Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 01/2015 (id:137)

Ilość artykułów w dziale: 3

pws-2015-01c-15

Historia sztucznej biżuterii

Na polskim rynku wydawniczym pojawiła się ciekawa pozycja „Biżuteria. Historia, projektanci, kolekcje” Judith Miller. Książka opisuje historię biżuterii sztucznej od początków jej istnienia. Jest to pierwsza publikacja na temat imitacji klejnotów znanej na całym świecie historyczki sztuki.

pws-2015-01c-49

W swojej publikacji autorka przedstawia historię sztucznej biżuterii od starożytności aż po czasy współczesne. Opisuje tendencje, style oraz sposoby wytwarzania imitacji klejnotów. „Biżuteria. Historia, projektanci, kolekcje” jest pozycją bogato ilustrowaną. Jest to książka niezwykle wartościowa, szczególnie ważna dla osób zawodowo związanych z biżuterią. A jej jedynym mankamentem jest tłumaczenie.

Historia sztucznej biżuterii

Judith Miller zabiera czytelnika w świat biżuterii sztucznej. W przystępnej formie opowiada historię biżuterii. Zauważa, że termin „sztuczna biżuteria” wszedł do języka dopiero w XX wieku, jednak zjawisko tworzenia imitacji klejnotów istniało już w starożytnym Egipcie. Autorka zdecydowała się na podzielenie swojej publikacji na pięć rozdziałów. W rozdziale pierwszym opisała historię rozwoju sztucznej biżuterii – od starożytności aż po XXI wiek. Miller zauważa w nim, że od wieków biżuteria sztuczna była towarem poszukiwanym i chętnie wytwarzanym, mimo że powstającym z materiałów o niewielkiej wartości rynkowej. Snuje refleksje nad funkcją ozdób, które były imitacją klejnotów. W rozdziale drugim autorka przedstawia i krótko charakteryzuje największych projektantów sztucznej biżuterii. Rozdział trzeci poświęcony został firmom jubilerskim, które wyspecjalizowały się w tworzeniu imitacji klejnotów. W rozdziale czwartym opisuje charakterystyczne style oraz materiały wykorzystywane do produkcji sztucznej biżuterii. Piąty rozdział natomiast poświęcony jest przyszłości jaka czeka biżuterię sztuczną. Judith Miller jest historykiem sztuki, znawcą antyku. Jest autorką ponad stu książek na temat rzemiosła artystycznego. Prowadzi stałą kolumnę w czasopiśmie „Forbes”, gdzie przybliża czytelnikom historię sztuki. Prowadzi wykłady na V&A w Londynie oraz Smithsonian Institute w Waszyngtonie

Biżuteria wyrażająca indywidualność

Rozmowa z Dorotą Pomacho-Pątkiewicz, Managing Director CEE Subsidiaries

pws-2015-01c-37

Polski Jubiler: Jesteście państwo jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek jubilerskich w Polsce. Udało się to państwu w ciągu zaledwie kilku lat. Czym można wytłumaczyć fenomen marki Pandora?

Dorota Pomacho-Pątkiewicz: PANDORA znana jest na całym świecie z wysokiej jakości ręcznie wykańczanej biżuterii w przystępnych cenach. Firma projektuje, produkuje i sprzedaje nowoczesną biżuterię wykonaną wyłącznie ze szlachetnych metali. W Polsce Pandora obecna jest już prawie sześć lat. W tym czasie, dzięki wyjątkowej jakości produktów oraz obsłudze na najwyższym poziomie, udało nam się zdobyć zaufanie wielu klientów.

pws-2015-01c-35

pws-2015-01c-36

Obecność marki Pandora na polskim rynku jubilerskim w znacznym stopniu wpłynęła na pojawianie się „spersonalizowanej” biżuterii. Teraz niemal każda firma jubilerska posiada w swojej ofercie charmsy i beadsy. Dlaczego państwa zdaniem Polki pokochały zindywidualizowaną biżuterię?

Polki nie boją się nowości, lubią oryginalną, dobrej jakości biżuterię, którą same mogą projektować i zmieniać w zależności od okazji czy nastroju. PANDORA idealnie odpowiada na te potrzeby. Nasza marka od lat inspiruje kobiety do wyrażania swojej indywidualności i osobistego stylu poprzez kobiecą biżuterię symbolizującą najważniejsze momenty życia. Nasza bransoletka może stać się swoistym pamiętnikiem, zapisem najpiękniejszych chwil.

Jak z perspektywy globalnej marki wygląda polski rynek jubilerski? Czy ma on swoje cechy charakterystyczne?

