Artykuły z działu

Przeglądasz dział TEMAT MIESIĄCA (id:30)
w numerze 05/2019 (id:175)

Ilość artykułów w dziale: 2

pj-2019-05

Modna biżuteria to biżuteria Etyczna

Rynek jubilerski na całym świecie został zdominowany przez biżuterię modową. Biżuteria fashion dzięki niskiej cenie oraz wpisaniu się w najnowsze trendy mody jest najchętniej kupowaną ozdobą w sklepach z biżuterią i akcesoriami jubilerskimi. Jednak obserwując rynek biżuteryjny, można odnieść wrażenie, że jej popularność maleje, a jej miejsce zaczyna zajmować biżuteria etyczna.

pj-2019-05v-13

Biżuteria etyczna to ozdoba wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu albo tych, które dzięki biżuterii otrzymują nowe życie i stają się materiałami jubilerskimi. Coraz więcej marek jubilerskich wykorzystuje nietradycyjne materiały jubilerskie, aby stworzyć przedmiot niosący ze sobą przekaz etyczny.

Jednorazowa znaczy niepotrzebna

Biżuteria modowa, produkowana w masowych ilościach i przeznaczona do noszenia w danym sezonie, powoli traci rację bytu. Konsumenci zdają sobie bowiem sprawę z niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą kupowanie biżuterii jednorazowej. Wymienianie ozdób z sezonu na sezon sprawia, że większość biżuterii modowej ląduje w śmietniku. A należy pamiętać, że wykonana jest ona przede wszystkim z różnego rodzaju plastików, które mają niezwykle szkodliwy wpływ na środowisko naturalne. Konsumenci szukają więc na rynku jubilerskim firm, które oferują produkty eco-friendly, a co za tym idzie – produktów lepszej jakości i o wyszukanym wzornictwie, które będą się nadawały do noszenia znacznie dłużej niż przez jeden sezon.

Ważna jest dla nich także filozofia marki jubilerskiej, której musi zależeć na dobru społeczeństwa oraz środowiska. Na światowym rynku jubilerskim z miesiąca na miesiąc pojawia się coraz więcej marek biżuteryjnych, które tworzą biżuterię etyczną. Większość z nich do produkcji ozdób wykorzystuje materiały z recyklingu. Są jednak firmy, które idą o krok dalej i poza ekologiczną biżuterią oferują klientowi coś więcej. Wiele marek jubilerskich stawia na ponowne wykorzystanie materiałów, które jeszcze do niedawna nie były wykorzystywane do produkcji biżuterii. Biżuteria etyczna to biżuteria, której produkcja nie miała negatywnego wpływu na środowisko ani ludzi, którzy ją wyprodukowali, oraz że powstała z materiałów pochodzących ze sprawiedliwego handlu. Jednak niektóre marki jubilerskie przy tworzeniu biżuterii etycznej idą o krok dalej, oferując klientom nie tylko produkt z materiałów ekologicznych i pozyskanych z sposób uczciwy, ale dodatkowo przekaz stanowiący kwintesencję ich filozofii.

Etyczna strona biżuterii

Marka Chic Made do stworzenia swoich wyrobów wykorzystuje zużyte opony samochodowe poddane recyklingowi, a także fragmenty niewybuchów, pozostałości wojennych. Te elementy dzięki oprawie biżuteryjnej stają się nie tylko produktem ekologicznym, ale przede wszystkim krzykiem o zaprzestanie działań wojennych na świecie. Marka jubilerska bardzo aktywnie włącza się w działania mające na celu poprawę jakości życia ludzi mieszkających w strefie wojny. Jej działania nie ograniczają się tylko do tworzenia symbolicznych ozdób, ale przede wszystkim do pomocy ludziom dotkniętym wojną. Przy produkcji biżuterii zatrudnieni są bowiem weterani wojenni czy wdowy, dla których praca ta jest jedyną szansą na powrót do normalności. Kolejną firmą, która angażuje się w działalność prospołeczną, jest marka jubilerska Article 22.

Biżuteria sygnowana logo marki wytwarzana jest ręcznie przez pracowników, głównie przez kobiety, w Laosie. Materiały wykorzystywane do jej produkcji pochodzą z recyklingu bomb wojennych z Wietnamu, części samolotów, sprzętu wojskowego, nabojów czy odpadów aluminiowych. Firma Article 22 swoją biżuterią nie tylko zwraca uwagę na trwające na świecie konflikty zbrojne, ale także dzięki swoim działaniom stara się niwelować skutki bezrobocia oraz braku edukacji wśród mieszkańców Laosu. Uczy swoich pracowników rzemiosła jubilerskiego, co przekłada się na poprawienie jakości ich życia. Należy zauważyć, że Article 22 część swoich przychodów przeznacza na pomoc materialną mieszkańcom Laosu.

