Artykuły z działu

Przeglądasz dział RAPORT (id:59)
w numerze 04/2017 (id:158)

Ilość artykułów w dziale: 2

pj-2017-04

Polski eksport

Polska biżuteria najlepiej sprzedaje się w Niemczech. Eksportujemy do naszego zachodniego sąsiada już nie tylko biżuterię z bursztynem, ale także inne wyroby sztuki złotniczej. W salonach z biżuterią w Niemczech nasza biżuteria cieszy się dużą popularnością głównie za sprawą wzornictwa, ale także doskonałego rzemiosła, którym mogą się poszczycić polscy twórcy.

pws-2017-08a-14

Z danych opublikowanych przez GUS wynika, że eksport polskiej biżuterii z roku na rok rośnie. Oczywiście nie osiąga jeszcze skali z roku 2008, ale wszystko wskazuje na to, że następne lata będą jeszcze lepsze. Dane GUS wskazują, że eksport polskiej biżuterii z metali szlachetnych oraz platerowanych materiałem szlachetnym wart był w ubiegłym roku ponad 150,7 mln dol., w tym wartość sprzedaży polskich wyrobów jubilerskich ze złota i srebra oraz innych wyrobów jubilerskich z materiałów szlachetnych lub półszlachetnych przekroczyła 108,4 mln dol., a biżuterii i jej części z metalu szlachetnego lub platerowanego metalem szlachetnym wyniosła prawie 42,3 mln dol.

Niemcy, a potem długo nikt

Wartość eksportu do Niemiec wyniosła niemal 35,5 mln dol. i była niemal pięć razy większa niż sprzedaż polskich wyrobów jubilerskich ze złota i srebra oraz innych wyrobów jubilerskich z materiałów szlachetnych lub półszlachetnych do Wielkiej Brytanii, gdyż ta wynosiła niespełna 7,8 mln dol. Trzecie miejsce wśród importerów polskiej biżuterii zajmują Stany Zjednoczone. Wartość transakcji pochodzących ze sprzedaży wyrobów jubilerskich do USA wynosi prawie 7 mln dol. Na kolejnych miejscach uplasowały się Włochy i Hiszpania – oba nieco ponad 5,1 mln dol., a także Rumunia, Litwa i Słowacja – niemal 4 mln dol. i Hongkong – prawie 3,5 mln dol. Polacy eksportują coraz więcej. Świadczy to znakomitej jakości polskich produktów oraz jej popularności wśród klientów z Niemiec.

Eksport biżuterii

Należy także zauważyć, że zgodnie z drugą klasyfikacją GUS : eksport biżuterii i jej części z metalu szlachetnego lub platerowanych metalem szlachetnym, również głównym odbiorcą pozostają Niemcy. Wartość eksportowanej tam biżuterii zbliża się do 12,8 mln dol., do USA przekroczyła 4,9 mln dol., a do Hongkongu 3,1 mln dol.

Import biżuterii z Włoch

Prawie 44 mln euro – to wartość produktów jubilerskich, które w 2016 r. włoskie firmy sprzedały odbiorcom w Polsce, blisko 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Włochy od lat są jednym z czołowych producentów i eksporterów biżuterii do naszego kraju. Producenci z Półwyspu Apenińskiego, widząc duży potencjał polskiego rynku, chcą systematycznie zwiększać u nas sprzedaż swoich produktów.

pws-2017-08a-13

45 przedstawicieli włoskich firm sektora jubilerskiego prezentowało w Warszawie swoje oferty na kolejnej edycji imprezy „Italian Jewellery in Warsaw”.

Biżuteria ze srebra i nie tylko

Włoscy producenci prezentowali swoje wyroby jubilerskie – od produkowanych seryjnie do tworzonych na indywidualne zamówienia w wyspecjalizowanych pracowniach, szczycących się niejednokrotnie wielowiekową tradycją (np. rodzinne przedsiębiorstwa z Arezzo czy regionu Veneto). Wśród wyrobów oferowanych przez firmy z Półwyspu Apenińskiego znaleźć można było niemal każdy rodzaj ozdób wytworzonych z najszlachetniejszych surowców (złoto, platyna i srebro najwyższej próby), wzbogaconych o kamienie szlachetne, kamienie jubilerskie czy perły. – Nasi producenci wciąż, mimo coraz większej konkurencji na świecie, utrzymują jedną z czołowych pozycji wśród twórców biżuterii. Włosi są piątym producentem wyrobów jubilerskich na świecie – mówi Antonino Maffodda, dyrektor Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich – Sekcji Promocji Handlu Ambasady Republiki Włoskiej, która jest organizatorem „Italian Jewellery in Warsaw”. – Znakami rozpoznawczymi są oryginalny styl i najlepsza jakość produktów. To wartości cenione przez polskich odbiorców, dlatego zauważyć można coraz większe zainteresowanie naszych firm polskim rynkiem – dodaje. Włoscy producenci mają w swojej ofercie m.in. pierścionki, obrączki, łańcuszki złote i srebrne w bardzo dużej liczbie wzorów i o różnej wadze, bransoletki czy kolczyki. Nie brakuje również oryginalnych ozdób, takich jak wyroby z korali i pereł oraz biżuterii wykonanej ręcznie z kamieniami zarówno szlachetnymi, jak i półszlachetnymi. – Prezentowane w Warszawie wyroby to swoiste hity eksportowe. Nasi producenci sprzedają je np. do Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, krajów Unii Europejskiej i krajów Dalekiego Wschodu, gdzie są bardzo cenione przez lokalnych odbiorców – mówi Antonino Maffodda.

Wzrost importu biżuterii do Polski

Włochy to jeden z czołowych producentów i eksporterów wyrobów jubilerskich na świecie. W 2016 r. wyeksportowały do różnych krajów biżuterię o wartości 6,4 mld euro. Na ten wynik pracuje około 25 tys. wytwórców biżuterii, którzy zatrudniają 80 tys. pracowników, a niemal 75 proc. tej produkcji przeznaczone jest dla odbiorców zagranicznych. W Polsce Włochy zajmują w tej dziedzinie drugie miejsce, tuż za Chinami, a przed Tajlandią, Turcją i Indiami. Wartość wyrobów jubilerskich sprowadzanych z całego świata do Polski w 2016 r. wyniosła 270 mln euro i była większa niż rok wcześniej o blisko 25 proc. (według danych GUS). Polska to dla włoskich firm bardzo ważny rynek, także ze względu na zakupy niektórych produktów, w szczególności bursztynu i srebra. Zeszłoroczna wartość sprzedanych za granicę polskich wyrobów jest znacząca. Wyniosła ona aż 140 mln euro. Także we Włoszech znajdują one wielu odbiorców.