W Polsce rynek biżuterii jest nadal zdominowany przez lokalnych jubilerów i biżuterię bez logo. Obserwujemy, że coraz większe znaczenie ma marka i zakup produktów markowych ciągle wzrasta. Nadal czekamy na pojawienie się znanych światowych marek, które są dostępne w innych krajach. Do kogo kierujecie swoją ofertę? Oferta PANDORA skierowana jest do wszystkich kobiet bez względu na wiek, miejsce zamieszkania, stanowisko czy styl ubierania się. Skórzane bransoletki, złote kolczyki, klasyczne naszyjniki, wesołe charmsy – wśród naszych produktów każdy znajdzie coś dla siebie.

Ile średnio przeznaczają Polacy na zakup Państwa produktów?

Na to pytanie dość trudno odpowiedzieć z uwagi na to, że charakterystyczną cechą naszej biżuterii jest kolekcjonowanie elementów upamiętniających nasze niezapomniane chwile. Koszt bransoletki to 1999 lub 249 złotych. Ceny charmsów zaczynają się od 79 złotych.

W jaki sposób powstają kolekcje oferowanej przez państwa biżuterii? Kto projektuje biżuterię marki Pandora?

Wszystkie kolekcje tworzone są przez zespół projektantów w biurze w Danii. Inspiracji szukają na całym świecie, obserwując kobiety z różnych kultur i miejsc. Łączą duńskie wzornictwo z aktualnymi trendami w modzie, ale zawsze z zachowaniem dbałości o detale oraz ponadczasowej elegancji produktów PANDORA.

Jaki oceniacie państwo 2014 rok w branży jubilerskiej?

Jesteśmy bardzo zadowoleni z minionego roku. Zarówno wyniki finansowe, jak i rozpoznawalność naszej marki stale rosną. Klienci postrzegają nas jako rzetelną, wiarygodną, a jednocześnie modną markę. Wprowadzamy siedem kolekcji rocznie, co powoduje, że zawsze mogą znaleźć w naszych sklepach coś nowego. Z naszych danych wynika, że dla całej branży był to dobry rok.

Biżuteria marki Pandora sprzedawana jest w 207 autoryzowanych punktach sprzedaży na terenie naszego kraju. Czy w najbliższym czasie zamierzacie państwo rozszerzyć swoją działalność?

Tak, cały czas rozszerzamy swoją sieć sprzedaży, nie tylko w Polsce, ale i w całym regionie CEE . W październiku otworzyliśmy nasz sklep internetowy dla polskich klientów. Zdecydowaliśmy się także na nowy kanał dystrybucji i w kwietniu planujemy otwarcie pierwszego w Polsce outletu.

Czego możemy spodziewać się po nadchodzących kolekcjach biżuteryjnych? Jaki rodzaj biżuterii będzie najmodniejszy w nadchodzącym sezonie?

Wiosną z ulgą zrzucamy ciepłe kurtki i grube swetry. Także biżuteria jest delikatniejsza i lżejsza, dopasowana do łagodniejszej aury. Wiosenna kolekcja PANDORA inspirowana jest budząca się do życia naturą. Odnajdziemy w niej wiele wzorów z subtelnymi kwiatami czy motylami, ozdobionych skrzącymi się cyrkoniami sześciennymi. Wśród kolorów zdecydowanie będzie królowała biel.

Konsolidacja branży jubilerskiej

Eksperci szacują, że obroty na rynku sięgają dziś niemal 2 mld zł. W 2014 na rynku jubilerskim funkcjonowało ponad trzy tysiące podmiotów gospodarczych, polskie urzędy probiercze ocechowały 4 tony produktów wytworzonych ze złota i ponad 21 ton produktów ze srebra. Niezmiennie niemal 60 proc. udziału w rynku pozostaje w rękach firm Apart, YES i W.Kruk, pozostałe 40 proc. to małe i średnie sklepy oraz warsztaty. Jednak swoją obecność zaznacza firma jubilerska Briju, która rozbudowuje swoją sieć i zwiększa rozpoznawalność marki, tym samym zmniejsza dystans dzielący ją od liderów rynku.

pws-2015-01c-33

Jednak wbrew pozorom polski rynek biżuteryjny bardzo się zmienia. Producenci, projektanci i sprzedawcy biżuterii zaczynają się konsolidować. Artyści tworzą wspólne platformy cyfrowe, aby usprawnić proces docierania ze swoją ofertą do potencjalnych klientów.

