Artykuły z działu

Przeglądasz dział AKTUALNOŚCI (id:116)
w numerze 04/2014 (id:132)

Ilość artykułów w dziale: 12

pj-2014-04-01

Targi na 7+

Niemal trzy tysiące odwiedzających zwiedziło 7. Letnie Targi Biżuterii i Zegarków Jubinale, które odbyły się w dniach 5-7 czerwca w Krakowie. Swoją ofertę zaprezentowało na nich 147 firm jubilerskich, głównie z Polski, ale także ze Słowacji, Czech, Węgier, Ukrainy, Niemiec, Litwy, Włoch, Austrii, Chin i Australii.

pj-2014-04-12

Targi umożliwiły zapoznanie się z ofertą oraz zakup nowości ze wszystkich sektorów branży jubilerskiej oraz zegarkowej: biżuterii złotej i srebrnej, biżuterii z bursztynem i innymi kamieniami szlachetnymi, biżuterii modowej, kamieni, zegarków, opakowań, narzędzi i maszyn. Patronatem branżowym imprezę objęło Stowarzyszenie Rzeczoznawców Jubilerskich, Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników oraz Związek Rzemiosła Polskiego.

pj-2014-04-13

Trochę statystyki

Jak podkreślają organizatorzy, w ciągu trzech dni targowych zostało odnotowanych blisko trzy tysiące wejść kontrahentów z 25 krajów świata, co daje wyraźny wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Szczególnie udanym dniem handlowym był czwartek – dzień otwarcia targów, podczas którego nawiązano najwięcej kontraktów handlowych, jak również pojawiło się najwięcej gości z zagranicy. Można powiedzieć, że targi na trwałe wpisały się w targowy krajobraz Polski, ponieważ z roku na rok po zakupy przybywa na nie coraz większa liczba kupców. Odnotowania wymaga fakt, że po raz pierwszy targi odbyły się w nowej hali Expo Kraków, która zapewniła wystawcom i kontrahentom wysoki komfort pracy.

Imprezy towarzyszące

Letnim Targom Biżuterii i Zegarków Jubinale towarzyszyła wystawa Galerii Sztuki w Legnicy, która zaprezentowała ekspozycję wchodzącą w skład Legnickiego Festiwalu Srebra 2014 oraz wystawę biżuterii Stowarzyszenia Twórców Form Złotniczych. Szczególnej rangi wydarzeniem było wręczenie wyróżnień oraz statuetek Klejnot Jubinale tegorocznym laureatom: firmie Am Martini, Bieffe 2000 oraz Mariuszowi Fotydze.

Piętnastolecie Złoto Srebro Czas

Od 2 do 4 października odbędą się warszawskie Targi Biżuterii i Zegarków. W tym roku rozpoczną się one w czwartek.

pj-2014-04-11

Jednym z czynników wspierających rozwój imprezy jest program promocji branży jubilerskiej i bursztynniczej realizowany na zlecenie Ministerstwa Gospodarki przez konsorcjum „Bursztyn. Skarb Polski”. Targi Złoto Srebro Czas są na liście imprez rekomendowanych, co wpływa na wzrost liczby wystawców oraz zróżnicowanie oferty, a organizowane w ramach programu pokazy biżuteryjnej mody podnoszą atrakcyjność programu ramowego. W ramach realizacji tego programu w ubiegłym roku targi odwiedziła misja zagranicznych kupców, w tym roku organizatorzy spodziewają się grupy dziennikarzy z Niemiec, Włoch, USA i Chin. Program tegorocznej edycji zapowiada się atrakcyjnie m.in. dzięki wydarzeniom wokół 25-lecia przemian na rynku współczesnej biżuterii oraz jubileuszowi 15-lecia targów Złoto Srebro Czas. Wiodącym wydarzeniem będzie projekt „25 na 25. Biżuteria czasu wolności”. Wyjątkowy jubileusz 190-lecia istnienia obchodzi w tym roku również znany producent platerów Hefra. Głównym miejscem jego obchodów są właśnie targi Złoto Srebro Czas, gdzie przygotowano wystawę historycznych eksponatów produkowanych przez Henneberga i Frageta. Te wydarzenia nie powinny jednak przyćmić stałych punktów programu ramowego, takich jak m.in. ogłoszenie wyników konkursów „Prezentacje” oraz „Złoto i Srebro w Rzemiośle” czy też wręczenia Nagrody Ministra Gospodarki za Najlepszy Wyrób Targów Złoto Srebro Czas 2014 i „Bursztynowej Róży” jako symbolicznego podziękowania dla osoby o otwartym sercu i niosącej pomoc innym. Ani też kolekcji nowości przygotowanych przez wystawców na sezon jesienno-zimowy. Atrakcyjna i reprezentatywna dla rynku oferta wystawców, bogaty program ramowy, goście specjalni i wydarzenia towarzyszące – to wszystko powoduje, że targi Złoto Srebro Czas postrzegane są jako sprawdzona forma komunikacji biznesowej dla branży jubilersko-zegarkowej. Nawet w trudnych ekonomicznie czasach impreza nie odczuła widocznego spadku liczby wystawców ani odwiedzających, co świadczy o jej stabilnej pozycji. W 2014 r., podobnie jak w poprzednim, organizatorzy spodziewają się około 300 wystawców i ok. 6 tys. zwiedzających.

