Artykuły z działu

Przeglądasz dział WARSZTAT JUBILERSKI (id:48)
w numerze 07-08/2008 (id:107)

Ilość artykułów w dziale: 12

Wernisaż biżuterii Małgorzaty Mieleszko-Myszki w Galerii Biżuterii Unikatowej “Sfera”

Powstała zaledwie pod koniec zeszłego roku gdańska Galeria Biżuterii Unikatowej “Sfera” mocno akcentuje swoje istnienie. Niedawno poszerzyła ofertę o kilka znaczących nazwisk, a teraz zorganizowała wernisaż biżuterii Małgorzaty Mieleszko-Myszki.

Biżuteria należąca do modnego i szeroko uprawianego nurtu wyrobów opartych na nawlekanych modułach wyróżnia się jednak znacząco na tle konkurencji. Obfite, ciężkie złocenia srebrnych, ręcznie kutych elementów o pieczołowicie dobranej fakturze wraz z perfekcyjnie dobranymi kamieniami wspaniale organizują przestrzeń barwną wyrobu. A całość umieszczona w smukłej, lekko narysowanej formie. Kilkanaście gablot, które udostępniła Galeria pozwoliło na pokazanie jak spójną i dojrzałą propozycją jest biżuteria Małgorzaty Mieleszko-Myszki. I co tu dużo mówić – po prostu podoba się! Zaś sam wernisaż?

Warto napisać o tym parę zdań. Galeria dysponuje bardzo niewielkim pomieszczeniem dlatego z organizacją większych, gromadzących kilkadziesiąt osób wydarzeń wychodzi na otwartą przestrzeń. Tutaj, pod wieczornym, grożącym deszczem niebem odbył się mały koncert.

Pani Małgorzata Mieleszko-Myszka prócz talentów plastycznych obdarzona mocnym głosem po hiszpańsku zaśpiewała nam parę pieśni przy akompaniamencie gitary (Wojciech Szulc) zaś na tle tego duetu Beata Jasnoch dała pokaz tańca flamenco.

Wino było dobre, muzyka, śpiew i taniec pełne ognia, piękna biżuteria i artystka o bogatej osobowości – tak zapamiętamy ten wieczór. Wystawa potrwa do 27-go września. Galeria czynna codziennie od 11:00 do 18:00 (w soboty 10:00 – 14:00). Kontakt z Galerią poprzez stronę www.sfera.pomianowski.com


ZSC- informacja organizacyjno – techniczna

1. TERMIN I GODZINY OTWARCIA TARGÓW.

 

1.1  Termin targów:             03-05.10.2008r. (piątek-niedziela)

1.2  Dni branżowe dostępne
tylko dla klientów branżowych:

03-04.10.2008r. (piątek-sobota)

                                                               wystawcy
            1000-1800

                                                               klienci
branżowi 1030-1730

Godziny otwarcia Targów dla zwiedzających:

                                                               05.10.2008r.
(niedziela)

                                                               wystawcy             1000-1700

                                                               zwiedzający   1030-1630

 

UWAGA: Wejście dla Wystawców na teren Hali w dniach 03-05.10.2008
możliwe jest od godz. 830.

 

2. OTWARCIE TARGÓW

   Otwarcie handlowe w
dniu 03.10.2008r o godz. 1000.

   Oficjalne otwarcie
Targów nastąpi w dniu 03.10.2008r. (piątek) o godz. 1100 w hallu głównym     EXPO   XXI. 

   

3. MONTAŻ I DEMONTAŻ

  Montaż  stoisk będzie prowadzony w dniach  30.09 – 01.10.2008r. (wtorek-środa)  w godz. 800-2200  w dniu 
02.10.2008r. (czwartek) w godz. 800-2400

 

  Etalaż dla Wystawców
z powierzchnią zabudowaną 04.10.2008r. (czwartek ) w godz. 1600-2400

  

  Demontaż: 05.10.2008r.
(niedziela) w godz.  1800-2400 i 06.10.2008r.
(poniedziałek)

 w godz.  000-200

 

 U w a g a:

Opłata za przedłużenie czasu montażu lub demontaż stoisk poza
podanymi godzinami wynosi 750 PLN/1godz.

 

Z uwagi na obowiązek zatwierdzenia w Warszawskim  Centrum EXPO XXI projektów architektonicznych
i elektrycznych stoisk, prosimy o przesłanie nam w nieprzekraczalnym
terminie do dnia 15.09.2008 r. projektu Państwa stoiska wraz z niezbędnymi
informacjami do przygotowania zbiorczych projektów branżowych, w tym
szczególnie:

usytuowanie na projekcie zasilania 230V/400V wraz z
planowanym poziomem poboru mocy,

w przypadku stoisk budowanych z innych systemów niż
oktagonalnym  i stoisk piętrowych muszą
być dołączone obliczenia statyczne,

konieczne jest posiadanie atestów ppoż. na materiały użyte
do budowy stoiska,

dane firmy budującej stoisko,

Nie zatwierdzenie powyższych projektów w EXPO XXI może
spowodować niedopuszczenie ekip technicznych do montażu stoiska na terenie
targów.

 

4. KARNETY PARKINGOWE

    Zamówienia na
KARNETY PARKINGOWE prosimy składać u Organizatora Targów Warszawa ul.Finlandzka
10.

    Karnety będą
wydawane w Biurze Finansowym Targów w holu głównym EXPO XXI od

dnia 02.10 2008r. 
od  godz. 1000.

    Koszt karnetu
5-dniowego  92,72 zł (brutto)

    Koszt karnetu 3-dniowego  67,10zł (brutto)

    W czasie montażu i
demontażu wjazd na teren Targów płatny 1,00zł (brutto)  za każdą rozpoczętą godzinę.

5. SEJFY

    Zamówienia sejfów na
stoiska  prosimy składać u Organizatora
Targów najpóźniej do dnia

     20 września 2008r.
( ilość sztuk ograniczona).

     Koszt wynajmu sejfu wyniesie 800,00 zł + VAT

      Wymiary sejfu:

      -zewnętrzne:  wys. 670 mm,  
szer. 500 mm,    gł. 480 mm

      -wewnętrzne:         560 mm              390 mm         346 mm

     – 1 półka
wewnątrz

                        

6. BIURO TARGÓW

    Biuro Targów  czynne będzie od 02.10.2008r. (czwartek) w godz.
800 – 2000  w dni Targowe

     w godz. 800 – 1800
 w hallu głównym EXPO XXI.  

    Biuro prowadzi
sprawy związane z ogólną informacją, wydawaniem identyfikatorów, katalogów.

 

7. BIURO TECHNICZNE

    Biuro czynne
będzie od 30.09 do 02.10.2008r. (wtorek-czwartek) w godz. 800 – 2200  w dni  Targowe
w godz. 800 – 1800  w hallu głównym EXPO
XXI.

      Biuro prowadzi
sprawy zabudowy stoisk, lokalizacji, reklamacji, zamówień na dodatkowe
wyposażenie.

    

8. BIURO FINANSOWE

    Biuro czynne
będzie od 02 do 05.10.2008r. (czwartek-niedziela) w hallu głównym EXPO XXI w
godz. 1000 – 1700 .

      Biuro prowadzi
sprawy związane z wydawaniem  karnetów
parkingowych, wystawia faktury, korekty faktur, przyjmuje   płatności.

 

9. PUNKT MEDYCZNY

     Czynny będzie w
holu głównym EXPO XXI w dniu 02.10.2008 (czwartek) w godz. 800 – 1800.

     w dniach  03 – 05.10.2008r. (piątek-niedziela) w godz.
od 1000 do 1700 .

 

 

 

U W A G A!!!

Przypominamy, że zgodnie z WARUNKAMI UCZESTNICTWA
dopuszczenie do udziału w IX Targach ZŁOTO SREBRO CZAS 2008 nastąpi wyłącznie
po uregulowaniu wszystkich należności poza dodatkowym  zamówieniem zgłoszonym przez Wystawcę w
przeddzień i w dniu rozpoczęcia Targów. Wystawca jest zobowiązany udokumentować
w Biurze Targów wszystkie opłaty wystawione przed targami przesyłając do Organizatora
kopie przelewów potwierdzone przez bank płatnika lub kserokopii przelewu, w
momencie akredytacji na targach w Biurze Targów.

 

Przypominamy również, że ostateczny termin płatności za
udział w targach mija w dniu 15.09.2008r.

 

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub pytań prosimy o
kontakt telefoniczny z:

 

W sprawach technicznych Bogusławem Morańdą

Tel. 0-22 617 41 91 wew. 106, e-mail: bmoranda@psp.com.pl

 

Grafikiem Projektantem Łukaszem
Dybalskim

Tel. 0-22 617 41 91 wew. 112, e-mail: ldybalski@psp.com.pl

 

Księgowością  Panią Agatą
Alekso

Tel. 0-22 617 41 91 wew. 117, e-mail: aalekso@psp.com.pl

 

 

                                                                                             

Życzymy Państwu udanych Targów

Prezentacje 2008

Serdecznie
zapraszamy do wzięcia udziału w kolejnej edycji. Ogólnopolskiego Konkursu Biżuterii
Artystycznej “Prezentacje 2008”. Nasze zaproszenie kierujemy do
wszystkich osób zajmujących się szeroko pojmowaną sztuką złotniczą. Zapraszamy:
uczniów liceów plastycznych, złotników samouków, studentów i absolwentów wyższych
szkół artystycznych a także ich nauczycieli,
właścicieli
i pracowników firm złotniczych. Jednym słowem wszystkich, którzy zajmując się złotnictwem
i biżuterią czują potrzebę przekazania innym swoich wewnętrznych emocji, idei,
przemyśleń, ale także wiedzy złotniczej.

