Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

ORNO w galerii Raster | Polski Jubiler





ORNO w galerii Raster

6 września w galerii Raster przy Wspólnej 63 w Warszawie w dawnej siedzibie sklepu firmowego, wzorcowni i warsztatów Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego ORNO, jednej z najsłynniejszych firm jubilerskich i metaloplastycznych doby PRL-u, odbył się wernisaż wystawy złotniczej ORNO 2014 oraz kiermasz współczesnego rzemiosła.

pj-2014-05-03

Podczas uroczystego otwarcia wystawy wykład wygłosiła profesor Irena Huml. ORNO 2014 to spotkanie z ludźmi kultywującymi ideę rzetelnej wytwórczości w oparciu o tradycyjne techniki, naturalne materiały, drobiazgowość, staranność i osobistą pasję. Celem jest prezentacja najciekawszych tego typu praktyk z dziedziny ubioru, druku, edytorstwa i fotografii, zarówno funkcjonujących już od dłuższego czasu firm i twórców, jak i początkujących projektantek czy grup pasjonatów. Specjalną część projektu stanowi wystawa historyczna poświęcona spółdzielni ORNO. Spółdzielnia Rękodzieła Artystycznego ORNO powstała w 1949 roku z inicjatywy dwójki rzemieślnikówjubilerów, Romualda Rochackiego i Adama Jabłońskiego. Przez blisko 50 lat działalności organizacja wcielała w życie zasadę łączenia potencjału sztuki i rzemiosła, organizując kursy prowadzone przez uzdolnionych artystów plastyków i metaloplastyków. ORNO miało ogromny wpływ nie tylko na kształtowanie materialnego i wizualnego kształtu powojennej Warszawy, szczególnie lat 50. i 60. XX wieku, ale też na wizualną reprezentację władzy państwowej w okresie PRL. Spółdzielnia znana była m.in. z wykonywania zleceń dla reprezentacyjnych budynków warszawskich (m.in. drzwi katedry św. Jana w Warszawie), atrybutów władzy (łańcuchy prezydentów miast, rektorów uniwersytetów, starszych cechów rzemieślniczych, korona Miss Polonia) oraz przede wszystkim z krótkoseryjnej, rękodzielniczej produkcji biżuteryjnej skierowanej do odbiorców indywidualnych. (ma)