Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 06/2013 (id:126)

Ilość artykułów w dziale: 3

pj-2013-06-01

Półfabrykaty przez internet

Klienci przyzwyczaili się i chętnie korzystają z możliwości zakupu srebrnych półfabrykatów i biżuterii za pośrednictwem sieci. Liczba klientów hurtowni systematycznie rośnie. Wpływ na taki stan rzeczy ma dostosowanie asortymentu do oczekiwań klientów.

pj-2013-06-21Z usług hurtowni półfabrykatów korzystają zarówno duzi producenci, jak i początkujący twórcy. Właściciele hurtowni wnikliwie badają rynek i wprowadzają do swojego asortymentu najmodniejsze wzornictwo. Takie podejście przynosi pozytywne rezultaty, a liczba klientów stale się powiększa.

 

Srebrne półfabrykaty

Właściciele hurtowni półfabrykatów jubilerskich elastycznie dostosowują się do wymagań stawianych im przez rynek. Największe zainteresowanie ich produktami wykazują małe firmy produkujące biżuterię oraz początkujący twórcy, w związku z powyższym oferta hurtowni została pod nich skonstruowana. Można znaleźć w nich najmodniejsze komponenty stworzone do „domowej” produkcji biżuterii. W związku z tym w hurtowniach można znaleźć najpopularniejsze kamienie jubilerskie, kryształy, szkło weneckie, żywicę – ale także m.in. srebrne krawatki, przekładki, szpilki, zapięcia. Słowem, niemal wszystko, co potrzebne jest do stworzenia prostych modeli biżuterii. Hurtownie nie tylko dostosowały się do potrzeb klientów, ale także wszystkie dostępne przez internet sklepy pozwalają klientom na detaliczne zakupy. Jeszcze do niedawna warunkiem, jaki musieli spełnić wszyscy klienci hurtowni, było dokonanie zakupów, których cena przekraczałaby wyznaczoną przez hurtownię kwotę, najczęściej 500 złotych. Obecnie hurtownie, walcząc o nie tylko branżowego klienta, umożliwiają zakupy pojedynczych sztuk półfabrykatów. Nikogo już nie dziwi zamówienie pojedynczych kamieni, zawieszki czy jednego łańcuszka.

 

– W czasach kiedy na rynku pojawiło się wiele nowych podmiotów gospodarczych, a branża jubilerska zaczęła notować spadek sprzedaży biżuterii, hurtownie otworzyły się na sprzedaż detaliczną. W ramach nowej strategii sprzedażowej hurtownie półfabrykatów srebrnych zaczęły konkurować już nie tylko ze sobą, ale także z salonami jubilerskimi w walce o klienta indywidualnego i wprowadziły do swojej oferty gotową biżuterię. Wpływ na popularność hurtowni ma z całą pewnością możliwość znalezienia najatrakcyjniejszej oferty i bezpośredniego dokonania zakupu. Zakup pojedynczych egzemplarzy biżuterii umożliwia właścicielom salonów jubilerskich zaoferowanie swoim klientom zróżnicowanej oferty. Hurtownie półfabrykatów stale zmieniają asortyment i proponują swoim klientom nowinki rynkowe.

 

Od A do Z

Właściciele hurtowni są na bieżąco z ofertą modnych salonów jubilerskich na całym świecie. W związku z tym, że są zmuszeni wyprzedzać oczekiwania i potrzeby klientów, wprowadzają na polski rynek zachodnie trendy. Bardzo często muszą przewidywać, co w danym sezonie będzie modne, a co z całą pewnością nie znajdzie swoich odbiorców. Obserwując trendy mody jubilerskiej muszą przewidzieć, jak zareaguje na nie polski rynek, co niestety nie zawsze się udaje. Warto zauważyć, że w wielu hurtowniach srebrnych półfabrykatów i kamieni ozdobnych pojawiają się komponenty do produkcji biżuterii modowej, a nawet gotowe modele biżuterii. W hurtowniach półfabrykatów można kupić także podstawowe narzędzia do produkcji biżuterii – przecinaki, szczypce, pilniki. Niemal wszystkie hurtownie mają w swojej ofercie także opakowania do biżuterii. Właściciele hurtowni z półfabrykatami srebrnymi kompleksowo zaopatrują swoich klientów we wszystkie materiały niezbędne do produkcji biżuterii. Część właścicieli hurtowni decyduje się na wprowadzenie modowych dodatków, takich jak paski, torby czy portfele. Większość akcesoriów modowych ozdabiana jest kryształkami bądź kamieniami syntetycznymi. Odnotowania godnym wydaje się fakt, że hurtownie półfabrykatów wprowadzają do swojego asortymentu nie tylko biżuterię modową, ale także biżuterię „artystyczną”. Jej odbiorcami są przede wszystkim sprzedawcy biżuterii, którzy niskim kosztem mogą posiadać w swoim sklepie najmodniejsze modele biżuterii. Stałe powiększanie swojego asortymentu o nowe towary powoduje, że z oferty hurtowni półfabrykatów korzysta coraz większa liczba klientów.