W
warunkach nie narzucamy tematu, nie ograniczamy ani twórczej kreatywności, ani
użytych
technik
czy materiałów. Nadsyłane prace powinny jednak spełniać szeroko pojęte funkcje
biżuterii (obiekty będą wykluczane). Wspomnieliśmy też o wiedzy, ponieważ jury
będzie bez względu na użyte techniki zwracało uwagę na perfekcję technicznego
wykonania. Wszystkie nasze działania mają na celu podnoszenie poziomu polskiego
współczesnego złotnictwa tak od strony projektowej jak i wykonawczej. Jesteśmy
przekonani, Że tegoroczna edycja konkursu będzie tego dowodem.

Marcin
Tymiński – kurator konkursu


Ogólnopolski
Otwarty Konkurs Biżuterii Artystycznej

“PREZENTACJE
2008”

Organizatorzy:

_ Międzynarodowe
Centrum Targowe

_ Pracownie
Sztuk Plastycznych

_ Stowarzyszenie
Tworcow Form Złotniczych,

Sponsorzy:

_ MCT

_ PSP

_ KGHM
Metraco

_ Walcownia
Metali

_ STFZ

_ Zofia
i Witold Kozubscy

_ W.
Kociuba – Narzędzia Jubilerskie

_ Arma
– Anna Domańska

_ Hopea

_ Rodent
Pruszkow

Cel:

Celem
konkursu jest popularyzacja współczesnego złotnictwa w Polsce, poszukiwanie
nowych

trendów,
form, materiałów, technik, rozwiązań formalnych.

Warunki

1. W
konkursie mogą wziąć udział wszystkie osoby i firmy zajmujące się złotnictwem,
które w dniach

10-13
września w godzinach 11.00 – 15.00, złożą (lub przyślą) swoje prace wraz z wypełnionym

formularzem
zgłoszeniowym w biurze Targów Złoto Srebro Czas 2008 w Warszawie przy ul.

Finlandzkiej
10, 03 903 Warszawa, wraz z dołączonym bezzwrotnym wpisowym w wysokości 50 zł.

2.
Prace powinny być w dostarczone w bezpiecznym opakowaniu, uwzględniającym
wielokrotne

użycie.

3. Do
konkursu można zgłaszać pojedyncze przedmioty oraz komplety i zestawy spełniające
szeroko

pojęte
funkcje biżuterii, wykonane z wykorzystaniem technik złotniczych i pokrewnych,
z metali –

w tym
szlachetnych, a także kamieni szlachetnych i innych materiałów. Komplety i
zestawy

zgłoszone
na jednym formularzu będą traktowane jako jedna praca.

4. Zgłaszane
prace muszą być nowe i dotychczas nigdzie nie prezentowane, co zgłaszający

potwierdza
własnym podpisem w zgłoszeniu, deklaruje również, Że jest właścicielem praw

autorskich
zgłaszanych przedmiotów w rozumieniu prawa autorskiego.

5.
Jeden autor może zgłosić max. 3 prace (zestawy, komplety). Współpraca
projektanta i wykonawcy

jest
dopuszczalna.

6. Każda
praca (zestaw) powinna być oznaczona pięciocyfrowym kodem umieszczonym takŻe na

formularzu
zgłoszeniowym, osobnym dla każdej pracy (zestawu, kompletu).

7. Używanie
pseudonimów jest zabronione.

8. W
zgłoszeniu należy podać wartość pracy, rozumianą jako koszt wykonania
(odtworzenia) pracy.

9.
Organizatorzy przejmują odpowiedzialność za prace od momentu złożenia (nadesłania)
do

odebrania
(odesłania) przez zgłaszającego.

10.
Prace niezakwalifikowane do wystawy będzie można odebrać w Biurze Targów
podczas ich trwania,

potem
będą odsyłane na koszt autora.

11.
Kuratorem wystawy jest Marcin Tymiński ( tel. 0501 160 203 ).

Nagrody

· I w
wysokości 7000 zł – Prezesa MCT

· II w
wysokości 3000zł – Prezesa PSP

· III nagroda
– Nagroda Prezesa STFZ – 1 kg
srebra

Wyróżnienia

· KGHM
Metraco – 2 kg
granulatu srebra;

· Nagroda
im. Małgorzaty Muldner-Nieckowskiej – 1 kg srebra – przyznawana przez Zofię i Witolda Kozubskich;

· W.
Kociuba Narzędzia Jubilerskie – rękaw protetyczny z silnikiem;

· Arma
Anna Domańska – zestaw do elektrolitycznego złocenia i rodowania;

· Hopea
– talon na zakupy w firmie w wys. 500 zł;

· Rodent
Pruszkow – ciekawe urządzenie złotnicze – Niespodzianka!!

Autorzy
nagrodzonych prac zgodnie z obowiązującymi przepisami zobowiązani są (niestety)
do
zapłacenia
zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% otrzymanej nagrody, w
Biurze Targow
w dniu wręczenia nagród (w przypadku nagród o wartości większej niż 1000 zł).

Jury

W dniu
15 IX. r. zgłoszone prace oceni jury w składzie: Wanda Gontarska, Bogumił
Bytomski,

Paweł
Kaczyński, Krzysztof Roszkiewicz, Marcin Tymiński, Arkadiusz Wolski. Obradom
jury towarzyszyć mogą
także fundatorzy wyróżnień i nagród pozakonkursowych, o ile nie zostanie
postanowione inaczej.

· Jury
nie zna nazwisk autorów prac. Członkowie Jury nie biorą udziału w konkursie.

· Werdykt
jury jest ostateczny, droga prawna jest zamknięta.

· Jury
ma prawo do innego podziału nagród.

· Do
czasu oficjalnego ogłoszenia werdykt jury jest tajny.

· Ogłoszenie
wyników i wręczenie nagród odbędzie się 6 października 2008 w hali EXPO XXI
przy ul. Prądzyńskiego
w Warszawie.

· Nagrodzone
i zakwalifikowane prace będą prezentowane w czasie Targow w Galerii Wystawowej,
a także
w innych galeriach w Polsce.

· Wyniki
konkursu zostaną opublikowane w internecie na stronach www.stfz.art.pl i www.zlotosrebroczas.com,
w prasie fachowej.

· Zakwalifikowane
prace ze względu na planowane powtórzenia wystawy w Polsce pozostaną w dyspozycji
organizatorów przez ok. 1 rok. Odbiór prac będzie możliwy na Targach w roku
2009.


Wystawie
będzie towarzyszył katalog.


FORMULARZ
ZGŁOSZENIOWY KONKURSU BIŻUTERII

PREZENTACJE
2008

KOD
PRACY _ _ _ _ _ _ _ _ (pięciocyfrowy)

firma*
…………………………………………………………………………………………………

imię
………………………………….nazwisko
……………………………………………………

adres:
kod………………..miejscowość……………………………………………………………

ulica…………………………………………………………………
nr…………………….

tel./
kier. …………………………………….

Zgłaszam
do konkursu Prezentacje 2006 pracę (zestaw, komplet) pod nazwą:

…………………………………………………………………………………………………

użyte
materiały (próba):…………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………

wymiary:……………………………………………………………………………………..

masa:………………………………………………………………………………………….

wartość
odtworzeniowa pracy:
…………………………………………………………..

ewentualne
dodatkowe informacje proszę wpisać na odwrocie.

Oświadczam
Że, zgłoszone prace są mojego autorstwa*, zostały wykonane w firmie*, powstały
w 2008

roku i
nie były nigdzie wcześniej prezentowane.

Warunki
konkursu znam i akceptuję je.

……………………………………………………………………………..

data
i czytelny podpis lub pieczątka firmy i podpis osoby upoważnionej

* –
niepotrzebne skreślić

Złoto i Srebro w Rzemiośle 2008

Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska

 Związku Rzemiosła
Polskiego

zaprasza złotników i jubilerów  do udziału w szóstym  ogólnopolskim konkursie

“Złoto i  Srebro
w  Rzemiośle”.

Konkurs odbędzie się w ramach programu  Targów Biżuterii i Zegarków

w dniach 3-5 października  2008 r.

w Warszawie w  hali
EXPO XXI  ul.Prądzyńskiego

Konkurs powstał z myślą o złotnikach i jubilerach,
którzy  cenią jakość, profesjonalizm i
fachowość w sztuce złotniczej. Główną ideą jest 
promocja  umiejętności osób, które
od wielu lat wykonują ten zawód oraz młodych ludzi uczących się złotnictwa lub
rozpoczynających pracę zawodową.

Dla młodych złotników w wieku do 21 lat ustalono temat   “Marzenia się spełniają”.  Tytuł ten ma inspirować do podjęcia się
wykonania najlepszej pracy, która jest marzeniem  samego autora.  Umiejętności wysokiej klasy można
zaprezentować poprzez  łączenie  klasycznych technik złotniczych i wzornictwa w
nowoczesne formy i linie biżuterii  oraz
przedmiotów użytkowych.

W kategorii seniorów  uczestnicy
wykonają prace do tematu „Czas na Chryzopraz”. Komentarz jest tu zbędny,
autorzy mają pełne pole do popisu –  jak
wydobyć piękno tego kamienia wykorzystując go  w biżuterii  lub przedmiotach użytkowych.

 

Kolejne edycje ogólnopolskiego konkursu “Złoto i Srebro
w  Rzemiośle”®   potwierdzają 
zwiększające się zainteresowanie złotników i jubilerów, co z kolei
zwraca  uwagę także  mediów na okoliczność, że jest to rzemiosło
skupiające  prawdziwe talenty.  

Prace konkursowe należy 
zgłosić  w terminie do 20 września
2008 r., a oceni je komisja konkursowa powołana z grona wybitnych fachowców
złotników i jubilerów. Zadaniem  jej
będzie dokonanie  wyboru  sześciu najlepszych  prac (trzy w każdej z dwóch kategorii).  Dla autorów wyróżnionych prac przygotowano dyplomy
oraz nagrody.

