Artykuły z działu

Przeglądasz dział WYSTAWA (id:138)
w numerze 05/2015 (id:145)

Ilość artykułów w dziale: 3

pws-2015-10a-01

Wilk zwycięzcą

Na wernisażu wystawy konkursowej III ogólnopolskiego konkursu biżuterii autorskiej Krzemień pasiasty – kamień optymizmu stawili się niemal wszyscy laureaci. Wielkim wygranym III edycji konkursu okazał się Andrzej Wilk, zdobywca dwóch nagród i trzech wyróżnień.

pws-2015-10a-46

Andrzej Wilk mieszka i pracuje w Stalowej Woli. W środowisku osób zajmujących się obróbką kamieni ozdobnych uchodzi za jednego z najlepszych szlifierzy. Jego praca i zamiłowanie również do krzemienia pasiastego stały się znane i nieuniknione było jego spotkanie z Cezarym Łutowiczem. Cezary dostrzegł wyjątkowe umiejętności i ambicje Andrzeja i skierował go na drogę projektanta biżuterii. Dziś efekty tego działania i tego spotkania możemy zobaczyć na własne oczy. Realizacje Andrzeja Wilka są bardzo interesujące, zaś niełatwy i nowatorski sposób wykonywania biżuterii (kamień plus tytan) z zastosowaniem technik złotniczych stanowi nową jakość w biżuterii. Wernisaż w Galerii Otwartej zgromadził mnóstwo gości. Niektórzy przyjechali z odległych części Polski, aby tego dnia spotkać się w Sandomierzu. Szczególnie silnie była reprezentowana Łódź.

pws-2015-10a-47

Po raz pierwszy swoje wyróżnienie osobiście wręczył pan Włodzimierz Szczałuba, gospodarz Muzeum Archeologicznego i Rezerwatu Krzemionki. Odwiedzili nas też znajomi z wioski neolitycznej i Chorągwi Rycerstwa Ziemi Sandomierskiej, którzy dwa lata temu uczestniczyli w II krzemiennym festiwalu. Bardzo miło było nam gościć pana Marka Bronkowskiego, burmistrza Sandomierza, który podczas wernisażu oznajmił, że decyzją władz miasta i jego osobistą zostaną podjęte aktywne działania w celu promocji Sandomierza jako Światowej Stolicy Krzemienia Pasiastego. Dziękujemy panie burmistrzu za tę deklarację i za objęcie patronatem honorowym naszego konkursu. Dziękujemy również redakcji „Polskiego Jubilera” za objęcie wydarzenia patronatem medialnym. Po części oficjalnej rozpoczęło się spotkanie przy ognisku, pieczonych smakołykach i piosence turystycznej, która wraz z jej dobrym duchem, „Kubusiem” Wrześniakiem już tradycyjnie towarzyszy spotkaniom wokół krzemienia pasiastego. Pogoda i humory gości dopisały i cóż… pozostaje tylko napisać: kto nie był, niech żałuje.

Wyniki III Ogólnopolskiego Konkursu Biżuterii Autorskiej – KRZEMIEŃ PASIASTY KAMIEŃ OPTYMIZMU

W poprzednim numerze „Polskiego Jubilera” informowaliśmy o obradach jury krzemiennego konkursu. Wiadomość była niepełna, gdyż do 12 września obowiązywała tajemnica werdyktu. Dziś już możemy przekazać pełną listę laureatów, przy okazji składając im serdeczne gratulacje.

pws-2015-10a-44

PIERWSZA NAGRODA Światowej Stolicy Krzemienia Pasiastego, ufundowana przez Burmistrza Sandomierza – dla Andrzeja Wilka (praca 55500) – za doskonałą harmonię form krzemienia pasiastego i konstrukcji architektonicznej pierścienia z nowatorskim zastosowaniem tytanu. Wzór logiki, estetyki i użyteczności; perfekcja wykonania.

