Artykuły z działu

Przeglądasz dział EKONOMIA (id:54)
w numerze 11/2011 (id:102)

Ilość artykułów w dziale: 1

Sprzedaż na raty

Właściciele salonów jubilerskich, w celu pozyskania coraz większej liczy klientów
oraz dążąc do wyróżnienia się na tle konkurencji, wprowadzają w swoich sklepach
możliwość kupna biżuterii na kredyt.

Sprzedaż ratalna staje się coraz popularniejszą usługą
oferowaną przez salony jubilerskie klientom. Na raty
można kupić zarówno drogocenną biżuterię, wykonaną
z szlachetnych kruszców i kamieni, jak również znacznie
tańsze wyroby jubilerskie. W opinii wielu właścicieli
salonów jubilerskich sprzedaż ratalna wiąże się z korzyściami
wynikającymi ze wzrostu sprzedaży, nie można jednak zapominać,
że sprzedaż taka obwarowana jest licznymi przepisami.


Kodeks cywilny

Możliwość sprzedaży ratalnej uregulowana jest przepisami kodeksu
cywilnego. Ustawodawca za sprzedaż ratalną uznał sprzedaż rzeczy
ruchomej osobie fizycznej za cenę płatną w określonych ratach,
jeżeli według umowy rzecz ma być kupującemu wydana przed
całkowitym zapłaceniem ceny (art. 583). Jednocześnie podkreślić
należy, że ustawodawca nakłada na sprzedawcę określone obowiązki,
które ten musi spełnić, aby dokonać sprzedaży ratalnej. Przede
wszystkim sprzedawca jest odpowiedzialny za wszelkie wady sprzedanej
na raty rzeczy. Obowiązkiem kupującego jest natomiast
zobowiązanie się do uregulowanie płatności za zakupiony towar
w ratach. Kupujący ma prawo, według prawa cywilnego, spłacić
raty przed terminem płatności. W takim momencie kupujący może
odliczyć kwotę, która odpowiada wysokości stopy procentowej
obowiązującej dla danego rodzaju kredytów Narodowego Banku
Polskiego. Warto zauważyć, że według art. 586 kodeksu cywilnego
sprzedający może odstąpić od umowy z powodu niezapłacenia ceny
tylko wtedy, gdy kupujący jest w zwłoce z zapłatą co najmniej dwóch
rat, a łączna suma zaległych rat przewyższa jedną piątą część umówionej
ceny. W wypadku takim sprzedawca powinien wyznaczyć
kupującemu odpowiedni termin dodatkowy do zapłacenia zaległości
z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego
terminu będzie uprawniony do odstąpienia od umowy. Niezależnie
jednak od przepisów warunkujących sprzedaż ratalną pomiędzy
salonem jubilerskim a klientem zawierana jest dość rzadko.


Bank u jubilera

Właściciele salonów jubilerskich decydując się na wprowadzenie do
swoich sklepów możliwości dokonywania zakupów ratalnych przez
klientów, podpisują umowy z bankami, które finansują niemal całość
przedsięwzięcia. Umowa z bankiem zdejmuje z właścicieli salonów
jubilerskich ryzyko nieuregulowania przez klientów swoich płatności.
To bowiem bank jako kredytodawca jest zobowiązany do egzekwowania
płatności u niesolidnych klientów. Straty właściciela salonu jubilerskiego
są w takim wypadku minimalne. Dlatego też właściciele salonów
jubilerskich podpisują umowy z bankami, które są w stanie finansować
zakupy biżuterii w salonach jubilerskich, klientom, którzy udowodnią
swoją zdolność finansową. Salony jubilerskie najczęściej korzystają
z usług firm specjalizujących się w dostarczaniu rozwiązań kredytowych
dla klientów indywidualnych. Najczęściej wybieranymi firmami są
Żagiel, system ratalny banku GE Money Bank oraz system ratalny Lukas
Banku. Każda z firm oferujących system sprzedaży ratalnej podpisuje
z właścicielami salonów jubilerskich umowę na podstawie której prowadzona
jest sprzedaż ratalna w danym salonie sprzedaży.


Wzrost przychodów

Możliwość kupna biżuterii na kredyt sprawia, że klienci decydują
się na kupno biżuterii w danym salonie jubilerskim. Dzięki takiemu
rozwiązaniu mogą oni kupić biżuterię, za którą w danym
momencie nie mogliby sobie pozwolić. Jednak jak każde rozwiązanie
to także ma swoje wady – trudności z wyegzekwowaniem
płatności od klienta. Decydując się na wprowadzenie do salonu
jubilerskiego nowej usługi warto wprowadzić ją po uprzednim
podpisaniu umowy z bankiem kredytującym klienta.