 

Serdecznie  zapraszamy
do  udziału

 

R E G U L A M I N

Organizatorzy :

Związek Rzemiosła Polskiego –  Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska

       00-246  Warszawa, ul.Miodowa 14   tel/fax. + 22  50 44 230 
tel. + 22 50 44 397

Międzynarodowe Centrum Targowe, Pracownia Sztuk Plastycznych
  03-903 Warszawa, ul.Finlandzka 10

Konkurs odbędzie się w okresie trwania jesiennych  targów biżuterii i zegarków p.n.   Złoto, 
Srebro, Czas  w dniach  3-5  października 2008r. w  Warszawie Centrum EXPO XXI ul.Prądzyńskiego
12/14.

Podstawowym celem konkursu jest prezentacja kunsztu
zawodowego złotników-jubilerów i młodych adeptów  tego zawodu, 
że szczególnym uwzględnieniem umiejętności  posługiwania się oraz łączenia  tradycyjnych i nowoczesnych  technik złotniczych, a także  kreowanie 
autorskiego  wzornictwa.

Konkurs  dotyczy dwóch
kategorii  wiekowych  uczestników;

JUNIORZY –  młodzi
złotnicy i jubilerzy w wieku do 21 lat, 
osoby uczące się zawodu złotnik jubiler na podstawie umowy o pracę w
celu  przygotowania zawodowego  lub w szkole prowadzącej  kształcenie zawodowe. Temat prac  konkursowych –  „MARZENIA SIĘ SPEŁNIAJĄ”.   W pracy powinny być zastosowane co najmniej
trzy,   dowolnie wybrane  techniki złotnicze.

 

SENIORZY    złotnicy i jubilerzy w wieku powyżej 21
lat,  posiadający potwierdzone
kwalifikacje zawodowe w zawodzie z branży złotniczej  (co najmniej tytuł czeladnika). Temat
prac  konkursowych seniorzy –  „CZAS NA CHRYZOPRAZ” . W pracy konkursowej
musi być zastosowany chryzopraz.

 

Do konkursu zakwalifikowane będą przedmioty, zestawy i
komplety pełniące funkcje biżuterii 
wykonane z zastosowaniem różnych technik złotniczych oraz  wykorzystaniem metali i kamieni szlachetnych
i ozdobnych:

zgłoszone do konkursu 
prace nie mogą  być  wcześniej prezentowane,

każda praca musi mieć wypełnioną  przez 
uczestnika, odrębną kartę informacyjną (załącznik do  Regulaminu) oraz  załączoną 
do niej fotografię (najlepiej w technice cyfrowej),

każdy uczestnik może zgłosić do konkursu nie więcej  niż 
trzy prace,

prace składane są w biurze Związku Rzemiosła Polskiego w
Warszawie ul.Miodowa 14 (godz.8.00-16.00) wraz z wypełnionymi kartami
informacyjnymi i załączonymi fotografiami w terminie do 18 września 2008 r.

 

Ocena prac    w dniu 
19  września 2008 r. dokona pięcioosobowa
Komisja Konkursowa.

Ogłoszenie wyników 
  w dniu  4 października 
2008 r. godz.15.00   hala EXPO XXI
w  Warszawie.

Zakwalifikowane  prace
konkursowe zostaną zaprezentowane w czasie Targów, a wyniki Konkursu  opublikowane 
w  mediach patronujących Targom.

Prace konkursowe należy  
odebrać w dniu  5
października  2008 r.  – stoisko Ogólnopolskiej  Komisji Złotniczo-Jubilerskiej ZRP  (inf. biuro Targów na terenie hali EXPO XXI).

Laureaci konkursu otrzymają dyplomy oraz nagrody ufundowane
przez sponsorów. Osoba przyjmująca nagrodę, zgodnie z obowiązującymi
przepisami, będzie zobowiązana do zapłacenia w dniu jej odebrania   w
biurze targów, zryczałtowanego podatku dochodowego w wys.10% wartości
otrzymanej nagrody .

Regulamin Konkursu i karta zgłoszeniowa  dostępne na 
www.zrp.pl  lub  oswiata@zrp.pl   

INFORMACJE:   tel.fax.
+22 50 44 230,  tel. +22  50 44 397 oswiata@zrp.pl   (Jolanta Kosakowska) tel. + 22 617 41 91
w.125    w.gontarska@mct.pl   (Wanda Gontarska) 


karta zgłoszeniowa

http://www.mct.com.pl/zsc_konkurs.php

Targi Biżuterii i Zegarków Złoto Srebro Czas ‘2008

Targi Biżuterii i Zegarków Złoto Srebro Czas odbędą się już po
raz dziewiąty w dniach 3-5 października w Warszawskim Centrum Expo XXI.
Organizatorem imprezy są Międzynarodowe Centrum Targowe i Pracownia Sztuk
Plastycznych.

 

Informacje ogólne

 

Honorowym patronatem objęli ją Minister Gospodarki, a także Prezydent
m.st. Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz oraz Prezydent Miasta Gdańska Paweł
Adamowicz.

Patronatu targom udzieliły także liczne organizacje ogólnopolskie
i branżowe:

– Związek Rzemiosła Polskiego

– Krajowa Izba Gospodarcza

– Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu

– Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników.

 

Partnerami targów są:

– Ogólnopolska Komisja Złotniczo-Jubilerska Związku
Rzemiosła Polskiego

Polskie Towarzystwo Galwanotechniczne

– Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych

– Stowarzyszenie Wystawców Branży Jubilerskiej.

 

Patronatem prasowym objęły imprezę media:

– magazyn branżowy „Polski Jubiler”

– magazyn branżowy „Zegarki & Biżuteria”

– Bursztynowy Portal amber.com.pl

– miesięcznik „Twój Styl”.

 

Targi Złoto Srebro Czas w ciągu 9 lat istnienia umocniły
swoją pozycję wiodącej imprezy jesiennej adresowanej do branży jubilerskiej i
zegarmistrzowskiej. Udało się to m.in. dzięki szeroko zakrojonej kampanii
reklamowej prowadzonej nie tylko w polskich mediach (branżowych: „Polski
Jubiler”, „Zegarki & Biżuteria”, Bursztynowy Portal amber.com.pl, jak i
niebranżowych: „Gazeta Wyborcza” oraz miesięcznik „Twój Styl”), ale i
zagranicznych („Goldschmiede Zeitung”- Niemcy, „Juweliernoje Obozrienie”
-Rosja, „Juwelirnyj Biznes”-Ukraina). Organizator brał również udział w
imprezach branżowych w kraju (Amberif, Ambermart/Gdańsk) i zagranicą
(inhorgenta europe w Monachium/Niemcy, Amber Trip w Wilnie/Litwa, Juwelir Expo
w Kijowie/Ukraina). Wszędzie tam sama impreza oraz polska branża jubilerska są
promowane przede wszystkim za pośrednictwem magazynu targowego „Złoto Srebro
Czas”, którego szóste już wydanie zostało przygotowane w języku polskim i
angielskim.

Promocja targów (oraz oferty wystawców) odbywa się także w
ramach współpracy z miesięcznikiem „Twój Styl”, na łamach którego już od 4 lat
jest organizowana zbiórka wyrobów jubilerskich na akcję „Różowa Wstążka”.
Ofiarowana na ten cel biżuteria jest prezentowana w październikowym wydaniu,
gdzie zamieszczana jest także reklama targów wraz z kuponem dla czytelniczek
uprawniającym do bezpłatnego wstępu na imprezę.

 

Targi stwarzają możliwość nawiązania kontaktów handlowych,
zapoznania się z najnowszymi trendami na następne sezony oraz ofertami
producentów i dystrybutorów, jak również obejrzenia licznych wystaw specjalnych
i uczestnictwa w interesujących z handlowego i towarzyskiego punktu widzenia
wydarzeniach. Ich termin – zawsze w pierwszy weekend października – jest na
tyle wczesny, aby możliwa była realizacja zamówień jeszcze przed okresem
przedświątecznym. Tradycyjnie pierwsze dwa dni są przeznaczone tylko dla
fachowców z branży, natomiast ostatni, trzeci dzień – zgodnie z życzeniem
większości wystawców – jest otwarty dla publiczności.

 

Zakres tematyczny targów stanowi przekrój przez całą branżę
i obejmuje biżuterię srebrną, złotą, bursztynową, fashion, kamienie szlachetne
i jubilerskie, zegarki, opakowania i elementy wystawiennicze, meble, narzędzia,
maszyny i programy komputerowe. Oferta wystawców stale ewoluuje, dopasowując
się do aktualnych potrzeb odbiorców – podczas gdy jeszcze do niedawna królowało
srebro, tak obecnie dominuje żółte i białe złoto z diamentami i kamieniami
szlachetnymi. Także biżuteria fashion staje się coraz bardziej popularna.

W tym roku organizator spodziewa się 250 wystawców.

 

Program ramowy

 

Rokrocznie organizator przygotowuje atrakcyjny, dopasowany
do potrzeb wystawców program ramowy. Składa się on w dużej części z
powtarzalnych imprez, które zdobyły uznanie zarówno wystawców, jak i gości. Ze
względu na ściśle biznesowy charakter imprezy, kilka lat temu świadomie
zrezygnowano z seminariów, z powodzeniem zastępując je innymi, mniej
absorbującymi propozycjami.

Wyjątkowy, uroczysty charakter ma Wieczór Wystawców,
odbywający się w Hotelu Sobieski. W tym roku zmianie ulegnie jego formuła:
dotychczasowe pokazy mody zostaną zastąpione programem rozrywkowym.

 

Tradycyjnie już targom towarzyszyć będą obrady
przedstawicieli organizacji branżowych skupionych w Forum Jubilerstwa Polskiego,
które po raz kolejny na temat rzeczoznawstwa jubilerstwa polskiego przygotuje i
poprowadzi Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu.

