Portale internetowe Polskich Wydawnictw Specjalistycznych ProMedia sp. z o.o. korzystają z ciasteczek COOKIES, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika. Jeśli nie zgadzają się Państwo na zostawianie ciasteczek prosimy o wyłączenie obsługi ciasteczek w konfiguracji Państwa przeglądarki stron internetowych i dalszą wizytę na stronie. Zamknij to okno informacyjne

Karat, kolor, czystość, szlif | Polski Jubiler


Karat, kolor, czystość, szlif

Ceny brylantów rosną o kilka procent rocznie. Ale pięciokaratowe kamienie podrożały w ostatnim roku o 57 proc. Inwestycje w oszlifowane diamenty, zwane inaczej brylantami, uchodzą za wyjątkowo stabilne. W ostatnich miesiącach liczba klientów specjalistycznych firm szybko rośnie. Specjaliści szacują, że w sumie jest ich ponad 50 tys. Cena diamentów w ostatnim stuleciu nigdy nie spadła. W krajach o rozwiniętej gospodarce rośnie o około 7 proc. rocznie. Według indeksu Rapaport w 1994 roku 1 karat odszlifowanego kamienia o doskonałej barwie i bez zanieczyszczeń kosztował 7 tys. dol., a obecnie ponad 10 tys. dol. Zdarzają się też spektakularne zwyżki cen. Na przykład bardzo cenione pięciokaratowe brylanty podrożały w ciągu ostatniego roku o 57 proc. 98-proc. udział w rynku ma De Beers Group zrzeszający kopalnie, hurtownie i giełdy dużych pośredników. Pozostałe 2 proc. to w większości obrót tzw. krwawymi diamentami (czyli bez odpowiednich dokumentów), pochodzącymi z krajów nieprzestrzegających jakichkolwiek norm. Na marginesie, krwawy kamień po uzyskaniu certyfikatu staje się jak najbardziej legalny. Wiarygodnych informacji na temat rynku dostarcza Rapaport, światowy system monitorujący przemysł diamentowy od wydobycia surowych kamieni aż po sprzedaż detaliczną. Częścią systemu jest indeks hurtowych cen – Rapaport Diamond Report, który jest przygotowywany na podstawie szczegółowej analizy rynku i służy do ustalania cen wyjściowych dla handlowców na całym świecie. O wartości brylantów decydują cztery cechy: karat, kolor, czystość, szlif; w języku angielskim jest to 4C, czyli carat, colour, clarity, cut.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Captcha Captcha Reload

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>