 

Stabilizacja na rynku

Jak podkreślają znawcy rynku jubilerskiego, hurtownie półfabrykatów srebrnych stają się miejscami, gdzie dokonuje się większości zakupów jubilerskich w Polsce. Hurtownicy w walce o klienta starają się spełnić niemal wszystkie oczekiwania, wzbogacając swoją ofertę nie tylko o półfabrykaty srebrne, ale także o biżuterię „artystyczną” czy nawiązują bezpośrednie relacje z twórcami biżuterii. Oferują swoje usługi za pośrednictwem internetu, co sprawia, że znacznie częściej niż to miało miejsce do tej pory kierują swoją ofertę do klienta indywidualnego, umożliwiając mu zakupy detaliczne. Tym sposobem stają się podmiotem, który nie tylko konkuruje na rynku hurtowni, ale także z salonami jubilerskimi.

 

Kamień jubilerski kup teraz

Z roku na rok wzrasta na rynku jubilerskim liczba transakcji dokonywanych za pośrednictwem internetu. Sprzedawcy biżuterii, osoby prowadzące zakłady złotnicze i detaliczni klienci chętnie dokonują zakupów „jubilerskich” w sklepach internetowych. Jednak wciąż, mimo rosnącej liczby sklepów internetowych, małym zainteresowaniem kupujących cieszą się kamienie jubilerskie. Osoby zainteresowane kupnem kamieni mają duże obawy, aby inwestować swoje pieniądze w zakup za pośrednictwem sieci.

pj-2013-06-20

Kamienie szlachetne

Większość osób kupujących kamienie szlachetne nie kupuje ich za pośrednictwem internetu. Ich sprzedaż, w porównaniu ze sprzedażą innych wyrobów oraz produktów jubilerskich, jest znikoma. – Klienci obawiają się kupować kamieni jubilerskich, których nie widzą – mówi Marek Nowotnik, ekonomista. – Kamienie różnią się między sobą, mają inną barwę, kształt, trudno ocenić ich walory wpatrując się monitor komputera – dodaje. Nie bez znaczenia pozostaje również cena kamieni szlachetnych. Przeznaczenie większych środków finansowych na drogie kamienie szlachetne obarczone jest dużym ryzykiem. – Złotnicy nie chcą kupować kota w worku – mówi Marek Nowotnik. – Boją się, że kamienie, które otrzymają, mogą różnić się barwą, ale także wielkością od tych, które oglądają. – dodaje. Twórcy biżuterii wybierają kamienie szlachetne pod konkretny wyrób złotniczy, dlatego też zależy im na dokładnym obejrzeniu kamienia. Nie można zapominać, że złotnicy obawiają się także oszustw.

– Mimo że każdy kupujący przez internet ma prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny wciągu 10 dni od zakupu, to kupno diamentów, rubinów czy szafirów wiąże się z dużym ryzykiem – mówi Marek Nowotnik. – Kamienie mogą okazać się kamieniami syntetycznymi, być mniejsze, mieć niewidoczne na zdjęciu wady, nie posiadać certyfikatu. Problemów może pojawiać się niezwykle dużo, dlatego też łatwiej, prościej i wygodniej jest kupić kamień u zaufanego sprzedawcy osobiście – dodaje. Podkreślenia wymaga fakt, że jeśli już ktoś decyduje się na zakup kamieni szlachetnych, są to małe brylanty, szafiry i rubiny, które mają zostać umieszczone w pierścionkach. Im tańszy i mniejszy kamień, tym częściej znajdują się osoby gotowe go kupić za pośrednictwem internetu.