 

Inne wydarzenia towarzyszące targom od kilku edycji to VII
Międzynarodowa Konferencja Polskiego Towarzystwa Galwanotechnicznego (poświęcona
zagadnieniom galwanotechniki w Europie Środkowo-Wschodniej) oraz przyznanie Medalu
św. Eligiusza dla Złotnika Roku przez Ogólnopolską Komisję Złotniczo-Jubilerską
Związku Rzemiosła Polskiego dla rzemieślnika-złotnika i jubilera,
wyróżniającego się m.in. wysokimi umiejętnościami zawodowymi i udzielającego
się społecznie.

 

Konkursy

 

Od początku istnienia targom towarzyszy Ogólnopolski Konkurs
Biżuterii Artystycznej „Prezentacje”, organizowany przez MCT/PSP i
Stowarzyszenie Twórców Form Złotniczych. Ubiegłoroczna formuła – brak tematu i
jury składające się z członków Grupy Sześć i dyrektora targów ZSC Wandy
Gontarskiej – sprawdziła się znakomicie, więc będzie kontynuowana również teraz.

 

Niewiele krótszą tradycję ma także odbywający się po raz
szósty konkurs „Złoto i Srebro w Rzemiośle” zorganizowany przez Ogólnopolską
Komisję Złotniczo-Jubilerską Związku Rzemiosła Polskiego we współpracy z
MCT/PSP, który jest adresowany do złotników i jubilerów ceniących jakość,
profesjonalizm i fachowość w sztuce złotniczej. Tradycyjnie konkurs odbywa się
w dwóch kategoriach wiekowych: dla juniorów i seniorów.

 

MCT/PSP jest pomysłodawcą Nagrody Ministra Gospodarki za
Najlepszy Wyrób na Targach, która przyznawana jest już od siedmiu lat wiodącym
firmom jubilerskim za dotychczasowe dokonania oraz wkład w szeroko pojęty
rozwój polskiej branży jubilerskiej. Ubiegłorocznym laureatem jest Firma
Jubilerska Kłosok z Rybnika, którą uhonorowano za dynamiczny rozwój firmy i
promowanie polskich wyrobów za granicą.

 

W czasie targów Złoto Srebro Czas poznamy ich wyniki oraz
laureatów, a nagrodzone prace będzie można oglądać w ramach specjalnych
ekspozycji lub na stoiskach.

 

 

Wystawy

 

Stałe miejsce na targach ma także cykl wystaw zorganizowanych
przez Muzeum Ziemi PAN poświeconych tematyce bursztynowej. Ósma już odsłona ekspozycji,
na którą składa się fragment Warszawskich Zbiorów Bursztynu, nosi tytuł „Bursztynowa
bryła”. Zostaną na niej zaprezentowane m.in. należące do rzadkości okazałe
bryły o masie powyżej 3000
gram
. Na stoisku MZ będą się także odbywały konsultacje
na temat bursztynu.

Zainteresowanych tematyką bursztynową zachęcamy do
odwiedzenia stoiska Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników, na którym dr
Elżbieta Sontag z Muzeum Inkluzji w Bursztynie Uniwersytetu Gdańskiego będzie
prezentować bursztynowe inkluzje.

 

Ważnym wydarzeniem będzie niewątpliwie wystawa współczesnej
polskiej sztuki złotniczej reprezentowanej przez dzieła zgromadzone w prywatnej
kolekcji Magdaleny Kwiatkiewicz, właścicielki obchodzącej w tym roku 10-lecie
istnienia Galerii YES i współwłaścicielki firmy YES Biżuteria. Obecnie liczy
ona ponad 200 prac – zarówno biżuterii, jak i obiektów – z których pierwsza
powstała w 1974 roku. Bardzo często są to zwycięskie prace konkursowe, prace
charakterystyczne dla danego twórcy lub też tworzone na indywidualne zamówienie
kolekcjonerki.

 

Kolejny jubileusz, tym razem 30-lecie pracy, będziemy
świętować wspólnie z Barbarą i Andrzejem Bielakami – małżeństwem artystów
plastyków z Krakowa. Do 1999 roku pracowali razem, późniejsze prace są
autorstwa Andrzeja Bielaka. Na specjalnej wystawie znajdziemy prace dla nich
charakterystyczne: srebrne łańcuchy i pierścionki oraz prace nagrodzone na
licznych konkursach złotniczych. Warto przy tym pamiętać, że częściowo powstały
one w bardzo trudnym dla złotników i jubilerów okresie reglamentacji surowca. Będą
też zdjęcia biżuterii wykonane przez Barbarę Bielak.

Wielka niespodzianka będzie prezentacja projektu „Tryptyk
Jerozolimski” w wykonaniu DRAPIKOWSKI STUDIO. Więcej informacji: Mariusz
Drapikowski 58/ 512 60 06.

Kanon wystaw targowych zamykają: prezentacja dyplomów z
biżuterii studentów Katedry Biżuterii Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
przygotowanych pod kierunkiem prof. Andrzeja Szadkowskiego i prof. Andrzeja
Bossa oraz prac zakwalifikowanych na wystawę 17. Międzynarodowego Konkursu
Sztuki Złotniczej w Legnicy, będących artystyczną wypowiedzią na temat
„Exklusive”.

 

 

 

 

Targi Biżuterii i Zegarków Złoto Srebro Czas, 3-5
października 2008, Centrum Expo XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14.

 

www.mct.com.pl a
wkrótce www.zlotosrebroczas.com

 

Wanda Gontarska – Dyrektor Targów
tel. 022/ 617 41 91 wew. 125
w.gontarska@mct.com.pl

Joanna Bijok – Specjalista ds. Targów
tel. 022/ 617 41 91 wew. 128
j.bijok@mct.com.pl

Pierścionek na…rozstanie

Powszechnie wiadomo, że biżuterią można wyrażać uczucia.
Salony jubilerskie odwiedzamy w ważnych momentach – kupujemy tam prezenty dla
bliskich, jak na przykład pierścionki zaręczynowe czy obrączki symbolizujące
miłość i oddanie. Życie pisze jednak różne scenariusze – nie zawsze kończące
się happy endem, czasami nasze relacje są bardziej skomplikowane.


Pierścionek rozwodowy

Firma jubilerska z San Diego – Houman Jewelry Design z
myślą o tych,  którzy chcieliby biżuterią okazać uczucia które
niekoniecznie związane z pozytywnym aspektem miłości, zaprezentowała w Neiman
Marcus (Las Vegas) kolekcję  LUZ.
Składają się na nią pierścionki i bransoletki symbolizujące uczucia takie jak: gniew,
pożądanie, zdradę, samotność, tajemnicę, flirt, obsesję, wolność, czy
rozstanie.

„Jest wiele osób, które nie potrafią radzić sobie z tymi
emocjami” – powiedział projektant a zarazem założyciel firmy, Houman Omidifar.
„Projektując kolekcję myślałem o uczuciach bardziej dotykających
rzeczywistości, ekstremalnych oraz intensywnych” – dodał.

Większość klientów, bo około 90% to jednak osoby
zainteresowane intrygującymi wzorami, historia która jest do nich dopisana to
jedynie dodatek.

Honorowe miejsce w kolekcji zajął pierścionek zatytułowany
Love – i to właśnie miłość ma on wyrażać swoją formą – kwadratowym kształtem zainspirowanym
czterema  filarami na których się ona opiera,
czyli: oddaniu, pasji, pragnieniu oraz granicach.

Najpopularniejszym pierścionkiem był jednak ten
symbolizujący odwrotne uczucie, “Breakup”, czyli “Rozstanie” o
ostrych krawędziach wygląda jak jego poprzednik ale odwrócony zewnętrzną stroną
na wierzch, jak mówi twórca, “przecięty na pół.”

 
Krok dalej poszła firma D Jewelry Co. – w której kolekcji
znajdziemy pierścionek rozwodowy. Mimo że rozwód, czy rozstanie nie jest
wydarzeniem, które chcielibyśmy upamiętniać biżuterią Harold Thompson –
dyrektor firmy sugeruje, że pierścionek ten równie dobrze może oznaczać początek
nowego, lepszego okresu w naszym życiu. Jedna z klientek powiedziała nawet, że za
każdym razem, kiedy spojrzy na swoją dłoń, przypomina jej on o najlepszej
decyzji jaką kiedykolwiek pojęła.

 
Coraz więcej projektantów zajmuje się wytwarzaniem biżuterii
dopasowanej do potrzeb  klienta. Jak
dotąd indywidualnych cech nadawało jej grawerowanie inicjałów, uroczystych dat,
szczęśliwych cyfr.

3DESIGN

Kontynuując rozpoczęty w poprzednim numerze temat komputerowego projektowania biżuterii, prezentujemy szczegółowy opis pierwszego z kilku dostępnych u polskich dystrybutorów programów


Narzędzie 3DESIGN to nowoczesne i wyjątkowe rozwiązanie 3D dla jubilerów samodzielnie projektujących swoje wyroby. Wyjątkową cechą, która wyróżnia ten program, jest tzw. parametryczność. Budowa programu, interface, łatwa obsługa, polska wersja językowa oraz gotowe ćwiczenia w języku polskim – to wszystko sprawia, że program jest bardzo prosty w obsłudze a do tego łatwy do opanowania.

Technologia parametryczna

3DESIGN to jedyny program dla jubilerów zbudowany w oparciu o zaawansowaną technologię parametryczną. W dużym uproszczeniu parametryczność pozwala na edycję drzewka konstrukcyjnego z automatycznym dopasowaniem całego modelu do nowo wprowadzonych zmian. Oznacza to, że np. zmieniając kształt, rozmiar lub liczbę kamieni, 3DESIGN automatycznie dopasuje pozostałą część modelu do nowych warunków. W innych dostępnych na rynku programach dopasowanie modelu do zmian nie jest możliwe lub trzeba przeprowadzić je ręcznie.

Tworząc projekty z 3DESIGN, cały czas widzimy, jak wygląda wyrób, podczas gdy w innych programach edytujemy linie lub zielone bryły, a efekt pracy widoczny jest dopiero po renderingu. Projektując biżuterię w 3DESIGN, pracujemy z elementami o kolorze złota, srebra lub jakiegokolwiek innego wybranego przez nas materiału. Dzięki temu widzimy, jak wygląda nasza biżuteria w każdym momencie procesu tworzenia.

