Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 05/2012 (id:110)

Ilość artykułów w dziale: 1

BIŻUTERIA to nie wszystko

W prawidłowo zaopatrzonym salonie jubilerskim nie może zabraknąć nowoczesnych opakowań. Pudełko na biżuterię to nie tylko forma opakowania luksusowego produktu, ale także subtelna reklama salonu jubilerskiego. Im elegantsze i nowocześniejsze opakowanie na biżuterię tym większa szansa, że właścicielom salonu uda się zbudować odpowiedni wizerunek swojej firmy.

 

 

Opakowanie jubilerskie służy przede wszystkim do podkreślenia walorów ukrytej w nim biżuterii. Jednakże powinno także spełniać funkcje marketingowe, czyli przyczyniać się do zwiększenia sprzedaży biżuterii w salonie jubilerskim.

 

Pudełko na miarę biżuterii

Właściciele salonów jubilerskich zamawiając opakowania na biżuterię powinni zwracać uwagę na ich rodzaj i funkcjonalność. Pudełka muszą odpowiadać charakterowi sprzedawanej w danym salonie biżuterii. – W każdym salonie powinny być opakowania dopasowane do rodzaju sprzedawanej biżuterii. Zazwyczaj salony posiadają w swojej ofercie droższą i tańszą biżuterię – mówi Anna Jensen, menadżer firmy Westpack. – Dlatego też ważne jest, aby dopasować rodzaj opakowania do biżuterii. Do droższych wyrobów proponujemy luksusowe opakowania drewniane i skórzane – dodaje. Najdroższemu rodzajowi biżuterii znajdującemu się w salonie jubilerskim musi towarzyszyć specjalna oprawa. Pudełko powinno podkreślać nie tylko walory estetyczne, ale także musi być wykonane z trwałych i eleganckich materiałów. Opakowanie powinno doskonale komponować się z rodzajem biżuterii, które zostaje w nim zamknięte. Właściciele salonów jubilerskich nie mogą w identycznym pudełku zamykać kolczyków co pierścionków. Stawiać należy na różnorodność. – W każdym salonie powinny znaleźć się również opakowania okazjonalne, np. na chrzest, komunię, ślub, walentynki, święta – mówi Anna Jensen. – Okazjonalność można podkreślić kolorem opakowania oraz specjalnym nadrukiem okolicznościowym – dodaje. Niemniej w przypadku opakowań okolicznościowych panuje ta sama zasada – droższa biżuteria musi być opakowana w pudełko wysokiej jakości, które zachwyci klienta swoim niepowtarzalnym wzornictwem i jakością wykonania.

 