15. Międzynarodowe Targi Bursztynu

Od 28 do 30 sierpnia w Gdańsku odbywać będą się największe targi bursztynu w Polsce Ambermart.

pj-2014-04-10

Targi otwierają jesienny sezon wystawienniczy, pozwalając zagranicznym kupcom na uzupełnienie oferty po sezonie letnim, a przede wszystkim przed grudniowym szczytem handlowym. Zakres tematyczny targów obejmuje srebrną i złotą biżuterię z bursztynem, biżuterię i przedmioty dekoracyjne z bursztynu, kamienie kolorowe, upominki oraz sztukę użytkową. W targach AMBERMART 2013 udział wzięło 165 wystawców z Polski i zagranicy, a odwiedziło je ponad 3 tys. gości z 31 krajów – przedstawiciele hurtowni, sieci handlowych, sklepów i galerii oraz szeroka publiczność.

Konkurs „5 Żywioł KOBIET A” zakończony

14. edycja Konkursu Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE rozstrzygnięta. Na konkurs, którego tegorocznym tematem był „5 Żywioł KOBIETA”, nadesłano 34 prace. Jury obradujące w składzie: Monika Szpatowicz – przedstawiciel Galerii Sztuki w Legnicy (przewodnicząca); Anna Sado – redaktor Bursztynowego Portalu amber.com.pl; Danuta Czapnik – projektant biżuterii; Joanna Bijok – przedstawiciel Międzynarodowego Centrum Targowego, przyznało 3 nagrody i 9 wyróżnień (w tym jedno pozaregulaminowe; 2 przyznali osobiście sponsorzy). Nowością w tegorocznym konkursie był powrót regulaminowego zapisu o konieczności użycia materiałów i technik złotniczych.

Decyzja ta była powodowana troską organizatorów o utrzymanie poziomu konkursu. – Ten trzyletni eksperyment dowiódł, że wprawdzie wzrosła liczba nadsyłanych prac – zwłaszcza w 2011 roku, kiedy było ich 197, ale w generalnym rozrachunku widocznie spadł poziom tych prac. Zdecydowaliśmy, że jakość jest dla nas ważniejsza niż ilość – wyjaśnił Radek Wójcik, który jest kuratorem konkursu od 2012 r. Ogłoszenie wyników konkursu „5 Żywioł KOBIE TA” nastąpi – zgodnie z tradycją – drugiego dnia targów Złoto Srebro Czas w Warszawie. Nagrodzone i wyróżnione prace będą prezentowane na specjalnej wystawie pokonkursowej. Konkurs Biżuterii Artystycznej PREZENTACJE jest organizowany od 2001 r. przez Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych i Międzynarodowe Centrum Targowe. Jego celem jest popularyzacja współczesnego złotnictwa w Polsce, poszukiwanie nowych trendów, form, materiałów, technik, rozwiązań formalnych, aktywizacja środowisk twórczych.

Giełda minerałów

4 i 5 października w Warszawie odbędzie się giełda minerałów i biżuterii.

pj-2014-04-09

Swoje produkty zaprezentuje na niej ponad 200 wystawców z całego świata. Podczas trwającej dwa dni giełdy będzie możliwość zakupienia minerałów, kamieni ozdobnych i szlachetnych, prefabrykatów do produkcji biżuterii i gotowych wyrobów jubilerskich.

