Artykuły z działu

Przeglądasz dział PRODUKT (id:118)
w numerze 02/2017 (id:156)

Ilość artykułów w dziale: 3

pj-2017-02

Kielichy i relikwiarze

Dewocjonalia to nie tylko biżuteria religijna, srebrne obrazki święte czy różańce wykonane z materiałów jubilerskich, ale także przedmioty kultu religijnego. W sklepach z dewocjonaliami znajdujemy kielichy mszalne, relikwiarze, pateny czy złote tabernakula. Ich sprzedażą zajmują się wyspecjalizowane sklepy tradycyjne, a także coraz częściej sklepy internetowe.

pws-2017-04ac-27

Na polskim rynku jubilerskim niezwykle trudno znaleźć firmę specjalizującą się w produkcji przedmiotów związanych z kultem religijnym. Większość dostępnych w naszym kraju wyrobów pochodzi z importu.

Specjalistyczne maszyny

Większość producentów złotej i srebrnej biżuterii ogranicza się właśnie do biżuterii, gdyż tworzenie kielichów czy relikwiarzy wiązałoby się z zakupem specjalistycznych narzędzi i maszyn jubilerskich, a przede wszystkim dużych pieców, w których dane obiekty mogłyby być wypalane. Dlatego też niejako walkowerem oddają pole konkurentom – producentom z Chin, Indii czy Włoch. W związku z tym na polskim rynku pojawiają się importowane kielichy czy relikwiarze, które następnie trafiają do polskich kościołów. Nie można powiedzieć, że na polskim rynku nie ma produktów rodzimych. Firmy specjalizujące się w ich produkcji oferują swoje wyroby na targach sakralnych. W naszym kraju organizowanych jest coraz więcej imprez targowych w całości poświęconych obiektom sakralnym. Należy zauważyć, że niezwykle rzadko prezentują na nich swoje wyroby wspomniane firmy jubilerskie, które niejako machnęły ręką ten rynek.

Artystyczne proj ekty

Oczywiście niektórzy artyści związali swoje kariery zawodowe z kościołem. Przyjmują zamówienia z konkretnych parafii i wykonują prace zlecone, najczęściej polegające na renowacji istniejących obiektów kultu religijnego. Na targach sakralnych swoją ofertę prezentuje niewielka grupa artystów, którzy decydują się na wykonanie obiektów sakralnych. Branża jubilerska, a szczególnie nasi artyści złotnicy, nie wykazują zainteresowania rynkiem sakralnym w Polsce.

Sprzedaż ob iektów złotniczych

Jak podkreślają właściciele sklepów z dewocjonaliami, przedmioty sakralne najchętniej są kupowane w miejscach kultu religijnego. Pielgrzymi kupują kielichy czy relikwiarze jako wota wdzięczności, przeznaczone dla parafii. Zakupów, poza księżmi, dokonują także rodzice dzieci idących do pierwszej komunii w dowód wdzięczności dla parafii. Obserwując rynek przedmiotów sakralnych, można zauważyć, że największy wybór tych przedmiotów znajduje się w miejscach „pielgrzymkowych”. Tam można także zapoznać się z najnowszym wzornictwem i przekonać się, jakie przedmioty Polacy kupują najchętniej.

Religijna u jubilera

Właściciele salonów jubilerskich coraz rzadziej decydują się na zamawianie biżuterii religijnej. Klienci, decydując się na zakupy, wybierają sklepy specjalistyczne albo kupują przez internet.

pws-2017-04ac-26

W salonach jubilerskich możemy znaleźć podstawowe wzory krzyżyków i medalików, które kupowane są przez klientów z okazji uroczystości religijnych.