Charakter salonu

Nie należy zapominać, że dzięki opakowaniu można podkreślić styl salonu jubilerskiego. Coraz większa liczba salonów w Polsce decyduje się na stworzenie własnego opakowania bądź zamieszczenia na pudełku swojego logo. – Opakowania według własnego projektu stanowią wizytówkę firmy podkreślając jej indywidualność i niepowtarzalność. Jest to oczywiście najlepszy sposób promocji firmy wyróżniający ją spośród innych salonów biżuteryjnych – mówi Anna Jensen. – Jednak wiąże się ono z zamówieniem nieco większych ilości opakowań oraz dłuższym terminem realizacji – dodaje. Wydaje się jednak, że niedogodności związane z zamawianiem własnych opakowań jubilerskich kompensowane są przez korzyści wynikające z ich posiadania. Podkreślenia wymaga fakt, że nie wszyscy właściciele salonów jubilerskich chcą posiadać opakowania stworzone według oryginalnych projektów. Zwielokrotnienie wydatków, zamówienie własnych projektów opakowań a następnie pilnowanie ich dostaw, powoduje, że decydują się oni na opakowania tradycyjne. – Opakowania standardowe, dostępne na bieżąco są doskonałym rozwiązaniem przy mniejszej, detalicznej sprzedaży, gdzie krótki czas oczekiwania oraz możliwość zakupu mniejszych ilości są kluczowym warunkiem współpracy – zauważa Anna Jensen. Na polskim rynku jubilerskim można zauważyć, że znaczna część właścicieli salonów jubilerskich decyduje się na umieszczenie na zamawianych opakowaniach logo swojej firmy. – Atrakcyjne, eleganckie opakowanie nie jest wyrzucane zaraz po wręczeniu prezentu, lecz często służy do przechowywania biżuterii, dlatego też logo firmy na długo zachowa się w pamięci klienta i na pewno przyczyni się do większej rozpoznawalności marki na rynku – mówi Anna Jensen. – Na opakowaniach, na których nie ma możliwości nadruku logo można umieścić samoprzylepne etykiety z odpowiednim nadrukiem – dodaje. Opakowanie jubilerskie jest niezbędnym dodatkiem do biżuterii. – Logo stanowi niezwykle ważny element kreowania wizerunku firmy. Dobrze zaprojektowane w połączeniu z ciekawym i kunsztownie wykonanym opakowaniem jest wspaniałą wizytówką i reklamą każdego salonu jubilerskiego – mówi Marek Jakub Skibicki z firmy Mares. Trudno wyobrazić sobie salon jubilerski, w którym biżuteria nie zostanie włożona w opakowanie. Dlatego też właściciele salonów powinni przykładać należytą uwagę do jego wyboru, jednocześnie dbając o rozwój swojej firmy poprzez budowanie pozytywnego wizerunku. – Opakowanie to część kompleksowej usługi jaką jest sprzedaż biżuterii, dlatego też należy ze starannością i uwagą dobierać opakowania do biżuterii – mówi Anna Jensen. – Stanowi ono wizytówkę salonu jubilerskiego i jest to inwestycja, która na pewno się zwróci, dlatego też warto przeznaczyć część środków na atrakcyjne opakowania, dodatki ozdobne oraz papier do pakowania, ponieważ każdy drobiazg ma wpływ na pozyskanie nowego klienta – dodaje.

 

Idealne pudełko

Niezależnie od opakowania należy pamiętać, że dobrze dobrane pudełko musi podkreślać walory estetyczne biżuterii, która jest w nim zamknięta. – Nie powinno być ani zbyt krzykliwe ani wyszukane, aby z kolei nie przytłumić zawartości opakowania – zauważa Anna Jensen. Choć niezbędne, to powinno być tylko subtelnym dodatkiem do biżuterii. Wybierając je należy zwracać szczególną uwagę na materiał, z jakiego zostało wykonane. Z całą pewnością najbardziej eleganckim rodzajem biżuterii są opakowania wykonane ze skóry lub drewna. Za luksusowe uchodzą także pudełka wykonane ze szkła. Wybór jednego z nich musi zostać uzależniony od rodzaju biżuterii, którą zakupił klient. – Ważne jest też, aby materiał, wielkość oraz kolor współgrał z biżuterią – mówi Anna Jensen. – Na przykład do biżuterii wykonanej z dodatkiem produktów naturalnych, takich jak filc, sznurek czy drewno proponujemy linię ekologiczną obejmującą opakowania, torebki, papier ozdobny oraz sznureczek naturalny – dodaje. Eksperci podkreślają, że im ciekawsza biżuteria tym skromniejsze powinno być opakowanie. Wybierając odpowiednie pudełko należy także zwrócić uwagę na porę roku. – Na wiosnę i lato należy wybierać opakowania w żywej i jaskrawej zieleni, różu i turkusie, dodające energii i radości – mówi Anna Jensen. – Natomiast na sezon jesienno-zimowy oraz świąteczny polecamy opakowania, sakiewki satynowe, organdynowe i torebki w zawsze eleganckiej i klasycznej czerni, srebrze, złocie oraz czerwieni – dodaje. Przy wyborze opakowania należy zwracać uwagę niemal na wszystko. – Równie istotne znaczenie co dobór odpowiedniej jakości materiałów, trwałych i odpornych na działanie promieniowania słonecznego, ma dobór ich kolorystyki i struktury – twierdzi Marek Jakub Skibicki. Właściciele salonów jubilerskich powinni pamiętać także, że niektóry rodzaj biżuterii wymaga szczególnej ochrony. Wybierając opakowanie nie można zapominać o pudełkach wyposażonych we wkładkę ochronną, watkę oraz bibułkę biżuteryjną, stanowiące dodatkową osłonę dla niej. Właściciele salonów jubilerskich powinni zdać sobie sprawę, że odpowiednio dobrane opakowanie jest inwestycją, która może przełożyć się na zwielokrotnienie zysków w salonie jubilerskim. – Warto przeznaczyć część środków na atrakcyjne opakowania, dodatki ozdobne oraz papier do pakowania, ponieważ każdy drobiazg ma wpływ na pozyskanie nowego klienta – mówi Anna Jensen. – Pierwsze wrażenie, jakie klient odniesie, otrzymując przepięknie zapakowaną biżuterię, może być decydujące o dalszych zakupach w danym salonie – dodaje.