– Można powiedzieć, mimo że to nadużycie, że małe brylanty umieszczane w najpopularniejszych pierścionkach zaręczynowych są standardowe – mówi Marek Nowotnik. – Dlatego też złotnicy i producenci biżuterii nie obawiają się zamówić ich od zaufanego sprzedawcy przez internet – dodaje. Nie można zapominać, że jeśli już złotnicy zdecydują się na zakup kamieni za pośrednictwem sieci, powinni wybierać sprawdzonych i zaufanych sprzedawców. Tylko wiarygodny sprzedawca daje gwarancję uczciwego przeprowadzenia transakcji. – Nie brakuje, nawet na rynku jubilerskim, łowców okazji, którzy korzystając z serwisów aukcyjnych chcą otrzymać wartościowe kamienie za niewielkie pieniądze – mówi Marek Nowotnik. – W takich przypadkach niemal zawsze można liczyć się ze stratą swoich pieniędzy – dodaje. Jak podkreślają specjaliści, w najbliższym czasie nie można liczyć na gwałtowny wzrost sprzedaży kamieni szlachetnych w sklepach internetowych.

 

Kamienie ozdobne

Znacznie częściej złotnicy i twórcy biżuterii decydują się na zakup kamieni ozdobnych. Mimo że ich sprzedaż jest większa niż kamieni szlachetnych, nie są one masowo kupowane przez klientów sklepów internetowych. – Twórcy biżuterii chcą osobiście oceniać właściwości kamienia, dotknąć go – mówi Marek Nowotnik. – Dla kupujących, szczególnie tych, którzy decydują się na pojedyncze egzempla- rze, znaczenie ma przede wszystkim barwa i faktura kamienia. Warto zauważyć, że klientami internetowych sklepów jubilerskich są głównie producenci biżuterii, którzy tworzą biżuterię w małych seriach biżuteryjnych, albo wręcz pojedyncze egzemplarze biżuterii, dlatego też zależy im na zakupie kamieni o konkretnych właściwościach. Chętnie kupują kamienie, które mogą ocenić, osobiście je zobaczyć. Możemy jednak w ostatnim czasie odnotować wzrost sprzedaży kamieni ozdobnych w internecie, wszystko za sprawą hurtowni półfabrykatów, które znacznie poszerzają swój asortyment. – Klienci hurtowni półfabrykatów jubilerskich zamawiają produkty w jednym miejscu, co znacznie oszczędza zarówno ich czas, jak i pieniądze – mówi Marek Nowotnik. – Dlatego też coraz częściej wybierają kamienie ozdobne za pośrednictwem sieci – dodaje. Oszczędność czasu i pieniędzy, a także zaufanie do sprzedawcy i liczne rabaty, których udzielają hurtownie półfabrykatów jubilerskich, sprawiają, że sprzedaż kamieni ozdobnych z każdym rokiem rośnie. Najczęściej klienci decydują się na zakupy bursztynów, agatów i jaspisów. Jak podkreślają specjaliści, moda na rynku biżuterii na te kamienie, wpływa na wzrost ich sprzedaży w sklepach internetowych.

 

Kryształy Swarovskiego i perły

Dużym zainteresowaniem klientów sklepów internetowych oferujących kamienie cieszą się perły hodowane. Sznury małych, 2-4-milimetrowych pereł sprzedają się bardzo dobrze. – Kupno hodowanych pereł przez internet jest znacznie bardziej ekonomiczna niż kupno ich u dystrybutorów – zauważa Marek Nowotnik. – Kupujący oszczędzają swój czas, a towar, który otrzymują, jest zawsze zgodny z zamówieniem – dodaje. W związku z powyższym tanie perły hodowane są jednymi z najchętniej kupowanych kamieni jubilerskich przez internet. Dobrze sprzedają się także korale. – Zazwyczaj sznury korali również spełniają wymagania zamawiających, a ich kupno nie wymaga osobistej wizyty w sklepie, aby dokonać wyboru – mówi Marek Nowotnik. Im gorszej jakości kamienie jubilerskie, tym więcej klientów decyduje się na ich zakup za pośrednictwem internetu. Nie obawiają się bowiem jakiejkolwiek pomyłki ani nie ponoszą ryzyka straty pieniędzy. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku kamieni syntetycznych i imitacji. Klienci chętnie kupują przez internet kryształy i perły Swarovskiego, cyrkonie czy lawę wulkaniczną. Kryształy Swarovskiego są „przewidywalne”, nie ma obawy, że zamówione towary będą miały inną barwę czy kształt niż to, co pokazane jest na stronie internetowej. Dlatego też ich sprzedaż stopniowo wzrasta.