Trzy tryby pracy w 3DESIGN

3DESIGN to jeden program pracujący w trzech trybach: szkic, część i rendering. Szkic służy do rysowania i edycji linii, figur geometrycznych i przekrojów służących do tworzenia elementów 3D. Część jest trybem, w którym tworzy się, edytuje, ustawia i mierzy elementy 3D. Ten tryb ma także zakładkę narzędzia jubilerskie, w której znajdują się funkcje do tworzenia elementów jubilerskich, takich jak kamienie, oprawy, obsady wielokamieniowe itp. Rendering jest profesjonalnym studiem fotograficznym pozwalającym wybrać otoczenie, ustawić kilka rodzajów świateł i zrobić profesjonalne, wysokiej jakości zdjęcie wyrobu.

Biblioteka wzorów

3DESIGN wyposażony jest w olbrzymią bibliotekę gotowych pierścionków, zapięć, przekrojów, opraw, kamieni standardowych, pereł oraz ofertę kamieni Swarovskiego. 3DESIGN umożliwia w łatwy sposób rozbudowywanie tej biblioteki o własne wzory stworzone w programie. Wystarczy stworzony element zapisać w odpowiednim formacie.

Narzędzie: szkicowanie

Projektantom, którzy przyzwyczajeni są do szkicowania ręcznego, na pewno przypadnie do gustu narzędzie szkicowanie. Wykonany ręcznie szkic można zeskanować i importować do programu. Program składa rzuty, co pomaga w prosty i szybki sposób zbudować obiekt 3D na podstawie szkiców ręcznych. Praca z płaszczyznami i bryłami Program 3DESIGN umożliwia pracę zarówno z powierzchniami, jak i bryłami. Ta zaawansowana hybrydowa technologia projektowania, dostępna w najlepszych programach typu CAD/CAM, daje znacznie więcej możliwości modelowania i edycji elementów, a co ważniejsze sprawia, że obsługa programu jest bardziej intuicyjna i prosta.

Zaawansowane narzędzia jubilerskie

Narzędzie: kamień jest kreatorem, który pomoże wstawić do modelu dokładnie takie kamienie, jakich potrzebujesz. Możliwa jest zmiana kształtu, koloru oraz każdego wymiaru określającego kamień. 3DESIGN automatycznie dopasowuje oprawę do istniejącego kamienia. Oprawa może być zbudowana z pazurków lub z pełnego profilu. Narzędzia tworzące oprawy pozwalają na edycję wszystkich parametrów określających pazurek, profil bądź dopasowanie i otaczanie oprawy kamienia.

Oprócz budowania opraw pojedynczych kamieni, 3DESIGN wyposażony jest także w dwa narzędzia do tworzenia opraw wielokamieniowych. Pierwsze tworzy oprawę koszykową, która automatycznie buduje markizę dostosowaną do istniejącego kamienia. Drugie narzędzie tworzy oprawę klastrową, idealnie osadzoną na stworzonym wcześniej kamieniu. W tych narzędziach decydujemy o liczbie, wymiarze i rodzaju kamieni, jak również o grubości i wymiarach oprawy. Upraszcza to i znacznie skraca czas tworzenia biżuterii. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość kanałowego osadzania kamieni w sposób automatyczny.

Wystarczy zdefiniować kształt i wymiary kanału, podać rodzaj kamieni, a kreator przeprowadzi użytkownika przez resztę czynności. 3DESIGN został wyposażony również w funkcję zaawansowanego osadzania. Narzędzie to jest przydatne przy automatycznym osadzaniu różnych wielkości kamieni na bardzo złożonych powierzchniach z zastosowaniem trybów symetrii i zaawansowanego rozmieszczania. Narzędzie: płaskorzeźba umożliwia importowanie obrazów w odcieniach szarości lub z plików VNA do programu, tworząc ich odwzorowanie w modelu w formie płaskorzeźby.

Dystrybutor programu w Polsce oferuje zainteresowanym osobom darmowy program demonstracyjny do wypróbowania on-line. Podczas zapoznawania się z tym programem cały czas możemy korzystać z porad i podpowiedzi konsultanta, który prowadzi nas przez kolejne funkcje oprogramowania. Istnieje również możliwość wykupienia wersji próbnej programu, która przez okres miesiąca daje pełny zakres korzystania z jego wszystkich możliwości. Wersja próbna to wydatek 1000 złotych (netto).

W tej cenie nabywca otrzymuje jednodniowe szkolenie i zestaw ćwiczeń krok po kroku w języku polskim. Po upływie 30 dni dystrybutor proponuje zakup pełnej bezterminowej wersji oraz szkolenia na zaawansowanym poziomie.

Palący temat – jak to zlutować, zgrzać, zespawać

Bez względu na rodzaj tworzonej biżuterii łączenie jej poszczególnych elementów od zawsze było podstawową czynnością każdego jubilera. Sytuacja ta pozostaje niezmienna od lat, bez względu na to, czy mamy do czynienia z ręcznie wykonywanymi unikatami, produkcją na masową skalę, czy też jedynie z konfekcjonowaniem półproduktów. Dużą część tego zagadnienia stanowią też naprawy oraz inne usługi świadczone przez złotników

Nie wszystko jedno. Garść definicji Na co dzień najczęściej mówi się o lutowaniu, wrzucając do tego worka niemal wszystkie typy łączenia ze sobą metalu w jubilerskiej pracowni. Dlatego aby uporządkować nieco sytuację, przed rozwinięciem tematu, spieszę wyjaśnić, iż poprawnie lutowanie to łączenie ze sobą dwóch fragmentów metalu za pomocą trzeciego, używanego jako topione spoiwo. Oczywiście spoiwo każdorazowo musi mieć niższą temperaturę topnienia niż lutowane elementy.

W procesie lutowania metal topiony musi stopić się z lutowanymi detalami, jednak żadna z powierzchni przeznaczonych do połączenia nie ulega stopieniu – stopiony lut wnika tylko w mikropory łączonych detali. Ta metoda często mylona jest ze zgrzewaniem, czyli sposobem spajania, w którym lut nie występuje. Rozgrzewa się jedynie fragmenty metali do temperatury bliskiej temperaturze topnienia, po dociśnięciu do siebie ich rozgrzanych powierzchni łączą się one na trwałe.

W zależności od rodzaju zgrzewania docisk może występować przed lub po działaniu wysokiej temperatury. Jest również trzeci sposób: spawanie. W tym przypadku prawidłowa definicja powinna mówić o nadtapianiu łączonych krawędzi metalu i jednoczesnym dodawaniu również topionego spoiwa. Tak wygląda najprostsza klasyfikacja metod łączenia ze sobą dwóch metalowych detali z użyciem temperatury. Usystematyzowanie tych pojęć jest konieczne dla dalszej prezentacji urządzeń niezbędnych przy łączeniu metali.

Gaz i palnik – klasyka lutowania

Nikomu nie trzeba przedstawiać palników gazowych – podstawowej grupy narzędzi stosowanych przy lutowaniu. Rynek oferuje szeroką paletę różnych modeli i marek. Podstawowy palnik to zazwyczaj polski PREDOM zasilany mieszanką propanu i butanu z turystycznej, pięciolitrowej butli. Mała precyzja oraz niska temperatura tego palnika często jest niewystarczająca, wtedy sięgnąć należy po palniki zasilane mieszaniną wybranego gazu palnego z tlenem. Dzięki temu połączeniu możliwe jest uzyskanie temperatury nawet do 3480 st. C.

Dodatkowo palniki takie wyposażone w zestaw dysz o małej średnicy pozwalają doświadczonemu złotnikowi na wykonanie nawet bardzo skomplikowanych połączeń. Podobne właściwości podczas lutowania zapewniają wytwornice wodorotlenowe. Podstawowa różnica polega jednak na braku butli ze sprężonymi gazami. Potrzebna do zasilania palnika mieszanina wytwarzana jest na bieżąco, tylko w ilości potrzebnej w danym momencie. Rozwiązanie to jest dużo bezpieczniejsze i w wielu przypadkach stanowi jedyny sposób prowadzenia działalności złotniczej w miejscach, gdzie zabronione jest przechowywanie gazów i innych substancji łatwopalnych.

Na tym nie kończą się korzyści płynące z użytkowania tzw. hydrozonów. Ich obsługa jest niezwykle łatwa i polega jedynie na wymianie elektrolitu raz na kilkaset godzin pracy oraz na codziennym uzupełnianiu destylowanej wody potrzebnej do elektrolizy. Temperatura dochodząca do 3500 st. C oraz niezwykle precyzyjny, skupiony płomień, możliwość obsługi kilku palników jednocześnie, a także mała, poręczna niczym długopis rękojeść palnika sprawiają, że urządzenia te mają szerokie grono zwolenników.

Dziś dobrej jakości wytwornice pochodzą głównie z Niemiec, gdzie w ich produkcji wyspecjalizowały się firmy Elma, Hydrofon i Mig-o-mat. Na rynku dostępnych jest również wiele egzemplarzy urządzeń bliżej nieokreślonych producentów z byłego ZSRR, jednak te należy traktować z rezerwą. Do ich minusów należy zaliczyć m.in. dość wysoką cenę maszyny w stosunku do klasycznych zestawów z butlą, niską wydajność produkcji gazu, która często nie pozwala na topienie nawet niewielkiej ilości metalu, oraz dużą awaryjność urządzeń pochodzących od nierenomowanych producentów.

Prąd zamiast gazu

Łącząc elementy naszej biżuterii nie jesteśmy obecnie skazani jedynie na płomień powstający ze spalanego gazu. Postęp w dziedzinie techniki jubilerskiej w ostatnich latach przyniósł nam rozwiązania, które w niedalekiej przyszłości zrewolucjonizują niejeden warsztat czy wytwórnię biżuterii. Spawanie i zgrzewanie coraz częściej wykorzystywane są do produkcji biżuterii, szczególnie tej produkowanej na masową skalę.