Krzyżyk i medalik

Dewocjonalia powoli znikają z salonów jubilerskich. Ich miejsce zajmuje biżuteria modowa, gdyż ta cieszy się znacznie większym zainteresowaniem klientów. Biżuteria religijna sprzedawana jest w sklepach z dewocjonaliami, a także w sklepikach prowadzonych przez parafie. Jeszcze do niedawna była dostępna w salonach jubilerskich na terenie całego kraju, jednak mniejsze zainteresowanie klientów oraz pojawianie się konkurencji w postaci specjalistycznych sklepów spowodowały, że w salonach możemy znaleźć tylko kilka podstawowych modeli biżuterii. – Nie opłaca się zamawiać dużej ilości biżuterii dewocyjnej, gdyż klienci coraz rzadziej o nią pytają – mówi Przemysław Kolicki, właściciel salonu Jubiler. – W ofercie mamy kilka złotych i srebrnych krzyżyków i medalików, ale dysponujemy szerokim wachlarzem łańcuszków – dodaje. Właściciele salonów jubilerskich wybierają proste wzory krzyżyków i medaliki z wizerunkami Matki Boskiej oraz Jana Pawła II. – Nie szalejemy we wzornictwie, gdyż klienci zainteresowani kupnem tego rodzaju przedmiotów poszukują biżuterii tradycyjnej – mówi Przemysław Kolicki. – Dokonując wyboru, kierują się nie tyle wzornictwem, ile ceną produktu – dodaje. Najlepiej sprzedają się krzyżyki i medaliki, których cena nie przekracza 500 złotych. – Jeśli klienci wchodzą do naszego salonu, to najczęściej decydują się na zakup biżuterii wykonanej ze złota – mówi Przemysław Kolicki. – Poza krzyżykiem czy medalikiem kupują łańcuszek, ale wartość zakupu rzadko przekracza 700 złotych – dodaje. Obserwując rynek, można zauważyć zwiększone zainteresowanie kupnem krzyżyków inkrustowanych kamieniami, najczęściej cyrkoniami. Jak jednak podkreślają właściciele salonów, ten rodzaj biżuterii dostępny jest w bardzo przystępnych cenach nawet w sklepach odzieżowych i w żadnej mierze przedmioty te nie pełnią funkcji religijnej, ale są noszone jako modna ozdoba.

Specjalistyczna sp rzedaż

Większość zakupów dewocjonaliów klienci robią w specjalistycznych sklepach, które oferują szeroki wybór wzorów biżuterii religijnej. Można tam kupić zarówno biżuterię złotą i srebrną, jak i aluminiową, miedzianą czy tytanową. Sklepy z dewocjonaliami wprowadzają do swojego asortymentu nowe wzornictwo, dominuje jednak wzornictwo tradycyjne. Coraz częściej można w nich kupić biżuterię inkrustowaną kamieniami szlachetnymi, ale także biżuterię bursztynową czy emaliowaną. Poza tym dysponują przedmiotami o przeznaczeniu religijnym, a także ozdobami religijnymi czy przedmiotami, które ofiarowuje się na pamiątkę uroczystości religijnych. W ofercie znajdują się, niezwykle popularne, srebrne obrazki z wizerunkami Matki Boskiej czy aniołów. Sklepy z dewocjonaliami stwarzają też możliwość grawerowania indywidualnych napisów. – Oferta tych sklepów jest bardzo szeroka. Można tam znaleźć wszystko – od srebrnych obrazów, przez kielichy mszalne i różańce wykonane ze srebra czy bursztynu, po biżuterię – mówi Przemysław Kolicki. – Dlatego klienci zainteresowani kupnem biżuterii dewocyjnej kierują się właśnie do nich – dodaje. A sklepów z dewocjonaliami na terenie naszego kraju nie brakuje. Można je znaleźć niemal w każdym mieście. Warto zauwa żyć, że oferta stale jest poszerzana, a także – co godne odnotowania – sklepy te decydują się na wprowadzanie modnych religijnych akcesoriów, jak choćby srebrnych różańcowych bransoletek czy pierścionków różańców.

