Artykuły z działu

Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116)
w numerze 06/2015 (id:146)

Ilość artykułów w dziale: 6

pj-2015-06-okl

Największa wystawa w Polsce w XXI wieku biżuterii

Ponad 600 sztuk współczesnej polskiej biżuterii autorskiej. Ponad 200 obiektów biżuterii etnicznej. W sumie ponad 850 obiektów. Czy jest to największa kolekcja w Polsce? Czy to największa z dotychczasowych wystaw biżuterii w Polsce w XXI wieku? A może uprawnione jest też stwierdzenie, że to największa wystawa w okresie powojennym?

pj-2015-06a-10

W poprzednim numerze PJ zapraszaliśmy do Sandomierza na spotkanie z Marią Magdaleną Kwiatkiewicz, jej kolekcją sztuki złotniczej i fotografiami. Spotkanie się odbyło, a nieobecni, cóż, niech żałują…

Otwarcie wystawy

Oficjalne otwarcie wystaw fotograficznych odbyło się na Rynku o godz. 17 przy etnicznych dźwiękach na żywo, które wyczarował dla nas zespół Drum Work z Poznania. Powitania, życzenia dla autorki zdjęć, kwiaty. Następnie goście przeszli do Sandomierskiego Centrum Kultury, gdzie obrazy Nepalu Magicznego stały się przyczynkiem do dalszych pytań i zachwytów. Obiektyw Magdy Kwiatkiewicz strzelał wspaniałym kadrem i treścią docierającą wręcz do podświadomości oglądających. Trzecie spotkanie, w klubie Lapidarium pod Ratuszem, jeszcze bardziej uświadomiło, że mamy do czynienia z okiem i obiektywem najwyższej klasy, zaś scenariusz wystawy udowadniał, że nie sposób te zdjęcia po prostu obejrzeć i wyjść. I w dniu wernisażu, i później nie raz było słychać głosy, że przez tę wystawę ktoś gdzieś się spóźnił… O godzinie 19 rozpoczęło się spotkanie w największej sali wystawienniczej Muzeum Okręgowego w Sandomierzu. Było mnóstwo gości, wielu z nich przyjechało naprawdę z daleka. Była wyjątkowa okazja, aby dowiedzieć się, jak powstawała tak wielka kolekcja współczesnej polskiej sztuki złotniczej, skąd pomysł i pierwsze eksponaty kolekcji biżuterii etnicznej. Pięknie o tym dniu powiedziała bohaterka wieczoru: w jednym czasie i jednym mieście mogła podzielić się swoimi dwiema największymi pasjami – biżuterią i fotografią. Cezary Łutowicz i Mariusz Pajączkowski w imieniu braci złotniczej wyrazili podziękowania za przyjaźń i wsparcie środowiska polskich artystów. Kosz róż był malutkim symbolem wdzięczności za powstanie czegoś tak wielkiego jak prezentowana kolekcja. Przy okazji, już w swoim imieniu, przekazali do kolekcji prace dla siebie wyjątkowe uznając, że w ten sposób najpełniej wyrażą swoje podziękowanie za wizytę Magdy Kwiatkiewicz w Sandomierzu.