Konkurs „Obrączki dla kreatywnych” rozstrzygnięty

Laureatem konkursu zorganizowanego przez firmę jubilerską Górecki została Marta Chmiel, studentka Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi. Zwyciężczyni konkursu nadesłała projekt obrączek, wyróżniający się spośród całej reszty prac.

pj-2014-04-08

Inspiracją w tych obrączkach są znaki zodiaku, które mają swój nietypowy układ gwiazd i konstelacji. Gwiazdy (punkty) mogą być nawiercane w obrączkach lub wypełnione np. diamentami lub cyrkoniami. Marta Chmiel została nagrodzona przez Firmę Jubilerską Górecki miesięczną praktyką w firmie, a jej projekt trafi do kolekcji oraz zostanie wypromowany podczas Targów Złoto Srebro Czas 2014 w Warszawie. W konkursie wyróżniona została również Mariola Bąk, studentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Jej projekt to obrączki wykonane z metalu (platyny) w próbie 950, o szerokości 3,5/5,0 mm, z których oddzielnie trudno coś wyczytać, dopiero po przyłożeniu ich do siebie można odszyfrować datę ślubu lub inną zaszyfrowaną informację.

Światowa sytuacja na rynku diamentów

Od 3 do 6 października podczas Intergem, czyli na międzynarodowych targach kamieni szlachetnych odbywać się będą cykliczne sympozja poświęcone jakości oraz cenom diamentów.

Gemmolodzy z całego świata będą ustalali zasady jakimi muszą kierować się sprzedawcy, aby funkcjonować na światowym rynku diamentów jako pełnoprawny podmiot gospodarczy.

Biżuteria w Zachęcie

12 czerwca w Galerii Sztuki ZACHĘTA w Warszawie odbyła się premiera jesienno-zimowej kolekcji Swarovskiego. Gośćmi imprezy były m.in. Katarzyna Zielińska, Agnieszka Cegielska, Tamara Arciuch, Grażyna Torbicka, Teresa Rosati, Dorota Williams, Bogna Sworowska i Paulina Krupińska.

pj-2014-04-06

pj-2014-04-07

Miejsce zostało wybrane nieprzypadkowo, ponieważ prezentowana kolekcja Facets of Light to wg Nathalie Colin, dyrektor artystycznej Swarovskiego, połączenie sztuki i światła. W kolekcji bardzo widoczne jest zastosowanie metali w różnych kolorach – od cielistych odcieni metalicznych przechodzimy do żywych i jaskrawych barw. Z połączenia zdecydowanych akcentów kolorystycznych i czystych, graficznych linii powstały wysublimowane ozdoby. Efekty uzyskane przez załamanie światła wykorzystano do stworzenia zarówno codziennej, uniwersalnej biżuterii, jak i odważnych propozycji, które są zdecydowaną deklaracją modnego stylu. Firma Swarovski dysponuje zróżnicowaną ofertą produktów cechujących się niezrównaną jakością i kunsztem, a jej twórcze ambicje wykraczają daleko poza samą produkcję kryształów. Założona w 1895 roku w Austrii firma Swarovski zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą najwyższej jakości kryształów, kamieni szlachetnych i syntetycznych, a także gotowych wyrobów w postaci biżuterii, akcesoriów i elementów oświetleniowych. Artystyczne wyroby z kryształu można podziwiać w stworzonej specjalnie w tym celu interaktywnej galerii Swarovski Kristallwelten. Prowadzone już przez piąte pokolenie rodzinne przedsiębiorstwo Swarovski Crystal Business działa obecnie na całym świecie, a jego sieć 2350 sklepów obejmuje obszar 170 krajów; firma zatrudnia ponad 25 tys. pracowników.

Projekt „25 na 25”

Z inicjatywy organizatorów Targów Biżuterii i Zegarków ZŁOTO SREBRO CZAS oraz Galerii Sztuki w Legnicy realizowany jest projekt „25 na 25”, którego intencją jest symboliczne podsumowanie dorobku artystyczno-organizacyjnego polskiego współczesnego złotnictwa w okresie ostatniego 25-lecia (1989-2014).

25 lat temu zapoczątkowano w Polsce przemiany polityczno-ustrojowe, skutkujące rozlicznymi i głębokimi konsekwencjami gospodarczymi i społeczno- kulturowymi. Zmiany te wpłynęły także na kształt całego rynku biżuterii współczesnej, zarówno w jego części komercyjnej, jak i edukacyjnej i artystycznej. Mentalne przewartościowania zaowocowały nowymi zjawiskami, trendami, postawami artystycznymi, przybyło twórców i firm zajmujących się biżuterią. Ten ważny dla kraju jubileusz branża jubilerska uczci w formie okolicznościowej wystawy oraz przyznania honorowych wyróżnień dla osób, firm, instytucji i organizacji, które szczególnie i najbardziej przyczyniły się do rozwoju współczesnej biżuterii w Polsce. Na podstawie ankiet, które można wypełnić na stronach internetowych organizatorów, wyróżnieniami uhonorowani zostaną: „Projektant biżuterii 25-lecia”, „Popularyzator 25-lecia” i „Organizator 25-lecia” – osoby i instytucje, które miały szczególne znaczenie dla rozwoju polskiej biżuterii współczesnej w ostatnim 25-leciu. Organizatorem projektu są Targi Biżuterii i Zegarków ZŁOTO SREBRO CZAS, współorganizatorem Galeria Sztuki w Legnicy, a kuratorem wystawy Monika Szpatowicz. Projekt będzie miał swój finał podczas tegorocznej edycji targów w Warszawie.

