Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 05/2015 (id:145)

Ilość artykułów w dziale: 2

pws-2015-10a-01

Pieśń przyszłości, czyli pachnące pudełko

Czy biżuteria ma zapach? Specjaliści od marketingu uważają że tak i że należy ten zapach wykorzystać. Jak na razie na zachodnich rynkach jubilerskich nieśmiało pojawiają się pachnące pudełka na biżuterię.

pws-2015-10a-25

Póki co w Polsce niezwykle trudno je kupić, ale to nie oznacza, że w niedalekiej przyszłości klienci salonów jubilerskich biżuterii nie będą wybierać po zapachu. Jak podkreślają specjaliści, niewykluczone że uda się wypromować modę na aromatyczną biżuterię. Na razie możemy wykorzystać jedynie opakowanie.

Biżuteria o zapachu luksusu

Kosztowności nie mają zapachu, jednak specjaliści od marketingu dokładają wszelkich starań, aby zapach taki stworzyć. W niejednym salonie jubilerskim w Polsce unosi się już zapach aromarketingu, który wykorzystywany jest do zwielokrotnienia sprzedaży i zakonotowania u klientów pozytywnych skojarzeń odnoszących się do danej marki. Aromarketing cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród właścicieli salonów jubilerskich, gdyż jest stosunkowo niedrogim narzędziem handlu. Podobne oczekiwania można pokładać w pojawianiu się na rynku pachnących opakowań na biżuterię. Jednak na razie pachnące pudełka na biżuterię pojawiają się niezwykle rzadko. Wszystko za sprawą materiału, z jakiego są wykonywane. Powszechnie wiadomo, że biżuteria powinna być eksponowana w eleganckim pudełku, podkreślającym jej walory estetyczne, tymczasem pachnące pudełka, poza ich dość wysoką ceną, nie pasują do każdego rodzaju biżuterii. Wykonane są z pachnącego, dość miękkiego plastiku, który może dobrze komponować się z biżuterią niekonwencjonalną. Ciekawą kwestią pozostaje również zapach, który unosi się nad opakowaniem. Najczęściej bowiem wykorzystywane są zapachy kwiatowe oraz „landrynkowe”, czyli zapachy niekoniecznie kojarzące się z luksusem, jaki powinna nieść z sobą biżuterią.

Etykieta zapachowa

Tańszym, skutecznym i dość prostym sposobem jest wykorzystanie etykiet uszlachetnionych przez lakiery zapachowe. We francuskich i niemieckich salonach jubilerskich coraz częściej pojawiają się etykiety zapachowe naklejane na opakowanie biżuteryjne. Samoprzylepne etykiety tworzone są pod konkretne zamówienie klienta, co oznacza, że poza zapachem można umieszczać na nich logotyp marki jubilerskiej oraz informacje o sprzedanym produkcie, jego wadze i właściwościach. Podkreślenia wymaga fakt, że także w naszym kraju istnieje możliwość stworzenia etykiet zapachowych i umieszczenia ich na swoich opakowaniach jubilerskich. Transparentność lakieru umożliwia pokrycie nim etykiety zadrukowanej najwyższej jakości technikami drukarskimi, co z kolei pozwala na umieszczenie na pudełku niezbędnych informacji dotyczących produktu. Zainteresowani kupnem etykiet samoprzylepnych mają możliwość wyboru zapachu spośród 130 dostępnych, ale także skomponowania go samemu. Może właściciele salonów jubilerskich powinni zastanowić się nad zamówieniem pachnących etykiet, które wprowadzają do salonów jubilerskich nie tylko element zabawy, ale także są sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji.

Pudełko które Lśni

Opakowania jubilerskie podlegają takiej samej modzie jak kolekcje biżuterii. Właściciele salonów jubilerskich, wprowadzając do swojego asortymentu modną biżuterię, chcą aby pudełko, w którym będzie ona zamknięta, było dostosowane do nowoczesnych trendów.

pws-2015-10a-21

Nie można zapominać, że ogromne znaczenie mają również ekspozytory biżuterii, których wzornictwo też podlega prawom mody. A wbrew pozorom klienci salonów jubilerskich przywiązują ogromną wagę do sposobu zaprezentowania im biżuterii.