Największym atutem tych metod w tym przypadku jest niezwykle krótki czas potrzebny do wykonania pojedynczego spawu lub zgrzewu. Cała lista korzyści płynących z wykorzystywania tych metod jest jednak znacznie dłuższa. Pierwszymi urządzeniami pozwalającymi na pracę metodą zgrzewania były proste urządzenia rozgrzewające łączone elementy grafitowym grotem. Taka konstrukcja po dziś dzień stanowi uzupełnienie nowoczesnych systemów, które za sprawą wysokiego natężenia pozwalają wstępnie zgrzewać chwytane szczypcami dwie połówki korpusowego wyrobu.

Grafitowy grot montowany jest w tym przypadku w miejsce szczypiec i oprócz zgrzewania bądź lutowania pozwala także na zasklepianie porów w niedoskonałych odlewach bądź na odcinanie elementów z odlewniczej choinki. Rozwiązania takie znaleźć można we włoskiej firmie G.B.F.lli Bertoncello i japońskiej Yasui. Mimo swoich zalet i wszechstronności maszyny te nie cieszą się jednak dużą popularnością, gdyż są jedynie uzupełnieniem procesu trwałego łączenia, które zwykle następuje w piecu, gdzie topi się lut wprowadzany wcześniej do pustego wnętrza wyrobu.

Zgrzewanie czy spawanie? A może jedno i drugie?

Inaczej sytuacja wygląda z dwoma ostatnimi urządzeniami: spawarką wykorzystującą łuk elektryczny oraz laserem łączącym metal za pomocą silnie zogniskowanej wiązki światła. Te rozwiązania przebojem wchodzą do pracowni. W Polsce jest już ponad setka zadowolonych użytkowników najpopularniejszych spawarek niemieckiej firmy Lampert, a niewielka liczba posiadaczy laserów pomału rośnie. Dlaczego? Powody można by mnożyć.

Czy potrzebny mi laser?

Spawanie laserowe charakteryzuje się wysoką precyzją sterowania dawką używanej energii – jest to szczególnie istotne, gdy pracujemy z różnymi materiałami. Przy tej okazji należy wspomnieć, iż zadana dawka energii, jeśli tylko zechcemy, będzie zawsze powtarzalna. W parze z wysoką precyzją dozowanej mocy idzie również nieporównywalna w stosunku do metod tradycyjnych możliwość naprowadzania wiązki energii lutowniczej w konkretny punkt. Wiąże się to z wyposażeniem laserowych automatów w wysokiej klasy aparaturę optyczną promienia oraz nie mniej dokładne mikroskopy pozwalające na wykonywanie najbardziej skomplikowanych połączeń.

Dzięki temu oraz niewystępowaniu tradycyjnych narzędzi (dyszy palnika, grotu, igły) laser jest w stanie najskuteczniej ze wszystkich urządzeń dotrzeć do trudno dostępnych miejsc wymagających połączenia. Brak narzędzia to również brak zanieczyszczeń, które mogą powstawać za sprawą jego obecności. Jednak to, co czyni laser atrakcyjnym szczególnie w masowej produkcji biżuterii, to duża szybkość łączenia. Precyzja tego sprzętu, znikome ubytki metalu oraz niskie termiczne obciążenie materiału pozwalają na wykonywanie spawów w bezpośredniej bliskości kamienia.

Ma to kluczowe znaczenie przy wykonywaniu prac typowo usługowych, np. naprawy biżuterii. Producenci laserów zapewniają też o wysokiej jakości wykonywanych spoin. Potwierdzają to również użytkownicy, dodając, że w miejscu lutowania powstaje łączenie o drobnoziarnistej strukturze, odporne na mechaniczne próby rozdzielenia. Dodatkową korzyść zauważy ten, kto kiedykolwiek polerował powierzchnię lutowanych metali. W przypadku lasera spawane miejsce posiada relatywnie małą powierzchnię oraz wymaga dużo mniejszego wkładu pracy w celu uzyskania gładkiej, nieporowatej powierzchni.

Duża w tym zasługa ochronnego gazu (helu, argonu, azotu lub CO2), który każdorazowo podczas spawania zostaje podany wprost na scalane powierzchnie. Bardzo ważne jest również to, że dobre jakościowo połączenia wykonywać może osoba z niewielkim doświadczeniem. Oczywiście maszyna nie wykona wszystkiego sama, lecz duża liczba predefiniowanych programów opracowanych dla różnych typów metali pozwala uniknąć szeregu błędów, a przy tym nawet niewprawna w lutowaniu osoba uzyskiwać będzie zadowalające rezultaty. Takimi argumentami będą nas przekonywać producenci laserowych spawarek do ich zakupu. Mimo ich starań cena urządzenia i dość wysokie koszty użytkowania nieprędko pozwolą na upowszechnienie się tej metody w branży złotniczej.

Gdy laser to zbyt wiele

Alternatywę zapewniającą podobną funkcjonalność stanowią mikrospawarki PUK. Znane już od kilku lat na polskim rynku dzięki wprowadzonym z początkiem tego roku modernizacjom, te wykorzystujące łuk elektryczny urządzenia zaczęły stanowić groźną konkurencję dla drogich laserów. Nie powinno to nikogo dziwić, skoro urządzenie za jedną szóstą ceny lasera doskonale radzi sobie z łączeniem niemal całej palety metali stosowanych w jubilerstwie, i to w sposób nieodbiegający jakością od jego droższego odpowiednika. Spawa również w osłonie argonu, gwarantuje niezoksydowaną powierzchnię miejsca łączenia.

A przy tym oszczędza gaz ochronny za sprawą precyzyjnego i programowalnego dozowania. Wpływ na niskie koszty obsługi ma też nieobecność drogich elementów ulegających zużyciu w trakcie pracy. Dla porównania, w urządzeniach laserowych średnio co trzy lata należy wymienić lampę lasera. PUK nie jest co prawda tak precyzyjny jak laser, nie wszędzie dotrze też igła wywołująca impuls, dużo jednak zależy też od rąk obsługujących aparat. Mimo to nie można tu mówić o braku dokładności.

Pomocne są w tym mikroskopy będące wyposażeniem spawarek i specjalna funkcja umożliwiająca pracę z elementami o tak małej grubości jak 0,1 mm, zapobiegająca ich przepalaniu. Także szybkość wykonywania kolejnych spawów nie jest najgorsza. Najnowsze modele potrzebują jedynie 0,8 sekundy na każdy kolejny spaw, nie generują przy tym dużych ilości ciepła, więc możliwa jest praca w bezpośrednim sąsiedztwie pereł czy bursztynu, i co nie mniej ważne, bezpieczne są również palce operatora.

Ostatnią godną uwagi kwestią jest możliwość dodawania lutu i stapianie go za pomocą urządzenia w całość z dwoma łączonymi elementami. Tak więc istnieje możliwość łączenia różnych technik w obrębie jednego urządzenia. Podstawowy mankament jest jeden: zgrzewarki PUK wymagają nieco więcej doświadczenia – wolframową igłą należy posługiwać się umiejętnie, biorąc pod uwagę jej specyficzne zachowanie (igła wycofuje się na moment przed wykonaniem pojedynczego spawu). Pocieszające jest jednak to, że wprawy w operowaniu rękojeścią nabiera się szybko, a po paru tygodniach pracy z PUK-iem trudno wyobrazić sobie warsztatowe prace bez jego pomocy.

Czy warto porzucać gazowy palnik?

Współczesna technika wspomaga każdą z dziedzin produkcji biżuterii. I choć do niedawna trudno było sobie wyobrazić zastępstwo dla klasycznego palnika, łączenie elementów stało się dziś o wiele prostsze i co ważniejsze szybsze, bardziej precyzyjne, a do tego bezpieczne. Nie każdy musi zastępować metody klasycznego lutowania innymi rozwiązaniami. Jeżeli jednak ktoś odczuwa potrzebę usprawnienia bądź przyspieszenia tego procesu, powinien przygotować się na wydatki.

Przedstawione urządzenia i rozwiązania należą do tych, których zalety nie są jedynie marketingowymi sloganami – zapewniają o tym obecni użytkownicy. Niezależnie od dostawcy zawsze stanowią, jak się potem okazuje, trudną do zastąpienia pomoc. Przy tej okazji wydatki są nieodłączne, urządzenia te zwykle nie należą do najtańszych, jednak w tym przypadku trudno o lepiej wydane pieniądze.

Wysoki standard usług w salonach jubilerskich

Konkurencja na rynku jubilerskim z roku na rok jest coraz
większa. W pogoni za klientami na czele stawki wybijają się nie tylko ci,
którzy w swej ofercie mają interesujące kolekcje – coraz większe znaczenie zaczyna
odgrywać bowiem jakość i poziom obsługi – szczególnie w salonie jubilerskim,
jako miejscu gdzie sprzedawane są towary luksusowe.  Niskie ceny to zdecydowanie za mało, żeby
przekonać klientów do regularnego odwiedzania salonu. Odpowiednia atmosfera i właściwa
obsługa to czynniki które nie tylko sprzyjają zawieraniu transakcji ale również
budują markę i szacunek dla firmy.


Z pozoru oczywista sprawa, jaką jest poziom obsługi nawet w
największych salonach bywa niekiedy traktowana po macoszemu. Dyspozycyjność
personelu czasami przeradza się w nadgorliwość, a czasami po prostu jej
brakuje. W efekcie zażenowany klient udaje się do konkurencji. Czasami stali
klienci tracą zaufanie do marki, lub traktowani anonimowo – wybierają inny
salon. Jeśli nie chcemy aby takie sytuacje miały miejsce warto przypomnieć
sobie kilka zasad. Stosowanie się do nich niewiele kosztuje – a na efekty nie
trzeba długo czekać.