 

Sprzedaż przez Internet

Producenci biżuterii, decydując się na zakup kamieni przez internet, powinni dokładnie sprawdzić hurtownię internetową, która oferuje kamienie jubilerskie. Przed przystąpieniem do zakupu należy znaleźć wszelkie dostępne informacje na temat firmy, która oferuje dane kamienie. Warto zapoznać się z opiniami na jej temat wśród naszych znajomych albo przeszukać fora internetowe, na których klienci wymieniali swoje spostrzeżenia na temat danego sprzedawcy. Warto zwrócić uwagę, czy firma, która oferuje swoje kamienie w sieci, ma siedzibę w Polsce. Zdarza się, że firmy jubilerskie oferujące swoje towary na naszym rynku mają swoje siedziby poza granicami naszego kraju, co sprawia, że odzyskanie pieniędzy wydanych na kamienie szlachetne może graniczyć z cudem. Jednak, jak podkreślają specjaliści, kamienie szlachetne warto przed zakupem dokładnie obejrzeć, a nie kupować je za pośrednictwem internetu.

Sprzedaż biżuterii w internecie krok po kroku

Niemal wszystkie firmy funkcjonujące na polskim rynku mają swoje strony internetowe, za pomocą których oferują swoje usługi. Twórcy biżuterii i jej sprzedawcy także coraz chętniej wykorzystują internet jako narzędzie umożliwiające sprzedaż swoich produktów.

Aby jednak uniknąć przykrych niespodzianek i nieoczekiwanych kłopotów, przedsiębiorca, który rozpoczyna lub prowadzi działalność w internecie, musi być świadom wymogów wynikających z przepisów prawa i związanych z tym obowiązków.

pj-2013-06-19

Sprzedaż biżuterii przez internet

Aby zaistnieć w internecie potrzebna jest domena internetowa. Domenę pozyskuje się za pośrednictwem podmiotów oferujących ich rejestrację. Z konkretnej domeny, pod którą prowadzona jest działalność w internecie, korzysta się na podstawie umowy zawartej z podmiotem zarządzającym i administrującym domenami. Zawarcie umowy nie oznacza, że nasz sklep jubilerski czy hurtownia nabyła prawa do domeny na wzór własności. Podpisanie umowy oznacza, że wybrana domena zostanie zarejestrowana i będzie utrzymywana na rzecz firmy. Domena nie może zawierać znaku towarowego ani innego oznaczenia, do którego przedsiębiorca nie ma prawa. Jakiekolwiek odniesienia czy skojarzenia z inną firmą, sklepem czy hurtownią mogłyby zostać uznane za nieuczciwe korzystanie z cudzej renomy i pociągnięte do odpowiedzialności prawnej. Najpopularniejsza w Polsce domena to .pl, często z rozszerzeniem podkreślającym lokalny charakter działalności. Przy współpracy z krajami Unii Europejskiej wykorzystywana jest domena .eu. Kiedy wybór domeny mamy już za sobą, można przystąpić do wykonania strony internetowej. Informacja umieszczona na stronie internetowej powinna być jednoznaczna i zrozumiała dla każdego konsumenta. Potencjalny klient powinien znaleźć tam również informację o cenach, kosztach, sposobie płatności, dostawie, miejscu i sposobie składania reklamacji oraz okresie trwania umowy. Warto przy wyborze rodzaju biżuterii umieszczać informacje o jej dostępności oraz rozmiarze. Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność w internecie ma obowiązek zamieścić oznaczenie swojego przedsiębiorstwa („firma”), NIP , siedzibę i adres, adres elektroniczny, numer w rejestrze i nazwę organu prowadzącego rejestr, np. wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, dane właściwego zezwolenia. Prowadząc sprzedaż naszych produktów przez internet musimy również udostępniać regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. Regulamin ten powinien określać rodzaj i zakres świadczonych usług, warunki ich świadczenia, warunki techniczne niezbędne do skorzystania z usług, warunki zawierania i rozwiązywania umowy oraz tryb postępowania reklamacyjnego. Zazwyczaj w regulaminie określone są również warunki korzystania użytkowników z naszej strony internetowej, zwroty towarów czy wyłączenia odpowiedzialności. Należy jednak pamiętać, że w relacjach z klientami regulamin nie może zawierać postanowień rażąco naruszających interesy konsumentów i kształtujących ich prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami. Takimi nied o z wo l o n ymi postanowieniami są np. zapisy nakładające na klientów kłopotliwe lub niespodziewane obowiązki, które nie są konieczne do prawidłowego wywiązania się z umowy. Przykładem takiego niedozwolonego zapisu może być nałożenie na konsumenta obowiązku zwrotu towaru w nienaruszonym opakowaniu czy też obciążenie konsumenta kosztami dostarczenia reklamowanego towaru. Niedozwolone jest również stosowanie postanowień, które zostały na podstawie wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpisane do Rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez UOKiK (uokik.gov.pl/rejestr_klazul_niedozwolonych2.php). Warto wiedzieć, że nawet w przypadku zastosowania w regulaminie klauzul niedozwolonych, są one nieskuteczne, a to oznacza, że nie można powoływać się na nie w sporze z klientem. Korespondencja z klientem Elementem powszechnie towarzyszącym prowadzeniu działalności i promowaniu swojej firmy przez internet jest przesyłanie informacji handlowych pocztą elektroniczną. Jest to jednak problem wymagający zachowania szczególnej ostrożności ze względu na bardzo rygorystyczne sankcje za naruszenie prywatności odbiorcy. Należy pamiętać, że wysłanie informacji handlowej na adres elektroniczny użytkownika wymaga jego wcześniejszej zgody. Forma takiej zgody może być dowolna, niemniej zgoda ta musi być wyraźna i nie może być w żadnym wypadku domniemana z innych zachowań. W przypadku zgody udzielanej przez stronę internetową najlepszym rozwiązaniem jest wysłanie do klienta wiadomości e-mail z prośbą o potwierdzenie wyrażonej zgody. Posiadanie potwierdzenia wyrażonej zgody jest istotne ze względu na to, że przesyłanie niezamówionej informacji handlowej jest zagrożone poważnymi konsekwencjami. Jako wykroczenie może wiązać się z grzywną w wysokości do pięciu tysięcy złotych.

