Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

Kielichy i relikwiarze | Polski Jubiler


Kielichy i relikwiarze

Dewocjonalia to nie tylko biżuteria religijna, srebrne obrazki święte czy różańce wykonane z materiałów jubilerskich, ale także przedmioty kultu religijnego. W sklepach z dewocjonaliami znajdujemy kielichy mszalne, relikwiarze, pateny czy złote tabernakula. Ich sprzedażą zajmują się wyspecjalizowane sklepy tradycyjne, a także coraz częściej sklepy internetowe.

pws-2017-04ac-27

Na polskim rynku jubilerskim niezwykle trudno znaleźć firmę specjalizującą się w produkcji przedmiotów związanych z kultem religijnym. Większość dostępnych w naszym kraju wyrobów pochodzi z importu.

Specjalistyczne maszyny

Większość producentów złotej i srebrnej biżuterii ogranicza się właśnie do biżuterii, gdyż tworzenie kielichów czy relikwiarzy wiązałoby się z zakupem specjalistycznych narzędzi i maszyn jubilerskich, a przede wszystkim dużych pieców, w których dane obiekty mogłyby być wypalane. Dlatego też niejako walkowerem oddają pole konkurentom – producentom z Chin, Indii czy Włoch. W związku z tym na polskim rynku pojawiają się importowane kielichy czy relikwiarze, które następnie trafiają do polskich kościołów. Nie można powiedzieć, że na polskim rynku nie ma produktów rodzimych. Firmy specjalizujące się w ich produkcji oferują swoje wyroby na targach sakralnych. W naszym kraju organizowanych jest coraz więcej imprez targowych w całości poświęconych obiektom sakralnym. Należy zauważyć, że niezwykle rzadko prezentują na nich swoje wyroby wspomniane firmy jubilerskie, które niejako machnęły ręką ten rynek.

Artystyczne proj ekty

Oczywiście niektórzy artyści związali swoje kariery zawodowe z kościołem. Przyjmują zamówienia z konkretnych parafii i wykonują prace zlecone, najczęściej polegające na renowacji istniejących obiektów kultu religijnego. Na targach sakralnych swoją ofertę prezentuje niewielka grupa artystów, którzy decydują się na wykonanie obiektów sakralnych. Branża jubilerska, a szczególnie nasi artyści złotnicy, nie wykazują zainteresowania rynkiem sakralnym w Polsce.

Sprzedaż ob iektów złotniczych

Jak podkreślają właściciele sklepów z dewocjonaliami, przedmioty sakralne najchętniej są kupowane w miejscach kultu religijnego. Pielgrzymi kupują kielichy czy relikwiarze jako wota wdzięczności, przeznaczone dla parafii. Zakupów, poza księżmi, dokonują także rodzice dzieci idących do pierwszej komunii w dowód wdzięczności dla parafii. Obserwując rynek przedmiotów sakralnych, można zauważyć, że największy wybór tych przedmiotów znajduje się w miejscach „pielgrzymkowych”. Tam można także zapoznać się z najnowszym wzornictwem i przekonać się, jakie przedmioty Polacy kupują najchętniej.

Karol Kulej