Bursztyn na Mariackiej

Od 6 do 8 września w nowym Centrum Wystawienniczo-Kongresowym AmberExpo w Gdańsku odbyły się 13. Międzynarodowe Targi Bursztynu AMBERMART. Swoje wyroby zaprezentowały na nich 153 firmy bursztynnicze, złotnicze a także projektanci biżuterii.

 

Odwiedzający mieli możliwość zakupu srebrnej i złotej biżuterii z bursztynem, biżuterii artystycznej i awangardowej, rzeźb i przedmiotów dekoracyjnych z bursztynu, półfabrykatów z bursztynu, kamieni jubilerskich, pereł, lamp witrażowych oraz galanterii stołowej.

 



 

Otwarte dla zwiedzających

Targi AMBERMART otworzyły jesienny sezon wystawienniczy, pozwalając zagranicznym kupcom na uzupełnienie oferty po sezonie letnim, a przede wszystkim przed grudniowym szczytem handlowym. Tegoroczny AMBERMART został otwarty dla zwiedzających. Wejściówka kosztowała dziesięć złotych. Zainicjowany został ministerialny program promocji eksportu polskiej biżuterii z bursztynem, który nosi nazwę „Bursztyn. Skarb Polski”. To gdańsko-warszawska inicjatywa uznana przez Ministerstwo Gospodarki za najkorzystniejszą koncepcję promocji branży jubilersko-bursztynniczej. Wspólna oferta Międzynarodowych Targów Gdańskich, Krajowej Izby Bursztynu, Międzynarodowego Centrum Targowego z Warszawy oraz spółki S&A, największej polskiej firmy bursztynniczej, jest owocem kilkuletnich starań całego środowisk oraz władz Gdańska, o umieszczenie branży jubilersko-bursztynniczej na liście dziedzin promujących polską gospodarkę. Ministerstwo przeznaczyło prawie siedem milionów złotych na działania promocyjne. Planuje się, że polskie firmy biorące udział w targach zagranicznych, organizowanych w Monachium i w Vicenzie, Tucson, Las Vegas oraz w Hong Kongu, otrzymają dofinansowanie w wysokości 75 proc. kosztów, takich jak: zakup powierzchni wystawienniczej, przejazdy i hotele. W ramach kampanii projektuje się również zorganizowanie m.in. światowego kongresu bursztynu, wizyty studyjnej dziennikarzy, misji wyjazdowej polskich firm oraz przyjazdu zagranicznych kupców, akcji promocyjnej w prasie konsumenckiej i na billboardach w Niemczech, Włoszech, Stanach Zjednoczonych i Chinach, międzynarodowych warsztatów bursztynniczych oraz pokazów mody i biżuterii. Już powstał katalog promocyjny i film o pracy bursztynników.

 



 

Promocja książki

Pierwszego dnia targów odbyła się prezentacja najnowszej książki prof. Barbary Kosmowskiej-Ceranowicz, geologa z Muzeum Ziemi PAN, przyjaciela targów bursztynniczych w Gdańsku, „Bursztyn w Polsce i na świecie”. Ta licząca niemal 300 stron pozycja, to kompendium wiedzy o bursztynie – jego genezie, występowaniu, nazewnictwie, obróbce, historii obecności żywic kopalnych w kulturze i związanymi z nimi tradycjami, badaniach zachowanych w bursztynie śladów roślin i zwierząt z odległej przeszłości. W publikacji uwzględnione zostały również wyniki ostatnich badań oraz prezentacja najciekawszych europejskich ośrodków badania bursztynu. Wok ół targ ów W trakcie targów obejrzeć można było pokazy biżuterii, a także prace nadesłane na międzynarodowy konkurs dla młodzieży, zorganizowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników „Szkoła na Bursztynowym Szlaku”. Targom towarzyszyło Laboratorium Bursztynu, gdzie rzeczoznawcy Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników i pracownicy naukowi Muzeum Ziemi PAN oraz Politechniki Gdańskiej identyfikowali bursztyn. Wystawiano także wzorce żywic kopalnych i ich imitacje z kolekcji Gabrieli Gierłowskiej oraz wystawę inkluzji roślinnych i zwierzęcych w bursztynie, prezentowaną przez Muzeum Inkluzji w Bursztynie przy Uniwersytecie Gdańskim. Na zakończenie targów odbyła się impreza „Mariacka pod Gwiazdami” pod hasłem: „…a historia sobie płynie…”, podczas której odbył się pokaz mody i bursztynu Religious & LovTed Magdaleny Arłukiewicz i Aleksandra Gliwińskiego.