej twórcą, ale także na pełniejsze jej zrozumienie. Moim zdaniem wystawę Amber – design meeting należy obejrzeć i wyrobić sobie swoje zdanie na temat współczesnej polskiej sztuki złotniczej, sposobu ukazania bursztynu. Zachęcam do wybrania się do Muzeum Ziemi PAN do 4 września i zobaczenia na własne oczy wariacji na temat bursztynu.