Podziękowania

Maria Magdalena Kwiatkiewicz podczas tego spotkania podziękowała wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania tej wystawy, w szczególności Bożenie Ewie Wódz, kustoszowi działu sztuki Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, władzom Sandomierza oraz ekipie i przyjaciołom Galerii Yes – Małgorzacie Lisieckiej, Agnieszce Jankowiak, Łukaszowi Walaszczykowi i Sebastianowi Satyrowi. Podziekowania otrzymał również Mariusz Pajączkowski, pomysłodawca spotkania i współorganizator wystaw fotograficznych. Dzięki wielu osobom tak wspaniała wystawa mogła zagościć w Sandomierzu. Podziękowania otrzymał również dyrektor Muzeum Dominik Abłamowicz, który, choć niechętny inicjatywie, zdawał się zaskoczony rozmachem i poziomem przygotowanej wystawy. Warto dodać, że spotkanie było również okazją do zapoznania się z najnowszym, trzecim już katalogiem związanym z kolekcją Magdy Kwiatkiewicz, zaś chętni mogli otrzymać wszystkie trzy egzemplarze z własnoręczną dedykacją autorki. Wieczór zakończył się wspaniałym spotkaniem w Lapidarium pod Ratuszem, gdzie ponownie przy energetycznej muzyce zespołu Drum Work, winie i wspaniałych przekąskach goście bawili się jeszcze długo. Zaś następnego dnia odbyło się w Ratuszu spotkanie z burmistrzem Sandomierza Markiem Bronkowskim, a tematem rozmów była wystawa, sztuka złotnicza, działania wokół krzemienia pasiastego i – kto wie – być może owocna współpraca Firmy Yes i Sandomierza w przyszłości. Ale o tym napiszemy (już niebawem), gdy plany zaczną obracać się w konkretne projekty. Wystawa będzie czynna do 10 stycznia. Warto odwiedzić w tym czasie Sandomierz, bo nie wiadomo, kiedy będzie można zobaczyć ponownie w całości tak wspaniałą kolekcję. Zaś czytelników bardzo prosimy o uwagi dotyczące pierwszego akapitu tego tekstu: czy jest to wystawa/kolekcja największa? Czy pytania zawarte w pierwszych zdaniach można cytować bez znaku zapytania? O komentarze prosimy na adres polskijubiler@pws-promedia. pl.

Konkurencja na rynku jubilerskim

Od 1 do 3 października w Warszawie w hali Expo przy ul. Prądzyńskiego odbywały się po raz pierwszy Polskie Targi Złotniczo-Jubilerskie Gold Expo. Konkurencyjna wobec targów Złoto Srebro Czas impreza cieszyła się sporym zainteresowaniem odwiedzających. Organizatorom, mimo braku doświadczenia, udało się zapewnić i wystawcom, i odwiedzającym, profesjonalną obsługę i komfortowe warunki wystawiennicze.

pj-2015-06a-09

Konkurencja zazwyczaj wpływa pozytywnie na rozwój branż, jednak w przypadku targów jubilerskich trudno tak jednoznacznie ocenić sytuację. Na targach swoje wyroby biżuteryjne oraz narzędzia jubilerskie, maszyny i opakowania zaprezentowało ponad 300 wystawców z kraju i zagranicy. Targi dały także możliwość zapoznania się z tendencjami panującymi w modzie biżuteryjnej i zegarkowej w Polsce. Odwiedzający mieli możliwość zakupić srebrną i złotą biżuterię zdobioną kamieniami szlachetnymi, biżuterię designerską oraz autorską wykonaną przez polskich artystów złotników.

Imprezy towarzyszące

Pierwsze spotkanie branży obfitowało w wiele wydarzeń mających na celu popularyzację wiedzy na temat biżuterii oraz zaprezentowanie polskiej sztuki złotniczej. Do najważniejszych wydarzeń należały wystawy: wystawa biżuterii etnicznej YES, wystawa prac Państwowego Ogniska Artystycznego Nowolipki, wystawa mieczy japońskich z czasów samurajów oraz wystawa minerałów. Podczas targów Gold Expo ogłoszono również wyniki konkursu organizowanego przez Ogólnopolską Komisję Zegarmistrzowsko-Jubilerską Związku Rzemiosła Polskiego oraz Międzynarodowe Centrum Targowe i Pracownię Sztuk Plastycznych Złoto i Srebro w Rzemiośle. Celem konkursu jest promowanie złotników i jubilerów oraz jakości i profesjonalizmu w sztuce złotniczej. Tematem tegorocznego konkursu w kategorii seniorzy było Siedem kolorów tęczy a juniorzy musieli zmierzyć się z tematem Miejska dżungla. W tym roku kapituła nie przyznała w kategorii seniorzy pierwszego miejsca, natomiast w kategorii juniorzy pierwszą nagrodę otrzymała Zuzanna Szczygielska za pracę pt. Kariera – wyścig szczurów. Drugie miejsce w kategorii wiekowej seniorów otrzymała Agnieszka Mroczkowska za pracę Tęczowy portal, a u juniorów zdobywcą drugiego miejsca okazała się Paulina Rojewska za Zebrę dla pieszych. Natomiast trzecie miejsce u seniorów otrzymał Leszek Jerzy Sobiech za pracę Tęczowy wachlarz, w kategorii juniorów została znowu nagrodzona Zuzanna Szczygielska, tym razem za pracę Zielony rządzi światem. W tym roku kapituła Medalu Świętego Eligiusza przyznała honorowy medal wraz z tytułem Złotnika Roku Waldemarowi Sawie za pracowitość, fachowość, aktywne uczestnictwo w promowaniu złotników i jubilerów oraz osiągnięcia w dziedzinie szkoleń adeptów sztuki złotniczej. Medal przyznaje kapituła w składzie przedstawicieli Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezesa Związku Rzemiosła Polskiego, Ogólnopolskiej Komisji Złotniczo- Jubilerskiej ZRP oraz laureata poprzedniej edycji Medalu Św. Eligiusza. Dokonując wyboru spośród zgłoszonych z różnych regionów Polski kandydatów, kapituła bierze pod uwagę w szczególności osiągnięcia na polu działalności zawodowej i społecznej nominowanych osób oraz ich zaangażowanie i aktywność w działaniach samorządu rzemiosła, a także uczestnictwo w procesie edukacji zawodowej.