 

Umowa sprzedaży biżuterii

Klient, który zdecydował się na zakup naszej biżuterii, musi przystąpić do finalizacji transakcji. Konsument jest związany swoim zamówieniem czy wnioskiem o zawarcie umowy tylko wtedy, jeśli sprzedający niezwłocznie potwierdzi otrzymanie tego zamówienia. Zazwyczaj ma to formalny wyraz w potwierdzeniu zamówienia lub potwierdzeniu zarejestrowania wniosku na ekranie kończącym proces. Jeśli takiego potwierdzenia nie ma, klient może bez konsekwencji dokonać zakupu u innego dostawcy. Przy czym należy pamiętać, że w treści, która jest umieszczona na stronie, bezwzględnie musi znajdować się opis, w jaki sposób dochodzi do zawarcia umowy. Najprostszą metodą przyjmowania płatności za zakupiony towar jest płatność „za pobraniem”. Zgodnie z obowiązującymi przepisami o umowach zawieranych w internecie, nie wolno wymagać od konsumentów zapłaty przed otrzymaniem towaru. Zakaz nie dotyczy sprzedaży w trybie aukcji. Sprzedający ma 30 dni na dostarczenie towaru konsumentowi, chyba że uzgodnił z nim inny termin lub towar został nabyty na aukcji internetowej. Na kupującym spoczywa ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru od momentu wydania go przez sprzedającego przewoźnikowi. Inne ryzyka związane z towarem obciążają sprzedającego, a wyłączenie odpowiedzialności względem konsumenta za spóźnioną lub nienależytą dostawę jest klauzulą niedozwoloną wpisaną do rejestru.

 

Odstąpienie od umowy

Klienci mają możliwość odstąpienia od umowy zawartej za pośrednictwem internetu bez podania jakiejkolwiek przyczyny i bez konieczności zapłaty jakiegokolwiek odstępnego, jeśli uczynią to w terminie 10 dni od dostarczenia towaru. O uprawnieniu tym trzeba klienta poinformować w umowie lub regulaminie. W przeciwnym bowiem wypadku termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy. W przypadku odstąpienia od umowy, klient zwraca towar, a sprzedający zwraca cenę towaru oraz pobrane koszty pierwotnej dostawy. W działalności w internecie niezwykle istotna jest ochrona danych osobowych. Rygorystyczna ochrona tych danych dotyczy tylko osób fizycznych i dotyczy tych danych, które umożliwiają identyfikację konkretnej osoby bez nadmiernych kosztów, czasu lub działań..