 

Poniżej lista 20 wskazówek, która może pomóc w zdobyciu
lojalnych (nie tylko tych przypadkowych) klientów rekomendowana przez Suzanne
DeVries
– założycielkę i prezes Diamond Staffing Solutions  – wiodącej na rynku amerykańskim firmy
jubilerskiej, jak również  oficjalnego
członka American Gem Society.

 

  1. Powitaj każdego klienta odwiedzającego salon w przeciągu 30
    sekund od momentu wejścia.
  2. Pamiętaj o zapewnieniu wygodnego miejsca do siedzenie dla
    klienta jak również dla towarzyszących mu osób.
  3. Zaoferuj klientowi coś do picia.
  4. Zorganizuj miejsce do zabawy dla dzieci, które towarzyszą
    rodzicom w wyprawach do sklepu.
  5. Do każdego zakupu dołącz mały upominek (oczywiście
    zapakowany w firmowy papier).
  6. Zaoferuj bezpłatną dostawę zakupionego przedmiotu pod
    wskazany adres.
  7. Wyślij podziękowanie za zakup (nawet jeśli nie była to
    droga rzecz) pocztą lub e-mailem.
  8. Dla stałych klientów wysyłaj specjalne oferty, informacje
    o zbliżających się obniżkach czy nowych kolekcjach.
  9. Możesz również budować bazę wiedzy na temat prywatnych
    wydarzeń z życia swoich klientów i wysyłać im gratulacje, życzenia czy też inne
    okazjonalne kartki pocztowe lub e-maile (np. w przypadku zakupu obrączek
    ślubnych możesz wysłać gratulacje młodej parze).
  10. Rozwijaj „listę życzeń” swoich klientów tak, aby twoje
    usługi były jeszcze lepsze a towar zgodny z upodobaniami.
  11. Zaoferuj darmowe czyszczenie biżuterii lub inne usługi
    konserwacyjne.
  12. Zasięgaj rady klientów co do kolekcji, które zamierzasz
    wprowadzić do sklepu, pytaj ich o zdanie, kieruj się ich wskazówkami.
  13. Każdemu klientowi staraj się zapewnić indywidualną
    obsługę.
  14. Pamiętaj o odpowiednim wystroju i dyskretnej muzyce w
    salonie.
  15. Oferuj alternatywne sposoby zakupów: poprzez katalog
    (telefonicznie) czy Internet (e-mailowo).
  16. Oferuj dowolny sposób płatności.
  17. Pamiętaj o możliwości zwrotu pieniędzy lub wymiany
    towaru na inny w razie braku satysfakcji z zakupu.
  18. Pamiętaj o odpowiednim przeszkoleniu personelu tak,  by ich usługi były zgodne z oczekiwaniami
    klientów. Muszą oni być odpowiednio zmotywowani, dyspozycyjni a także pomocni
    przy podejmowaniu decyzji.
  19. Wysyłaj elektroniczny newsletter informujący o bieżących
    wydarzeniach w Twoje firmie, nadchodzących zmianach, promocjach, wyprzedażach,
    nowych kolekcjach.
  20. Do newsletterów możesz dodawać również opinie swoich
    klientów na temat  biżuterii, lub ich
    zdjęcia. Dzięki temu poczują się oni przynależni do ekskluzywnego grona  oraz opiniotwórczy.

Biżuteria Vicki Beamon na Warsaw Fashion Street

W niedzielę, 13 lipca Nowy Świat stał się na jeden dzień najmodniejszą ulicą Europy. Warsaw Fashion Street to cały dzień pokazów mody polskich i zagranicznych projektantów (mi.in. Giovanni Cavagna).

Na tegorocznej edycji wśród gości pojawiła się również światowej sławy projektantka, która z przyjaciółką Karen Erickson tworzy artystyczny duet w firmie Erickson Beamon. Z miłości i pasji do sztuki i mody od blisko 20 lat tworzy unikatową biżuterię inspirację czerpiąc z historii, świata literatury i teatru. Swoimi projektami zyskała renomę i uznanie największych autorytetów w świecie mody (współpracowała z takimi sławami jak Alexander McQueen, Calvin Clein, Christian Dior, Donna Karan, Givenchy, John Galliano, Marc Jacobs, Oscar de la Renta i Roberto Cavalli).

W tym roku na Warsaw Fashion Street Vicki Beamon zaprezentowała swoją kolekcję w której wzięły udział gwiazdy kina i estrady. Był to charytatywny pokaz kolekcji – zakupiona przez firmę Lancia biżuteria zostanie bowiem zlicytowana, a uzyskane fundusze przekazane na walkę z anoreksją.

Na pokazach stylizowanych przez Joannę Horodyńską oraz Anetę Kręglicką prezentowana była także biżuteria firmy Apart.

Również w roli modelki pojawiła się Ambasador Bursztynu – Lidia Popiel, wydarzeniem był specjalny pokaz dedykowany Warszawie – na tle czarno białych zdjęć jej autorstwa.

Podczas gali Warsaw Fashion Street ogłoszono zwycięzców już czwartej edycji plebiscytu MODNE MIEJSCA 2008.

W katalogu Modne Miejsca 2008 osoby znane polecają swoje ulubione lokalizacje w Polsce, a w grupie rekomendujących osób w poprzednich edycjach znaleźli się m.in. Magda Gessler, Olga Borys, Nina Terentiew, Kasia Klich, Beata Sadowska, Michal Figurski, Tomasz Zubilewicz, Borys Szyc i inni.W tym roku największym zaskoczeniem okazała się kategoria SKLEPY – zwyciężył salon Time Trend Prestige. 

Time Trend Prestige to unikatowy salon z zegarkami w samym centrum miasta – przy ul. Chmielnej 35. To pierwsze tak luksusowe i elitarne miejsce ze specjalnym VIP roomem i punktami do indywidualnej obsługi klientów. Znajdują się w nim same elitarne marki, takie jak: Fredericque Constant, U-Boat, TAG Heuer, Longines, Rado, Omega, Milus, Atlantic, Seiko, Tissot, , Certina, Festina, Gucci, Locman, Guess, Guess Collection, Fendi, Roberto Cavalli.

 

Źródło: materiały prasowe Time Trend

Zrozumieć wzornictwo

Design nie pojawił się nagle. Projektowaniem i wytwarzaniem przedmiotów użytkowych człowiek zajmuje się – jak wiadomo – od stuleci. Jednak dopiero XIX-wieczna rewolucja przemysłowa spowodowała, że wzornictwo przemysłowe rozwinęło się jako odrębna dziedzina projektowa, sytuując się gdzieś na orbicie sztuki, rzemiosła i architektury. Produkcja masowa otworzyła nowe możliwości, które trzeba było wykorzystać. Następne dekady przyniosły nieprawdopodobne wręcz przyspieszenie technologiczne, które bardzo sprzyjało rozwojowi przemysłu i wzornictwa.


Czym jest design

W projektowaniu zawsze istotne były walory estetyczne i fukcjonalne – obcowanie z ładnymi przedmiotami to jedno, sprawne z nich korzystanie to drugie. Trudność polegała na tym, aby obie te cechy spotkały się w jednym obiekcie. W zależności od tego która z cech dominowała powstawały odmienne gatunki wzornictwa. Dziś także możemy podzielić design na ten „galeryjny”, dekoracyjny, często opatrzony nazwiskiem projektanta i ten bardziej przyziemny, związany z codziennością. W galeriach poszukajmy fantastycznych projektów ceramiki Marka Cecuły, a potem rozejrzyjmy się w centrum Warszawy i zobaczmy system informacji miejskiej zaprojektowany dla stolicy w 1998 r. przez TowarzystwoProjektowe. I ceramika, i tabliczki informacyjne na ulicy to design. A jakże różny! Pojęcie „designerski” jest stosowane powszechnie i bezkrytycznie, jako synonim dla wszystkiego co ładne i modne. Zazwyczaj design jest kojarzony z rzeczami, które są reklamowane jako designerskie: z meblami, samochodami, markowymi ubraniami. Nazwisko znanego projektanta jest dziś przede wszystkim elektryzującym dodatkiem do atrakcyjnej formy przedmiotu.

Minęło dopiero sto lat odkąd niemiecka firma AEG zatrudniła na stałe Petera Behrensa na stanowisku głównego projektanta – pierwszego w historii. Od tamtego momentu liczyć można rozwój samego zawodu designera. Ideą projektantów, działających na przestrzeni wszystkich tych lat, było dostarczanie przedmiotów łączących w sobie piękno i funkcjonalność – jak najlepiej spełniających oczekiwania użytkowników. Zaczęło się niewinnie, ale szybko okazało się, że wzornictwo jak mało co nadaje się do tego, aby wodzić ludzi na pokuszenie. Nowe modele mebli, coraz atrakcyjniejsze sprzęty kuchenne, coraz bardziej funkcjonalne telefony komórkowe – to przedmioty, które wabią fantastycznymi możliwościami, modnymi kolorami i kształtami. Krok po kroku designerzy osiągnęli w tej kwestii prawdziwe mistrzostwo. Dziś nie tylko proponują to o czym marzymy, ale posuwają się o krok dalej – wyprzedzają marzenia i projektują rzeczy, o których każą nam marzyć specjaliści od reklamy. Dzisiejsze wzornictwo w dużym stopniu związało się z rynkiem reklamowym. Czy ktoś z Państwa marzył o iPhonie 10 lat temu? Największą tradycję wzornictwa na usługach komercji mają Stany Zjednoczone, gdzie już po II wojnie światowej rozwinął się tzw. styling – projektowanie powierzchowne, zajmujące się przede wszystkim uatrakcyjnianiem formy. Kraje europejskie rozwijały w tamtym czasie odmienny model wzornictwa – było ono mocniej związane z kulturą i sztuką niż z rynkiem, bardziej zwracało uwagę na CZŁOWIEKA, a nie na KONSUMENTA. Projektanci i architekci na starym kontynencie byli nawet zaangażowani w rozwiązywanie problemów społecznych – Le Corbusier zajmował się m.in. projektowaniem małych mieszkań robotniczych, skandynawscy projektanci starali się tworzyć meble dobrej jakości dostępne dla mas. Te korzenie sprawiły, że dzisiejsze wzornictwo krajów europejskich, a w szczególności tych skupionych wokół basenu Morza Bałtyckiego, uchodzi za wyjątkowo wartościowe i demokratyczne.

