Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

05/2013 | Polski Jubiler






Artykuły z działu

Przeglądasz dział TECHNOLOGIE (id:125)
w numerze 05/2013 (id:124)

Ilość artykułów w dziale: 2

pj-2013-05-01

Dobrze zaprogramowany salon

Właściciele salonów jubilerskich i galerii z biżuterią urządzając miejsce swojej pracy nie mogą pozwolić sobie na niedociągnięcia. Sprzedaż biżuterii wiąże się nie tylko z dobranym, modnym i luksusowym asortymentem, odpowiednim wystrojem wnętrza czy nowoczesnym oświetleniem witryn i gablot jubilerskich, wiele zależy także od systemu komputerowego, którym będziemy posługiwać się sprzedając biżuterię..

pj-2013-05-20

Decydując się na wybór oprogramowania należy zwrócić szczególną uwagę na produkty adresowane do branży jubilerskiej, które stworzone są po to, aby spełniać oczekiwania branży i są w pełni dostosowane do jej potrzeb.

Oprogramowanie dedykowane

Urządzając salon jubilerski bądź galerię należy zwracać szczególną uwagę na funkcjonalność każdego elementu, który w nim się znajduje. Ta sama zasada dotyczy także oprogramowania komputerowego. – Warto zainwestować w profesjonalne oprogramowanie klasy ERP (enterprise resource planning), które pomoże w kierowaniu biznesem biżuteryjnym – mówi Dagmara Łucyk, manager działu handlowego ODL – Profesjonalny system ERP umożliwia kontrolę nad takimi obszarami przedsiębiorstwa jak magazyn, sprzedaż (detaliczna i hurtowa), zarządzanie zapasami, współpraca z dostawcami, integracja z aplikacjami internetowymi (sklep www, zamówienia internetowe, serwisy aukcyjne, itp.) – dodaje. Oprogramowanie klasy ERP umożliwia kontrolę stanów magazynowych a także znacznie skraca proces ważenia i etykietowania produktów. – Oprogramowanie pozwala na sprawniejszą obsługę klienta (intuicyjny ekran sprzedaży i integracja z urządzeniami typu czytnik kodów kreskowych, drukarka fiskalna etc.) i redukcję błędów pracowniczych (wewnętrzny system kontroli) – zauważa Dagmara Łucyk – Na uwagę zasługuje również rozbudowany moduł raportowania, dzięki któremu łatwiej można, m.in. zaplanować zakupy czy działania marketingowe – dodaje. Podkreślenia wymaga również fakt, że system ERP sprawdza się przy zakupach dokonywanych za pośrednictwem sieci. Dzięki zintegrowaniu systemu zakupy dokonywane za pośrednictwem internetu nie nastręczają właścicielom salonów wielu kłopotów.

– System pozwala na uniknięcie podwójnej sprzedaży tego samego produktu (w Internecie oraz salonach stacjonarnych) i znaczną oszczędność czasu – zamawiane w sklepie internetowym towary automatycznie zostają zarezerwowane w systemie ERP , do klienta zostaje wysłane powiadomienie o przyjęciu zamówienia wraz z przewidywanym terminem wysyłki – mówi Dagmara Łucyk.

System dla branży jubilerskiej

Decydując się na nowe oprogramowanie komputerowe dla salonu jubilerskiego, hurtowni, galerii czy sklepu z półfabrykatami, należy wybierać produkty o najwyższej jakości. Jak podkreślają specjaliści, przy wyborze dobrego sytemu nie warto oszczędzać, gdyż zarobione w ten sposób pieniądze mogą szybko zostać wydane na popełnione przez nas błędy. Należy wybrać dostawcę systemu, który proponuje znane rozwiązania komercyjne (np. Sybase czy Oracle), które co prawda wymagają niewielkiego dodatkowego wkładu finansowego, ale są w 100 proc. bezpieczne i stabilne. – Istotną kwestią przy wyborze dostawcy oprogramowania jest jego doświadczenie we współpracy z firmami jubilerskimi. Nie chodzi tu jedynie o referencje, ale też zaplecze serwisowe – mówi Dagmara Łucyk. – Doświadczeni konsultanci mogą zaproponować doradztwo w kwestii procesów biznesowych z uwzględnieniem potrzeb branżowych, a nie jedynie instalację oprogramowania. Klient powinien mieć możliwość stałego kontaktu z wdrożeniowcem oraz serwisem oprogramowania również po zakończeniu projektu – dodaje. Należy pamiętać, że system, na który się zdecydujemy, będzie musiał być nie tylko cały czas sprawny, ale także, w przypadku jakichkolwiek kłopotów, powinniśmy otrzymać niezbędne wsparcie od dostawcy. Nie można bowiem pozwolić sobie na problemy z oprogramowaniem, które będą skutkowały stratami finansowymi. – Warto również zwrócić uwagę na kompleksowość oferty. Profesjonalny dostawca oferuje nie tylko oprogramowanie i projekt wdrożenia, ale również infrastrukturę serwerową, komputery do salonów sprzedaży i urządzenia peryferyjne, jak czytniki kodów, drukarki etykiet, drukarki fiskalne, czy kolektory danych – zauważa Dagmara Łucyk. – Dostawca może proponować też różne możliwości instalacji systemu – na serwerach własnych klienta lub w coraz bardziej popularnej „chmurze”, czyli z wykorzystaniem infrastruktury i możliwości data center. Jednak to rozwiązanie stosuje się zwykle w przypadku małych firm – dodaje. Nie można zapominać jednak, że niezależnie od systemu, na jaki się zdecyduje musi liczyć się ze sporymi wydatkami. Jak podkreślają specjaliści, na wycenę rozwiązania składają się trzy elementy: koszty licencji samego systemu, koszt prac wdrożeniowych oraz koszt rozwoju oprogramowania oraz obsługi serwisowej. – Całościowe wydatki wyjściowe są zależne od dostawcy, ale powinny rozpoczynać się od 5 tysięcy złotych za wdrożenie jednego punktu sprzedaży (bez kosztów sprzętu) – mówi Dagmara Łucyk. – Oczywiście dostawcy powinni wyceniać każdy projekt indywidualnie biorąc pod uwagę oczekiwania klienta – dodaje.