pws-2015-10a-22

Moda na rynku opakowań

Podobnie jak z sezonu na sezon zmieniają się kolekcje biżuterii, zmienia się wzornictwo opakowań przeznaczonych dla niej. Właściciele salonów jubilerskich oczekują, że pudełka i ekspozytory, które zakupią, będą odpowiadały charakterowi ich biżuterii i wybierają najczęściej te najmodniejsze. – Jak można łatwo zauważyć, ostanie lata w branży jubilerskiej minęły pod hasłem ozdobnych opakowań i innych dodatków. Salony jubilerskie prześcigały się, który zaprezentuje bardziej wyszukane opakowanie, który postawi na swej witrynie bardziej oryginalny ekspozytor itd. G ł ówn ą rolę odgrywała tu nie tylko struktura materiału, który stał się cieplejszy i bardziej wyrazisty, ale przede wszystkim dodatkowe ozdobniki – mówi Justyna Magiera, specjalista ds. rozwoju sprzedaży firmy PAT. – W kolorystyce najmodniejsze były czerwienie, brązy, a także odcienie złota i srebra. Struktura materiału – koniecznie połyskliwa lub wyrażająca jakiś motyw. Od jakiegoś czasu trendy nieco się zmieniają i zaczynamy powoli wychodzić z tego etapu. Dziś najbardziej popularnymi opakowaniami są te, które już kiedyś królowały na rynku – proste, naturalne, bez zbędnych ozdobników – dodaje Justyna Magiera. Warto zauważyć, że najpopularniejsze opakowania odpowiadają na potrzeby rynku, gdyż jednym z najchętniej kupowanych wzorów biżuterii jest biżuteria minimalistyczna. Jak podkreślają znawcy rynku, w tym sezonie mniej znaczy więcej. Ekspozytor czy opakowanie powinny być tłem, na którym zabłyśnie biżuteria. Nie można zapominać, że jego kształt, jakość oraz sposób wykonania świadczą o salonie jubilerskim, są jego wizytówką. – Opakowania budują wizerunek jubilera i jego produktów. Należy zwrócić uwagę na ich jakość i funkcjonalność – Agnieszka Frølund, internal sales representative firmy Westpack. – Klient powinien się zastanowić, w jakich opakowaniach sprzedawana biżuteria będzie się najlepiej prezentować, a także jaką funkcję mają spełniać te opakowania: czy jest to tylko ochrona biżuterii, czy także forma reklamy i marketingu – dodaje Agnieszka Frølund. Nie można zapominać, że nie bez znaczenia pozostaje kolor opakowania. On bowiem również podlega modzie. Obserwując rynek opakowań jubilerskich można zauważyć zwiększone zainteresowanie białymi i czarnymi pudełkami. Największym problemem dla właścicieli salonów jubilerskich jest wybór materiału, z jakiego mają być wykonane opakowania. – Opakowania kartonowe są nadal najpopularniejsze – mówi Agnieszka Frølund. – Matowe, eleganckie opakowania w kolorach czarnym, szarym i granatowym. Biżuteria ekskluzywna zasługuje na opakowania z tak zwanej wyższej półki i tutaj opakowania drewniane lakierowane na wysoki połysk są nadal bardzo popularne, choć coraz częściej klienci zamawiają opakowania matowe. Coraz większą popularnością cieszą się opakowania do sprzedaży wysyłkowej. Westpack w ostatnim roku wprowadził dwie serie opakowań do sprzedaży wysyłkowej, opakowania Amsterdam i opakowania New York – dodaje Agnieszka Frølund.

Moda na eko

Pudełka na biżuterię dostosowane są do gustu właścicieli sklepów z biżuterią. Specjaliści ds. marketingu podkreślają, że każdy rodzaj biżuterii powinien być pakowany inaczej. Innej oprawy wymaga kosztowna biżuteria z diamentami, innej bransoletki ze skórzanych sznurków. Dlatego też niezwykle ważny jest materiał użyty do stworzenia biżuteryjnego pudełka. – Opakowania drewniane i skórzane są oczywiście najbardziej ekskluzywne i dla drogocennej biżuterii konieczne – mówi Justyna Magiera, firma PAT. – Jest jednak na rynku wiele opakowań plastikowych i tych zrobionych z papieru, które pomimo swej niskiej ceny są również bardzo estetyczne i z powodzeniem mogą być wykorzystywane przy codziennej sprzedaży. Nie należy zapominać jednak o tych droższych, bardziej ekskluzywnych. Zawsze mamy przecież w ofercie biżuterię, którą musimy wyróżnić spośród innych, a opakowanie jest na to najlepszym sposobem – dodaje Justyna Magiera. Na polskim rynku pudełek jubilerskich pojawiają się produkty, które spełnią oczekiwania najbardziej wymagających klientów. Producenci opakowań jubilerskich coraz częściej eksperymentują z materiałami i fakturą. – Dużą popularnością cieszą się opakowania kartonowe z perłowym połyskiem zamykane na magnes. Są to bardzo eleganckie opakowania, w których biżuteria doskonale się prezentuje – mówi Agnieszka Frølund z firmy Westpack. – Coraz częściej używane są opakowania posiadające certyfikat FSC lub opakowania ECO – wykonane w większości z materiałów z recyklingu. Na polskim rynku plastikowe opakowania cieszą się mniejszą popularnością niż na rynkach południowych – wyjaśnia Agnieszka Frølund. Obserwując rynek można wysnuć wniosek, że niektóre firmy jubilerskie decydują się na zamawianie jedynie opakowań wykonanych z materiałów recyklingowych. Moda na ekologię sprawia, że klienci salonów jubilerskich zwracają uwagę na rodzaj materiału użytego do produkcji pudełka. Im ciekawszy, tym lepszy. Ekoopakowania są nie tylko przyjazne środowisku, ale wpisują się w ogólnoświatowy trend.