Sklepy parafialne

Ważnym elementem na polskim rynku biżuterii religijnej stają się ostatnio sklepy prowadzone przez parafie. Proboszczowie, starając się odpowiedzieć na zapotrzebowanie wiernych, wprowadzają do swoich sklepów, poza licznymi wydawnictwami i akcesoriami religijnymi, także biżuterię religijną. Jeszcze do niedawna w większości tego rodzaju sklepów pojawiała się biżuteria tania, wykonana z materiałów niejubilerskich. Teraz dominuje w nich biżuteria srebrna, a także coraz częściej złota. Właściciele sklepów starają się sprostać oczekiwaniom klientów i stale poszerzają swoją ofertę, wychodząc z założenia, że biżuteria religijna powinna być dostępna przy kościołach. Warto zauważyć, że sprzedaż biżuterii religijnej w sklepach przykościelnych rośnie, co wykazują badania wyników sprzedaży sklepów internetowych.

Poza głównym nurtem

Biżuteria religijna powoli znika z głównego rynku jubilerskiego. Jej sprzedaż zaczyna przenosić się do wyspecjalizowanych sklepów, gdzie można zaopatrzyć się również w inne akcesoria religijne. Klienci chętniej wybierają salony wyspecjalizowane, gdyż mają pewność, że znajdą tam to, czego szukają. – Polacy kupujący biżuterię religijną chcą mieć pewność, że jest ona nie tylko odpowiedniej jakości, ale także odpowiednia. Trzeba zauważyć, że nigdzie nie znajdą takiego wyboru biżuterii religijnej jak w wyspecjalizowanych sklepach – mówi Przemysław Kolicki. Dla tradycyjnych salonów jubilerskich zarezerwowany został jedyny rodzaj biżuterii religijnej, a mianowicie biżuteria inkrustowana kamieniami szlachetnymi. Religijne kosztowności z kamieniami szlachetnymi oferowane są jedynie w salonach jubilerskich, ale nie można wykluczyć w najbliższym czasie ta sytuacja ulegnie zmianie.

Pamiątka uroczystości religijnej

Polska jest krajem, w którym bardzo dobrze sprzedają się różnego rodzaju obrazki, obrazy i pamiątki, wykonane ze srebra, a ofiarowywane z okazji uroczystości religijnych. Dewocjonalia w naszym kraju kupuje przede wszystkim bliska rodzina w formie prezentów.

pws-2017-04ac-24

Można powiedzieć, że w przeciwieństwie do rynku biżuterii religijnej na rynku dewocjonaliów sytuacja wydaje się ustabilizowana. Ich sprzedaż rośnie.