pws-2015-01c-34

Rynek jubilerski w Polsce

Jak wynika z analizy rynku Polacy wybierając biżuterię kierują swoje kroki do firmy Apart. Ta firma jubilerska jest potentatem na polskim rynku jubilerskim – wyznacza trendy oraz kierunki rozwoju branży. Dużą popularnością w naszym kraju cieszy się także firma jubilerska YES oraz W.Kruk. Swoją obecność coraz agresywniej zaznacza także grupa jubilerska Briju, która w 2013 roku rozpoczęła sprzedaż wyrobów jubilerskich w oparciu o własną sieć sprzedaży, w ramach której w drugiej połowie roku uruchomiła pierwsze sklepy własne i franczyzowe. Podkreślenia wymaga fakt, że Polacy chętnie kupują biżuterię w salonach Pandory. Warto zauważyć, że jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek jubilerskich w Polsce, a biżuteria spersonalizowana przez nią wprowadzona cieszy się niezmiennie wielką popularnością. Jak wynika z danych spływających z rynku, w zeszłym roku klienci salonów jubilerskich na biżuterię wydawali średnio 1500 złotych. Poza pierścionkami zaręczynowymi i obrączkami, dużą popularnością cieszyła się biżuteria spersonalizowana oraz, co może zaskakiwać, biżuteria modułowa, którą można za pomocą dostępnych na rynku komponentów zmieniać w dowolny sposób. Polki zwróciły szczególną uwagę na modułowe pierścionki z wymiennymi kamieniami jubilerskimi oraz naszyjniko-bransoletki. Jednak z całą pewnością można stwierdzić, że rok 2014 należał do biżuterii modowej, którą można znaleźć niemal wszędzie – od wyspecjalizowanych butików przez sklepy odzieżowe do sklepów spożywczych.

Monopol wymusza zmiany

Obserwując polski rynek jubilerski należy stwierdzić, że dominacja na nim trzech największych firm jubilerskich wpływa na pozostałych uczestników. Stąd w 2014 roku można było zaobserwować działania konsolidacyjne, których celem było zwiększenie udziału w rynku. Małe podmioty gospodarcze, głównie firmy rodzinne, funkcjonujące na polskim rynku zmuszone są nawiązywać współpracę, a nawet łączyć się w celu zagwarantowania sobie udziału w rynku. Warto zauważyć, że w wyniku połączenia rodzinnych, małych firm, powstają niemal przedsiębiorstwa jubilerskie, które są w stanie spełnić oczekiwania klientów i które wyrastają na lokalnych monopolistów. Podobna sytuacja ma miejsce na rynku biżuterii autorskiej – artyści złotnicy nie łączą się tworząc jednej firmy, ale oferują swoją biżuterię za pośrednictwem wspólnie prowadzonych sklepów jubilerskich. Na tym rynku można zaobserwować tworzenie się pewnego rodzaju spółdzielni, prowadzących działalność gospodarczą w interesie swych członków. Niemal każda z nich posiada swój sklep internetowy oraz galerię, w której oferowana jest biżuteria każdego z członków. Eksperci podkreślają, że jesteśmy świadkami wielkich zmian dokonujących się na polskim rynku jubilerskim. Małe, rodzinne firmy jubilerskie i warsztaty złotnicze przestają istnieć a na ich miejscu pojawiają się przedsiębiorstwa jubilerskie, które są w stanie odpowiadać na potrzeby klientów.

Eksport i import

2014 rok był rokiem dość udanym jeśli chodzi o eksport polskiej biżuterii. Wciąż bardzo dobrze sprzedaje się srebrna biżuteria z bursztynem, która eksportowana jest przede wszystkim do Chin i Stanów Zjednoczonych. Mimo kryzysu związanego z brakiem bursztynu na polskim rynku oraz znacznym wzrostem jego ceny, polskie firmy nie przestały eksportować bursztynowej biżuterii. Bardzo dobrze radzą sobie także polscy projektanci biżuterii, którzy eksportują coraz więcej swoich kosztowności do krajów Unii Europejskiej, gdzie sprzedawane są one najczęściej w galeriach z biżuterią autorską. Polacy święcą triumfy popularności w zakresie wzornictwa. Do Polski importowana jest przede wszystkim biżuteria wykonana ze złota oraz biżuteria modowa wykonana z nieszlachetnych materiałów. Z całą pewnością w najbliższym czasie sytuacja na polskim rynku jubilerskim nie ulegnie zmianie i wciąż najpopularniejszym rodzajem ozdób kupowanych przez Polaków będą modne i tanie dodatki. Jednocześnie można domniemywać, że w 2015 roku będziemy świadkami kolejnych konsolidacji na rynku jubilerskim oraz powstawania zrzeszeń, które sprawią, że na polskim rynku zapanuje nowa jakość.