YES wprowadza zegarki Doxa

YES wzbogacił ofertę zegarków o szwajcarską markę Doxa. Istniejąca od ponad 120 lat marka znana jest wśród koneserów sztuki zegarmistrzowskiej z precyzji wykonania i minimalistycznego wzornictwa swoich modeli.

pj-2014-04-05

DOXA to sięgająca tradycją 1889 roku szwajcarska firma zegarkowa stosująca innowacyjne rozwiązania i najwyższej jakości mechanizmy, za którą kryje się ogromne doświadczenie i bezcenna wiedza na temat tajników tworzenia zegarków. W świecie zegarków marka Doxa jest synonimem klasycznej, stonowanej elegancji. Wszystkie jej kolekcje charakteryzuje wyjątkowa dbałość przy wyborze oraz kompozycji materiałów. Zegarki te wyróżnia odważna oszczędność formy.

Atlantic na Gali Gentlemana

23 czerwca odbyła się XVI edycja gali Gentleman Roku. Tradycyjnie już marka Atlantic uhonorowała zdobywcę tytułu wyjątkowym zegarkiem. W tym roku to zaszczytne wyróżnienie otrzymał znany sportowiec Mariusz Czerkawski. W jego ręce powędrował sportowy model Atlantic Searock.

pj-2014-04-04

Od 126 lat zegarki Atlantic dzięki swojej niezawodności i designowi doceniane są przez gentlemanów na całym świecie. Modele powstają z myślą o mężczyznach z silnym charakterem, wrodzoną elegancją i pasją. Nic więc dziwnego, że od kilku lat czasomierze Atlantic otrzymują zdobywcy tytułu Gentlemana Roku przyznawanego przez magazyn „Gentleman”. W tym roku sportowy model szwajcarskiej firmy trafił do rąk Mariusza Czerkawskiego. Magazyn „Gentleman” uhonorował znanego sportowca za całokształt działalności. Były hokeista oprócz tytułu otrzymał zegarek Atlantic Searock na bransolecie. Poprzednio wyróżnienia, a wraz z nimi zegarki Atlantic z kultowej Worldmaster, otrzymali Jerzy Hoffman oraz Piotr Polk.

Dynamiczna wymiana walut – komfort dla klientów, zyski dla handlu

Właściciele salonów jubilerskich w Polsce mogą sprostać praktycznie wszelkim wymaganiom klientów. Jeśli w sklepie grupa obcokrajowców uzależniałaby zakup towaru od możliwości zapłacenia bezgotówkowo w euro, taka możliwość nie jest problemem. Na rynku dostępne są rozwiązania płatnicze umożliwiające właścicielom salonów jubilerskich oferowanie dynamicznej wymiany walut (DCC) z gwarancją najkorzystniejszego kursu wymiany.

DCC znajduje się na liście najpopularniejszych usług SIX Payment Services, jednego z największych agentów rozliczeniowych w Europie. W ramach DCC przeliczanych jest kilkadziesiąt najpopularniejszych walut. Transakcja w walucie karty jest możliwa w przypadku płatności kartami Visa, Visa Electron, V PAY, MasterCard oraz Maestro. Sam proces płatności przebiega identycznie jak w przypadku tradycyjnych płatności kartą – punkt handlowy otrzymuje kwotę w swojej walucie, a klient płaci w swojej, bez zmartwień o końcową wartość, jaką obciążony będzie jego rachunek po walutowych przeliczeniach. Aby pokryć opłaty związane z przeliczeniem walut, w przypadku płatności w walucie karty naliczona zostaje marża, którą SIX Payment Services dzieli się ze sklepem. Przy transakcjach bez DCC sklep tych zysków nie ma. Oprócz ewidentnych bezpośrednich korzyści dla przyjmującego płatność, DCC to wygoda dla posiadacza karty. Nie musi on już przeliczać w pamięci kwoty rachunku ze złotówek na swoją walutę, często dodatkowo nie wiedząc jaki będzie kurs przeliczenia walut w jego banku. Dynamiczne przeliczenie waluty gwarantuje, że obciążenie na rachunku karty nie zostanie powiększone przez bank o żądane dodatkowe koszty.