Oferta skrojona pod klientów

Producenci dewocjonaliów stale dostosowują swoją ofertę do potrzeb klientów, a te zmieniają się z sezonu na sezon. – Rynek dewocjonaliów w Polsce jest podporządkowany przede wszystkim uroczystościom kościelnym, takim jak chrzest, komunia, bierzmowanie czy ślub. To głównie na te okazje są kupowane upominki z wizerunkami świętych czy aniołków. Jeśli chodzi o produkty, to oferta jest bardzo bogata – mówi Sebastian Sitkowski z Sovrani Poland. – Zaczyna się od drobnych upominków, jak różańce, obrazki i obrazki malowane na płótnie, przez bransoletki, figurki gipsowe po posrebrzane obrazki, a także posrebrzane ramki i albumy na zdjęcia na konkretne uroczystości religijne – wymienia. Klienci podążają za modą i chcą kupować produkty popularne w danym sezonie. Niezmienną popularnością cieszą się obrazki z wizerunkiem Matki Boskiej, aniołków czy św. Jana Pawła II. Stałe zmiany we wzornictwie sprawiają, że rynek dewocjonaliów kwitnie. – W ostatnich latach można zaobserwować wzrost zainteresowania szeroko rozumianymi dewocjonaliami – zwraca uwagę Sebastian Sitkowski. – Wzrost sprzedaży ma związek także z takimi imprezami jak Światowe Dni Młodzieży czy pielgrzymki na Jasną Górę. Dla osób uczestniczących ważna jest modlitwa, ale pragną mieć też jakąś pamiątkę ze świętym – dodaje. Wielkie wydarzenia religijne, jakich byliśmy świadkami w ubiegłym roku, sprawiły, że rynek dewocjonaliów przeżył swój renesans. Światowe Dni Młodzieży czy 1050-lecie chrztu Polski spowodowały, że na zakup dewocjonaliów zdecydowali się nie tylko klienci z Polski. Pielgrzymi z całego świata chętnie kupowali srebrne obrazki z wizerunkami świętych. I wydawali na nie znacznie więcej niż tradycyjni klienci. Można bowiem powiedzieć, że o ile średnia kwota przeznaczana na zakup dewocjonaliów wynosi około 300 złotych, o tyle w okresie wzmożonych pielgrzymek rośnie do około 500 złotych. – To, ile wydajemy na taki zakup, zależy od okazji i od tego, dla kogo przeznaczamy upominek. Jeśli ma to być pamiątka z jakiejś uroczystości typu ŚDM czy pielgrzymka, są to kwoty od 1 zł do 100 zł. Jeśli chodzi o uroczystości kościelne, takie jak chrzest, komunia czy bierzmowanie, w grę wchodzą już kwoty od 30 zł do prawie 600 zł – mówi Sebastian Sitkowski. – Jeżeli natomiast okazją jest ślub, to występuje już większa rozpiętość cenowa, gdyż z naszej oferty na prezent ślubny najczęściej kupowane są duże obrazy ze Świętą Rodziną i tu ceny mogą sięgać nawet 3 tys. złotych – dodaje. Różnorodnoś ć oferty W sklepach z dewocjonaliami można znaleźć nie tylko produkty w postaci obrazków z Matką Boską, Jezusem czy papieżem, ale także różnego rodzaju srebrne ramki na zdjęcia bądź albumy. Należy zauważyć, że na rynek dewocjonaliów dotarła również moda na personalizację produktów. Klientom zależy na posiadaniu przedmiotu, który będzie doskonale pasował do obdarowanej osoby. – Dlatego ogromną popularnością cieszą się wprowadzone przez naszą firmę panele z modlitwami bądź wierszykami albo pustym miejscem na indywidualną dedykację – wskazuje Sebastian Sitkowski. Rynek dewocjonaliów to rynek skrojony na potrzeby klientów. A klienci poszukują przedmiotów oryginalnych, które będę odpowiadały ich oczekiwaniom. Obrazki srebrne i posrebrzane mają być obiektami, które wyróżniają się na tle innych produktów. Dlatego też sprzedawcy dewocjonaliów starają się stale wzbogacać swoją ofertę. Po wprowadzeniu przez naszą firmę na polski rynek włoskich produktów ze srebrem obecnie bardzo dużo sprzedajemy: na chrzest – posrebrzane obrazki z aniołkami, ramki, albumy, figurki aniołków; na komunię – posrebrzane obrazki z dziewczynką lub chłopcem w komunijnym stroju, z Jezusem, także ramki i albumy – mówi Sebastian Sitkowski. – Na obie uroczystości kupowane są również obrazki ze Świętą Rodziną czy Matką Boską lub papieżem – dodaje.

pws-2017-04ac-25

Trudny rynek

Rynek dewocjonaliów, na którym można kupić srebrne i posrebrzane obrazy z wizerunkami Matki Boskiej czy św. Jana Pawła II, rośnie w siłę. Klienci kupują srebrne obrazki i panele, którym nadawany jest indywidualny charakter. Kupowanie z okazji uroczystości religijnych prezentów w formie tego rodzaju dewocjonaliów stało się swoistą tradycją. Należy jednak zauważyć, że z roku na rok przedmioty kupowane z okazji uroczystości kościelnych mają charakter bardziej świecki. Coraz lepiej sprzedają się także duże obrazy srebrne, które są nie tylko pamiątkami, ale także swego rodzaju lokatą kapitału. Trudno przewidzieć, w jakim kierunku będzie się rozwijał rynek dewocjonaliów w Polsce, ale obecna sytuacja daje powody do optymizmu.