Artykuły z działu

Przeglądasz dział EKONOMIA (id:54)
w numerze 06/2013 (id:126)

Ilość artykułów w dziale: 1

pj-2013-06-01

Jak promować swoją firmę w internecie

Coraz częściej przeciętny klient zainteresowany zakupem produktu lub usługi poszukuje informacji w internecie. Aktywność w sieci może dawać firmie istotną przewagę nad konkurencją. Decyzja o wyborze narzędzi zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz potencjalnej grupy klientów.

Przygotowując promocję firmy należy pamiętać, że internet szybko się zmienia. Coraz większą popularnością cieszą się smartfony i tablety. Warto zatem mieć na uwadze również to, aby przygotowana przez firmę strona internetowa była dostępna także przez urządzenia mobilne. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi Pierwszym i najłatwiejszym sposobem zaistnienia w internecie jest prezentacja na mapach Google. Dodanie wizytówki do Google Maps jest łatwe i – co nie mniej ważne – bezpłatne. W tym celu wystarczy skorzystać z usługi Google+ Lokalnie i wypełnić formularz na temat działalności firmy, godzin otwarcia oraz podać adres siedziby. I to już wystarczy, aby informacje o firmie pojawiły się zarówno na Mapach Google, jak i w wyszukiwarce oraz na mapach mobilnych w smartfonach.

Drugim sposobem pokazania się w sieci, właściwie nieodzownym dla każdej firmy, jest obecność w wynikach wyszukiwania. Przed rozpoczęciem działań promocyjnych warto wiedzieć, jak prezentowane są wyniki wyszukiwania. Dzielą się one na wyniki naturalne, wyświetlane przez wyszukiwarkę w odpowiedzi na poszukiwaną frazę oraz wyniki płatne, zwane popularnie linkami sponsorowanymi. W wynikach naturalnych wyszukiwarka prezentuje w odpowiedzi na dane zapytanie wszystkie informacje odnalezione w całej sieci. Na podstawie hasła wpisanego przez użytkownika, wyszukiwarka, analizując wiele kryteriów, decyduje, które wyniki są dla użytkownika najlepsze i pokazuje je w pierwszej kolejności. Wielu przedsiębiorców zastanawia się co zrobić, aby znaleźć się na pierwszej stronie wyników naturalnych, a najlepiej na jak najwyższej pozycji. Jest to ze wszech miar uzasadnione, ponieważ internauci korzystają przede wszystkim z informacji wyświetlonych w pierwszej kolejności. Aby strona internetowa firmy była widoczna na wysokiej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania, należy zadbać przede wszystkim o to, aby specjalny program wyszukiwarki, który przeszukuje internet, miał pełny dostęp do witryny i mógł zebrać wszelkie możliwe informacje na temat firmy. Do najważniejszych sygnałów decydujących o tym, czy witryna danej firmy zostanie wysoko zaprezentowana w wynikach, należą: przejrzysta i czytelna strona internetowa, liczba odnośników (linków) prowadzących z innych witryn do tej strony oraz czas obecności danej witryny w internecie. Nie bez powodu firmy z długim stażem na rynku i dużą liczbą klientów znajdują się z reguły na wyższej pozycji niż witryny firm, które powstały kilka tygodni temu.

 

Linki sponsorowane

Inną możliwością zaistnienia firmy w wyszukiwarce są linki sponsorowane. Jest to tani, efektywny i łatwy sposób, aby dotrzeć ze swoją ofertą do potencjalnych klientów. Przydatny szczególnie w przypadku, gdy firma stosunkowo krótko istnieje w internecie. Wyniki sponsorowane wyglądają bardzo podobnie do naturalnych wyników wyszukiwania, a wyróżniają się kolorem lub oznaczeniem „linki sponsorowane”. Taka reklama może pojawiać się w odpowiedzi na setki różnych haseł i zapytań. Można dowolnie dopasowywać jej treść, jeśli firma prowadzi promocję czy ma ofertę specjalną.

 

Jeśli link sponsorowany jest dobrze opisany, to dla użytkownika – potencjalnego klienta firmy – jest odpowiedzią na jego pytanie. Z punktu widzenia firmy ważną sprawą jest takie przygotowanie reklamy, aby zwróciła ona uwagę osób poszukujących w internecie danych informacji. Dobrze przygotowana reklama musi zawierać trzy elementy: słowa kluczowe, czyli hasła i słowa związane z działalnością firmy, tekst reklamowy, czyli krótki opis oferty oraz odnośnik do witryny docelowej, czyli strony internetowej firmy, po kliknięciu którego użytkownik przechodzi na stronę firmy. Przedsiębiorca może w dowolnym momencie zmienić treść reklamy, dodać słowa kluczowe lub po prostu wyłączyć wyświetlanie reklamy. Warto zaznaczyć, że koszty takiej reklamy są relatywnie niewielkie. Płaci się za nią tylko wtedy, gdy internauta kliknie link z reklamą i przejdzie do witryny z ofertą firmy. Jeśli osoba poszukująca informacji wpisze hasło do wyszukiwarki i jedynie zobaczy wyniki, w tym również reklamę, ale jej nie kliknie, to reklamodawca nie ponosi żadnych kosztów.

