Artykuły z działu

Przeglądasz dział WARSZTAT JUBILERSKI (id:48)
w numerze 06/2012 (id:111)

Ilość artykułów w dziale: 1

Biżuteria na fotografii

Osoby, chcące kupić kamienie szlachetne lub biżuterię za pośrednictwem internetu powinny dysponować możliwie najpełniejszą wiedzą. A sprzedawca zobowiązany jest nam ją zapewnić.

 

 

Kamienie szlachetne muszą zachwycać. Nie dziwi zatem konieczność zamieszczania możliwie najdokładniejszych i najprecyzyjniejszych zdjęć, na podstawie których klient może wyrobić sobie zdanie na temat kamienia czy biżuterii oraz poznać jego walory estetyczne.

 

Odpowiednie zdjęcie

Obraz wyrazi więcej niż tysiąc słów. To stare powiedzenie ma przełożenie także na sprzedaż kamieni szlachetnych. Jest niezwykle aktualne w przypadku sprzedaży za pośrednictwem sieci. Niestety przyglądając się ofertom sprzedaży kamieni szlachetnych w sklepach internetowych można stwierdzić, że większość ze zdjęć robiona jest przez amatorów. – W Polsce nie przykłada się należytej wagi do jakości zdjęcia produktu, jaki chcemy sprzedać – mówi Mikołaj Fijałkowski, fotograf. – Zjawisko to szczególnie widoczne jest w przypadku zdjęć biżuterii i kamieni szlachetnych – dodaje. Potencjalni kupcy często rezygnują z zakupu kamienia na pośrednictwem sieci, ponieważ kamienie szlachetne ukazane na fotografii mają inkluzje, których w rzeczywistości nie ma. Problem wynika przede wszystkim z faktu, że w Polsce większość właścicieli sklepów internetowych decyduje się na samodzielne wykonanie zdjęć i zamieszczenie w sieci. – Wykonanie dobrego zdjęcia kamienia szlachetnego czy biżuterii jest zadaniem niezwykle trudnym – mówi Mikołaj Fijałkowski. – Większość profesjonalnych sprzedawców biżuterii i kamieni szlachetnych prowadzących swoje sklepy poza granicami naszego kraju zdaje sobie sprawę, że w dobre zdjęcie należy zainwestować. Można zakupić profesjonalny sprzęt do fotografowania biżuterii bądź zlecić to osobie o wysokich kwalifikacjach – dodaje. Jak podkreślają fotografowie jedną z najważniejszych rzeczą w przypadku fotografii biżuterii i kamieni szlachetnych jest oświetlenie. – Aby wykonać dobre zdjęcie niezbędne jest maksymalnie dobre oświetlenie produktu – mówi Mikołaj Fijałkowski. – Nie można jednak zapominać, że w przypadku biżuterii światło może także zniekształcać, co sprawia, że każdy rodzaj biżuterii należy fotografować w inny sposób – dodaje. Profesjonaliści radzą, aby fotografować kamienie i biżuterię na jasnym tle, ponieważ dzięki temu można uniknąć powstania punktu ogniskowego w kamieniu. – Każdy kamień ma inną barwę, w różny sposób załamuje się w nim światło, dlatego też chcąc samodzielnie wykonać możliwie dokładne zdjęcie należy posiadać co najmniej aparat kompaktowy, adapter makro, który zapewni ostrość, najlepiej ze stopką do podłączenia lampy – mówi Mikołaj Fijałkowski. – To nie wszystko. Do wykonania zdjęcia potrzebny jest jeszcze sprzęt oświetleniowy i namiot bezcieniowy – dodaje.

 

Ile to kosztuje

Oczywiście zakup odpowiedniego sprzętu wiąże się ze sporym wydatkiem a efekty samodzielnego wykonywania zdjęć mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Profesjonaliści zauważają, że dobrym rozwiązaniem jest zlecenie wykonania zdjęć wykwalifikowanym fotografom bądź zdecydowanie się na zakup częściowo zautomatyzowanego mini studia fotograficznego do fotografii obrotowej i zdjęć produktowych tzw. packshot, czyli fotografii pojedynczego obiektu (najczęściej produktu) lub jego ruchoma interaktywna prezentacja, wykonana w celu jak najlepszego odwzorowania jego cech. Packshoty wykorzystywane są najczęściej w branży reklamowej. – Kupno urządzenia do robienia packshotów pozwoli na profesjonalne wykonanie zdjęć produktów 2D/3D/360 stopni z wyciętym tłem i gotowych do użycia na przykład na stronie internetowej – mówi Mikołaj Fijałkowski. – Urządzenie składa się z aparatu fotograficznego, ruchowej prowadnicy pozwalającej na zmianę kąta fotografowania, komorr bezcieniowej oraz platformy obrotowej – dodaje. Mimo że koszt „mini studia fotograficznego” jest dość wysoki, najtańsze urządzenia tego typu kosztuje powyżej pięciu tysięcy złotych, to chcąc sprzedawać biżuterię czy kamienie szlachetne w sieci, wydaje się być inwestycją, która przyniesie zyski. – Na polskim rynku można kupić „mini studia fotograficzne” oferowane przez firmę MODE S.A czy ORBITVU Sp. z o.o. – mówi Mikołaj Fijałkowski.