Artykuły z działu

Przeglądasz dział SKLEP (id:43)
w numerze 10/2011 (id:101)

Ilość artykułów w dziale: 1

Salon urządzony z pomysłem na sprzedaż

Odpowiednio dobrany wystrój salonu jubilerskiego nie powinien opierać się tylko na eleganckich drewnianych ladach czy przeszklonych gablotach, w których zamknięta jest biżuteria. Właściciele salonów jubilerskich powinni zadbać, aby biżuteria znajdująca się w ich salonie była odpowiednio oświetlona a sam salon nie wprawiał potencjalnego klienta w zakłopotanie.

Sklep firmy Apart w Warszawie

Biżuteria większości klientów kojarzy się z luksusem a salon jubilerskim z miejscem, gdzie można z nim obcować. Jednak, jak podkreślają klienci salonów jubilerskich, w większości z nich nie można poczuć się swobodnie ani też dokładnie zastanowić się nad zakupem.


Salon z duszą

Zaprojektować salon jubilerski jest niezwykle trudno. Z jednej strony należy bowiem zabezpieczyć biżuterię przed ewentualną kradzieżą, z drugiej udostępnić ją kupującym. Doskonałym rozwiązaniem wydają się być przeszklone gabloty, w których potencjalnemu klientowi prezentowana jest biżuteria. Jednak mimowolnie dzięki takiemu rozwiązaniu budowany jest dystans pomiędzy przedmiotem a klientem. W dzisiejszych czasach konsumenci przyzwyczajeni są do możliwości „wypróbowywania” towarów, które zamierzają kupić, w salonie jubilerskim taka możliwość jest im najczęściej odbierana. Mogą „podglądać biżuterię” przez szybę a jeśli chcą ją przymierzyć musi towarzyszyć im przy tym sprzedawca. Dlatego też większość klientów salonów jubilerskich czuje się zakłopotana wizytą w sklepie z kosztownościami. – Niektórych rozwiązań stosowanych w salonach jubilerskich nie można uniknąć z obawy przed kradzieżą – mówi dr Katarzyna Miśkowska, specjalistka ds. marketingu. – Można jednak ułatwić klientowi dokładne obejrzenie przedmiotu poprzez stosowanie dużych przeszklonych regałów, w których ustawione są ekspozytory z biżuterią – dodaje. Błędem, jaki często pojawia się w salonach jubilerskich, jest nagromadzenie dużej ilości biżuterii, która nie koresponduje ze sobą. – Zazwyczaj na witrynie jubilerskiej, która składa się z pięciu półek, umieszczone jest około sześćdziesięciu egzemplarzy biżuterii – mówi dr Katarzyna Miśkowska. – Na jednej półce powinien znajdować się ekspozytor z jedną kolekcją biżuterii – dodaje. Podobnie prezentowane są pierścionki i obrączki, które zazwyczaj umieszczone są w dużym ekspozytorze w gablocie jubilerskiej. – Pierścionki czy obrączki ukazane obok siebie tracą swój niepowtarzalny urok – mówi dr Katarzyna Miśkowska. – Wielość powoduje, że żaden z egzemplarzy nie wydaje się klientowi wystarczająco unikatowy – dodaje. Właściciele jubilerskich zdają sobie sprawę z preferencji klientów, jednak problemem przy pojedynczym eksponowaniu w sklepie poszczególnych okazów jest brak odpowiedniej ilości miejsca. – Wystarczy odpowiednio dobrać ekspozytory, zamiast jednego zbiorczego ekspozytora warto zastanowić się nad zakupem ekspozytorów do konkretnych pierścionków i obrączek oraz odpowiednio dobierać ich kolor, tak, aby komponował się z biżuterią – mówi dr Katarzyna Miśkowska.