Biżuteria z materiałów szlachetnych

Do kategorii biżuterii etycznej należy także zaliczyć biżuterię wykonaną z metali i kamieni szlachetnych, która powstała z poszanowaniem praw pracowników i środowiska naturalnego. I należy zauważyć, że na fali zainteresowania biżuterią etyczną rośnie sprzedaż biżuterii tradycyjnej, która posiada certyfikaty świadczące o pochodzeniu materiałów wykorzystanych do jej produkcji. Klienci salonów jubilerskich na całym świecie zwracają uwagę nie tylko na walory estetyczne biżuterii tradycyjnej oraz jej wartość, ale coraz częściej koncentrują swoją uwagę na jej trwałości. Nikt bowiem nie wyobraża sobie wyrzucenia biżuterii ze złota czy srebra po jednym sezonie, jak to się dzieje z biżuterią modową.

Ta tradycyjna noszona jest latami, przechowywana z najwyższą starannością, przekazywana z pokolenia na pokolenie, a w razie zniszczenia noszona do jubilera w celu reperacji. Zrównoważony rozwój Zmieniające się trendy na rynku jubilerskim, na które ogromy wpływ ma program Organizacji Narodów Zjednoczonych „Przekształcenie naszego świata: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju – 2030”, powodują, że klienci salonów jubilerskich stają się wrażliwsi na potrzeby innych oraz starają się nie przyczyniać do zachwiania ekosystemu. Swoje decyzje co do zakupów podejmują świadomie i zamiast gonić za kolejną nowością pojawiającą się na rynku jubilerskim, stawiają na jej jakość.

Firmy jubilerskie starają się wprowadzać na rynek biżuterię etyczną i edukować swoich klientów na temat kupowanego przez nich produktu. Coraz więcej marek jubilerskich stara się swoimi działaniami zmniejszać szkodliwy wpływ produkcji biżuterii na środowisko naturalne. Można więc domniemywać, że panująca na rynku jubilerskim od paru lat moda na kupowanie biżuterii jednorazowej zmieni się i klienci będą wybierali produkty wartościowe, które zarówno swoim wzornictwem, jak i jakością będą spełniać ich oczekiwania. Wydaje się, że biżuteria etyczna to kolejny krok w rozwoju rynku jubilerskiego na świecie, ale także w Polsce.

W rodzimych salonach jubilerskich i sklepach z biżuterią pojawia się coraz więcej ozdób wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, a do salonów jubilerskich przychodzi coraz więcej klientów chcących posiadać kosztowności „na lata”. Nowe zjawisko może więc okazać się dla polskiego rynku jubilerskiego okazją do rozkwitu.

Opakowanie eco-friendly

Klientom salonów jubilerskich zależy na losie naszej planety. Mają coraz większą świadomość ekologiczną, dlatego też chcą posiadać opakowania, które wykonane zostały z materiałów pochodzących z recyklingu. Zwracają coraz większą uwagę nie tyle na jakość pudełka czy jego wzornictwo, ile na materiał, z którego opakowanie powstało.

pj-2019-05v-12

Nowy trend spowodował, że coraz więcej sklepów i salonów jubilerskich wykorzystuje do produkcji opakowań jubilerskich materiały pochodzące z recyklingu. Część właścicieli salonów jubilerskich wprowadza do swojej oferty pudełka, które nie tylko mogą stać się jednorazowym opakowaniem, ale pełnić funkcję skrzyneczki na biżuterię. I stać się nośnikiem pozytywnych emocji związanych z daną marką jubilerską.