DRUGA NAGRODA Wielkiego Krzemienia Gold & Silver Cezarego Łutowicza – dla Pawła Galewskiego i Wojciecha Rygały (praca 01101). Koncepcja artystyczna jest oparta na luźno umieszczonej kuli z krzemienia pasiastego w ażurowej kulistej przestrzeni pierścienia. Wymienność krzemienia otwiera koncepcję aktywnego designu. Seryjność pozwoli na indywidualizowanie kolejnych dzieł.

TRZECIA NAGRODA
Otwartego Krzemienia Galerii Otwartej Mariusza Pajączkowskiego – dla Marty Rudnickiej (praca 70654) – za poetyckie przeniesienie ornamentu krzemienia pasiastego na emalię i harmonię gry natury z techniką.

NAGRODĘ SPECJALNĄ Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych otrzymał Andrzej Wilk (praca 55500) za czystą, przemyślaną formę oraz perfekcyjne wykonanie przedmiotu, za doskonałe wkomponowanie struktury kamienia w formę pierścienia oraz za zastosowanie tytanu w nowej, niespotykanej formie wykończonej jubilerskim sznytem. Pracę wskazał Marcin Tymiński, prezes STFZ.

pws-2015-10a-45

WYRÓŻNIENIE Muzeum Historyczno- Archeologicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim otrzymali Joanna Jaworska i Jacek Maria Hohensee (praca 10101). Wisior charakteryzuje się prostotą, ale jednocześnie kunsztem wykonania. Zaskakujące połączenie sznurka i krzemienia sprawia, że biżuteria intryguje swoim wyglądem. Jest stonowany, o ograniczonych kolorach. Dyskretny urok tych kompozycji znakomicie podkreśla piękno krzemienia. Utrzymany w nowoczesnym stylu, a jednocześnie, można powiedzieć, wpisuje się w kanon klasycznego piękna. Pracę wskazała Barbara Dzioba, kustosz Działu Sztuki Muzeum Historyczno- Archeologicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim. WYRÓŻNIENIE Biura Wystaw Artystycznych BWA w Sandomierzu otrzymał Andrzej Wilk (praca 55431) za naszyjnik, w którym wydobywa urodę krzemienia pasiastego, odkrywa jego tajemnice i niezwykłą energię poprzez lapidarność artystycznej wypowiedzi w oryginalnej formie i nowatorskim kształcie. Pracę wskazała Józefa Buczek, BWA Sandomierz.

WYRÓŻNIENIE Galerii Sztuki w Legnicy otrzymał Andrzej Wilk (prace 55500 i 55600) za ukazanie siły prostych form oraz użycie krzemienia w sposób w pełni oddający jego naturalne piękno. Pracę wskazała ekipa Galerii Sztuki w Legnicy.

WYRÓŻNIENIE Galerii Yes z Poznania otrzymała Beata Ciesielska (praca 10227). Prostota formy, precyzja wykonania, oraz użycie efektu odbicia lustrzanego w bardzo przemyślany sposób, który wprowadza dodatkową wartość do pracy, to argumenty, które przyczyniły się do wyboru. Pracę wskazały Maria Magdalena Kwiatkiewicz i Małgorzata Lisiecka, Galeria Yes.

WYRÓŻNIENIE Polskiego Towarzystwa Gemmologicznego otrzymał Andrzej Wilk (praca 55500) za dużą techniki jego obróbki wykorzystanej w procesie twórczym, wiedzę o krzemieniu pasiastym, znajomość interesujący projekt oraz jego realizację. Pracę wskazał dr Jarosław Kolec, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Gemmologicznego, wykładowca łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych.