Oświetlenie biżuterii

Powszechnie wiadomo, że odpowiednio dobrane oświetlenie sprawia, że w danym sklepie klienci chętniej dokonują zakupów. W salonie jubilerskim światło skierowane jest na okazy biżuteryjne, które pod jego wpływem „oświetlają” całą powierzchnię sklepu. Takie jednak rozwiązanie aranżacyjne sprawia, że klienci czują się w salonach jubilerskich jak w muzeach. – Oczywiście w gablotach i regałach z biżuterią musi zostać umieszczone punktowe światło, które podkreśli walory danego wyrobu jubilerskiego, jednak sam salon także powinien zostać oświetlony – mówi dr Katarzyna Miśkowska. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zainstalowanie oświetlenia punktowego górnego. Barwa światła w salonie powinna być lekko żółtawa, tak, aby wszyscy klienci byli nęceni widokiem „błyszczącej” biżuterii a z drugiej strony nie czuli się onieśmieleni. W części salonu przeznaczonej dla klienta należy zbudować atmosferę, która nastrajała będzie do dokonywania zakupów, ale także umożliwi klientowi dokładne przyjrzenie się prezentowanym kolekcjom biżuterii.


Personel salonu

Ważną rolę w procesie sprzedaży biżuterii pełnią pracownicy sklepy, którzy powinni nie tylko służyć klientom fachową radą, ale także stać się „niemym” towarzyszem klienta. – W salonie jubilerskim personel powinien umieć „wyczuć” potrzeby klienta – mówi Katarzyna Miśkowska. – Niektórzy klienci chcą zostać natychmiast poinformowani na temat produktów, jednak większość chce dokładnie przyjrzeć się asortymentowi sklepu, pobyć z biżuterią sam na sam – dodaje. Pracownicy salonu jubilerskiego powinni dać klientowi szansę na samotne obejrzenie biżuterii i wybranie wyrobu, który mu się podoba. Obsługa salonu powinna także w ramach swoich możliwości umożliwić potencjalnemu klientowi przymierzenie poszczególnych kolekcji biżuterii. – Przymierzenie biżuterii i możliwość obcowania z nią sprawia, że klienci są bardziej skłonni do zakupów – mówi Katarzyna Miśkowska. – Personel powinien udzielać klientom nie tylko porad dotyczących sposobu czyszczenia i konserwacji biżuterii, ale także umieć doradzić do jakiego ubrania najlepiej nosić dany rodzaj kosztowności – dodaje.


Zapach luksusu

Sklep firmy Yes w Warszawie

Właściciele salonów jubilerskich nie powinni zapominać także o wprowadzaniu do swoich salonów zapachu. Badania dotyczące aromamarketingu pokazują, że zapach pozostaje w pamięci człowieka przez bardzo długi czas i pozwala powiązać wizualne wrażenia z emocjonalnymi przeżyciami. Obcowanie z luksusowymi produktami powinno także pozostawiać ślad w potencjalnym kliencie salonu jubilerskiego. – W salonach jubilerskich zapach powinien być dyskretny i zawierać w sobie dyskretną nutkę piżma i mięty – mówi Katarzyna Miśkowska. – W zbliżającym się okresie świątecznym warto zastanowić się nad aromatem lasu iglastego oraz mandarynek, w sklepach gdzie wykorzystano bowiem te zapachy sprzedaż w czasie przedświątecznych zakupów wzrosła o 22 proc. – dodaje. Aromat roztaczany w salonie może także wpłynąć na fakt, że klient poczuje się w danym sklepie swobodniej i będzie chciał przebywać w nim dłużej, co w przypadku salonu jubilerskiego może przełożyć się na zwiększenie sprzedaży.


Salon jubilerski miejscem spotkania z luksusem

Klienci salonów jubilerskich podkreślają, że w sklepach czują się skrepowani. Często mają wrażenie, że pracownicy traktują ich jak potencjalnych złodziei i czujnie obserwują każdy ich ruch. A przecież kupno dóbr luksusowych powinno kojarzyć się z przyjemnością. Właściciele salonów jubilerskich powinni zadbać o samopoczucie potencjalnego klienta i wyjść naprzeciw jego oczekiwaniom. Sprawić, aby w salonie jubilerskim poczuł się on jak w miejscu mu przyjaznym. W tym celu warto wykorzystać rady specjalistów do spraw marketingu i sprawić, aby klient czuł się w salonie jubilerskim jak w domu, gdyż jego dobre samopoczucie przełoży się na zyski sklepu. Odpowiednie wyeksponowanie biżuterii oraz miły personel sprawi, że sprzedaż biżuterii będzie rosła. Warto bowiem pamiętać, że salon jubilerski to nie tylko miejsce, gdzie kupuje się biżuterię to także sklep, w którym realizują się marzenia.