Budowanie nastroju światłem

Jednym z najważniejszych elementów składających się na wystrój sklepu z biżuterią jest odpowiednie oświetlenie. Światło potrafi nie tylko wydobyć piękno biżuterii, stworzyć nastrój w salonie, ale także „namówić” klientów do zakupów.

pj-2013-05-19

Wybierając oświetlenie do salonu jubilerskiego należy pamiętać, że atmosfera panująca w salonie oraz ogólne wrażenie, jakie odniesie przebywający w nim klient, niemal w całości zależne jest od barwy zastosowanego światła.

Oświetlenie wnętrza salonu

Operowanie światłem w salonie jubilerskim jest jednym z trudniejszych zadań, przed jakimi staje każdy początkujący właściciel sklepu z biżuterią. Z jednej strony w sklepie musi panować przyjazna, ciepła atmosfera, z drugiej natomiast każdy detal oferowanej biżuterii musi zostać wyeksponowany. Biżuteria jest produktem luksusowym i jako taki powinna być sprzedawana w sklepie, w którym panuje niski poziom natężenia oświetlenia i ciepła barwa światła. Jednak mnogość detali, kształtów, rodzaj metali i kamieni szlachetnych użytych do wykonania kosztowności, wymaga oświetlenia jasnego i punktowego, które uwidoczni klientowi walory estetyczne oferowanej biżuterii. Jednym z rozwiązań, które stosowane są w nowoczesnych wnętrzach salonów z biżuterią, jest tworzenie kontrastu pomiędzy oświetleniem ogólnym a oświetleniem, które skierowane jest na poszczególne obiekty biżuteryjne.

W sklepach z produktami ekskluzywnymi zalecanym poziomem natężenia oświetlenia jest 150-300 Ix. Jednak oświetlenie poszczególnych obiektów biżuteryjnych musi mieć natężenie powyżej 1000 Ix. Dzięki zwiększeniu natężenia światła w poszczególnych gablotach czy miejscach w salonie, istnieje możliwość „grania” światłem, tworzenia światłocieni, które umożliwiają stworzenie pożądanego efektu, czyli naturalnego pokazania biżuterii. Zwiększanie i zmniejszanie natężenia światła w salonie jubilerskim umożliwia pokazanie formy, struktury i koloru oferowanej biżuterii. Aby uzyskać oczekiwany efekt należy stworzyć maksymalny kontrast pomiędzy oświetleniem ogólnym a oświetleniem punktowym, które skierowane jest na biżuterię. Jak podkreślają specjaliści należy dokładnie obliczyć wskaźnik akcentu świetlnego, który otrzymuje się poprzez podzielenie wartości natężenia oświetlenia punktowego przez wartość natężenia oświetlenia ogólnego. Podkreślenia wymaga fakt, że im większy kontrast pomiędzy oświetleniem ogólnym a punktowym, tym lepiej prezentuje się biżuteria. Należy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie wymaga od właścicieli salonów jubilerskich aranżowania wystroju tak, aby panował w nich niemal półmrok. W nowoczesnych salonach jubilerskich można spotkać się także z zupełnie innym rozwiązaniem, które opiera się na niwelowaniu kontrastu pomiędzy oświetleniem ogólnym a punktowym skierowanym na biżuterię. I tak coraz więcej salonów decyduje się na wykorzystanie oświetlenia powyżej 1000 Ix w całym sklepie, a wiązka światła skierowana na biżuterię jest tylko odrobinę wyższa i wynosi do 1500 Ix.

Oświetlenie biżuterii

Biżuteria w umieszczona w gablocie wymaga odpowiedniego zaprezentowania klientowi. Specjaliści wyróżniają trzy rodzaje oświetlenia obiektów biżuteryjnych, które podkreślają kształt i piękno prezentowanych wyrobów. Gablotę można oświetlać kierując wiązkę światła prosto na biżuterię. W tym przypadku najlepiej wykorzystać ciemne tło, dzięki któremu możliwe jest ukazanie kunsztu złotniczego. Ciemne tło pozwala także na podkreślenie refleksów świetlnych, które powstają dzięki ustawieniu biżuterii na ciemnym tle. W przypadku wykorzystania jasnego tła światło wydobędzie kolor oraz strukturę prezentowanej biżuterii. Można zdecydować się na boczne oświetlenie biżuterii. Dzięki temu rozwiązaniu wiązka światła wydobywa barwę biżuterii. Ten rodzaj oświetlenia najlepiej nadaje się do biżuterii wykonanej z plastiku i żywicy oraz bursztynu.

Kolejnym rozwiązaniem jest zaprezentowanie biżuterii na tle oświetlonej powierzchni, czyli kiedy wiązka światła skierowana jest na tył gabloty. Wykorzystując oświetlenie tylne można podkreślić rodzaj materiału wykorzystanego do stworzenia biżuterii oraz jej rozmiar. Do oświetlenia gablot najlepiej wykorzystać oprawy halogenowe o wąskim rozsyle, aby wytworzyć pożądane refleksy. Powinno się stosować oprawy o niewielkich rozmiarach, które umożliwiają zmiany w oświetleniu punktowym.