WYRÓŻNIENIE Sandomierskiego Centrum Kultury otrzymała Agnieszka Działo-Jabłońska. Estetycznie wyglądający i kunsztownie wykonany naszyjnik na bazie krzemienia pasiastego. Okraszony wesołymi elementami o stonowanych barwach, wyposażony w prostą zawieszkę. Całość w swej formie nadaje mu pozytywnego wizerunku i stanowi bez wątpienia atrakcyjną, oryginalną biżuterię dla kobiety w każdym wieku. Całość kompozycji urzeka wrażeniem nadziei i optymizmu, budzi zainteresowanie także swoim uniwersalizmem. Pracę wskazał Wojciech Dumin, dyrektor SCK.

WYRÓŻNIENIE Fundacji Kultury Ziemi Sandomierskiej otrzymali Paweł Galewski i Wojciech Rygało (praca 54042) za tytanową delikatność, za iluzję lekkości, za dowolność interpretacyjną oraz za samokształtującą się formę. To praca, którą można (d)ocenić dopiero w kontakcie z ciałem, ze swobodnym jego oplataniem. Pracę wskazała Sylwia Rybacka, dyrektor Fundacji Kultury Ziemi Sandomierskiej.

Kolekcje biżuterii i fotografia autorska Marii Magdaleny Kwiatkiewicz

9 października w Sandomierzu odbędzie się wyjątkowe spotkanie. Jego bohaterką będzie Maria Magdalena Kwiatkiewicz. Współzałożycielka firmy YES Biżuteria, która od 30 lat wprowadza na polski rynek najlepszy światowy design, założycielka Galerii YES, jedynej niekomercyjnej, prywatnej galerii promującej sztukę złotniczą i dokonania polskich projektantów.

pws-2015-10a-38

pws-2015-10a-39

Obok wielkiego zamiłowania do biżuterii, Maria Magdalena Kwiatkiewicz pasjonuje się fotografią, rozumianą jako sposób przeżywania i interpretacji świata. Jej zdjęcia oddają emocje, utrwalają wrażenia danej chwili – bez zbędnej narracji. Dla autorki najważniejszy jest człowiek, z którym mimo różnic językowych i kulturowych, w niezwykle łatwy i subtelny sposób wchodzi w intymną relację. Jej miłość do fotografii zaowocowała prezentowanymi już kilkakrotnie cyklami zdjęć z podróży.

Piękno, które łączy

I takie właśnie będzie spotkanie w Sandomierzu: połączenie biżuterii i fotografii. Wystawy fotograficzne będą miały miejsce w Lapidarium pod Ratuszem – Człowiek przy pracy, Iluzjon Art Cafe przy Sandomierskim Centrum Kultury – Nepal Magiczny. Zobaczymy też wystawę plenerową na sandomierskim rynku: Korowajowie, ludzie drzew. Oficjalne otwarcie tych wystaw odbędzie się przy etnicznych dźwiękach, na rynku, o godz. 17. Później – czas na Muzeum Okręgowe w Sandomierzu, gdzie odbędzie się wernisaż. Tu, oprócz fotografii, zobaczymy wspaniałą kolekcję współczesnej polskiej biżuterii oraz – po raz pierwszy – kolekcję biżuterii etnicznej, która powstała przy okazji licznych egzotycznych podróży autorki. Będzie to również moment zaprezentowania nowego katalogu przygotowanego przez Galerię YES. Po zakończeniu części oficjalnej z pewnością nadarzy się okazja, aby o wystawach, kolekcji, biżuterii czasu i świata, porozmawiać z bohaterką wieczoru.

pws-2015-10a-40

Jak doszło do tego wydarzenia?

