Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

Feminizacja branży | Polski Jubiler


Feminizacja branży

Jeszcze do niedawna w branży jubilerskiej pracowali głównie mężczyźni. Teraz na uczelniach wyższych, w szkołach zawodowych i na kursach jubilerskich kształcą się niemal same kobiety. W latach 80. XX wieku 90 proc. złotników i jubilerów stanowili mężczyźni. W minionym trzydziestoleciu sytuacja stopniowo się zmieniała i dziś szacuje się, że 60 proc. jubilerów to kobiety.

pj-2015-06a-14

Zawód złotnika jubilera nie wymaga już takich nakładów pracy ani siły fizycznej, specjalistyczne narzędzia umożliwiają względnie łatwe wykonywanie większości prac, a konieczność wykonywania rysunków technicznych i woskowych prototypów została zastąpiona przez programy komputerowe i druk 3D.Dzięki nowoczesnym technologiom zawód złotnika został sfeminizowany, a każda większa firma jubilerska zatrudnia projektantkę biżuterii. Ze zjawiskiem tym mamy do czynienia nie tylko w naszym kraju, ale w większości krajów europejskich.

Projektantki widzą kobietę w całości

Kobiety zajęły się projektowaniem biżuterii, a ich pracę znacznie ułatwiły profesjonalne programy komputerowe. Jeszcze do niedawna tworzenie rysunków technicznych oraz samodzielne wykonywanie woskowych prototypów nastręczało wielu trudności technicznych. Dzięki technologii oraz dość prostym programom do tworzenia biżuterii kobiety projektują, jak same mówią, kobiece kolekcje biżuterii. Podkreślenia wymaga fakt, że nie poprzestają one na tworzeniu biżuterii, ale dbają o całokształt wizerunku, niejednokrotnie projektując także kolekcje odzieżowe. Projektantki widzą kobietę całościowo. Nie przywiązują tyle uwagi do perfekcyjnego w formie wykonania obiektu biżuteryjnego, nie ma dla nich takiego znaczenia formalna strona biżuterii, ale jej [...]
Udostępniono 30% tekstu, dostęp do pełnej treści artykułu tylko dla prenumeratorów.
Dostęp dla prenumeratorów

Polskiego Jubilera

Użytkownik:
Hasło:
Wszyscy prenumeratorzy dwumiesięcznika w ramach prenumeraty otrzymują login i hasło umożliwiające korzystanie z pełnych zasobów portalu (w tym archiwum).

Prenumerata POLSKIEGO JUBILERA to:
  • Pewność, że otrzymasz wszystkie wydania dwumiesięcznika prosto na biurko
  • Dostęp do pełnych zasobów portalu www.polskijubiler.pl
  • (w tym archiwum dostępne wyłącznie dla prenumeratorów)
  • Rabat uzależniony od długości trwania prenumeraty
  • Wszystkie dodatkowe raporty tylko dla prenumeratorów
Prenumeratę możesz zamówić:
  • Telefonicznie w naszym Biurze Obsługi Klienta pod nr 22 333 88 20
  • Korzystając z formularza zamówienia prenumeraty zamieszczonego na stronie www.polskijubiler.pl
Jeśli jesteś prenumeratorem a nie znasz swoich danych dostępu do artykułów Polskiego Jubilera skontaktuj się z nami, bok@pws-promedia.pl

Marta Andrzejczak