pws-2015-10a-23

Promocja za sprawą opakowania

Oczywiście opakowanie to nie tylko pudełko na biżuterię. To także, a może przede wszystkim, sposób na promocję salonu jubilerskiego. Dlatego też im ciekawsze opakowanie, tym większa szansa, że dany salon jubilerski zapisze się w pamięci klienta na dłużej. Moda na spersonalizowaną biżuterię musiała znaleźć swoje odzwierciedlenie na rynku opakowań. Można znaleźć na nim pudełka produkowane pod konkretne zamówienie klienta albo takie, które znacznie wyróżniają się na rynku. – Istnieje szereg metod, które pozwalają dodatkowo wyróżnić pudełko, czyniąc je nietypowym i oryginalnym. Najpopularniejsza metoda to oczywiście nadruk na opakowaniu, który w łatwy sposób pozwala spersonalizować opakowanie – zdradza Justyna Magiera. – Można jednak pójść o krok dalej i dołożyć do standardowego opakowania np. tasiemkę z ozdobnym nadrukiem – dodaje. Należy jednak pamiętać, że klienci salonów jubilerskich lubią być zaskakiwani POLSKIJUBILER.PL  NR 5 (5) 2015 POLSKI JUBILER  25 gadżetami. Oryginalne pudełko z całą pewnością będzie przechowywane, a biżuteria w nim zamknięta będzie doskonale eksponowana. Producenci opakowań wychodzą naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów i przygotowują serię produktów, które umożliwiają wyróżnienie się danej firmy jubilerskiej na rynku. – Coraz częściej robimy całe serie personalizowanych produktów: opakowania, sakiewki, torebki, wstążki satynowe i papier bibułkowy z nadrukiem – mówi Agnieszka Frølund, firma Westpack. Należy zauważyć, że na oryginalnym opakowaniu nie może zabraknąć logotypu salonu jubilerskiego, informacja o salonie jubilerskim jest bowiem podstawowym jego elementem. Producenci opakowań pomagają swoim klientom w tworzeniu logo, jeśli ci takowego nie posiadają. – Zawsze przygotowujemy wzór nadruku logo na podstawie plików przysłanych przez klienta – tłumaczy ekspert firmy Westpack. – Jeśli klient nie posiada pliku logo w wymaganej postaci grafiki wektorowej, za małą opłatą nasz grafik przygotowuje logo. Niestety nie mamy jeszcze możliwości wizualizacji opakowań z logo – dodaje Agnieszka Frølund.

pws-2015-10a-24

Różnorodność rynku

Wybór odpowiednich opakowań do salonu jubilerskiego mimo wszystko nie jest zadaniem łatwym. Należy zwrócić uwagę na wiele elementów i wybrać te, które będą podkreślały charakterystyczne cechy biżuterii. Nie można pozwolić, aby każdy rodzaj biżuterii pakowany był w taki sam rodzaj pudełka. Jak zauważają specjaliści ds. marketingu, pudełka muszą się różnić. Nowoczesna biżuteria powinna znaleźć się w nowoczesnym pudełku, elegancka i kosztowna – w pudełku wykonanym z najwyższej jakości materiałów, autorska powinna być sprzedawana w opakowaniach dostosowanych do jej walorów estetycznych. – Nie ma lepszych i gorszych tworzyw dla opakowań jubilerskich. Najważniejsze to odpowiedzieć sobie na pytanie: jakich opakowań i w jakiej cenie szukamy? – mówi Justyna Magiera z firmy PAT. – Przede wszystkim opakowanie musi być dostosowane do biżuterii, jaka jest w nie zapakowana. Im biżuteria bardziej wartościowa, tym opakowanie powinno być bardziej ekskluzywne, i odwrotnie – jeśli pakujemy niedrogą, niewyszukaną biżuterię, możemy pozwolić sobie na niedrogie opakowania dostępne na rynku. W swoim salonie należy mieć zatem różne opakowania, tak jak różna jest sprzedawana w nim biżuteria – dodaje Justyna Magiera. Oryginalne pudełko na kosztowności to niezbędny dodatek w każdym salonie jubilerskim. Mimo że opakowanie biżuterii nie decyduje o wyborze danej biżuterii, to trudno wyobrazić sobie salon, w którym biżuterię przekazuje się w woreczku foliowym. Opakowanie powinno współgrać z rodzajem biżuterii, dla której jest przeznaczone, oraz wpisywać się w estetykę firmy. Eksperci podkreślają, że im ciekawsza biżuteria, tym skromniejsze powinno być opakowanie. Podkreślenia wymaga fakt, że właściciele sklepów z biżuterią chętnie wybierają torebki i sakiewki jako opakowanie dla swojej biżuterii. Rozwiązanie to wydaje się dobre w przypadku pakowania niskowartościowej biżuterii, szczególnie kolczyków. Nie powinno się pakować pierścionków oraz bransoletek do torebek. Należy pamiętać, że im więcej pracy włożymy w stworzenie idealnego wizerunku naszej firmy w oczach klienta, tym większa szansa, że nasza inwestycja się zwróci. Warto więc dbać o każdy szczegół.