Granice w Sandomierzu

Od 15 grudnia 2015 do 29 stycznia 2016 Galeria Otwarta serdecznie zaprasza na kolejną wystawę. Dzięki wieloletniej współpracy z Galerią Sztuki w Legnicy mamy możliwość w Sandomierzu zobaczyć efekt 24. Międzynarodowego Konkursu Sztuki Złotniczej Granice.

Cykliczny Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej to wiodąca impreza Legnickiego Festiwalu Srebro, organizowanego przez Galerię Sztuki w Legnicy od 1979 r. Konkurs odbywa się pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który funduje też Grand Prix dla zwycięzcy. Charakterystyczną cechą konkursu jest, że laureaci trzech pierwszych nagród finansowych otrzymują także – zgodnie z wieloletnią tradycją – granulat srebra. Konkurs ma charakter czysto artystyczny, preferuje pomysł oraz wartość i sens wypowiedzi twórcy. Artyści przystępujący do niego mają za zadanie przygotować komunikat artystyczny na zadany temat – co roku inny. Nawiązując do ponad 30-letniej tradycji konkursu sugeruje się użycie w zgłoszonych pracach srebra. Podstawowym kryterium decydującym o kwalifikacji prac na wystawę są jednak interpretacja tematu i wartość wypowiedzi twórczej. Co roku kwalifikacji dokonuje międzynarodowe jury złożone z wybitnych osobistości krajowego i światowego złotnictwa. Są to wybitni artyści, pedagodzy, znawcy i kuratorzy związani z branżą złotniczą i designerską. Obecny temat – Granice – zainspirowany został konkretnymi wydarzeniami ze sfery geopolitycznej (aneksja części Ukrainy, wojny na Bałkanach i w całym basenie Morza Śródziemnego, w Azji i Afryce etc.), ale w istocie posiada także przesłanie szersze i głębsze, jest poszukiwaniem źródeł wszystkich naszych ograniczeń (naturalnych i kulturowych), tropieniem mechanizmów tworzenia i sensów utrzymywania jakichkolwiek granic. Jest w ostateczności pytaniem o aktualną tożsamość homo sapiens. O tożsamość każdego z nas. Wystawa, choć powstała niemal rok temu, może stać się przyczynkiem do zaskakującej reinterpretacji przesłania w aktualnej, zaskakującej czasami rzeczywistości polskiej polityki u schyłku roku 2015. Jakiej? To pozostawiamy naszym gościom, których serdecznie zapraszamy. Przy okazji już dziś informujemy, że 30 stycznia o godz. 17 w Galerii Otwartej zostaną otwarte dwie kolejne wystawy. To Prezentacje 2015, efekt XV. Ogólnopolskiego Konkursu Biżuterii Artystycznej oraz autorska wystawa Mai Woźniak z Warszawy, absolwentki łódzkiej ASP. Do zobaczenia.