Magda Kwiatkiewicz to osoba wspierająca od kilkunastu już lat środowisko polskich artystów i projektantów w dziedzinie sztuki złotniczej. Przez lata, głównie drogą zakupów, stworzyła największą w Polsce prywatną kolekcję współczesnych dzieł złotniczych. Poprzez stworzoną przez siebie Galerię YES, cykl wystaw i konkursów, organizowanych spotkań i fundowanych nagród, skutecznie mobilizowała artystów i projektantów do podejmowania artystycznych wyzwań. Takie działania dawały przykład, zachęcały do aktywności na polu promocji sztuki złotniczej, inspirowały. Prowadząc w latach 2006-2011 razem ze Stowarzyszeniem Twórców Form Złotniczych cykl wystaw pod wspólnym tytułem Współczesna Polska Sztuka Złotnicza w Teatrze Współczesnym miałem również przyjemność gościć kolekcję Magdy Kwiatkiewicz. Od tego czasu kolekcja rozrosła się znacznie, pojawiła się w niej znacząca ilość obiektów określanych jako biżuteria etniczna. Pomyślałem, że bardzo chciałbym ponownie pokazać tę kolekcję, tym razem w murach sandomierskiej Galerii Otwartej. Ale tu byłoby za mało miejsca. Poza tym, chciałem zaprezentować Magdę Kwiatkiewicz nie tylko jako kolekcjonerkę, ale również jako autorkę wspaniałych zdjęć z jej podróży. Te z nich, które miałem okazję zobaczyć, sprawiły na mnie wyjątkowe wrażenie. Przyroda, człowiek oraz biżuteria z różnych stron świata w wyjątkowy i indywidualny sposób łączyły się w całość. I jakże pięknie były pokazane! A do tego zdjęcia logicznie łączyły się z nową częścią kolekcji Magdy Kwiatkiewicz; czasami na zdjęciu i w gablocie można było zobaczyć ten sam obiekt. Zwróciłem się do Bożeny Ewy Wódz, kustosza działu sztuki Muzeum Okręgowego w Sandomierzu, z propozycją, aby tę kolekcję pokazać w dwóch miejscach jednocześnie. Zyskałem sympatyczną zgodę i z zaproszeniem wybrałem się do Bydgoszczy. 25 lipca 2013 roku odbywało się bowiem właśnie w Bydgoszczy, w Muzeum Okręgowym im. Leona Wyczółkowskiego, otwarcie wystawy kolekcji Magdy Kwiatkiewicz. Tu koncepcja spotkania w Sandomierzu musiała się zmienić natychmiast. 370 obiektów! Wspaniała wystawa. Niepodzielna. Godna rangi murów muzeów, nie dziesięciu gablotek, jakimi dysponuje Galeria Otwarta.

pws-2015-10a-41

pws-2015-10a-42

pws-2015-10a-43

Zaproszenie zostało wystosowane, wskazując Muzeum Okręgowe w Sandomierzu jako miejsce godne pokazania całej kolekcji. Nadszedł czas przygotowań i oczekiwania na nowego dyrektora sandomierskiej placówki. W lutym br., nowemu gospodarzowi zamku przedstawiłem koncepcję wystawy, stan przygotowań do pokazania kolekcji i zaawansowanie prac organizacyjnych. Nie ukrywam, liczyłem na wsparcie i sympatyczne przyjęcie. A tu niespodzianka. Według nowego dyrektora „muzeum to nie miejsce na pokazywanie sztuki współczesnej” (podobno takie stwierdzenie padło publicznie!). Projekt został zagrożony, powstała dziwna i niezrozumiała sytuacja. Bariery dla takiej wystawy? Takiej kolekcji? Takiej promocji muzeum i miasta? Na szczęście, dzięki wsparciu władz Sandomierza, które dostrzegły to, czego dyrektorskie szkiełko i oko zobaczyć nie mogło, projekt wrócił do etapu realizacji. I dziś możemy wspólnie serdecznie zaprosić na gotową wystawę. Przez dwa miesiące, do 10 stycznia, odwiedzający Sandomierz i Muzeum mogą zobaczyć wspaniałe dzieła. A że logo Galerii Otwartej nie zostanie umieszczone na plakacie? Cóż, najważniejsza jest wystawa i jej godna oprawa. Nie warto zajmować się szczegółami.