Zachowania konsumenckie

Polacy są bardzo otwarci na wszelkiego rodzaju nowości, podążają za modą, dostosowują się do panujących na rynku trendów. Nie dziwi zatem fakt, że tak jak w innych dziedzinach swojego życia, także w sferze zakupów stali się bardziej wymagający. Chcą otaczać się przedmiotami, które są ekologiczne. Produkty eco-friendly to takie, których wyprodukowanie, użytkowanie, a także wyrzucenie jest nieszkodliwie dla środowiska naturalnego. Produkty noszące miano ekologicznych to takie, których wyprodukowanie nie przyczynia się do zmniejszenia zasobów wody pitnej na świecie oraz nie wymaga zużycia dużej dawki energii. Jednocześnie muszą one mieć znikomy wpływ na zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby. Stworzenie produktu ekologicznego ma na celu troskę zarówno o środowisko, jak i bezpieczeństwo ludzi. Opakowanie jubilerskie musi więc spełniać te wymagania. Producenci pudełek jubilerskich wprowadzają do sprzedaży opakowania wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak szkło, drewno czy plastik odzyskany z odpadów i przetworzony w coś nowego. Należy zauważyć, że opakowanie jubilerskie to nie tylko pudełko, w którym zamknięta została biżuteria, ale nośnik wartości, jakimi kieruje się właściciel salonu jubilerskiego czy galerii z biżuterią autorską.

Zielone opakowanie

O opakowaniach przyjaznych środowisku mówi się obecnie powszechnie. Debata ta nie może ominąć więc także branży jubilerskiej. Większość właścicieli małych, rodzinnych salonów jubilerskich oraz galerii z biżuterią autorską obawia się wzrostu cen w momencie, gdy zdecydują się na wprowadzenie ekologicznych opakowań jubilerskich do swoich sklepów. Powszechnie wiadomo, że pudełka stworzone z tworzyw sztucznych są tańsze od ich „zielonych” odpowiedników. Jednak nie można nie dostrzec faktu, że oszczędność na pudełku może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Klienci chcą bowiem posiadać produkt ekologiczny. A opakowania ekologiczne stają się dla branży jubilerskiej koniecznością. Zamawiając opakowania do salonu jubilerskiego, należy nawiązać współpracę z producentami, którzy w swojej ofercie mają pudełka eco-friendly. A tych na polskim rynku nie brakuje. Producenci opakowań dostosowują swoją ofertę do oczekiwań klientów i dysponują pudełkami „zielonymi”. Wytwarzane są one z materiałów z recyklingu, głównie z drewna i przetworzonego plastiku. W asortymencie pojawiają się także opakowania wykonane z tektury. Opakowania są dostosowane do biżuterii, która ma być w nich przechowywana – inne przeznaczone są dla biżuterii luksusowej, inne dla codziennej. W wypadku pudełka eco niezwykle ważny staje się jego kolor – najlepiej jeśli są one w kolorach ziemi. Można zdecydować się na zamówienie opakowania w kolorze delikatnej zieleni, szarości, bieli czy brązu. Dobrze byłoby także, aby opakowanie, które oferujemy, nie miało charakteru jednorazowego, ale mogło być wykorzystane jako pudełko na przechowywanie w domu biżuterii. Najodpowiedniejsze do tego celu wydaje się opakowanie wykonane z drewna, gdyż jest ono nie tylko ekologiczne, ale także dekoracyjne. Należy także wykorzystać tę sposobność, aby w porozumieniu z producentem opakowania umieścić na pudełku logo marki jubilerskiej, by ta jak najsilniej zaistniała w świadomości klientów.

Wysyłka do klienta

Zamawiając opakowania do salonu jubilerskiego, trzeba także zastanowić się nad pudełkami, które będą przeznaczone do pakowania biżuterii zamawianej za pośrednictwem internetu. Biżuteria w czasie transportu musi być odpowiednio zabezpieczona, ale także opakowana w ekologiczne pudełko. Trzeba zaopatrzyć sklep w papierowe koperty czy kartoniki, które będą wypełnione wełną drzewną czy rafią. Wypełnienia te są biodegradowalne, a mogą także przez ich posiadacza zostać ponownie wykorzystane. Wysyłając biżuterię do nabywcy, powinniśmy powiadomić go o polityce naszej marki jubilerskiej, zwracając szczególną uwagę na wprowadzone ekologiczne rozwiązania. Nasi klienci będą świadomi, że marka jubilerska, u której dokonali zakupu, troszczy się o środowisko naturalne. W tym celu wystarczy w przesyłce umieścić krótką notkę na odwrocie informacji dotyczącej sposobu przechowywania i czyszczenia zakupionej biżuterii. Warto zadbać o to, aby pudełko, w które zapakowaliśmy zakupioną biżuterię, było na tyle dekoracyjne i ciekawe, aby zostało przez nabywcę potraktowane jako szkatułka na inne jego kosztowności.