 

Okiem eksperta

 

Polski Jubiler: W jakie opakowania powinni zaopatrzyć się właściciele salonów jubilerskich?

Justyna Magiera, PA T: Przede wszystkim opakowanie musi być dostosowane do biżuterii, jaka jest w nie zapakowana. Im biżuteria bardziej wartościowa tym opakowanie powinno być bardziej ekskluzywne, i odwrotnie – jeśli pakujemy niedrogą, niewyszukaną biżuterię możemy pozwolić sobie na niedrogie opakowania dostępne na rynku.

 

Czy należy wybierać opakowania standardowe znajdujące się w ofercie producentów czy tworzyć je według własnego pomysłu? Czy raczej opakowanie powinno zawierać logo salonu jubilerskiego?

Opakowanie powinno być odzwierciedleniem polityki handlowej prowadzonej przez salon jubilerski. Jeśli jest to znana firma, z własnym logo, z długoletnią tradycją itd., wtedy niemal konieczny jest dodatek w postaci firmowych opakowań. Większe sieci jubilerskie wprowadzają swoje własne opakowania, odbiegające zupełnie od tych standardowych dostępnych na rynku. Wiele sklepów decyduje się jednak na rozwiązania „pośrednie” tzn. opakowanie standardowe, ale firmowane swoim logo. Spełnia dwie funkcje: dzięki nadrukowanemu logo doskonale promuje markę salonu, a ogólnodostępność tych opakowań czyni je bardziej atrakcyjnymi cenowo. Oczywiście pozostaje jeszcze znaczna część salonów, które nie korzystają z tego typu rozwiązań.

 

Z jakiego materiału powinny być zrobione opakowania jubilerskie?

Nie ma lepszych i gorszych tworzyw dla opakowań jubilerskich. Najważniejsze to odpowiedzieć sobie na pytanie: „jakich opakowań i w jakiej cenie szukamy?”. Opakowania drewniane i skórzane są oczywiście najbardziej ekskluzywne i dla drogocennej biżuterii konieczne! Jest jednak na rynku wiele opakowań plastikowych i tych zrobionych z papieru, które pomimo swej niskiej ceny są również bardzo estetyczne i z powodzeniem mogą być wykorzystywane przy codziennej sprzedaży. Nie należy zapominać jednak o tych droższych – bardziej ekskluzywnych. Zawsze mamy przecież w ofercie biżuterię, którą musimy wyróżnić spośród innych, a opakowanie jest na to najlepszym sposobem.

 

Na co należy zwrócić szczególną uwagę wybierając opakowanie jubilerskie?

 Biżuteria to towar ekskluzywny, kosztowny, często kupowany jako prezent. Niezbędne jest zatem, aby opakowanie było równie ładne, co sama biżuteria. Najważniejsza jest zatem jakość. Niedopuszczalne jest, aby opakowanie, w które pakujemy np. złoty pierścionek z brylantem było niewyszukane, nieeleganckie… Każda biżuteria wymaga odpowiedniej oprawy, a ta najdroższa w szczególności. W dobie kryzysu coraz więcej firm rezygnuje z dobrej jakości opakowań dla tych tańszych, o niższym standardzie. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie. Na opakowaniu nie możemy oszczędzać, bo to ono jest najlepszą i najbardziej trwałą reklamą salonu! Należy zatem wybrać takie opakowania, które są atrakcyjne cenowo, przy zachowaniu najwyższej jakości wykonania.