Artykuły z działu

Przeglądasz dział WZORNICTWO (id:41)
w numerze 01/2014 (id:128)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2014-01-01

Moda i biżuteria

Świat mody i biżuterii wzajemnie się przenikają. Nie można traktować biżuterii w oderwaniu od rynku mody. Projektanci biżuterii powoli dostosowują się do oczekiwań, jakie stawia przed nimi współczesny rynek. Zrozumieli, że musi ona być zgodna z panującymi na rynku mody tendencjami.

pj-2014-01-29

Większość klientów zainteresowana jest kupnem biżuterii pasującej do modnych w danym sezonie ubrań. Zależy im na nowoczesnym wzornictwie, które komponuje się z kolekcjami odzieżowymi. Mimo że zdarzają się klienci, którym zależy na kupnie biżuterii konkretnego twórcy, która powstaje niezależnie od modnych tendencji, to większości zależy na modnej biżuterii. Twórcy działający poza granicami naszego kraju bawią się nawet najnowszą modą i tworzą obiekty biżuteryjne, w których łączą odzież z biżuterią.

Modowy dodatek

Projektanci biżuterii coraz częściej tworzą swoje kolekcje biżuterii pod kolekcje odzieży. – Moda zmusza projektantów biżuterii do działania i tworzenia biżuterii pod konkretne kolekcje odzieżowe – mówi Paulina Krysko, stylistka. – Nie można działać w próżni, projektanci muszą tworzyć nowoczesne, wychodzące ponad stereotypy kolekcje współczesnej biżuterii – dodaje. Biżuteria musi być aktualna. Jak podkreślają specjaliści, nie może funkcjonować ponad rynkiem mody, gdyż jest jego częścią.

Zjawisko projektowania biżuterii zgodnej z modą odzieżową jest w Polsce zjawiskiem dość nowym, jednak znaczna część projektantów stara się wpisać swoje kolekcje biżuterii w aktualne trendy. Biżuteria bowiem przez większość klientów traktowana jest jako modowy dodatek, który doskonale komponuje się z ubraniami. – Dostosowując się do panujących trendów nie można jednak popadać w przesadę – mówi Paulina Krysko. – Biżuteria autorska musi mieć swój charakter, podkreślać indywidualny styl zarówno projektanta, jak i osoby, która zdecyduje się na zakup – dodaje.

pj-2014-01-30

Artyści powinni bawić się modą, wyznaczać nowe trendy, inspirować. W pogodni za klientami nie mogą zapomnieć, że dobrze sprzedaje się tylko masówka. Autorska biżuteria nigdy nie będzie sprzedawała się na poziomie biżuterii oferowanej wraz z kolekcjami odzieży w takich sieciówkach jak choćby H&M czy Zara. – Artyści muszą dbać o jakość swoich produktów, ale jednocześnie muszą nadążać za tendencjami panującymi na rynku mody – mówi Paulina Krysko.

Zabawa modą

Warto przyjrzeć się trendom, które pojawiają się poza granicami naszego kraju. Artyści zachodni coraz częściej wykorzystują możliwości, jakie daje „współistnienie” mody i biżuterii i tworzą niecodzienne kolekcje. Przykładem może być dwójka artystek Helen Britton i Justine McKnight, których prace może obejrzeć w Gallery Funaki w Melbourne w Australii. Wystawa ukazuje stosunek ludzi do współczesnej biżuterii. Klientki na całym świecie dobierają biżuterię do konkretnych ubrań, traktują ją jako modny dodatek. Dlatego też artystki zdecydowały się stworzyć kolekcję biżuterii na t-shirt. Biżuteria, która powstała, została zadedykowana podkoszulce, gdyż to właśnie t-shirt jest najpopularniejszym akcesorium modowym ostatnich lat. Swoją kolekcję Helen Britton i Justine McKnight tworzyły ponad cztery lata.

Ich koszulki zmieniały się, dodawane były do nich nowe elementy biżuteryjne. Artystkom zależało, aby biżuteria współgrała z fakturą materiału, żeby dwie sprzeczne ze sobą formy stały się jednością. Helen Britton i Justine McKnight oddziałują na odbiorcę zarówno w sferze psychicznej, jak i estetycznej. W ich sztuce można odnaleźć nawiązania do współczesnego wzornictwa odzieżowego oraz biżuteryjnego. Kolekcja zaprezentowana na wystawie uwidacznia, że projektanci biżuterii muszą podążać za modą. Australijki ukazały także, że współczesna sztuka musi być nie tylko użyteczna, ale także „spersonalizowana”. T-shirty przez nie stworzone powstawały bowiem pod konkretne oczekiwania klientów. Koszulka wraz z biżuterią musi być nie tylko modna, ale także funkcjonalna.

Razem dla odbiorcy

Klienci, zarówno w Polsce jak i poza nią, szukają przedmiotów, które pozwolą im na podkreślenie swojej indywidualności, ale jednocześnie będą modne. Twórcy biżuterii muszą podjąć wyzwanie, jakie stawia przed nimi rynek i projektować biżuterię oryginalną, ale wpisującą się we współczesne wzornictwo artystyczne. Powinni wyprzedać o krok oczekiwania klientów, kształtować ich poczucie estetyki. Jednocześnie należy pamiętać, że rynek biżuterii nie działa samodzielnie, dlatego też projektanci biżuterii powinni zwracać uwagę na panujące na rynku mody tendencje i postarać się odzwierciedlić je w swoich kolekcjach.