 

Geolokalizacja na smartfonie

Wraz ze zwiększającą się liczbą smartfonów i tabletów rośnie liczba wyszukiwań z urządzeń mobilnych. Oznacza to, że każdy przedsiębiorca korzystający z tej formy promocji swojej firmy powinien zadbać o to, by mogli z niej korzystać również użytkownicy smartfonów. To co wyróżnia wyszukiwanie za pomocą smartfonów to geolokalizacja – poza konkretnym zapytaniem urządzenie wysyła też informację, gdzie dana osoba się znajduje. To powoduje, że w odpowiedzi na zadane hasło pojawią się informacje o firmach znajdujących się pobliżu, co w sposób niejako naturalny promuje lokalny biznes. Promocja firmy na urządzeniach mobilnych wymaga ze strony przedsiębiorcy przygotowania mobilnej wersji strony www. Strona tego typu szybciej się wczytuje i prawidłowo wyświetla na ekranie smartfonu czy tabletu. Reklama mobilna powinna być trochę krótsza niż tradycyjna, uruchamiana na komputerze. Warto również dodać do takiej reklamy numer telefonu, aby użytkownik mógł od razu zadzwonić do firmy.

 

Reklama w serwisie YouTube

Mikro- i małe firmy mogą reklamować się również w serwisie YouTube za pomocą banerów graficznych, które wyświetlane są w dolnej części odtwarzanego materiału wideo oraz po prawej stronie witryny. Od niedawna właśnie małe i średnie firmy mają również możliwość skorzystania z reklamy wideo w YouTube. Do tej pory była to forma zarezerwowana wyłącznie dla największych firm, głównie ze względu na wysokie koszty produkcji materiału filmowego i zakupu mediów. Takie filmy reklamowe mogą pojawiać się przy ściśle określonych filmach lub być adresowane do dokładnie określonych grup odbiorców na YouTube. Emitowane są przed właściwym materiałem filmowym. Internauta może pominąć tę reklamę po 5 sekundach. Ważnym jest, że reklamodawca płaci za emisję spotu tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzał całą reklamę a nie ją przewinął lub zamknął. Koszty wyświetlenia reklam wideo są porównywalne do kosztów reklamy w wyszukiwarce. Jeszcze niedawno wyzwaniem było przygotowanie profesjonalnie wyglądającego spotu reklamowego. Obecnie jest wiele małych studiów filmowych, które są w stanie przygotować profesjonalną produkcję reklamową niskim kosztem, zamykającym się w kwocie kilku tysięcy złotych. Innym sposobem wykorzystania treści wideo do promocji własnej firmy jest założenie i prowadzenie bezpłatnego kanału na YouTube. Taki kanał jest miejscem, w którym za darmo można publikować filmy, by następnie umieścić je na firmowej stronie www.

 

Internet otwiera zagraniczne rynki

Warto również zaznaczyć, że wykorzystanie promocji w internecie pomaga w dotarciu do zagranicznych klientów. W internecie nie ma granic, a promowanie się w obcojęzycznej wersji wyszukiwarki wymaga wpisania tekstu reklamowego i słów kluczowych w języku obcym. Przygotowanie kampanii reklamowej w wyszukiwarce adresowanej do odbiorców zagranicznych wiąże się ze znacznie niższymi kosztami niż inne (nieinternetowe) formy promocji za granicą. Przed przygotowaniem promocji każdy przedsiębiorca może skorzystać z bezpłatnego narzędzia, które pozwala na sprawdzenie stopnia zainteresowania produktem czy usługą w danym kraju oraz potencjału reklamowego za granicą. W tym celu wystarczy wybrać listę państw i podać kilka słów opisujących oferowane przez firmę produkty i usługi. W odpowiedzi uzyskuje się informację m.in. o poziomie zainteresowania daną branżą, konkurencyjnością oraz szacunkowo określonych kosztach reklamy internetowej. Nic zatem dziwnego, że ogromny potencjał internetowych narzędzi promocyjnych doceniają firmy, które chcą dotrzeć ze swoją ofertą do klientów zagranicznych.