Nowa lokalizacja – nowe wyzwania

16. edycja warszawskich targów Złoto Srebro Czas odbywała się w nowej lokalizacji, w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska przy ul. Marsa. Od 1 do 3 października swoje produkty i usługi oferowały 172 firmy. Przestrzenna, nowoczesna hala spowodowała, że wszyscy odwiedzający mieli możliwość w komfortowych warunkach zapoznać się z ofertą handlową.

pj-2015-06a-03

pj-2015-06a-04

Wystawcy byli zadowoleni z nowej lokalizacji, podkreślając jej nowoczesny styl i profesjonalną organizację, jednak odwiedzający podkreślali, że zmiana adresu spowodowała zamieszanie. Mimo niesprzyjających warunków wynikających z faktu pojawienia się konkurencyjnej imprezy targowej, organizatorzy ZSC stanęli na wysokości zadania. Targi obfitowały bowiem w ważne dla całej branży jubilerskiej wydarzenia.

pj-2015-06a-05

pj-2015-06a-06

pj-2015-06a-07

pj-2015-06a-08

Bursztynowa róża i odznaka honorowa. Zasłużony dla kultury polskiej

Targi Złoto Srebro Czas stały się w tym roku miejscem uhonorowania prof. dr. hab. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz odznaką honorową Zasłużony dla kultury polskiej za 55 lat bardzo aktywnej pracy zawodowej. Odznaka ta przyznawana jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego osobom wyróżniającym się w tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Prof. Barbara Kosmowska-Ceranowicz ma na tym polu szczególne zasługi jako orędowniczka zachowania bursztynowej spuścizny kulturowej. W swojej działalności zawodowej prof. Ceranowicz zainicjowała aż kilkadziesiąt wystaw w kraju i za granicą. Zdecydowana większość z nich została poświęcona bursztynowi – jego roli w przyrodzie, kulturze i sztuce. Napisała ponad 200 prac. Podczas otwarcia targów Złoto Srebro Czas wręczona została także Bursztynowa Róża, honorowe wyróżnienie dla osoby otwartej na potrzeby innych, która tym razem trafiła w ręce Szymona Majewskiego. Od organizatorów targów Złoto Srebro Czas laureat otrzymał także symboliczny czek o wartości dziesięciu tysięcy złotych na rzecz dzieci z chorobą nowotworową, który przekazał od razu na ręce Tomasza Osucha na realizację zadań statutowych jego fundacji.

Mistrzowie złotnictwa

Paweł Waś, Dawid Krzysteczko, Dariusz Zacharzewski i Mateusz Zieliński oraz Justyna Stasiewicz i Klaudia Czerko to laureaci konkursu Mistrz Złota, Mistrz Srebra, Mistrz Czasu i Mistrz Przestrzeni 3D. Mistrzem Złota został Paweł Waś, który otrzymał pamiątkowy medal oraz nagrodę, Photo Composer do wykonywania fotografii biżuterii i drobnych dóbr luksusowych, o wartości ponad dwudziestu tysięcy złotych, ufundowaną przez firmę Mode SA. Laureatami konkursu Mistrz Srebra zostali Dawid Krzysteczko, Dariusz Zacharzewski i Mateusz Zieliński. Laureaci otrzymali dyplomy, zaproszenie do wystawy w Galerii Sztuki w Legnicy oraz nagrody pieniężne po tysiąc pięćset złotych ufundowane przez Mazowiecki Regionalny Fundusz Pożyczkowy. Mistrzynią Przestrzeni została Justyna Stasiewicz, która otrzymała pamiątkowy medal oraz nagrodę w postaci licencji na korzystanie z oprogramowania 3Design o wartości 12 tys. zł, ufundowaną przez firmę PAT. Kapituła przyznała także nagrodę pozakonkursową Mistrza Juniora dla Klaudii Czerko, która otrzymała zaproszenie do odbycia praktyki w firmie S&A oraz bon na zakupy w hurtowni jubilerskiej Granit o wartości sześciu tysięcy złotych.