Projektowanie demokratyczne

W latach 30. XX wieku Alvar Aalto słynny fiński projektant przeprowadzał eksperymenty z gięciem sklejki. Zaprojektował wiele wzorów mebli stosując tę właśnie technologię – jego meble miały bardzo atrakcyjne, lekko organiczne formy i… wyjątkowo rozsądną cenę. Dzięki temu znakomite projekty Aalto zyskały sobie dużą popularność. Rozsądek, umiar
i dostępność designu to hasła, które przyświecały wielu skandynawskim projektantom już od dawna. Najbardziej spektakularnym osiągnięciem w tej materii jest oczywiście IKEA, stworzona w 1943 r. przez Ingvara Kamprada, wówczas 17-letniego młodzieńca. Początkowo firma zajmowała się sprzedażą długopisów, portfeli i ramek na zdjęcia. Rewelacyjnym
i rewolucyjnym posunięciem była decyzja o sprzedaży mebli w częściach. To rozwiązanie pozwoliło Kampradowi spektakularnie obniżyć ceny. Zakupiony mebel trzeba było samodzielnie złożyć według załączonej instrukcji, ale dzięki temu ładne i funkcjonalne meble stały się dostępne dla mas. Takie inicjatywy pozwoliły uwierzyć, że dobrze zaprojektowane przedmioty nie muszą być kosztowne i przeznaczone wyłącznie dla elit. Krzesło „Ant” Arne Jacobsona, uznawane za ikonę XX-wiecznego designu, jest jednym z najpowszechniejszych wzorów siedzisk. W Danii można się na nie natknąć dosłownie wszędzie. Projekt zmiotki i szufelki innego duńskiego projektanta Ole Jensena dla firmy Normann Copenhagen jest także fantastycznym przykładem na to, że nawet banalne przedmioty codziennego użytku mogą być „dziełami” designu. Zmiotka i szufelka Jensena mają znakomite proporcje, które z pewnością docenią osoby o wysokich wymaganiach estetycznych.

Dobre wzornictwo może być dostępne na każdym kroku i może się przydać nawet w czasie sprzątania. Przykładem z naszego polskiego podwórka są projektowane przez zespół Triada Design odkurzacze Zelmera. Były prezentowane m.in. wiosną tego roku na pokonkursowej wystawie Dobry Wzór 2007 w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego. Przyzwoite formy nie odbiegają jakością od wzorów zagranicznych producentów. Najłatwiej dostrzec brzydotę i niefunkcjonalność, bo one doprowadzają nas do szału. Dobrego designu nie zauważamy
– jest nam z nim po prostu miło i wygodnie, czyli tak jak być powinno zawsze.

Zobacz również:



Gdynia Design Days – Międzynarodowe Dni Designu w Gdyni


Rzeczy piękne i mądre – Marek Adamczewski – kurator wystaw w ramach Gdynia Design Days `08


Twarz samochodu

Źródło: materiały prasowe UM Gdynia

Złote czasy dla srebra

Na kilka miesięcy przed rozpoczęciem targów Dni Zegarków i Biżuterii MIDORA, które odbędą się 6-8 września 2008, Targi Lipskie przeprowadziły wśród części swoich stałych odwiedzających ankietę na temat trendów


W tym sezonie we wschodnich Niemczech obok srebra nikt nie przejdzie obojętnie – tak brzmi podsumowanie ankiety przeprowadzonej przez Targi Lipskie wśród jubilerów i przedstawicieli handlu biżuterią. Biżuteria ze srebra jest w dalszym ciągu ulubionym dodatkiem kobiet we wschodnich Niemczech i z powodzeniem wygrywa wyścig ze złotem. “Srebro w nowoczesnych, klarownych formach wzięło górę nad innymi metalami szlachetnymi.

A to dlatego, że biżuteria ze srebra noszona jest przez prominentów i szeroko reklamowana w czasopismach o modzie” – wyjaśnia Andreas Lindner, właściciel sklepu jubilerskiego Karl Uhlmann z Zwickau. Młode Niemki chętnie stosują kontrast bieli i czerni oraz kombinacje brylantów ze stalą. Jest to niewątpliwie przejaw trendu na białe metale i kamienie, który można krótko podsumować: stal, tytan i białe kamienie – zarówno brylanty, jak i cyrkonie.

Glamour w wielu kolorach

Blask, glamour i kolorowe kamienie – biżuteria musi być widoczna, zarówno pod względem formy, jak i kolorów. Swoistą oznaką ekstrawagancji są niewątpliwie kolorowe kamienie – modne i czyste formy cieszą się równie dużą popularnością jak przepych w barwie jasnoniebieskiej lub czerwonej. Opale flirtują z metalami szlachetnymi, bursztyn prezentuje coraz częściej swoje świetliste, złoto-żółte odcienie.

Także złoto nie jest wschodnioniemieckim klientkom obce – dominuje złoto białe, ale również żółte ma wielu zwolenników. űółte złoto przez dłuższy czas leżało gdzieś na dnie szkatułek i nie było dostrzegane, teraz triumfalnie powróciło na fali zainteresowania kolorem słońca. Przedstawiciele znanej w Niemczech sieci jubilerskiej CHRIST twierdzą, że absolutnie zgodne z duchem czasu są u pań wyraziste pierścionki koktajlowe. Kto preferuje elegancję i szyk, ten wybiera wariacje z pereł.

Faworytami wśród klasyków są kombinacje z wielu delikatnych i długich sznurów pereł. Stosownym klejnotem, pasującym do każdego stylu i ubioru, są kolekcje biżuterii najlepszych projektantów. Niemcy ze wschodu znowu kupują biżuterię o dużej wartości, klasyczną i ponadczasową, by móc się nią cieszyć przez kilka lat.

Symbole wierności i wieczności

Głębokie tradycje ma w Niemczech biżuteria symboliczna – w tym sezonie stała się ona wręcz obowiązkiem. Serce, kluczyk, krzyżyk, aniołki, liść koniczyny czy kotwica noszone są razem bądź oddzielnie. Dawane jako prezenty wyrażają pewną wartość i łączność; identyczne symbole wybierane są także na znak przyjaźni. Wisiorki i zawieszki do łańcuszków czy bransoletek ze stali szlachetnej, srebra lub złota oferują wiele możliwości wariacji i zależnie od upodobań i humoru mogą być dowolnie zestawiane. Te tzw. charms, radosne i kolorowe, rozbudzają namiętność do kolekcjonowania i nierzadko przysparzają sklepom nowych klientów. Ludzie młodzi chętnie manifestują swoje uczucia za pomocą “łamanych” wisiorków dla par i tzw. obrączek czy pierścionków przyjaźni, których znaczenie jest dodatkowo podkreślane wygrawerowaną dedykacją.

“Sprzedajemy emocje”

Podobnie jak w Polsce, także w Niemczech przed ołtarzem błyszczy zazwyczaj złoto: dzisiejsi młodzi małżonkowie przypieczętowują swoje “tak” tradycyjnymi złotymi obrączkami, których barwy i kształty są efektem dowolnych, bezgranicznych wręcz kombinacji. Białe złoto łączone jest z żółtym lub czerwonym, tytan, platyna i złoto kompilowane są w ramach jednej ozdoby. W biżuterii ślubnej klarowne linie egzystują obok romantycznych dekoracji. Podczas gdy pan młody podchodzi do biżuterii raczej z dystansem, pannę młodą zdobią diamenty. A jako że jest to wyjątkowa klientela, organizowane są specjalne akcje dla młodych par oraz pokazy po zamknięciu sklepu.

Bowiem wschodnioniemieccy klienci cenią przede wszystkim fachowe doradztwo i bogaty serwis: “Wrażenia związane z zakupami są coraz silniejsze i ważniejsze, a to dlatego, że sprzedając biżuterię, sprzedajemy emocje” – podkreśla Andreas Böttcher z firmy Sonntag & Sohn. Biżuteria hightech dla panów Obrączka ślubna już dawno przestała być jedyną ozdobą niemieckiego mężczyzny. Jego potrzeby zostały na tyle rozbudzone, że spinki do mankietów i krawatów to za mało. Coraz więcej panów nosi bransoletki, pierścionki czy łańcuszki. Szczególną popularnością cieszą się dynamiczne i sportowe wariacje ze stali szlachetnej i kauczuku, srebra i materiałów hightech, jak np. tytan czy karbon. Obroty w tym sektorze rynku wzrosły zauważalnie.

Zegarki: płaskie i w żywych kolorach

Okolica nadgarstka nabiera kolorów. Wschodnioniemieccy miłośnicy zegarków stawiają na żywe i wesołe barwy, preferują koperty ze stali szlachetnej i tytanu, jak również zegarki sterowane falami radiowymi. Duże, rzucające się w oczy zegarki w kolorze czerwonym, pomarańczowym i żółtym, o dopasowanych kolorystycznie tarczach i bransoletach upodobały sobie osoby o naturze raczej sportowej.

Tradycjonaliści preferują natomiast płaskie zegarki w klasycznych kolorach: czarnym, niebieskim lub brązowym, raczej na stalowej bransolecie. Kobiety decydują się zazwyczaj na jasny brąz lub jasny niebieski. Obecny trend rozpina się między pełnym blasku i szlachetnych kamieni przepychem a skromnością z tytanu lub stali. Ważne przy tym jest, aby nie były to produkty no name – marka ma obecnie ogromne znaczenie.

Na podstawie materiałów prasowych targów MIDORA
www.midora.de