Zegarki do zadań specjalnych

Na polskim rynku zegarmistrzowskim pojawiły się trzy nowe modele zegarków G-Shock: Mudmaster, Gulfmaster i Gravitymaster.

pj-2015-06a-02

Udoskonalone, szybsze działanie i reagowanie na polecenia, posłuszeństwo i wytrzymałość to nie wszystko. W przypadku zegarków G-Shock nie można zapominać o jednej z nadrzędnych cech wyróżniających kolekcję – o nieszablonowym designie, który w wersji ze złotymi elementami potęguje unikalny charakter niezawodnej linii Master of G. G-Shock Mudmaster GWG-1000GB-1AER to zegarek zaprojektowany tak, aby mierzyć się z żywiołami i przeciwnościami na lądzie; sugeruje to sama nazwa kolekcji – mud to z angielskiego błoto. Błoto, piasek czy pyłki to także przeszkody, którym prezentowany model stawia opór. Wszystko za sprawą podwójnych uszczelek towarzyszących każdemu guzikowi i koronce, co chroni zegarek przed dostaniem się zanieczyszczeń z zewnątrz. G-Shock Gulfmaster GWN- 1000GB-1AER odbiera najmniejszy nacisk wody oraz informuje o każdej anomalii atmosferycznej, która może pobudzić wspomniany żywioł do ataku. Wszystko dzięki potrójnemu sensorowi umożliwiającemu odczyt temperatury (zakres od -10 do +60 C), cieśnienia (260-1100 hPa), wysokości do 10 tys. m n.p.m. oraz kierunku, co gwarantuje kompas. Gdy ciśnienie atmosferyczne nagle i gwałtownie zmienia się, Gulfmaster sygnalizuje ten fakt alarmem, co, w szczególności na morzu, pozwala na szybkie zareagowanie i zabezpieczenie się przed potencjalnym niebezpieczeństwem. Złotą kolekcję Master of G zamyka G-Shock Gravitymaster GPW-1000GB-1AER. To model dla miłośników przestworzy, pilotów i wszystkich tych, którzy wolność doceniają wtedy, gdy nie czują gruntu pod nogami. Prezentowana kolekcja G-Shock Master of G dostępna jest w Polsce. W zależności od modelu ceny zegarków zaczynają się od około 3-4 tys. złotych.

Częstochowski „Plastyk” na stażu Erasmus+

Na przełomie czerwca i lipca 2015 roku dwudziestoosobowa grupa uczniów z Zespołu Szkół Plastycznych im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie wzięła udział w trzytygodniowym stażu zawodowym zorganizowanym w ramach europejskiego programu edukacyjnego Erasmus+ Kształcenie i szkolenie zawodowe.

Młodzi plastycy mieli okazję realizować staż w Centrum Kształcenia Cencal w Caldas da Rainha w Portugali. Na uwagę zasługuje fakt, że baza tej szkoły jest porównywalna ze średniej wielkości zakładem produkcyjnym. Celem tegorocznego projektu było poznanie metod pracy w procesie przedprodukcyjnym, od momentu postawienia tematu do wykonania prototypu, kończąc na promocji nowej marki produktu w interdyscyplinarnej grupie projektantów. W trakcie stażu uczestnicy poznali zagadnienia z ekonomii, ergonomii, metodologii materiałoznawstwa technologii, wykonywali analizy zaczynając od szkiców wstępnych po wizualizacje 3D. Realizacja projektu to szansa na poszerzenie rozwoju zawodowego i kompetencji polskich uczniów. W związku z ewolucją technologii cyfrowych w Europie wzrasta zapotrzebowanie branży designerskiej na fachowców swobodnie poruszających się w najnowszych technologiach. Stawianie na pierwszym planie kreacji artystycznej determinuje często prawidłowe działanie produktu i nie gwarantuje sukcesu na rynku produkcyjnym. Z tego względu realizacja projektu jest nowym doświadczeniem w projektowaniu interdyscyplinarnym. 14 października odbyło się w ZSP spotkanie upowszechniające efekty i umiejętności uczniów zdobyte w trakcie tegorocznego stażu.